Tuorein sisältö

Resident Evil: Operation Raccoon City

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Slant Six Games
Julkaisija: Capcom
Julkaisupäivä: 23.03.2012
Pelin kotisivut
Tero Huomo

16.04.2012 klo 18.58 | Luettu: 8981 kertaa | Teksti: Tero Huomo

Ratsastusta nimen voimalla
Palataan vuoteen 1998, jolloin Raccoon Cityn alla Umbrella kehittelee bioaseita. Petturuuden merkkejä osoittava tutkija William Birkin haluaisi myydä kehittelemänsä G-viruksen valtiolle. Vastalauseeksi Umbrella lähettää persoonattomista hi-tech sotilaista koostuvan Wolfpack-iskujoukon noutamaan näytteen haltuunsa. Hakureissu ei ole ongelmaton, joten pian viruksen lievempi versio muuttaa koko kaupunkin asukkaat ihmislihaa himoaviksi zombeiksi.

Juoni seurailee hetkittäin Resident Evil 2:sta, mutta kirjoittajat ovat päättäneet heittää tapahtumilla häränpyllyä ja soveltaneet omiaan. Alunperin Birkinin oli tarkoitus palkata henkivartijoita turvaamaan elämäntyönsä. Operation Raccoon Cityssä hän on onnistunut haalimaan pataljoonan verran palkkasotureita. Näin Slant Six Games on kehitellyt lahon aasinsillan luodakseen Resident Evil -universumiin sijoittuvan spinoff SOCOM-räiskintänsä, joka jatkaa kehittäjän kolmen kehnon SOCOM-pelin sarjaa.

Susilauma… vai yksinäinen susi?



Wolfpack saa tehtäväkseen putsata kaupungista kaiken, mikä viittaa Umbrellan osuuteen viruksen leviämisessä. Zombiepidemia on vain syy täyttää Raccoon City sopivasti rinnan korkuisilla autoilla, laatikoilla ja betonilohkareilla. Sarjaan peli liittyy – ei käytännössä mitenkään. Se ei laajenna Resident Evil 2:n juonta, eikä varsinkaan tuo siihen toista näkökulmaa. Kaupungista on poimittu pimeimmät kadut, tylsimmät rakennukset sekä harmaimmat Umbrellan tilat taistelutantereiksi. Yhteenottoja häiritsee toisinaan hitaasti laahustavat zombit, Lickerit sekä muut tutut hirviöt. Erikoisjoukkojen ja palkkasotureiden välinen laukausten vaihto tekee pelistä geneerisen. Tympäyttävän. Aivot rampauttavan.

Kampanja on tarkoitettu nelinpelattavaksi. Tai oikeastaan en voi olla aivan varma. Puuttuva jaetun ruudun mahdollisuus viittaisi yksinpeliin. Jokainen pelaaja valitsee yhden hahmon Wolfpackista. Tappelua käydään siitä, kuka saa pelata näkymättömyyden taitavalla Vectorilla. Yhteistyötä ei vaadita, eikä siihen houkutella. Kehittäjät olisivat voineet laskuuttaan edes kopioida kimppapelien esimerkkiä Army of Twosta tai… *köh*, Resident Evil 5:sta. Suojatulen ampuminen on hyödytöntä, kaveria ei voi pelastaa zombien hyökkäyksiltä eikä haavoittunutta voi raahata suojien taakse. Kuolleet voi virvoittaa, kunhan painaa nappia ja seisoo tönkkönä vieressä. Tiimin jäsenet ovat turhia mannekiineja, jotka ovat vain tiellä.

Aivokuollut kaupunki



Kauttaaltaan pimeistä tapahtumapaikoista puuttuu elävyys ja tunnelma, jota ilman missään ei tee mieli viipyä eikä mitään tutkia. Kunhan juostaan läpi ja räiskitään. Myös toiminnasta puuttuu se jokin. Aseet ovat tehottomia lussuja. Elävät kuolleet sentään hyytyvät yhteen pääosumaan. Ihmissotilaat kestävät kymmeniä pääosumia tai kaksi kranaatinheittimen ammusta kehoon. Monet viholliset eivät edes reagoi osumiin. Kun Hunteria on sorvannut kaksi lippaallista päähän eikä se kaadu, mutta toisella kerralla muutama panos riittää, alkaa epäilemään ettei peli edes aina rekisteröi osumia.

Osumiin reagoinnin vähäisyyden syy lienee tekoäly(ttömyys). Zombien hidasälyisyyttä odottaa luonnostaan. Halataan seiniä, laahustetaan ohi, pyöritään ympyrää. Sitten huomaa, että vieressäni bottitoveri tekee samaa tyhjentäessään aseensa seinään. Jos neljän hengen tiimiä ei ole saanut kasaan, on korvaavien bottien elämäntehtävä ärsyttää pelaajaa. Juostaan miinoihin, tukitaan poistumistiet ja ammutaan pelaajaa. Ennen kuolemaa hankitaan virustartunta, jotta kuoleman jälkeenkin voidaan palata zombina ahdistelemaan. Tasapuolisuutta antaa vihollissotilaat, jotka tyytyväisenä seisoskelevat keskellä huonetta tai tulevat suojasta esiin ladatessaan asetta. Kranaatteihin reagoidaan yleensä KÄVELEMÄLLÄ pois räjähdysetäisyydeltä. Tosin kun kranaattien teho vastaa kävyn nakkaamista otsaan, niin samapa tuo.

Suojaräiskintä ei toimi, kun tekoäly ei ymmärrä suojautua. Lähietäisyydelle pyrkivät zombit välittävät suojista vielä vähemmän. Lisäksi kaikki vastustajat ovat yksissä tuumin liittoutuneet pelaajaa vastaan, usein välittämästä toisistaan. Tiimiläisistä tai palkkasotilaisista kiinnostutaan vain, jos ne alkavat vuotaa verta. Tällöin kaikki verenhimoiset ryntäävät päälle. Samalla vastustajia spawnataan tyhjästä lisää. Tasapainottavasti niitä myös katoaa tyhjyyteen, jopa suoraan tähtäimestä. Ilmeisesti bugit korjaavat satoa pois. Jo mainittu tartuntamahdollisuus on kesken jäänyt idea. Itsensä parannus hoituu kerättävällä hyttysmyrkyllä. Kaverit parantaa niskalaukauksella, sillä muuta keinoa ei ole. Sitten vain herättää henkiin, jos peli ei jälleen kadota ruumiita savuna ilmaan.

Almost a Jill sandwich



Koko haisevan komeuden kruunaa se, ettei sitä ole edes yritetty viimeistellä. Pelihahmojen taitoja tai aseita ei ole millään muotoa tasapainotettu. Näkymättömyys on niin rikki, että sillä voi skipata puolet taisteluista. Jota tekee ihan mielellään etenkin suuremmissa taisteluissa, jotka tökkivät häiritsevän paljon. Tehtävät tuntuvat irrallisilta kohtauksilta ilman selvää jatkuvuutta. Erityisesti antiklimaattisesta lopputaistelusta puuttuu ilmeisesti oleellisia välivideoita,sillä lopetuksessa ei ole mitään järkeä. Juoni tosin on Resident Evil -fanikunnan päälle kusemista, kuten osoittaa mahdollisuus teloittaa kaksi sarjan kannalta oleellista hahmoa.

Leikittelin viime vuonna ajatuksella, että tavoitteenani olisi läpäistä kaikki Resident Evilit. Myös spinoffit. Se, ja vain se, oli syy, jonka vuoksi jaksoin loppuun asti. Pieni lohtu, että kampanjalla on pituutta vain seitsemän tasoa. Lisää luonnollisesti olisi myynnissä DLC:nä. Lopputekstien aikana nauroin ääneen laadunvarmistuksen tiimille. Tekstien jälkeen tahdoin käpertyä sikiöasentoon ja itkeä itseni uneen. Lähtöasetelmana paluu Raccoon Cityyn hypetti minut. Vaan peliä ei edes vilkaisisi, jos kaikki yhden käden sormilla laskettavat viittaukset Resident Eviliin raapaistaisiin pois.

Maaliskuun lopulla uutisoitiin Sonyn aikomuksista sulkea SOCOM-studio. Valitettavasti kyseessä ei ollut Slant Six Games, vaan oikeasti hyviä pelejä kehittänyt Zipper Interactive.

V2.fi | Tero Huomo

Resident Evil: Operation Raccoon City (Xbox 360)

Resident Evil: Operation Raccoon City kannattaa kiertää kaukaa, jos ei ole Resident Evil –fani. Vielä kauempaa, jos on.
  • Zombit tuntuvat melkein viisailta…
  • …sillä muu tekoäly löyhkää
  • Ei munaa, ei tunnelmaa
  • Tekninen kömpelyys
  • Myy pelkän nimen ansiosta
< Street Fighter X Tek... Total War: Shogun 2 ... >

Keskustelut (7 viestiä)

Terska

16.04.2012 klo 19.20 1 tykkää tästä

Vittu Tero älä arvostele enää yhtää Resident Eviliä :D Palo hermot jo sun aivopieru Revelations arvosteluun. Manu kiltti, arvostele Resident Evil 6.
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

16.04.2012 klo 19.29 1 tykkää tästä

Jaa-a... Yhdestäkään RE:stä en ole henk.koht. kovasti pitänyt, en tiedä sitten muuttaisiko kutonen kantaani.
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

16.04.2012 klo 19.53 2 tykkää tästä

Tällä kertaa kantani luulisi olevan harvinaisen selvä, mutta eivät silti kaikki jaksa arvostelua lukea tai lauseitani ymmärrä.

Tarjottakoon vaihtoehtoinen "too long, didn't read" -versio:
http://www.youtube.com/watch?v=nF_Ca45JRFs
IsoHerra

16.04.2012 klo 20.28 7 tykkää tästä

Terska kirjoitti:
Vittu Tero älä arvostele enää yhtää Resident Eviliä :D Palo hermot jo sun aivopieru Revelations arvosteluun. Manu kiltti, arvostele Resident Evil 6.


Käännä se autismi pois päältä. Sietäisit saada ruoskaniskuja jo pelkästään tämän pelin kutsumisesta Resident Eviliksi.
Mielestäni oikein nappiin osuva arvostelu. Kuraa koko peli.
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

17.04.2012 klo 10.18 1 tykkää tästä

Tämä on varmaan niitä pelejä joita vain nettipelaajat arvostavat kuten Dead islandin tapauksessa.

Kumpa olisi ollut edes split-screen co-oppi nii olisi voinut ostaa käytettynä halvalla tutulta.

Tekoäly kun ei korvaa sitä kaverin tunnetta, ei vaikka kaveri olisi maistissa.
Astorethein

Rekisteröitynyt 25.09.2011

17.04.2012 klo 11.50

Ajattelin ensin hankkia tämän pelin, mutta pitänee harkita uudestaan, kun ei kehuja ole sadellut oikein mistään. Olisin hankkinut sen nimenomaan yksinpelaamista varten, mutta jos se tosiaan tökkii noin monessa kohtaa, niin taitaa jäädä väliin.

Edit: typo
Muokannut: Astorethein 17.04.2012 klo 11.52
MoonTV

Rekisteröitynyt 14.02.2011

18.04.2012 klo 20.36

Itse pidin - semisti. Zombien lahtaamisessa on tietyllä tavalla munaa kun niitä tulee päälle kymmeniä kerrallaan, hitaasti laahustaen ja patruunat alkavat olla jo lopussa. Valitettavasti niitä kohtia on todella vähän ja muutoin kyseessä on melkolailla putkijuoksua. Mistään taktiikasta ei voida puhua, oikeastaan vain valitsemasi aseet vaikuttavat pelikokemukseen.

Peliin takuulla toisi uutta lisäarvoa se, että muutamalta kaverilta löytyisi sama peli jota voisi sitten porukalla hakata, mutta muutoin yksinpelinä tämä on juuri kuten arvostelussa sanottiin - tiimikaverit ovat aivan täysiä statisteja. Missään vaiheessa peliä boteista ei ollut mitään hyötyä.

RE-fanipojista en osaa sanoa, mutta itse en olekaan pelannut yhtään RE-peliä. Silti tavallaan tykkäsin, mutta teknisesti tämä peli on aika lailla 2007-tasoa. Samaten tarinan loppuratkaisu oli myös mielestäni käsittämätön - jotain pelistä todellakin puuttui, sillä siinä ei ole päätä eikä häntää.

En maksaisi, ainakaan täyttä hintaa. Onneksi sain oman kappaleen Gamerin Jarkolta. :)
-Jaakkima-

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova