Tuorein sisältö

Brink

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1-16
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Splash Damage
Julkaisija: Bethesda Softworks
Julkaisupäivä: 12.05.2011
Pelin kotisivut
Matti Lintula

23.05.2011 klo 10.46 | Luettu: 12350 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Aavan meren keskelläpuolen
Tulevaisuus se on ihmeellinen paikka. Joko maailma on ydinsodan jäljiltä säpäleinä, avaruusoliot ovat valtaamassa rakasta tomupalloamme tai sitten meitä kohtaa ekokatastrofi. Splash Damage on valinnut Brinkiin Kevin Costnerin tien ja vie meidät vetiseen versioon huomisesta, jossa ihmiskunnan rippeet taistelevat elintilasta Arkki-nimisessä kelluvassa kaupungissa. Kyllä, nimesivät sitten kelluvan kylänsä Arkiksi, mutta hei, eihän sitä nyt kannata keksiä uutta nimeä joka kerta kun elämän rippeitä säilytellään merellä. Nooakin puuttuessa kuvioista on Arkki slummiutunut pahasti ja järjestyksen nimeen vaalivat turvajoukot sekä parempia oloja kaipaava roskasakki ovat vain pahan mulkaisun päässä sisällissodasta. Tähän räjähdysherkkään tilanteeseen heitetään pelaaja ja sota voi alkaa.

Persoonallista merimiesmättöä



Kärkeen käydään läpi Arkin syntyhistoria, mutta koko pelin tunnelmaa heijastellen, asiat käydään läpi niin pinnallisesti kuin mahdollista. Valtataistelun syntyä ei avata sen kummemmin, jatkoa ei yritetäkään selittää. Alkuvalmistelujen jälkeen päästään pelin kulmakiveen, hahmonluontiin. Ruma äijänköriläs saa aluksi ylleen perusvaatteet ja hernepyssyt sekä on taidoton kuin ala-astelainen oikiksessa. Lisää vaatevaihtoehtoja, partamalleja, aseiden lisäpalikoita sekä taistelutaitoja saa avattua haastetehtävissä ja ostettua pelissä saavutetuilla kokemuspisteillä.

Hahmon tärkein fyysinen määre kaiken koristeen alla on tämän ruumiin koko. Pieni ja kevyt hahmo on nopea liikkumaan, muttei siedä paljon osumia eikä pysty kantamaan raskaita aseita. Järkälemäinen tankki taas kantaa vaikka Titanicia selässään, mutta on hidas eikä osaa kiivetä korkeiden esteiden yli. Hahmon personoitava ulkonäkö seuraa läpi pelin hahmoluokasta riippumatta.

Liikkumiseen vaikuttaa paitsi hahmon fyysinen koko, myös pelaajan taito hyödyntää pelin SMART-liikemekaniikkaa. Hahmossa on tekoälyä mukana sen verran, että liikkuvan pelaajan hakatessa hyppypainiketta esteen kohdalla, hahmo osaa omatoimisesti liikkua esteen ohitse joko kiipeämällä, hyppäämällä, liukumalla tai muuten parkouraamalla. Mistään Mirror's Edgen kaltaisesta kattobaletista ei voida puhua, mutta järjestelmän oppiminen nopeuttaa kentissä liikkumista huomattavasti. Valitettavasti kenttäsuunnittelu ei tue SMART-järjestelmän käyttöä aivan äärimmäisyyteen asti. Enemmänkin akrobatiaa hyödyttäviä ratkaisuja kentissä olisi voinut olla.

Hahmoluokkaa voi vaihtaa kesken tehtävän tähän tarkoitetuilla tietokonepäätteillä sotilaan, lääkintämiehen, insinöörin ja agentin välillä. Osa tehtävistä vaatii juuri oikean hahmoluokan käyttämistä oikeaan aikaan, joten pelaajan on syytä osata vaihtaa pelityyliään lennosta. Hahmoluokilla on kullakin omat ostettavat lisätaitonsa ja erikoisuutensa. Sotilas voi jakaa kavereilleen panoksia kesken taistelun, insinööri rakentaa automatisoituja tuliasemia ja niin pois päin - tuttua hommaa verkkoräiskintöjä pelanneille. Brink ei ole mullistavien innovaatioiden peli, mutta kokoaa hyviä moninpelielementtejä rohkeasti uuteen pakettiin.

Todolistan mestarit



Pelimuotoina tarjolla ovat kampanja, vapaapeli, jossa voi pelata kummankin sotivan puolen kampanjatehtäviä vapaassa järjestyksessä omilla asetuksilla sekä haastetehtävät, joissa testataan pelaajan nopeutta mm. esteradalla. Tehtävät koostuvat erilaisista tavoitteista kuten kohteiden suojelusta, räjäyttelystä, siirtämisestä ja korjaamisesta, ynnä sen sellaisesta. Päätavoitteita on yleensä pari per kenttä ja näiden lisäksi tarjotaan sivutavoitteita lisähaasteeksi. Kulloinkin kiinnostavan ja tärkeimmän tavoitteen voi valita nopeasti kesken pelin ja pelaaja opastetaan selkeästi onnistumisen vaativan suorituksen suuntaan. Eksyminen vaatii yritystä.

Esimerkin vuoksi tehtävä voi koostua seuraavasti: pelaajan on ensin hyökättävä vihollisen alueelle ja sotilaiden on matkalla räjäytettävä suuri ovi auki. Tämän jälkeen insinöörin on avattava kassakaappi, jossa olevat tärkeät tiedot pitää toimittaa talteen. Lopuksi tiimin on saatettava rampautunut helikopteripilotti lääkintämiesten avulla läpi kentän. Ja toinen tiimi tietenkin koittaa estää kunkin tavoitteen saavuttamisen tehtäviin annetun ajan sisällä. Tekemistä siis riittää joka hahmoluokalle ja erilaisille pelityyleille tasaisesti.

Pelimekaniikka on alusta pitäen suunniteltu moninpelikokemusta silmällä pitäen, mutta kampanjatehtävät voi pelata myös yksin, jolloin tiimikaverit ovat tekoälyn hallinnassa – tai lähinnä tekoäly yrittää kovasti pitää joukon uunoja liikkeellä, pois pelaajan suoralta tulituslinjalta ja ampumassa sinne tänne sodan illuusion luomiseksi. Konetiimi ei siis ole kovin kummoinen ja Brinkistä on vaikea nauttia muuten kuin verkossa. Yksinpelinä toiminta käy aneemiseksi jo yhdessä illassa.


Verkossa pelattaessa tehtävien suunnittelu ja toiminnan jatkuva siirtyminen eri tavoitepisteiden välillä tuo eloa pienehköihin karttoihin. Tiimityön on sujuttava keskiverto-Battlefieldiä paremmin, sillä Brinkissä on korostettu eri hahmoluokkien käytön tärkeyttä ja homma ei yksinkertaisesti etene, ellei jokaista hahmoluokkaa tarvittaessa pelikentältä löydy. Tätä ongelmaa onneksi helpottaa juuri mahdollisuus vaihtaa hahmoluokkaansa kesken pelin, ilman turhaa uudelleensyntymisrumbaa.

Carmackin koneella


Brinkin graafinen ilme on jotain realistisen ja sarjakuvamaisen välimaastosta, hahmot ovat rujoja ja mittasuhteiltaan paisuteltuja, sopivan persoonallisia. Voin kuvitella suunnittelutiimissä olleen kunnianhimoa pelin ilmeen suhteen, mutta lopputulos jää valitettavan valjuksi. Kentät ovat täynnä kapeita käytäviä täynnä eikä vaihtelua ole liiaksi. Jo Doom 3:sta tuttu id Tech 4 -pelimoottori ei suostu vielä seitsemän vuoden iässäkään antautumaan, vaan piirtää toimintaa nätisti ruudulle vaikka tapahtumaa olisi enemmänkin. Brink ei ole mikään efektitykitys, mutta nopeus onkin valopalloja tärkeämpi valtti verkkoräiskinnöissä.

Äänimaailma jää grafiikan tavoin hieman mauttomaksi ja hajuttomaksi. Äänimaailmaa voisi kuvailla lähinnä informatiiviseksi. Toki hahmolleen voi valita kourallisesta ääninäyttelijöistä mielestään sopivimman ääntelijän ja aseet paukkuvat toisistaan erottuen, soipa taustalla välillä musiikkikin, mutta mikään efekti ei saa sohvaa tutisemaan saati sävellystyö tirauttamaan tippaa silmäkulmaan. Brinkissä kaikki paukut ovat pelimekaniikassa, muu on toissijaista.

Ehjäkin kaipaa korjailua



Brink on suoraviivainen, Splash Damagelle tyypillinen tiimityötä korostava verkkoräiskintä. Ramboilu ei toimi ja koko tiimin on osattava keskittyä tehtävän tavoitteisiin yhdessä. Peli on parhaimmillaan porukalla, jossa kommunikaatio toimii, mutta valitettavan usein konsoliverkkopeleissä äänikommunikointi rajoittuu turhanpäiväiseen älämölöön ja joukkue repeilee sinne tänne omiin seikkailuihinsa. Onneksi välillä ventovieraiden keskenkin ajatustenvaihto natsaa ja kaikki menee putkeen ilman sanankaan sanomista.

Peliin on kerätty niin monta hyvää verkkoräiskinnän elementtiä, että potentiaali tuppaa sumentamaan silmät. Uutuus ei täräytä kuitenkaan tajuani kankaalle Shattered Horizonin (97!) tapaan, mutta tappavan toimiva Brinkin pelimekaniikka on, siitä ei pääse yli eikä ympäri edes SMARTilla. Mikäli Team Fortress ja Quake Wars alkavat sinuta tuntua jo puhkipelatuilta, on tässä hyvä uusi vaihtoehto valoisien kesäöiden kuluttamiseen. Brink kaipaa kuitenkin kipeästi lisää vaihtelevampia pelikenttiä pitääkseen mielenkiintoa yllä kesää pidempään.

V2.fi | Matti Lintula

Brink (Xbox 360)

Loistava tiimiverkkopeli, jonka tehtävät ovat mielenkiintoisia ja vaihtelevia, mutta kenttäsuunnittelu on yksitoikkoista ja mukaan ahdettu tekoäly täysin hanurista.
  • Moninpelin elementit
  • Tehtävien rakenne
  • Tiimityön korostaminen
  • Turha juoni
  • Yksitoikkoiset kentät
  • Tekoäly
< Mount & Blade: With ... L.A. Noire... >

Keskustelut (15 viestiä)

Susikoiraroi

23.05.2011 klo 13.51

Ihmetyttää miksi peli saa niin poikkeavia arvosteluita. Jotkin sivustot sun muut antaa pelille 50-60 pojoa tai 6-7 arvosanan ja jotku taas ylistää 80-95 pojoilla ja hehkuttaa jumalaiseksi nettiräiskinnäksi.
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

23.05.2011 klo 14.44

Susikoiraroi kirjoitti:
Ihmetyttää miksi peli saa niin poikkeavia arvosteluita. Jotkin sivustot sun muut antaa pelille 50-60 pojoa tai 6-7 arvosanan ja jotku taas ylistää 80-95 pojoilla ja hehkuttaa jumalaiseksi nettiräiskinnäksi.

Ainakin minusta vaikuttaisi, että suurin osa huonoja arvosanoja antaneista sivustoista on rokottanut peliä heikon yksinpelin takia, vaikka peli on aivan ilmeisesti tarkoitettu juuri moninpeliksi. Tämän arvostelun perusteella moninpeli ei kuitenkaan ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan kuin SD:n aiemmissakaan peleissä, joten alhaiset pisteet eivät kuulosta ihan oikeilta.
oki9955

Rekisteröitynyt 11.05.2009

23.05.2011 klo 14.56

Eihän Brinkissä olekkaan kuin juonentynkä. Itseäni jäi häiritsemään tuo kyseinen pätkä... Tekoäly on taas mahtava, mutta vain vastapuolella. Ystäväsi eivät auta nimittäin ollenkaan. Onneksi kesäkuussa on tulossa ilmainen DLC jossa karttoja ja vaatetusta tulee lisää.
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

23.05.2011 klo 17.36

Pärkele.. vakavasti miettinyt, että hankkisko vai ei tämän. Melko pitkään tullu seurattua tämän kehitystä yms. Onko pelaajia kuinka paljon(PC)?
Azze

24.05.2011 klo 11.12

seki kirjoitti:
Pärkele.. vakavasti miettinyt, että hankkisko vai ei tämän. Melko pitkään tullu seurattua tämän kehitystä yms. Onko pelaajia kuinka paljon(PC)?

Tarpeeks löytyy pelaajia PC puolelta, kyllä peliseuraa aina löytyy.

Tällä viikolla on tulossa kans pätsiä joka korjailee ison kasan bugeja ja parantelee serverilistaa.
Perfect44

25.05.2011 klo 18.10

Itte Taas suosittelisin pistään rahat brinki sijast Duke nukem foreverii :)
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

26.05.2011 klo 13.53

Perfect44 kirjoitti:
Itte Taas suosittelisin pistään rahat brinki sijast Duke nukem foreverii :)

Minäkin voin suositella varmaankin rahojen laittamista Duke Nukem Foreveriin Brinkin sijasta.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.05.2011 klo 22.58

Dekonega kirjoitti:
Perfect44 kirjoitti:
Itte Taas suosittelisin pistään rahat brinki sijast Duke nukem foreverii :)

Minäkin voin suositella varmaankin rahojen laittamista Duke Nukem Foreveriin Brinkin sijasta.

Minäpä suosittelenkin L.A. Noirea. Moro!
roni

27.05.2011 klo 13.08

Möh, pelatkaa Witcheriä.
Tikkarihirmu

28.05.2011 klo 16.19

roni kirjoitti:
Möh, pelatkaa Witcheriä.


Jos kakkosta meinasit niin on kyllä niin syvältä vedetty jatko-osa että ei mitään rajaa...
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

29.05.2011 klo 14.58

Tikkarihirmu kirjoitti:
roni kirjoitti:
Möh, pelatkaa Witcheriä.


Jos kakkosta meinasit niin on kyllä niin syvältä vedetty jatko-osa että ei mitään rajaa...


Saattaa olla Mass 2:n ja Dragon Age kakkosen syytä, mutta ei tuo nyt mielestäni mikään kauhean huono jatko-osa ollut.
roni

01.06.2011 klo 09.57

Mirr5 kirjoitti:
Tikkarihirmu kirjoitti:
roni kirjoitti:
Möh, pelatkaa Witcheriä.


Jos kakkosta meinasit niin on kyllä niin syvältä vedetty jatko-osa että ei mitään rajaa...


Saattaa olla Mass 2:n ja Dragon Age kakkosen syytä, mutta ei tuo nyt mielestäni mikään kauhean huono jatko-osa ollut.


Njaa. Olihan se huonompi kuin ykkönen, esim ei todellakaan niin laaja ja sisältörikas. Pelinä kuitenkin hyvä.
heduttaja

06.06.2011 klo 18.38

Hyvä peli on (siis brink :D)
moi

08.06.2011 klo 13.24

Sorry nyt vaa mutta iha VITUN hyvä peli et hiljaa kaikki vitun valittajat menkää sit pois jos halutte pelata jotain Duke Nukemii ku paljon parempaa saa Brinkist.
kioma

09.06.2011 klo 10.59

iha surkee arvostelu BRINK ON PARAS

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova