Tuorein sisältö

ModNation Racers

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: United Front Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 21.05.2010
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

28.05.2010 klo 18.32 | Luettu: 8483 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Super Tuunaus Kart
Jokaisen, joka ei ole pelannut Super Nintendon alkuperäistä Super Mario Kartia, on syytä korjata tämä puute sivistyksessään nopeasti. Vaikka itsekin aikanaan vuokrasin SNESiä useammaksi illaksi ja velipojan kanssa jauhoimme suurimman osan peliä läpi, en olisi itsekään osannut aavistaa, miten äärimmäinen genrensä perusteos on todella kyseessä. Kohta 20 vuotta kaikki muut ovat yrittäneet saada aikaiseksi jotain, mikä olisi edes likipitäen yhtä hyvää. Power-upit, kiusanteko muille, radoilla vaanivat ansat, viihdyttävä pelattavuus – ne olivat kaikki tässä pelissä niin äärimmäisen hyvin tasapainossa, että kyseessä oli pakko olla ainakin osittain vahinkokin.

Samalla SMK:n pelaaminen on tavallaan masentavaa. Voiko olla totta, että söpökilpa-ajelusta ei saa irti mitään enempää kuin liki kaksi vuosikymmentä sitten? Edes Nintendon omat, sinällään ansiokkaat sukupolvipäivitykset eivät ole käytännössä sisältäneet kuin sitä samaa vanhaa ja tuttua. Verkkopeli sentään saatiin jo muutamia vuosia sitten.

Yo dawg


Sonyn uutukaista ModNation Racersia ei voi syyttää yrittämisen puutteesta. Vaikka itse peruspeli onkin juuri sitä mitä voisi odottaa, eli hassuja pikkutyyppejä pikkuautoissa hullunkurisilla radoilla keräämässä bonuksia, joilla härnätä muita, on se kuorrutettu melkoisella kasalla ekstroja. Pelihahmo on aluksi vain kokovalkoinen pallopää ja autokin pelkkä putkirunko. Tarkoitus on väsätä omasta hahmostaan juuri sellainen kuin haluaa ja tuunata myös autosta ainutlaatuinen menopeli. Tyypilliseen tapaan osavalikoima on aluksi varsin rajoitettu, mutta jos jaksaa hieroa yksinpeliä läpi, saa kerättyä palkintoina lisäosia sekä poletteja, joilla osallistua osa-arvontaan. Rahamiehet voivat ostaa lisäksi palikkapaketteja PlayStation Storesta.

Välttämätön minimivaatimus on tietenkin, että tuunailusysteemi on tarpeeksi helppo, jotta sillä saa jotain aikaan parissa minuutissa, mutta samalla riittävän laaja, jottei tekeminen lopu kesken. MNR:n editori täyttää nämä vaatimukset kohtuullisesti, pienen omaksumisen jälkeen pääsee alkuun varsin mukavasti ja erittäin laiska voi vain naputella Arvo-painiketta, kunnes ruudussa näkyy jotain mieleistä. Sinällään on sama, ajaako tonttiin tuunatulla Lamborghini-kloonilla vai pahvilaatikolla, sillä suorituskykyeroja autoissa ei ole. Vaikka tämä tuntuukin hieman omituiselta ratkaisulta autopeliin, se on helppo selittää pelin luonteella. Jos tietyt osat olisivat toisia nopeampia, ei kisoissa nähtäisi kohta mitään muuta. Kaikkien ollessa samalla viivalla on luvassa sopivan hervottomia virityksiä.

Omaa virtuaaliegoaan voi kasvattaa laittamalla luomuksensa jakoon pelin latauspalveluun. Jo parin illan kuluttua julkaisusta erilaisia kulkupelejä olikin saatavilla satamäärin, kuskejakin aimo kasa. Mielenkiintoinen ominaisuus on, että pelaaja voi sallia oman modauksensa jatkomuokkauksen, jolloin peli antaa lopputuloksesta kunniaa myös alkuperäiselle tekijälle. Muiden tekemien autojen lataaminen onkin mukava keino saada käyttöönsä lisää koreja ja osia, mutta harmittavan moni kuitenkin katsoo tarpeekseen rajoittaa omien teostensa muokkaamista.

Ikioma Hammerhead-mutka


Kuskin ja auton tuunaamisen lisäksi MNR tarjoaa rataeditorin, jota mainostettiin alusta asti hyvin helppokäyttöiseksi. Sellaiselle olikin kyllä tilausta, sillä yleensä pelien rataeditorit ovat olleet joko liian sekavaa näpräystä, joilla normaalilla kärsivällisyydellä varustettu ei saa mitään järkevää aikaan, tai sitten hyvin rajoitettuja säätöjä sallivia algoritmejä, jotka tekevät käytännössä saman radan kerta toisensa jälkeen. ModNation Racersin radanluontitila on paras tähän mennessä näkemäni kompromissi näiden väliltä. Pelaaja voi säätää maaston muodot haluamakseen, jonka jälkeen rata tehdään ajamalla sitä pitkin tiekoneella. Vempele tasoittaa mennessään suurimmat nyppylät, mutta rataan saa silti kiitettävästi jyrkkiäkin korkeusvaihteluita. Jos pelaaja kyllästyy, nappia painamalla peli tekee radan valmiiksi. Sen jälkeen voi sitten sijoittaa tienvarren talot, vauhtialustat, murskaajat sun muut radalle - tai antaa pelin tehdä sen automaattisesti ja muokkailla sitten lopputulosta haluamakseen. Joka välissä voi käydä kokeilemassa rataa joko yhdellä autolla tai kilpailulla. Myös henkilö, jolla ei ole taipumusta nysväämiseen, löytää pian itsensä nysväämästä ratansa parissa: vielä kallistan tuota kurvia että saa paremman ajolinjan, tuohon voisi laittaa hypyn palavan renkaan läpi ja tuossa kohtaa pitää olla nuoliopasteet. Rataeditori on kevyesti MNR:n onnistuneinta antia.

Karttia, yksin ja yhdessä


Siinä, missä ratojen väsäily ja muu tuunailu erottuvat edukseen, loppuosa pelistä on sitten juurikin se Sinällään Pätevästi Toteutettu Mariokart-klooni XXVIII. Nitrot, hakeutuvat aseet, nopeusboostit, taivaalta putoilevat kivet - tässä on ne kaikki. Ei räikeitä virheitä, mutta myös isot yllätykset puuttuvat täysin. Yksinpeli on jaettu sarjoihin, jokainen kisa taas osatavoitteisiin. Ne ovat alusta asti melkoisen haastavia, samoin kuin "Kaunakisat", joissa tavoitteena on voittaa tietty AI-kuski tietyllä tavalla. Tuntui jopa siltä, että muutamat pisterajat on asetettu niin, että ne voi saavuttaa lähinnä vahingossa. Näiden ekstrojen availusta palkitaan luonnollisesti lisäosilla, joten rakentelemaan halajavien kannattaa hieroa niitäkin. Melkein jo muinaisuuden reliikkinä pelissä on myös jaetun ruudun moninpeli.

Kunnollinen verkkopeli on luonnollisesti vaatimus nykypelin viikkoa pidemmälle kiinnostuskäyrälle, ja MNR tarjoaa siinä sekä hyvää että huonoa. Hyvää on, että kun kalusto on tasapäistä, on menestys tai sen puute yksinomaan kuskista kiinni. Kuljettajiakin löytyi kisaseuraksi, sen jälkeen kun palvelimet lopulta saatiin auki, ainakin hetken odottelulla. Muiden modien tarkastelu oli ajoittain ainakin yhtä hauskaa kuin itse kisan pelaaminen.

Valitettavasti vain peliä vaivasi ainakin julkaisun jälkeen erittäin paha yhteyksien katkokävely. Palvelimilta lensi ulos kesken kaiken ja mikä pahinta, myös kesken kisan, ja tästä sai pelitiliinsä merkinnän keskeytyksestä. Päävalikon virkaa toimittavassa Modspot-näkymässä muiden kuskien kartteja pompahteli näkyviin ja hävisi miten sattui. Kisa oli jo alkamassa, kun kaikki kilpakumppanit katosivat kuin taikaiskusta. Tätä ei tarvitse tapahtua kovin monta kertaa, kun se alkaa jo olla raivostuttavaa – ja omien testipelieni aikana diskoa sateli vähintään kahdesti tunnissa, samalla kun muut kotikoneet pysyivät somasti verkossa. Uskon ja toivon, että palvelinresursseja ollaan lisäämässä, sillä tällaisenaan toiminta muistuttaa lähinnä jonkun open source –pelin nettikoodin ykkösversion alpha buildia.

Close, but no mushroom


Äärimmäinen Mario Kart pysyy edelleen tavoittamattomana unelmana. ModNation Racers tarjoaa hienon rataeditorin, pätevän hahmoeditorin ja paljon muita herkkuja, mutta sen sinällään huolellisesti tehty pelituntuma on jotenkin niin varmisteleva ja varovainen, ettei se erotu muista vastaavista. Kun kartinnälkä iskee, ei tee erikseen mieli pelata MNR:ää, mikä tahansa söpöautoilu kelpaa. Rakentelu on hauskaa aikansa, joidenkin mielestä pitkäänkin, ja jos netin pellepelottomat löytävät rataeditorista sopivia koukkuja, voi tästä tulla kohtuullisen suosittukin, mutta mihinkään LittleBigPlanet-tason virittelyyn MNR ei taivu.

V2.fi | Mikko Heinonen

ModNation Racers (Playstation 3)

Sonyn oma karttiklooni keskittyy modailuun ja on ihan toimivaa viihdettä. Klassikkoleimaan on kuitenkin matkaa.
  • Hieno rataeditori
  • Modailu on ihan hauskaa
  • Laadukas yleisvaikutelma
  • Varsinainen peli on aika vakiokamaa
  • Osa haastekisoista tuntuu tuuripeliltä
  • Palvelinten pätkintä pännii
< Skate 3... Red Steel 2... >

Keskustelut (11 viestiä)

Slaya

Rekisteröitynyt 28.06.2008

29.05.2010 klo 13.31

Väittäisin että ei ole parempaa rataeditoria kuin Trackmanian. En tietenkään ole kaikkiin mokomiin syventynyt, mutta kun katsoin vähän videolta MNR:n radantekoa, näytti melko rajoittuneelta touhulta. Melko suoraviivaista meininkiä, mutta ei voi olettaa mitään hulluja loopingeja kun carting-meininkiä kerta on. Ja onhan se ihan mukava, että tietokone automaattisesti koristelee radan, säästyy varmasti paljon vaivaa, mutta sitä "omaa lookkia" radalle ei voi antaa.

Faktoissani on varmasti miljoona epäkohtaa, mutta tämän vaikutelman ainakin ite sain. Trackmania-editoria hinkannu vuositolkulla enkä vieläkään saa tarpeekseni.
Modderispotteri

29.05.2010 klo 13.55

Kyllä sille radalle aika hyvin oman lookin voi antaa. =) Tuo "koristele rata puolestani" on vain yksi vaihtoehto. Toinen on sitten se, että teet kaiken itse jokaista pikku puuta myöten. Yksinpeli toki pitää läpäistä kunnolla ensin ennen kuin voit mitään hirveän monipuolista väsäillä.

Suosittelen kokeilemaan, jos sinulla vain on ystäväpiirissä joku jolla tämä peli on "kokonaisena" hallussa.
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

29.05.2010 klo 22.19

Odotin huonompaa arvosanaa tälle pelille... Onkohan PSP versio mistään päin kotoisin? Ja erityisesti tukeeko PSP versio samoja kenttiä kuin PS3 ja voivatko PS3 ja PSP pelaajat pelata keskenään ristiin?
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.05.2010 klo 23.13

AnXa kirjoitti:
Odotin huonompaa arvosanaa tälle pelille.


Betan perusteella odotin antavani huonomman arvosanan myös, mutta lopullisen pelin muokkausmahdollisuudet ja varsin toimiva kisatoiminta voittivat kuitenkin minut puolelleen.
alex

31.05.2010 klo 15.04

tiltissä kokeilin ja peli nyki aika paljon
loading

31.05.2010 klo 22.37

Ehh, ei sanaakaan pelin järjettömistä ja jatkuvista lataustauoista? Muuten arvostelussa tekstipuoli kohdallaan, mutta tuon mainitsematta jättäminen vähintäänkin outoa.

Yhteyksien pätkintä ei muuten ainakaan vielä ole kadonnut yhtään mihinkään. Peli joka lähinnä lataaaaaaaaaa, kunnes pätkäisee yhteyden, ei kyllä omissa kirjoissa ole 83 pojoa nähnytkään. Parin patchin jälkeen ehkä...
intheworks

31.05.2010 klo 23.48

Load-Time-Shortening ModNation Racers Update In The Works

http://kotaku.com/5549331/load+time+shortening-modnation-
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.06.2010 klo 12.05

Latausajat tosiaan ovat melkoisia, mutta lyhenivät jo betasta julkaisuun niin paljon, että tuntuivat jo siedettäviltä - ja patch on vielä tekeillä. Nykyään tuntuu, että miltei jokainen peli lataa niin pirusti, ettei tuohon ehtinyt tuskastua pahasti.
loading

01.06.2010 klo 18.48

Betaa en itse edes kokeillut, liekö sitten nuo betan vielä karmeammat (miten edes voi?) latausajat saaneet nuo tuntumaan siedettäviltä? ;)

Kyllä ne edelleen vain ovat karmeat, ei siitä pääse mihinkään. En oikein tiedä mihin muuhun peliin tuota suhteuttaisi? Lähin vastine tulee mieleen kuusnelosen ajoilta, kun joutui äänipäitäkin säätämään kesken latauksen...
Wasd

Rekisteröitynyt 12.12.2007

08.06.2010 klo 13.49

Täytyy sanoa että harmittaa ettei tuohon jaetun ruudun moninpeliin puututtu arvostelussa yhtään. Muinaisuuden reliikkinä muka. Koko genren ideahan on kurmottaa samalla sohvalla itsuvaa kaveria ohjuksella ja paahtaa nyyhkyttävän kaverin ohi boostilla. Se ei vaan tunnu samalta niitata kaveri verkon yli kuin kiilata se vieressä istuva tyyppi kapealta sillalta kalojen ruuaksi... Ikäväkseni täytyy vain todeta että MNR:n jaetun ruudun moninpeli on luokattoman huono esitys. 4 pelaajaa kyllä pääsee pelaamaan yhtäaikaa niinkuin kuuluukin, mutta tällöin konevastustajat karsitaan kokonaan pois kuvioista ja kolmella ihmispelaajallakin saa vain 3 tietokonevastustajaa pakkaa sekoittamaan. Lisäksi vähänkään monipuolisemmassa (enemmän tavaraa) kentässä neljän pelaajan kanssa peli alkaa hidastumaan jo häiritsevissä määrin. Netin yli voi kuitenkin pelata 2 pelaajaa samalla koneella ja ihan täydessä 12 auton kisassa, tämäkään ei ehkä riitä pelastamaan muuten todellan hyvää kartingkaahailua unohduksen suosta...
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

12.06.2010 klo 09.51

Istellä on beta ja kokoversio. Paljon parannuksia löytyy kokoversiosta.
Vähän ongelmia jaetulla ruudulla ainakin toisten/itse tekemillä radoilla. Ihan toimivaa. Yhteys Palvelimeen katkeilee koko ajan

Juontajatkin kehuvat ja pilkkaavat pelaajia/toisiaan.
"Jos olisimme laittaneet nelivuotiaan -jolla on side silmillään- hänen tilalleen, olisimme päässeet samaan tulokseen!"
Satuin ajamaan neljänneksi, kun piti päästä kolmenparhaan joukkoon Uramoodissa. -_-

Mario Kart klooni tästä tuli, mutta parempi kuin esim. sanahirviö "Sonic & Sega All-Star Racing" pelistä.

Kirjoita kommentti

16626

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova