Tuorein sisältö

Red Dead Redemption

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Rockstar San Diego
Julkaisija: Rockstar Games
Julkaisupäivä: 21.05.2010
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

23.06.2010 klo 16.54 | Luettu: 25692 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Once Upon a Time in the West
Rockstar Games on yhtä kuin Grand Theft Auto, ja on tavallaan siunauksellista, että firma tajuaa sen itsekin. Sen sijaan, että yritettäisiin puoliväkisin laajentaa tarjontaa Manhuntin tyylisiin vastenmielisyyksiin, R* on viisaasti keskittynyt laajentamaan hyvin osaamaansa sandboxia myös urbaanin kaupunkiväkivallan ulkopuolelle. Jonkinlaiseksi sleeperiksi jäänyt Bully oli varsin virkistävä irtiotto, mutta kouluseikkailu sisälsi lopulta varsin vähän tekemistä ja oli sidoksissa anglosaksiseen maailmaan liikaakin. Vähin äänin markkinoille tuotu Red Dead Revolver sai hieman ristiriitaisen vastaanoton edellisellä konsolisukupolvella, mutta jatko-osan saapuminen ei ole jäänyt kenellekään epäselväksi.

Länkkärikliseiden laarista


John Marston on entinen rosvo, jonka hallitus pakottaa jahtaamaan entistä rosvokaveriaan, joka kuitenkin ampuu häntä heti aluksi, ja hänet pelastaa nainen, ja hohhoijaa. Jos pelin kulusta joutuisi vetämään johtopäätöksen pelkän päätarinan perusteella, sanoisin Rockstarin laiskotelleen pahemman kerran. Onneksi kuitenkin kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa, ja kun laadukas villin lännen toiminta käynnistyy toden teolla, huomaa antavansa paljon anteeksi. Kuten GTA:ssa, myös RDR:ssä pelin sielu syntyy henkilöhahmoista, ympäristöstä ja dialogista. Red Dead Redemption on kuitenkin pohjavireeltään paljon GTA:ta vakavampi, mikä ei ole kaikin puolin hyvä asia. Radioparodiat loistavat luonnollisesti poissaolollaan, mutta myös henkilöt ja tehtävät ovat paljon tummempia kuin jo sinällään melko raadollisessa nykyajan rikossaagassa.

Muutenkin käy hyvin nopeasti ilmi, että RDR ei ole pelkkä Grand Theft Horse. On paljon laajemmin pelaajan valittavissa, millaisen hän haluaa hahmostaan tehdä, ja tämä näkyy myös muiden pelihahmojen reaktioissa. Rosvoileva opportunisti saa kansanjoukoilta varsin erilaisen vastaanoton kuin äärimmäisen moraalinen ritari valkoinen. Nelijalkaiset kulkuneuvotkaan eivät ole enää kertakäyttötavaraa, vaan ratsunsa saa helposti pysymään hommassa mukana ja sen voi kutsua luokseen. Näin hummaan kiintyy aivan eri tavalla kuin käytä ja hylkää -ajoneuvokalustoon: itseäni harmitti suuresti, kun kojoottilauma söi ratsuni enkä ehtinyt väliin. Peliä on kaiken kaikkiaan mahdollista pelata tekemättä lainkaan suurempia rikoksia - pelin maisemissa kun rosvojen ampumisesta ei saa kakkua, korkeintaan tähden rintaansa. Samalla on toki mahdollista rötöstellä entiseen tapaan, jos sellainen kiinnostaa.

Kulkee ja kääntyy kun käskee


Pelin ulkoasu ei revittele grafiikan uusia äärirajoja. Etenkin alkudemon aikana ympäristö näytti jopa asteen karulta, esineiden ponnahtelua ja polygonien reunojen vilkuntaakin esiintyi, mutta vastapainona ruudunpäivitys oli kohtalaisen sulavaa. Paljolti tämän vuoksi silmä tottui visuaaliseen ilmeeseen hetken pelin jälkeen ja alkoi pitää sitä jopa toimivana. Hahmojen kasvot on toteutettu eläväisen näköisesti, ja äänimaailma sopii tunnelmaan kuin luoti päähän. Useamman kerran kylmät väreet hiipivät selkäpiihin, kun kesken tiukkaa tulitaistelua kaiuttimista alkoi kantautua musiikki, joka veti miltei vertoja Ennio Morriconen tuotoksille. Kun peli saa aikaan tällaista, se on selvästi tehnyt jotakin oikein.

GTA:n kontrolleihin tottuneelle kestää hetken opetella etenkin hevosella ratsastamista. Kun pitäisi pysähtyä, vetää tottumaton vasenta liipasinta, josta Marston kaivaakin esiin tuliluikkunsa. Koomista soheltamista seuraa etenkin tiukoissa tilanteissa, jos on sisäistänyt auton ajologiikan liian syvästi. Ampumiseen Johnilla on käytössään bullet tim... Dead Eye, joka tosin muuttuu "kehittyessään" hankalammaksi käyttää, kun automaattitähtäyksellä tulee ammuttua herkemmin myös sivullisia. Systeemi kuitenkin mahdollistaa makeat, länkkärityyliset ammuskelut.

Through the desert on a horse with no name


Noin ensimmäinen tunti pelin parissa kuluu hämmästellen sitä, miten paljon kaikenlaista mukaan on työnnetty. Maailma koostuu melko laajasta maa-alueesta, jonka maisemat vaihtelevat aavikosta metsikön kautta vuoristoon. Sinne tänne on siroteltu kyliä, joihin varsinainen toiminta keskittyy. Normaalien kauppojen ja palveluiden lisäksi voi myös pelata noppaa, pokeria tai blackjackia, heittää hevosenkenkää, joutua kaksintaisteluihin, ampua kilpaa, partioida farmilla, kesyttää hevosia ja niin edespäin. Epäolennaisen puuhailun ja tilastojen ystäviä ei siis todellakaan ole unohdettu.

Juonitehtävien lisäksi miltei missä tahansa kartalla voi tavata muukalaisia, joilta voi ottaa tehtäviä. Fiksusti erilaisia tehtäviä ja haasteita voi olla avoimena monia kerrallaan, jolloin ei tarvitse ravata edestakaisin niiden perässä. Pitkien etäisyyksien selättäjäksi tarjotaan paitsi vankkurimatkailua, myös mahdollisuutta laittaa leiri pystyyn ja pikamatkustaa määränpäähän. Jälkimmäinen on hiukan työläs konsti, joten sitä ei tullut hirveästi käytettyä, mutta osasyy oli siinäkin, että ratsastaminen on oikeastaan ihan kivaa. Pelissä on erilaisia metsästys-, ammunta- ja muita haasteita, joita voi ohimennessään suorittaa matkan varrella. Tehtävien yhteyteen sijoitetuilla ratsastusmatkoilla saa nauttia pelihahmojen keskusteluista, jotka taustoittavat John Marstonin elämää pala kerrallaan. Peli myös lisäilee matkamiehen reitille tilanteita, joissa voi vaikkapa yrittää torjua maantierosvousta - tai sitten joutua itse sellaisen uhriksi. Näin varsinaista puuduttavaa matkustusta ei oikeastaan pääse kyllästymiseen asti tapahtumaan.

Verkkopeli, joka koostuu lupauksista


Kun juoni on nähty ja kaikki mahdollinen kerätty, katse kääntyy moninpelin suuntaan. Ajatus Villissä Lännessä hurjastelusta muiden pyssysankareiden kanssa kuulostaa mahtavalta ja monen mukaan onkin sitä, mutta valitettavasti en yrityksistä huolimatta päässyt sitä kokeilemaan. Verkkopelin käynnistysyritykset päätyivät joko loputtomaan lataamislooppiin tai koko Xboxin kaatumiseen. Minkään muun Live-pelin kanssa ongelmia ei ole ollut, ja pikainen googlailu paljastaa, etten ole ongelmineni yksin. Päivitystä on lupailtu, mutta vieläkään homma ei toimi täysin.

Tästäkin huolimatta RDR saa vahvan ostosuosituksen - ja niinpä se näyttää myyntilistoja hallinneenkin. Kun puhutaan sandboxeista, on yksi kehittäjäporukka ylitse muiden, ja Red Dead Redemption on tästä uusin osoitus. Jos haluat leikkiä pyssysankaria parhaiden spagettiwestern-kliseiden keskellä, tämä on erityisesti sinulle, mutta kukaan laadukkaan vapaan maailman pelin ystävä ei tämän parissa pety.


V2.fi | Mikko Heinonen

Red Dead Redemption (Xbox 360)

Rockstarin uutuus on enemmän kuin villin lännen GTA. Sopii heillekin, joille karjapaimenet eivät ole kuuminta hottia.
  • Länkkäritunnelma musiikkeineen
  • Hurjasti erilaista tekemistä
  • Mahdollisuus pelata itsensä oloista hahmoa
  • Juoneen ei ole juuri panostettu
  • Ottaa itsensä kovin vakavasti
  • Verkkopeli on enimmäkseen toimimatta
< Rooms: The Main Buil... Blur... >

Keskustelut (36 viestiä)

rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

23.06.2010 klo 17.18

No eihän siinä kauaa kestäny, lol.
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

23.06.2010 klo 17.40

Vakava lännenpeli? Kuulostaa ostettavan hyvältä.
helium

Rekisteröitynyt 12.08.2009

23.06.2010 klo 17.57

Peli vaikuttaa ehdottoman hyvältä.Pidetään peukkuja pystyssä PC- version puolesta, vaikka sen ilmestyminen näyttääkin aika epätodennäköiseltä.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.06.2010 klo 18.05

rambokala kirjoitti:
No eihän siinä kauaa kestäny, lol.


Turhan kauan kesti, mutta ensin promo tuli Take2:lta myöhässä ja sitten reaalielämä järjesti tähdellisempää ohjelmaa. Semminkin en halunnut kirjoittaa tämän kokoisesta pelistä pelkän parin illan kokeilun perusteella.
Jari

23.06.2010 klo 18.09

[quote]

"Grand Theft Horse"

[/quote]

kiitos nauruista.

hyvä arvostelu.
Gaga

23.06.2010 klo 18.48

Itselläni peli ei bugannut kertaakaan *koputtaa puuta*. Tarina mielestäni, joskin aika tavanomainen länkkärilällätys oli hyvin kirjoitettu ainakin hahmojen osalta, ja pelin loppu ansaitsee papukaijamerkin.
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

23.06.2010 klo 19.16

Gaga kirjoitti:
Itselläni peli ei bugannut kertaakaan *koputtaa puuta*. Tarina mielestäni, joskin aika tavanomainen länkkärilällätys oli hyvin kirjoitettu ainakin hahmojen osalta, ja pelin loppu ansaitsee papukaijamerkin.
Bugeihin törmäsin joitain kertoja, mutta ei niitä niin paljoa ollut ettäkö ne olisivat oikeasti häirinneet...

Juoni ei niin hirveästi säväyttänyt, ja lopetus oli liian äkkinäinen, yksi stranger -tehtävä, kun siitä olisi voinut tehdä vaikka muutaman tehtävän putken, jossa olisi selvinnyt mitä niiden skipattujen vuosien aikana tapahtui, niin Marstonille kuin muillekin.





Mukava nähdä vähän realistisempia arvosteluita tästäkin pelistä, kun monessa paikassa on sivuutettu kaikki pelin puutteet ja hehkutettu vuoden peliksi... Mielipiteitähän ne, ja onhan kyseessä loistava peli, mutta niitä puutteita kuitenkin on...

Onko muuten Super Mario Galaxy 2:sta tulossa arvostelua?
Hound_

23.06.2010 klo 19.50

Verkkopeli ei muka toimi... wooot???
eipä ole kertaakaan pleikka kolmosella ollu ongelmia kirjautumisessa... ainoa miinus on väen vähyys. mutta eihän se ole tekijän vika.

Myöskään bugeja ei kauheasti ole vastaan juossu. Kerran saloonassa tuoli alko hyppiin itsekseen 0)
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

23.06.2010 klo 19.58

Ei mulla eikä kenellä kaverillakaan ole kyllä ollut minkäänlaisia ongelmia nettipelin kanssa :S
RetQ

Rekisteröitynyt 06.01.2010

23.06.2010 klo 20.22

"joka tosin muuttuu "kehittyessään" hankalammaksi käyttää"

tämä on kyllä niin totta, ärsyttää suunnattomasti kun haluaisi ampua hatun päästä, polttopullon tai pyssyn kädestä, niin peli maalailee targetteja ympäri pitäjää ja sitten uppoaa täysi lipas ties kenen kinttuihin ja kampsuihin, ja ne lakit, aseet ja polttopullot jäävät sijoilleen :(
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

23.06.2010 klo 20.27

Dingo kirjoitti:
Vakava lännenpeli? Kuulostaa ostettavan hyvältä.
Vakava ei vielä lupaa vakavasti otettavaa.
Esimerkkinä GTA4, josta tuli mieleen lähinnä 14-vuotias rikkaassa perheessä kasvanut wiggeri, joka yrittää naama jäykkänä selittää, kuinka elämä on rankkaa getossa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.06.2010 klo 20.38

Czerwony kirjoitti:

Onko muuten Super Mario Galaxy 2:sta tulossa arvostelua?


On tulossa.
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

23.06.2010 klo 21.21

Pelissä tuli clint eastwood fiilis esim kourallinen dollareita spagetti länkkäreissä mahtava peli! :D itse en juuri bugeihin ole törmännyt ja juoni on vaan hyvä teko syy päässä leikkimään lännen nopeinta ympäri amerikan preerioita...
Outlaw

23.06.2010 klo 22.07

Nettipeli toimimatta? DA FUCK NIGGA?! se toimii moitteetta.
Janezky

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.06.2010 klo 22.15

PC-versiota odotellessa...
Tuitui

23.06.2010 klo 22.16

Dead Eye kehittyy helpommaksi käyttää, kun tarpeeksi pitkälle juonessa edennyt, ette ole pelannut tarpeeksi. Minä tykkään tuosta "vakavahenkisyydestä". Parempi se on, kuin jotain pellemäistä häröilyä villissä lännessä. Pelaaja itse saa pelistä tehtyä hauskan. Verkkopeli on itsellä Xboxilla pelittänyt loistavasti. Itseasiassa pieni lagi ei miltein yhtään haittaa. Tässä oli tullut jo aikoja sitten päivitys, joka korjasi tuon verkkopelaamisen, että kuinka pitkä aika tämän arvostelun kirjoittamiseen on pistetty.
Myönnettäköön, että juoni ei ollut mikään paras mahdollinen. Alussa se oli melko tylsää, sitten se alkoi kiinnostaa, mutta ihan lopussa lässähti ja loppukin ei ollut mikään tyydyttävä.
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

23.06.2010 klo 22.46

RetQ kirjoitti:
"joka tosin muuttuu "kehittyessään" hankalammaksi käyttää"

tämä on kyllä niin totta, ärsyttää suunnattomasti kun haluaisi ampua hatun päästä, polttopullon tai pyssyn kädestä, niin peli maalailee targetteja ympäri pitäjää ja sitten uppoaa täysi lipas ties kenen kinttuihin ja kampsuihin, ja ne lakit, aseet ja polttopullot jäävät sijoilleen :(


Voinko muistaa väärin mutta itselläni oli muistaakseni pelin alussa ihan samalainen targetti sydeemi että R1 näppäimellä pystyit valitsemaan eri kohdat ammuttavaksi dead eye modessa(?)

Nyt kaveri alkoi pelamaan ja kokeilut pari kertaa sen savea niin itsestään tulee niitä rukseja ja itse ei voi vaikuttaa niihin.. mutta kuten edellä mainittiin niin kaverin juoni on vielä alussa ja mä pelanut pelin lävitse..

Itse pelistä pitää kyllä kertoa että jätti huh huh elämyksen ja luulinkin kaksi kolme kertaa väärin että nyt loppuu tarina osuus mutta ei loppunutkaan, toki virheitä oli(eihän mikään eepos ole täydellinen)
Noista bugeista v olin huomaavinaan että loppua kohden ne lisäänty, ainakin omasta mielestäni. Siis kysymys ei ollut isoista vaan eri henkilöiden nykimisistä jne.

Näistä n.s tämän vuoden kovista nimikkeistä(mitä siis itse olen pelanut) Heavy Rain, Alan Wake, RDR. Parhaimman vaikutelman jätti nimenomaan RDR



Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.06.2010 klo 22.57

Outlaw kirjoitti:
Nettipeli toimimatta? DA FUCK NIGGA?! se toimii moitteetta.


Hyvä jos toimii - minulla ei, ja yritin kyllä tosissani.
Slobber

Rekisteröitynyt 13.09.2007

24.06.2010 klo 00.10

Tykkäsin jo Red Dead Revolverista. Tämä: PARHAUTTA.
MAN

24.06.2010 klo 00.14

Ei voi muuta sanoa ku pelkän mahtavan juonen takia pelasin läpi sen jälkeen lens peli kaapin pohjalle pölyttyy. Paras juonellisesti jää kaikki aikasemmat GTA:t kakkoseks
Wilsu

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.06.2010 klo 00.46

Juoni tuossa pelissä oli minusta huonointa. Aina sitä samaa "Tapa vielä yksi tyyppi kerron sitten. Käy vielä yhdessä kilpailussa, mennään sitten." Ennen lopetusta tapahtui aivan mahdoton lässähdys, farmerin leikkiminen ei ollut erityisen mielenkiintoista. Perhesuhteiden vatvominen oli sekin arsesta, aina kun odotti sitä kaikkein ilmeisintä niin se myös tarjottiin.

Parhaimmillaan fiilis oli kyllä ihan hyvä kunnon tulitaistelussa tai takaa-ajossa.
tyhmät_xbotit

24.06.2010 klo 02.57

Wilsu kirjoitti:
Juoni tuossa pelissä oli minusta huonointa. Aina sitä samaa "Tapa vielä yksi tyyppi kerron sitten. Käy vielä yhdessä kilpailussa, mennään sitten."


Ja Mass Effecteissä oli niinkuin miten parempi?
Jakabod

24.06.2010 klo 09.07

Manhunt ei ole vastenmielinen, se on yksi parhaista peleistä ikinä.
Wilsu

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.06.2010 klo 09.58

tyhmät_xbotit kirjoitti:
Wilsu kirjoitti:
Juoni tuossa pelissä oli minusta huonointa. Aina sitä samaa "Tapa vielä yksi tyyppi kerron sitten. Käy vielä yhdessä kilpailussa, mennään sitten."


Ja Mass Effecteissä oli niinkuin miten parempi?

Hmm en ite ainakaan löydä viestistäni mainintaa ME:stä. Voisitko vaikka alleviivata sen niin muutkin huomaavat?
Acid

24.06.2010 klo 10.03

Nettipeli kyllä lupasi paljon mutta kun olen sitä kaverin kanssa nyt jonkun tunnin pelaillut, on se tuntunut aivan päämäärättömältä harhailulta. Sitten siirtyinkin takaisin BF:BC2n pariin. Serveritkin kärsivät pelaajien puutteesta eikä muita pelimodeja kuin Free Roamia ole päässyt vielä edes kunnolla testaamaan.
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

24.06.2010 klo 10.21

tännekin btw.
Kokapää Yalen kasvatti Harold MacDougal on ilmiselvä Daniel Radcliffe. Ruostetta hiuksiin, muutama lisätwiikki jo valmiiksi sätkymäiseen olemukseen, kimeämpi ääni ja voila. Tiedä sitten onko kukaan muu kanssani samaa mieltä.
keke

24.06.2010 klo 10.32

Yksinpelin tarinan päätyttyä kuin seinään, jäi pelistä hivenen paha maku suuhun. Alkuun tuntui hienoakin hienommalta, mutta se illuusio karisi äkisti. Käteen jäi kuitenkin kokonaisuutena varsin kelpo tekele.

Nettipelin free-roam on alkuunsa ihan viihdyttävää kaveriporukalla, mutta vallan tuntemattomien kanssa siitä en toistaiseksi ole nauttinut. Miltei aina porukkaan eksyy natiaisia, jotka ammuskelee oman possen jäseniä.

Kaipailisin lisää gang-hideoutteja online modeen .. mielellään hivenen laajempiakin. Nuo muutaman minuutin taistot eivät pitkään jaksa pitää mielenkiintoa yllä.
PEEp

24.06.2010 klo 12.46

Ehkä jengi sitten skippasin välipätkät tai eivät tajunneet mitä ruudulla tapahtui mutta mielestäni tarina ei päättynyt kuin seinään.

ALEMPANA SPOILEREITA:














John sai tehtävänsä tehtyä ja palattua perheensä luo. Mitä siihen oltaisiin tarvittu lisää? Mielestäni oli hienoa kokea farmarin arkea, varsinkin kun kokoajan oli synkät pilvet taivaalla varoittamassa että ei tässä hyvin käy. Myös viimeinen rynnistys ladosta kuolemaan oli eeppinen. John sai jonkinlaisen synninpäästön henkisellä tasolla, mutta elämä ei mene niinkuin elokuvissa ja kuolo korjaa meistä parhaimmatkin välillä epäreilulla tavalla.

Pidin siitä että tarinaa jatketaan vuosien päästä Jackilla. Selvästikkin nuori Marston lähtee matkaan melkeinpä heti haudattuaan äitinsä. Ja ironista oli että Jack sai oman rauhansa isänsä tavoin: tappamalla, joskin motiivi oli erilainen. Hieno lopetus pelille.
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.06.2010 klo 13.15

PEEp kirjoitti:
Ehkä jengi sitten skippasi välipätkät tai eivät tajunneet mitä ruudulla tapahtui mutta mielestäni tarina ei päättynyt kuin seinään.



Kuten sanoin jo aiemmin,
Czerwony kirjoitti:
...lopetus oli liian äkkinäinen, yksi stranger -tehtävä, kun siitä olisi voinut tehdä vaikka muutaman tehtävän putken, jossa olisi selvinnyt mitä niiden skipattujen vuosien aikana tapahtui, niin Marstonille kuin muillekin.

Farmin hoitaminen oli loistava, tunnelmallinen osa peliä, mutta tarinan olisi voinut viedä päätökseen paremminkin, vaikka tuolla ehdottamallani tavalla.
pöö

24.06.2010 klo 13.24

tyhmät_xbotit kirjoitti:
Wilsu kirjoitti:
Juoni tuossa pelissä oli minusta huonointa. Aina sitä samaa "Tapa vielä yksi tyyppi kerron sitten. Käy vielä yhdessä kilpailussa, mennään sitten."


Ja Mass Effecteissä oli niinkuin miten parempi?

Voi ääliö, kokeilisit niin et kuulostaisi noin lapselliselta.
PEEp

24.06.2010 klo 14.58

Czerwony kirjoitti:
PEEp kirjoitti:
Ehkä jengi sitten skippasi välipätkät tai eivät tajunneet mitä ruudulla tapahtui mutta mielestäni tarina ei päättynyt kuin seinään.



Kuten sanoin jo aiemmin,
Czerwony kirjoitti:
...lopetus oli liian äkkinäinen, yksi stranger -tehtävä, kun siitä olisi voinut tehdä vaikka muutaman tehtävän putken, jossa olisi selvinnyt mitä niiden skipattujen vuosien aikana tapahtui, niin Marstonille kuin muillekin.

Farmin hoitaminen oli loistava, tunnelmallinen osa peliä, mutta tarinan olisi voinut viedä päätökseen paremminkin, vaikka tuolla ehdottamallani tavalla.


Trimming the fat, son, trimming the fat. Itse en tarvitse tietää miten Abigail kuoli ja miten he selviytyivät vuosien aikana Johnin kuoleman jälkeen yms. Oleellisinta tarinalle oli se että Jack saa kostonsa. Toki, olisihan se ollut ihan kiva nähdä esim. Bonnie vielä kerran ja osa hahmoista, mutta mielestäni tarinan tärkeimmät osat käsiteltiin enkä jäänyt kaipaamaan enempää. Mutta ymmärrän pointtisi kyllä :)
Don_Make

Rekisteröitynyt 08.06.2008

24.06.2010 klo 16.22

PEEp kirjoitti:
Czerwony kirjoitti:
PEEp kirjoitti:
Ehkä jengi sitten skippasi välipätkät tai eivät tajunneet mitä ruudulla tapahtui mutta mielestäni tarina ei päättynyt kuin seinään.



Kuten sanoin jo aiemmin,
Czerwony kirjoitti:
...lopetus oli liian äkkinäinen, yksi stranger -tehtävä, kun siitä olisi voinut tehdä vaikka muutaman tehtävän putken, jossa olisi selvinnyt mitä niiden skipattujen vuosien aikana tapahtui, niin Marstonille kuin muillekin.

Farmin hoitaminen oli loistava, tunnelmallinen osa peliä, mutta tarinan olisi voinut viedä päätökseen paremminkin, vaikka tuolla ehdottamallani tavalla.


Trimming the fat, son, trimming the fat. Itse en tarvitse tietää miten Abigail kuoli ja miten he selviytyivät vuosien aikana Johnin kuoleman jälkeen yms. Oleellisinta tarinalle oli se että Jack saa kostonsa. Toki, olisihan se ollut ihan kiva nähdä esim. Bonnie vielä kerran ja osa hahmoista, mutta mielestäni tarinan tärkeimmät osat käsiteltiin enkä jäänyt kaipaamaan enempää. Mutta ymmärrän pointtisi kyllä :)


Noista välivuosistahan saattaa tulla joku lisäri vielä. Mene ja tiedä...
VMV

24.06.2010 klo 16.56

Ihan hyväksytävät pisteet. Ei tämä mikään 95+ pisteen jumalpeli ole. Itse antaisin ehkä vielä sen tärkeän psykologisen pisteen vähemmän, eli 89.

Eniten itseäni korpeää kaikkien vouhotus tämän ennennäkemättömästä laajuudesta. Mikko ihan oikein puhui "melko laajasta" alueesta. Sitä se nimenomaan on. Melko laaja. Ei todellakaan NIIN laaja kuin varsinkin ulkomaisilla pelisaiteilla on annettu ymmärtää. Koko alueen päästä päähän ratsastaa jossain viidessä minuutissa nopealla hepalla (en ole mitannut, mutta sitä luokkaa). Paljoa kauempaa ei mene junalla kaikkien alueiden kiertämiseen.

Kaiken tämän kohkaamisen jälkeen olin varsin pettynyt maailman laajuuteen. Odotukset oli vaan liian korkealla. Esim jossain Fallout 3:ssa alue on paljon laajempi, minkä lisäksi luolastoja ja sisätiloja paljon enemmän kuin tässä.

Mutta ihan hyvää viihdettä tämä kuitenkin on.
Iku

24.06.2010 klo 23.37

VMV kirjoitti:
Koko alueen päästä päähän ratsastaa jossain viidessä minuutissa nopealla hepalla


kyllä siihen kauemmin menee mutta se aika vain kuluu niin helposti.

Omasta mielestäni peli oli loistava kokonaisuus ja itseni laisella pelaajalla tekemistä riitti eikä peli alkanut toistamaan itseään. Vaikka peli ottaa itsensä vakavasti, ei se mielestäni ole huono asia. Ja kyllä siellä seassa oli paljon mustaa huumoriakin ja itse ainakin sain muutamat naurut.

Lopetuksesta sen verran, että vaikka loppu mielestäni omalla tavallaan oli hyvä, se silti loppui melko seinään. Myös oikea "onnellinen loppu" jäi saavuttamatta, joka varmasti jätti muillekkin karvaan maun suuhun. Itse olisin lopettanut pelin kohtaan jossa John palaa takaisin perheensä luokse, ja sen jälkeen niitä farmi tehtäviä olisi tullut sivutehtävien tyyliin. Petyin kyllä hieman siihen ettei juonen läpi pelattua saakkaan enää pelata pelin päähenkilöllä vaan tämän pojalla joka on esitellään pelaajalle vasta juonen loppu metreillä. Kuten hevoseenkin, päähenkilöönkin kiintyy. Kavereiden kanssa kutsummekin poikaa Jack "sissy" Marstoniksi joka on johdettu Jackin "avuttomuudesta" ennen Johnista luopumista.

Ja nettipeli toimii hyvin, ja 22. päivä tullut co-op tehtävä paketti on sekin hyvin koukuttava.
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

25.06.2010 klo 19.22

Iku kirjoitti:
VMV kirjoitti:
Koko alueen päästä päähän ratsastaa jossain viidessä minuutissa nopealla hepalla


kyllä siihen kauemmin menee mutta se aika vain kuluu niin helposti.

Omasta mielestäni peli oli loistava kokonaisuus ja itseni laisella pelaajalla tekemistä riitti eikä peli alkanut toistamaan itseään. Vaikka peli ottaa itsensä vakavasti, ei se mielestäni ole huono asia. Ja kyllä siellä seassa oli paljon mustaa huumoriakin ja itse ainakin sain muutamat naurut.

Lopetuksesta sen verran, että vaikka loppu mielestäni omalla tavallaan oli hyvä, se silti loppui melko seinään. Myös oikea "onnellinen loppu" jäi saavuttamatta, joka varmasti jätti muillekkin karvaan maun suuhun. Itse olisin lopettanut pelin kohtaan jossa John palaa takaisin perheensä luokse, ja sen jälkeen niitä farmi tehtäviä olisi tullut sivutehtävien tyyliin. Petyin kyllä hieman siihen ettei juonen läpi pelattua saakkaan enää pelata pelin päähenkilöllä vaan tämän pojalla joka on esitellään pelaajalle vasta juonen loppu metreillä. Kuten hevoseenkin, päähenkilöönkin kiintyy. Kavereiden kanssa kutsummekin poikaa Jack "sissy" Marstoniksi joka on johdettu Jackin "avuttomuudesta" ennen Johnista luopumista.

Ja nettipeli toimii hyvin, ja 22. päivä tullut co-op tehtävä paketti on sekin hyvin koukuttava.


Totta tähänkin olisi saanut olla lopetukseen kaksi vaihtoehtoa.en tykkää surullisista lopetuksista :(.
pena

21.11.2010 klo 22.13

joo ihan pätevä peli :D

Kirjoita kommentti

75238

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova