Tuorein sisältö

L.A. Noire

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Seikkailupelit, Toimintapelit
Pelaajia:
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Team Bondi
Julkaisija: Rockstar Games
Julkaisupäivä: 20.05.2011
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

30.05.2011 klo 11.55 | Luettu: 36820 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Kokoviikon elokuva
Kun mies lähetetään sotaan, takaisin tulee harvoin se ihan sama mies. Vastapuolen tuijottaminen tähtäinten läpi ja tappaminen pakkaa hieman vaikuttamaan käsitykseen ihmisyydestä. Lisätään tähän lamaa ja sodan kurjuutta seurannut nopea talouskasvu, eikä ole ihme, että 40-luvun loppu oli kaikkialla ja varsinkin Yhdysvalloissa melko railakasta aikaa. Ei ole sattumaa, että tällöin hioutui huippuunsa elokuvatyyppi nimeltä film noir: kovaksikeitetty, kyyninen, pohjavireeltään seksuaalinen ja synkkä rikosleffa. Niitä tuottaneeseen Hollywoodin unelmatehtaaseen sopii moni samoista adjektiiveista.

Team Bondi tunnustaa pelinsä juuret heti nimivalinnasta asti: L.A. Noire on 40-luvun väkivaltaista rikosdraamaa koko kolmen levynsä (X360:llä, siis) verran. Nykytrendien suuntaan kumarretaan tarjoamalla lisäksi valtavan kartan tutkiskelua ja suuri valikoima lisensoituja amerikanrautoja joilla huristella. Uutta GTA:ta odottava saa kuitenkin pettyä, vaikka julkaisija sama onkin: L.A. Noire kulkee juonensa ehdoilla siinä missä vaikkapa Mafia II, ja korea maailma toimii ainoastaan näyttämönä käsikirjoittajien suuressa suunnitelmassa.

Upseeri ja herrasmies



Cole Phelps on sodasta palannut upseeri, jonka suoraselkäisyyden ja puhtoisuuden taakse kätkeytyy - luonnollisesti - syviä arpia. Poliisivoimissa Cole kokee ripeää urakehitystä pelkän passipoliisin hommista epäsiisteihin toimistohommiin, eli murha- ja huumeryhmiin.

Dekkareita ahmivalle rikosdokumenttien ja -sarjojen suurkuluttajalle L.A. Noire onkin mannaa ensi sekunneista alkaen. Vihdoin pääsee itse liikkumaan rikospaikoilla, tutkimaan rauhassa johtolankoja, kirjaamaan lausuntoja ylös ja hiillostamaan todistajia. Toisin kuin CSI-pelit, Noire ei keskity sormenjälkiin ja muuhun tekniseen tutkintaan, vaan juurikin etsivien aivotyöskentelyyn.

Good cop, bad cop



Perustapaus tutkitaan siten, että kun on ensin kaivettu esiin rikospaikasta irtoavat tiedot, löytyy kulloisellekin teolle muutama mahdollinen syyllinen. Näitä haastattelemalla ja todisteisiin vertaamalla pelaajan pitäisi tehdä johtopäätökset siitä, kuka kulloisenkin rikoksen takana on. Ja kuten arvata saattaa, pyrkivät hahmot parhaansa mukaan johtamaan pelaajaa harhaan ja jättämään asioita kertomatta.

Tärkein yksittäinen asia, johon pelaaja voi vaikuttaa onkin se, miten kuulustelut sujuvat. Tämä on myös pelin haasteellisin osuus; vaikka periaatteessa vaihtoehtoja on kolme (usko - epäile - syytä valheesta ja näytä todiste), ei niiden valitseminen ole likimainkaan aina itsestään selvää. Tätä helpottamaan on kehitetty apukeinoja, joilla voi poistaa yhden vaihtoehdon sekä “kysyä katsomolta” eli Rockstar Social Clubin kautta muilta pelaajilta - mutta harvinaisen usein onnistuin ainakin itse sähläämään silti. Asiaa ei auta se, että on mahdoton nähdä etukäteen, mitä Cole aikoo kussakin vaihtoehdossa sanoa. Internet pukikin turhautumisen jo kuvaksi:



Apua minua pidetään juonen vankina



Samoin peli ei tee elettäkään peittääkseen sitä, että pelaaja on vain mukana juonen kyydissä. Voit ryssiä kuulustelun vaikka miten pahasti, ratkaisu kyllä tarjotaan. Jos et itse keksi, mihin paikkaan pitäisi seuraavaksi mennä, Cole möläyttää sen muutaman minuutin kuluttua. Uhrin kotia tutkiessaan löytää tasan tarkkaan sen, mitä on tarkoituskin löytää, eikä omien epäilysten julkituomiseen tarjoudu mahdollisuutta - selvästi syytön mies on pakko pidättää, koska niin vain kuuluu käydä tässä vaiheessa peliä. Älä siis odota, että pääset olemaan yhtään sen enempää superdekkari kuin käsikirjoittajat antavat myöten - tai valitsemaan, mitä valintoja Cole tekee vapaa-aikanaan.

Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikkien pelien pitäisi olla täydellisen avoimia. On vain jotenkin hassua laittaa pelaaja tutkimaan näennäisen vapaasti asuntoa, mutta lukita sitten osa ovista ja estää kaikkien pöydillä olevien esineiden silmäily. Sormenjälkiäkin joko voidaan tai ei voida ottaa riippuen siitä, mikä kulloinkin sopii juonikuvioon, ja vaikka ymmärtäisit jo hyvissä ajoin, mihin tilanne on kokonaisuutena johtamassa, et hyödy tästä tiedosta mitenkään. Suoritat tehtävän kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta pomo haukkuu ja alentaa, koska näin kuuluu käydä. Tasapainon löytäminen siten, ettei tunnetta skriptauksen armoilla kulkemisesta synny on vaikeaa, eikä L.A. Noirekaan siinä täysin onnistu.

Pelin kartta on todella kunnioitusta herättävän kokoinen, mikä tosin näyttäytyy lähinnä pitkinä ajomatkoina kohteista toiseen. Vireystilaa parantamaan on peliin siroteltu katurikoksia, joita voi ottaa hälytyskeikkoina vastaan, piilotettuja autoja, maamerkkien bongailua ja muuta pientä achievement-metsästystä. Katurikollisuus vain tuntuu olevan kovin samanlaista kerrasta toiseen: syystä X jossain ammuskellaan ja rikolliset pitää joko suolata tai saattaa muuten toimintakyvyttömiksi. Joskus saa jopa juosta tai kaahata rosvon perässä, muunlaiset poikkeamat reseptistä ovat todella harvinaisia. Jos taas oikein tympii, voi rattiin laittaa partiokumppaninsa ja siirtyä suoraan seuraavaan kiintopisteeseen.

Viihtyisässä putkessa



Huolimatta tästä nitkutuksesta L.A. Noire on monessa suhteessa hieno ja virkistävä peli, jota pelaa mielellään. Se ottaa aihealueensa vakavasti; jo pelkästään kasvoanimaatiot on tehty niin hienosti ja ääninäyttelijöiden valintaan panostettu niin, että taas ollaan askeleen lähempänä interaktiivista elokuvaa. 40-luvun LA on toteutettu hienosti, aina värimaailmasta kuvakulmien kautta upeaan autokalustoon. Poliisia pitää myös pelata oikein - tärkein tavoite on suojella yleisöä, eikä rajuissa takaa-ajoissakaan saa aloittaa Carmageddon-simulaatiota. Vastavuoroisesti aseista, rahasta ja muusta vastaavasta ei tarvitse huolehtia, koska ne tulevat työsuhde-etuina.

Pelillä on myös kunnolla pituutta. Jo pelkästään murharyhmässä selvitettävä tapaussarja sopisi monen pelin juoneksi yksinään, mutta Noiressa tarjoillaan monia rinnakkaisia ja risteäviä tarinoita, joiden setvimiseen kuluu helposti useamman illan vapaa-aika. Huomioiden, miten käsikirjoituksensa varassa peli on, tämä onkin tietenkin vähintään kohtuullista. Varaus DLC:lle on luonnollisesti mukana, ja ainakin itseäni kiinnostaa moinen varmasti.

Uskottava salapoliisipeli on vaikea lajityyppi, ja Team Bondi ansaitsee pisteet yrittämisestä. Vaikka ollaan kaukana täysin pelaajan omiin hoksottimiin nojaamisesta, Noire sisältää muutamia hetkiä, joissa saa itsekin keksiä jotain - siis jos ehtii, ennen kuin se tarjoillaan eteen. Jos vertailukohdaksi otetaan toinen murhamysteeri Heavy Rain, L.A. Noire on selvästi enemmän peli, vaikka paljon yhtymäkohtia löytyykin. Toisaalta pelkistä episodeista koostuneessa Heavy Rainissa juonen mukana kulkeminen sujui jotenkin luontevammin, eikä asiaan juuri kiinnittänyt huomiota: alunperinkin oli tarkoitus, että tapahtumaketjun lopuksi voi lähinnä vaikuttaa siihen, moniko hahmo on vielä hengissä. Kun pelaaja saa välillä näennäistä vapautta, huomatakseen sitten ettei tehdyillä päätöksillä ollut suuriin linjoihin mitään vaikutusta, muistuu asia mieleen turhaan usein.

Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan.

V2.fi | Mikko Heinonen

L.A. Noire (Xbox 360)

L.A. Noire on kunnioitettava yritys tehdä suuri tuotanto vaikeasta lajityypistä. Puutteineenkin pelaamisen arvoinen.
  • Hienoa ajankuvaa ja animaatiota
  • Kiinnostava, pitkä pohjatarina
  • Muutaman kerran saa oivaltaakin
  • Turhankin isot kulissit
  • Taluttaa pelaajaa ja muistuttaa siitä
  • Oheistoiminta kovin simppeliä
< Brink... Shift 2: Unleashed... >

Keskustelut (43 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2011 klo 12.50

Tällä kertaa oli kyllä jo todella vaikea keksiä ns. oikeaa arvosanaa. Viihdyin pelin parissa siinä missä Heavy Rainin tai vaikkapa The Saboteurin, toisaalta ärsytti välillä se, ettei pelaajan tarvinnut (eikä hän voinutkaan) tehdä mitään juonen edistämiseksi.

Kokonaisuutena kuitenkin päädyn suosittelemaan peliä, koska näitä mysteerijuttuja ei liikaa ilmesty ja tässä on myös runsaasti ansioita.
fngh

30.05.2011 klo 12.52 1 tykkää tästä

L.A. Noire on loistava peli. Pelistä löytyy PALJON enemmän kehumista kuin haukkumista. Aina tietenkin löytyy pientä nillittämistä mutta laatua on enemmän. Pitää aloitta toinen pelikerta lähipäivinä. Tätä peliä ei kannatta missata.
fbgdvb

30.05.2011 klo 12.54

Se olisi ollut hyvä lisä kyllä että olisi voinut tutkia jokaista esinettä asunnoissa ja murhapaikoilla. Toivottavasti sitten jatko-osassa. Varmaan NY Noire sitten.
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

30.05.2011 klo 13.18

Ite pelasin lävitse niin hyvän/erinomaisen välimaaastossa menisi omat pisteet mutta joskus tulen taas pelamaan pelin lävitse
faggot

30.05.2011 klo 14.01 1 tykkää tästä

Hyvää lisätä:
-Pahin ongelma on se, että jokainen tehtävä on samanlainen. Tutkinta kaavasta ym. ei poiketa pierun vertaa.Samanlaiset haastattelut, soitot päämajaan, autoajelut, lopussa syyllisen perässä juokseminen.
-yllä olevan sarjakuvan tapahtumat ovat TODELLA yleisiä esim. epäilty kieltää tietonsa huumeista, (valhetelee) cole syyttääkin yhtäkkiä kaupan ryöstöstä.
+cole on melko hyvä ja asiallinen hahmo, ei sellainen ärsyttävä tai jollain lailla naurettava niinkuin niko bellic ''venäjä'' aksentteineen.
faggot

30.05.2011 klo 14.01

eli peliin kyllästyy 2 tehtävän jälkeen
murdercase

30.05.2011 klo 14.17

Olen ehkä puolessa välissä... näyttää siltä että lopullinen arvosana tulee luultavasti olemaan jotain 70-75 pisteen luokkaa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2011 klo 14.18

Pelin juonen kuivin vaihe on tuossa murharyhmävaiheessa, jos se olisi loppunut siihen, olisi arvosana ollutkin alempi - vaan ei lopu.
StanK

30.05.2011 klo 14.18

Valtava kaupunki alkoi jossain vaiheessa tuntumaan turhalta, maisemat eivät olleet pidemmän päälle kovin kiinnostavia. Piti laittaa turhankin usein apukuski rattiin, mutta juoni oli ok ja tuli pelattua läpi ihan mielenkiinnon vuoksi. Lopulta oikein mukava peli, joka kärsi lievistä rakennevioista. Itse kuulustelu oli välillä täyttä arpomista, ja tuo sarjispätkä kuvaa ongelmaa hyvin.
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

30.05.2011 klo 14.23

faggot kirjoitti:
eli peliin kyllästyy 2 tehtävän jälkeen


à la GTA?
Nimi

30.05.2011 klo 14.41

Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?

Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".
Pyh

30.05.2011 klo 14.50

"Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?"

No anna sille toiselle versiolle itse kymppi ja tyydy kohtaloosi. Selkeät erot ovat kuitenkin tällä kertaa pienemmät kuin on ollut pääasiassa toisinpäin.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2011 klo 14.55 1 tykkää tästä

Nimi kirjoitti:
Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?

Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".


Maahantuoja lähetti Xbox 360 -version miltei viikkoa aiemmin, PS3 tuli vasta perässä myöhemmin kun olin jo aloittanut pelaamisen.

Kokonaista kahdesti tapahtuneet levyn vaihdot eivät ehtineet kovasti ärsyttämään, kun pelasin pelin useampana iltana.
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

30.05.2011 klo 15.06

Nimi kirjoitti:
Miksi toimitus valitsi selkeesti huonomman version arvosteltavaksi?

Sen Lisäksi että grafiikka tökkii ja jotain graafisia ominaisuuksia puuttuu kokonaan 360 versiosta, joudut vaihtamaan levyä "jatkuvasti".

Itse PS3 version omistavana voin sanoa, että tökkii ne grafiikat siinäkin.
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2011 klo 15.30

Saatuani pelin juuri päätökseen, on kyllä todettava, että pelin viimeinen neljännes on parasta antia! Juonessa alkaa oikeastaan vasta tapahtumaan tuolloin.

Kaikkiaan oikein piristävän erilainen peli, jos kohta ei ollenkaan täydellinen. Kädestäpitämistä oli hiukan liikaa ja mysteerit ratkesivat aivan liian helposti ja nopeasti. Ja tosiaan niitä täysin samanlaisia rikoksia oli aivan liikaa, mikä meinasi jossain vaiheessa lannistaa.

Ilahduttavan fressi peli, puutteistaan huolimatta. Lisää tällaista, kiitos!
PredawnDwarf

Rekisteröitynyt 15.02.2011

30.05.2011 klo 20.00

Suurimman miinuksen peli saa juurikin tuosta "sanompas ihan muuta kuin ajattelet"-tyylistä kuulusteluissa. Itse ryssin niitä vähän väliä. Vaikka kyllä ollaan luultavammin 70% paikkeilla oikeissa valinnoissa.

Grafiikka oli vähän mitäänsanomaton aluksi. Johtunee luultavammin siitä, että on tullut uudehkolla PC:llä pelattua. Myös kontrollit olivat aluksi vähän kankean oloiset, mutta kuten grafiikkakin, se oli vain totuttelukysymys.

Ihan nautinto oli pelata. Tuli välillä mieleen Phoenix Wrightit. Olisin itse halunnut hieman enemmän vapautta ja alkoi lopulta ärsyttämään se, että olet korttelin päässä rikospaikalla ja street crime ilmotus tulee. Vastaat kutsuun ja se onkin tietysti toisella puolella kaupunkia.

Mutta siis joo. Saman arvosanan olisin itsekin antanut. Paljon enemmän löytyy hyvää kuin huonoa ja huonotkin asiat ovat lähinnä totuttelukysymyksiä.
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

30.05.2011 klo 20.03

Tämä on yksi niitä harvoja pelejä jotka ovat edellä aikaansa. Väännetäämpä hiukan rautalankaa: jos L.A. Noirea pääsisi pelaamaan jossain virtuaalitodellisuudessa (tai Star Trekistä tutulla Holokannella) jossa pelaaja on itse pelattava hahmo, jossa pelaaja itse puhuu vuorosanansa ja tekee jokaisen toiminnon mitä pelissä näkyy itse, olisi peli todellista rautaa. Nykyisessä muodossaan pelaaja lähinnä katsoo mitä ruudulla tapahtuu ja pelaa ne muutamat tutut kohdat (autolla ajamiset ja kävelemiset) ja taas katsoo mitä ruudulla tapahtuu.

Nykyisessä muodossaa peli tarjoaa valitettavan vähän mielenkiintoista toimintaa. Ja sekin toiminta mitä pelissä on, on hyvin simppeliä.

Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.05.2011 klo 20.34

Arvostelun loppukommentti: "Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan."

Hmm, Xbox 360 -versiossa on nähtävästi enemmän ongelmia. Oma PS3-versioni ei ole jäätynyt kuin kerran pelin päävalikossa, kun painoin neliötä (Downloadable Content) ja samaan aikaan jotain muuta nappia. Hienosti jämähti sitten siihen. Itse pelissä ei ole jäätynyt kertaakaan. Pelin alussa tuli kahdesti sellanen ihme frame drop -ilmiö, että kaikki liikkui 5 fps:n nopeudella muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen tätä ei oo enää tapahtunut ja fps:kin on pysynyt hyvin tasaisena.

Itse pelistä sitten. Menen vasta Vicen ekassa tehtävässä ja täytyy sanoa, että aivan loistava peli. Suurin miinus on todellakin tää "kädestäpitely", jota peli harrastaa jatkuvasti. Rikospaikoilta löytyy esimerkiksi turhia rikokseen liittymättömiä esineitä, joita voi tutkia kädessä, mutta hetken kuluttua Cole toteaakin, että tämä ko. esine ei liity tapaukseen. Idioottimaista. Eikö sitä saisi itse päätellä?

Homiciden samankaltaisten rikosten sarja sai myös vähän turhauttamaan, mutta loppujen lopuksi homma päättyi melko kivasti. Tuli ihan jo sellaset Se7en-leffan fiilikset päälle murhaajaa jahdatessa.

Nyt mennään siis huumepuolella, eikä juoni ole lähtenyt rullaamaan vielä oikeastaan lainkaan, mutta kuuleman mukaan juuri Vice ja Arson ovat niitä osioita pelissä, jossa juoni ottaa kunnolla tuulta allensa.

Animaatiot on aivan loistavia, samoin ääninäyttely (GTA:iden ja Unchartedeiden ohella parasta, mitä oon kuullut). Erikoismaininta musiikkiraidalle, joka on uskomattoman hieno. L.A. Noiren tunnusmusiikki on m-a-h-t-a-v-a.

Tehtävät on hyviä ja hienosti rakennettu. Voin suositella tätä täydellä hinnalla (max. 50e) ostettavaksi. Tässä riittää pelattavaa ainakin 25 tunniksi, itsellä menee varmaan päälle 35, kun kerään kaiken mahdollisen trophyjen perässä.

Arvosanaksi annan nyt 92/100, vaikka peli on vielä kesken.
hfjf

30.05.2011 klo 20.40

Duster kirjoitti:
Tämä on yksi niitä harvoja pelejä jotka ovat edellä aikaansa. Väännetäämpä hiukan rautalankaa: jos L.A. Noirea pääsisi pelaamaan jossain virtuaalitodellisuudessa (tai Star Trekistä tutulla Holokannella) jossa pelaaja on itse pelattava hahmo, jossa pelaaja itse puhuu vuorosanansa ja tekee jokaisen toiminnon mitä pelissä näkyy itse, olisi peli todellista rautaa. Nykyisessä muodossaan pelaaja lähinnä katsoo mitä ruudulla tapahtuu ja pelaa ne muutamat tutut kohdat (autolla ajamiset ja kävelemiset) ja taas katsoo mitä ruudulla tapahtuu.

Nykyisessä muodossaa peli tarjoaa valitettavan vähän mielenkiintoista toimintaa. Ja sekin toiminta mitä pelissä on, on hyvin simppeliä.

Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.


Kinectiäkö tarkoitat? Kinectillä voisit periaatteessa liikkua itse ja se tunnistaa myös puheen.
dfhfgnhf

30.05.2011 klo 20.43

Execta kirjoitti:
Arvostelun loppukommentti: "Mainittakoon vielä, että pelillä oli taipumus jumittua silloin tällöin ilman ennakkovaroitusta, ja myös osa skriptauksesta saattoi sekoilla. Arvostelun kirjoitusaikana tuli jo yksi päivitys, joka paransi vakautta hieman, muttei poistanut ongelmaa kokonaan."

Hmm, Xbox 360 -versiossa on nähtävästi enemmän ongelmia. Oma PS3-versioni ei ole jäätynyt kuin kerran pelin päävalikossa, kun painoin neliötä (Downloadable Content) ja samaan aikaan jotain muuta nappia. Hienosti jämähti sitten siihen. Itse pelissä ei ole jäätynyt kertaakaan. Pelin alussa tuli kahdesti sellanen ihme frame drop -ilmiö, että kaikki liikkui 5 fps:n nopeudella muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen tätä ei oo enää tapahtunut ja fps:kin on pysynyt hyvin tasaisena.



Boxilla pelasin läpi tässä viikon aikana ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ole jumittunut tai jäätynyt kertaakaan. Asensin kiintolevylle.
PredawnDwarf

Rekisteröitynyt 15.02.2011

30.05.2011 klo 20.50

dfhfgnhf kirjoitti:

Boxilla pelasin läpi tässä viikon aikana ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ole jumittunut tai jäätynyt kertaakaan. Asensin kiintolevylle.


Itsellä sama homma. Sattuu olemaan vielä v1.0 boxi itselläni (tiedetään. Museoon sellaiset). Eipä jumittanut kertaakaan. Välillä oli samaa ongelmaa kuin GTA IV:n kanssa elikkä kun talla pohjassa kaahailee niin eri grafiikka layerit eivät pysy mukana. Esim monta kertaa rakennus oli muutaman sekunnin ajan vain yksivärinen laatikko. Sitten tuli tiilikuviot, bump-mapit yms. yksi kerrallaan.
dsasad

30.05.2011 klo 21.03

Milloin tulee Dirt 3 arvostelu?
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2011 klo 21.12

2-3 kertaa peli tosiaan jysähti paikalleen arvostelukappaleella, yleensä juostessa kadulla. Xbox on viimeistä isoa mallia, "Super Elite" Jasper-emolla.
takumi

30.05.2011 klo 23.53 1 tykkää tästä

Hyvä arvostelu. Kumma kun kaikkialla muualla jaksetaan voohottaa vaan pelin hyvistä puolista ja "unohdetaan" nillittää huonoista jutuista. Hyvä hyvä.

Nykyään tuntuu, että kuka vaan osaisi kirjoittaa arvostelun 30 min. pelaamisen jälkeen lähinnä hehkuttaakseen kuinka hyvä peli onkaan kyseessä, ja sitten lätkästään se tuttuputttu 85-95 arvosana perään...
SelväPeli

31.05.2011 klo 00.24

Tää on maailman paras huono peli. Jos olis yhtään parempi niin se olis maailman huonoin hyvä peli.
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

31.05.2011 klo 00.38 1 tykkää tästä

hfjf kirjoitti:
Duster kirjoitti:

Kaikesta huolimatta pelissä on loistava idea ja upea tunnelma. Itsekin suosittelen jos ajanjakso ja rikosten verkkainen ratkominen vain kiinnostava. Harmi vain, että nykymuodossaan olevalle pädi ohjaukselle peli on hiukan liian puuduttava. Tälläiset pelit vaatisivat jo ihan uudenlaista ohjaustapaa pelaajan ja pelin välille.

Kinectiäkö tarkoitat? Kinectillä voisit periaatteessa liikkua itse ja se tunnistaa myös puheen.
Ei, en tarkoita Kinectiä vaan jotain mitä ei vielä olekaan, jotain mikä ei kenties vielä ole edes mahdollista. Siis juurikin sellaista millä pelaaja imaistaan maailmaan mukaan olemaan itse se roolihahmo jota nyt tällä hetkellä vielä liikutellaan pädilla. Jonkinlainen oikeasti toimiva virtuaalitodellisuus viritys. Noh, ei vielä ihan ole näköpiirissä sellaista, mutta ehkäpä vielä joskus...
boksipoika

31.05.2011 klo 06.34 1 tykkää tästä

Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.
Hengeyokai

Rekisteröitynyt 29.07.2008

31.05.2011 klo 08.28

http://www.cad-comic.com/cad/20110518

Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.
TheÄijä

31.05.2011 klo 08.52

Hengeyokai kirjoitti:
http://www.cad-comic.com/cad/20110518

Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.

Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?
Sens

31.05.2011 klo 08.54

Peli ei ole kaatunut minulla kertaakaan, hetkittäin lagaa kylläkin. Vanhan liiton boxi minullakin.

Ihmettelen miten ihmisille 2 levyn vaihtoa on niin paha pala. Se on varmaan yhteensä 2 minuutin homma tuntikausien pelissä.
asdd

31.05.2011 klo 10.17

TheÄijä kirjoitti:
Hengeyokai kirjoitti:
http://www.cad-comic.com/cad/20110518

Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.

Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?


Ei voi. Ihmisten yliajosta tulee sanktioita ja aseen voi ottaa esille vain ja ainoastaan skriptatuissa toimintakohtauksissa.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.05.2011 klo 12.55 1 tykkää tästä

asdd kirjoitti:
TheÄijä kirjoitti:
Hengeyokai kirjoitti:
http://www.cad-comic.com/cad/20110518

Ainut oikee tapa pelata tätäkin peliä.

Okei, nyt vasta rupesi kiinnostamaan. Voiko tätä peliä tosiaan pelata tuohon tyyliin? Viimeistä juttua nyt ei usko erkkikään mutta edes nuo kaksi ensimmäistä?


Ei voi. Ihmisten yliajosta tulee sanktioita ja aseen voi ottaa esille vain ja ainoastaan skriptatuissa toimintakohtauksissa.


Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa.. Ihmiset väistää Driver 1/2 -tyyliin alta pois, jos yrität kaahata päälle, mutta jos osaat ennakoida mihin suuntaan ne loikkaa, saat kyllä jyrättyä ne alle. Tosin ihmiset ei kuole oikeastaan koskaan yhdestä kunnon yliajosta vaan vielä pitää pakittaa päälle ainakin kerran. Tällasta siis täällä päin.. :DD Pari kertaa siis oon huvikseni kokeillut tuota ja kuunnellut partnerin kommentteja. Kyllähän nuo ihmiset lentää välillä ihan kivasti ragdolleina, jos osut niihin kunnolla. :P
SlimShady

Rekisteröitynyt 14.05.2011

31.05.2011 klo 14.15

Voisihan pelissä olla vähän monipuolisempaa menoa mutta ei itseäni haitannut. Kyllähän GTA IVssäkin aika monia turhahkojakin tehtäviä oli ja sai silti 98 pojoa. Tietenkin ihmiset alkoivat vertaamaan LA Noirea GTAhan koska kummankin kannessa on R* merkki. Olisin antanut varmaankin 94 pistettä LA Noirelle. Hipo täydellisyyttä mutta oli silti puutteita ja ps. Vice tehtävät olivat mielestäni pelin tylsintä aikaa.
heijee

31.05.2011 klo 14.23

kyllä tuntuu aika korkealta pistemäärältä jos pelin tärkein anti eli juttujen ratkominen on sokkona kolmipyöräisellä ajoa

aika paljon kuulostaa mass effectiltä. hieno maailma ja taustat, jota kuitenkin rassaa kädestäpitävä yksinkertainen pelattavuus ja välillä ihan harhaanjohtavat dialogivaihtoehdot

en o kyl vielä pelannut
PredawnDwarf

Rekisteröitynyt 15.02.2011

31.05.2011 klo 17.54

heijee kirjoitti:
kyllä tuntuu aika korkealta pistemäärältä jos pelin tärkein anti eli juttujen ratkominen on sokkona kolmipyöräisellä ajoa

aika paljon kuulostaa mass effectiltä. hieno maailma ja taustat, jota kuitenkin rassaa kädestäpitävä yksinkertainen pelattavuus ja välillä ihan harhaanjohtavat dialogivaihtoehdot

en o kyl vielä pelannut


Itse en rinnastaisi Mass Effectiin. Se kun on puhdas roolipeli (vaikkakin toiminta sellainen). Siihen on ihan syynsä, että se maailmaan ja taustaan on panostettu. Jotkun tykkää lukea loree.

Kyllä tämä ihan viihdyttävä paketti oli vaikkakin kädestä pidetään kiinni koko ajan. Pitää vain olla avoimin mielin eikä heittää pyyhettä kehiin ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla.
Mateba

Rekisteröitynyt 11.04.2007

31.05.2011 klo 18.02 1 tykkää tästä

Execta kirjoitti:

Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa..

Yliajosta ei tule suoraa sanktiota mutta vaikuttaa saataviin tähtiin tehtävästä.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.06.2011 klo 11.28

Mateba kirjoitti:
Execta kirjoitti:

Asetta ei voi tosiaan ottaa esille, mutta ihmisten yliajosta ei tule kyllä mitään sanktioita. Pelkkä ilmoitus, että LAPD-konstaapelien tehtävänä on suojella, eikä vahingoittaa, ja blaablaa..

Yliajosta ei tule suoraa sanktiota mutta vaikuttaa saataviin tähtiin tehtävästä.


Niin juu tottakai. Itse ajelin ihmisten yli aina kun olin juuri lopettamassa jolloin peli ei tallentanut.
asdfsdf

02.06.2011 klo 12.31

boksipoika kirjoitti:
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.


kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.06.2011 klo 16.51 1 tykkää tästä

asdfsdf kirjoitti:
boksipoika kirjoitti:
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.


kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...

Mahtaa vituttaa, kun et pääse tätä(kään) peliä pelaamaan sillä PC:lläs?
hdpc

02.06.2011 klo 20.54 1 tykkää tästä

no pelataan Baldurs Gatea 200fpsllä ja 5800x4300 resolla
gjjjyt

03.06.2011 klo 02.59

Execta kirjoitti:
asdfsdf kirjoitti:
boksipoika kirjoitti:
Eipä oo pleikalla hyytyillyt saati juminnu vielä kertaakaan, mutta on vasta 18 tuntia pelattuna joten ehtiihän se vielä. Ruudunpäivityskin pyöriny mukisematta.


kyllähän se ruudunpäivitys näyttää hyvältä kun on tottunut siihen konsolien 20fps pelleilyyn...

Mahtaa vituttaa, kun et pääse tätä(kään) peliä pelaamaan sillä PC:lläs?


Kuules nyt poika, älä ärsytä muita vaikka he laukoisivatkin ärsyttäviä kommentteja. Tyhmä on se, joka provosoituu. Jospa te molemmat, pc-äijä ja Execta, pyytäisitte anteeksi toisiltanne ja nousisitte älyllisesti tämän typerän nettiprovosoimis-kulttuurin yläpuolelle. Ja Execta, voisitko ystävällisesti korvata tuon "vitutus"-sanan "ärsytyksellä". Ymmärrän kyllä, että kiroilu on nykyään muodissa, varsinkin nuorison keskuudessa, mutta ei se sinulta ole pois, jos siistisit vähän kielenkäyttöäsi. Kun olet ystävällisempi muita kohtaan, niin sinuakin kohtaan ollaan ystävällisempiä! Yleisesti ottaen viestiesi perusteella olet selkeästi tuollaisen "vittuilun" yläpuolella, älä ihmeessä lipsu! Kaikilla on sitten mukavaa!
Zelica

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.06.2011 klo 21.45

Kaksi juttua enää jäljellä. Mahtava peli vioistaan huolimatta :)
Nappo

07.06.2011 klo 22.10

Hieno peli on kyllä, mutta lopusta kyllä jäi sellainen "Miksi nyt näin piti käydä?" ketutus. Jäi vaivaamaan pariksi päivää pelin loppu.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova