Tuorein sisältö

Max Payne 3

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Rockstar Vancouver
Julkaisija: Rockstar Games
Julkaisupäivä: 01.06.2012
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

12.06.2012 klo 12.27 | Luettu: 19759 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Tuskan määrä on vakio
Ulkomaalaiset tulee ja vie meidän nais...työ...pelisarjat! Remedy löi pitkään ja hartaasti rakentamansa Max Payne -hahmon rahoiksi ja siirtyi seuraavaan traagiseen sankariin. Soihdun otti vastaan Rockstar Games, joka on työstänyt peliä monen studion yhteistyönä ja paukkuja säästämättä. Itse koin kylmiä väreitä jo alkuteksteissä, kun käsikirjoituksesta vastanneiden joukosta löytyi mm. Dan Houser.


Pidän Rockstarin tavasta tehdä pelejä, noin keskimäärin. Jos unohdetaan Manhuntin kaltaiset ylilyönnit, R*:n pelit ovat aina perustelleet yltiöpäisenkin väkivaltansa hyvin ja kertoneet tarinoita, joita olen halunnut kuunnella. Max Payne 3 kertoo tarinan sekin, joskus jopa turhan alleviivaten.

Aku Ankka potenssiin kolme



Max on klassinen antisankari. Yrittäessään tehdä hyvää muille hän tekee pahaa vähintään itselleen, ja passiivis-aggressiivisesti hän kostaa muidenkin pahat teot omalle keholleen. Menetettyään vaimonsa ja lapsensa ja myöhemmin uuden rakkautensa Max on keskittynyt tutkimaan empiirisesti, paljonko viinaa ja särkylääkkeitä pitää ottaa, ennen kuin kuolee. Tästä tilanteesta hänet värvätään - osin pakon kautta - yksityiseksi henkivartijaksi Etelä-Amerikkaan. Homma ei mene sielläkään putkeen. Koska pelin juoni on olennainen osa kokemusta, en spoilaa tämän enempää.

Ollakseen tällainen reboot pelisarjasta uudella studiolla, itse peli on melkoisen samanlainen. Tarkoituksena on edelleen edetä lineaarista polkua eteenpäin ja ampua pahikset käyttäen teatraalista Bullet Time -hidastusta, näyttäviä syöksyjä ja muita jippoja. Entiseen tapaan suuri paino on visuaalisuudella: vaikka sarjakuvavälinäytöksistä on luovuttu, peli käyttää runsaasti sommittelua, tekstejä ja värimuutoksia. Maxin päihteiden väärinkäyttö vinouttaa koko maailmaa, katsantokannasta riippuen joko tyylikkäästi tai häiritsevästi.


Huomattavaa on myös, että peli on oldskool-henkinen terveyspisteiden suhteen. Maxin kunto ei sanottavasti palaudu pelkällä odottelulla, vaan ainoastaan särkylääkkeitä popsimalla. Tässä tosin tehdään tietty myönnytys: kun pelaaja yrittää tarpeeksi monta kertaa uudelleen, hän saa hiljalleen checkpointilta mukaansa yhä enemmän pillereitä ja panoksia. Ominaisuus kumartaa vanhojen Maxien "säätyvän vaikeustason" suuntaan.

Vain Max näyttää kamalalta


Peli tuli meille arvosteltavaksi PS3:lla. Vaikka raudalla alkaa olla jo ikää, ei se pelin ulkoasussa häiritsevästi näy. Koska maailma koostuu yhdestä putkesta kerrallaan, on grafiikkaan voitu panostaa runsaasti, ja se on kieltämättä näyttävää. Maisemat vaihtelevat, värimaailmat samoin, ja muitakin sävyjä nähdään kuin ruskeaa ja bloomia. Lataustauot on verhottu välinäytöksiin ja peli käyttää runsaasti myös takaumia. Kaiken kaikkiaan ulkoiset puitteet ovat kunnossa.

Ajoittain tosin tuntuu, että tarinankerronta ja visuaalisuus ajavat kaiken muun ohi. Juurikaan liioittelematta voi sanoa, että välinäytöksiä katsellaan muutaman ammutun rosvon välein. Pelaajaa talutetaan eteenpäin niin, ettei asiasta voi juuri erehtyä. Alkuperäisen Maxin ääni on miellyttävää kuunneltavaa, dialogi on ihan hyvin kirjoitettua - mielestäni runsas portugalin kieli lisää mainiosti sitä vaikutelmaa, että ollaan vieraassa maassa - mutta välillä kyllä ihan vain jauhetaan jauhamisen takia. Ärsyttävää on myös, että jos jää hetkeksikään tutkimaan paikkoja, saa kohta kuulla että hei kuule, nyt ei saa viivytellä yhtään!

Ei tullut kuntsaria



Siitä huolimatta, että maahantuoja lähetti Pleikkariversion, päädyin ostamaan pelin Steamista ja pelaamaan sitä Windowsilla. Tämä johtuu etupäässä siitä, että räiskintäpelissä on mielestäni ihan mukavaa voida kokea onnistumisen kokemuksia ampuessaan kohti maalia. Tämä tuotti minulle suunnattomia vaikeuksia jopa pelin suosittelemalla "osittaisella automaattitähtäyksellä". Sain jatkuvasti pataani jo Medium-vaikeustasolla ja turhauduin jo pahan kerran.

Arvelin ensin, että osumattomuuteni johtuu ohjaimesta - ikivanhassa möhköpleikkarissani on SIXAXIS ajalta, jolloin värinä oli last-gen-ominaisuus. Liioitellun kevyt ohjain tuntuu käteen pöljältä. Kävin siis hakemassa kaupasta uuden DualShock 3:n, mutta se ei auttanut asiaa. Ennen kuin myönsin osaamattomuuteni, päätin sijoittaa muutaman kympin Windows-versioon, koska minua tavallaan kiinnosti pelin tarina. Tämä osoittautui oikeaksi päätökseksi. MP3 on PC:llä pelattuna jonkin verran paremman näköinen - tietysti - mutta ennen kaikkea huomattavasti mukavampaa pelattavaa. Sen sijaan että koin olevani jatkuvasti hukassa, sain hiirellä tähdättyä juuri sinne, minne oli tarkoitus. Rockstarin kolmiulotteiset GTA:t muuttuvat hiirellä pelattuna osin ylihelpoiksi, Max Payne 3 muuttuu lähinnä tyydyttäväksi. On mahdollista osua, tehdä näyttäviä loikkia ja hyökkäyksiä, siis nauttia pelistä sen sijaan, että taistelisi sen toimimatonta ohjausta vastaan. Vertailun vuoksi kuolin pelin ensimmäisen kolmanneksen aikana PC:llä ehkä yhteensä niin monta kertaa kuin PS3:lla ensimmäisessä kentässä.

Aivan kaikkia ongelmia alustan vaihto ei korjaa. Pelillä on raivostuttava tapa vaihtaa aseita cutscenen aikana niin, että aiemmin rynnäkkökiväärillä röpöttänyt pelaaja huomaakin ammuskelevansa taas peruspistoolilla. Akimbo-pistoolit tosin ovat edelleen mukana, mistä kiitos.

Kiittäen hyväksytty



Minusta Max Payne on edelleen relevantti pelisankari, ja Max Payne 3 on pääosin relevantti peli. Nettiräiskinnät eivät minua innosta pätkän vertaa, joten arvostan tarinankerrontaa myös ammuskelupelissä. Olisin tosin ehkä arvostanut sitä myös ihan hiukan vähemmän tungettelevana. Max Paynet 1 ja 2 eivät olleet juoneltaan mitään Nobel-matskua, mutta viihdyttävää höttöä kuitenkin. MP3 on samanlainen kertomus, osin loppuun mietitympi mutta myös osin laskelmoidumpi. Ei tätä hävetä tarvitse näin suomalaisenakaan pelaajana, toistenkin käsissä Max sementoi edelleen asemaansa pelimaailman karuna jätkänä ja jatkoakin varmasti seuraa.

Testilaitteisto: Core i7-3770K 3,5 GHz, 16 Gt RAM, nVidia GeForce 560GTX-448, Windows 7 Home Premium 64-bit

V2.fi | Mikko Heinonen

Max Payne 3 (Tietokonepelit)

Max hyppää muiden kelkkaan, mutta mollisointuinen räiskintäkertomus jatkaa kulkuaan. Parhaimmillaan PC:llä nautittuna, vaikka tekee varmasti myyntinsä konsoleilla.
  • Ulkoisesti hieno
  • Räiskintäpelissä on yli tunnin kestävä juoni
  • Maxin hahmo
  • Konsoliversion kontrollit
  • Dialogi jaarittelee, visuaalisuus yliohjaa
  • Aseiden vaihdot ja muut käytettävyyslapsukset
< Sniper Elite V2... Dragon’s Dogma... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.06.2012 klo 13.31 1 tykkää tästä

Hyvin samanlaiset kokemukset kontrollien suhteen. Ostin suoraan PC-version, mutta aluksi iskin kuvan telkkuun ja adapterilla 360:n padin kiinni. Hyvin nopeasti selvisi, että ne kaikista hauskimmat ja vaikuttavimmat BT-kikkailut, joista johtuen juuri aikaisemmista peleistä pidin, eivät padilla vain onnistuneet läheskään niin hyvin. Joten arse takaisin monitorin äärelle ja hiiri käteen, ja johan taas peli maistui.

Bonuspisteitä mainiosta käännöksestä. Ei bugausta, selittämätöntä hidastelua tai mitään muutakaan viimeaikaisille PC-käännöksille tyypillistä roskaa. Toivotaan, että laatu tarttuu tulevien GTA:hin.
boredbum

12.06.2012 klo 13.34 2 tykkää tästä

kontrollit miinuksena on kyllä ihan case "ei vaan osaa". muuten ihan kiva mutta pelkkä välipala viidettä Isoa Autovarkautta odotellessa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.06.2012 klo 13.46 2 tykkää tästä

boredbum kirjoitti:
kontrollit miinuksena on kyllä ihan case "ei vaan osaa"


Ja ajassa 1:07 voitit kisan siitä, kuka nostaa evo-kortin!

Joo, en osaa, enkä halua osatakaan, kun ei ole hauskaa. GTA:t on pelattu padilla läpi jokainen, samoin n+1 muuta räiskintää. Max Paynen tähtäys padilla ei vain toimi likimainkaan niin kuin sen pitäisi.
Raimu

Rekisteröitynyt 07.10.2009

12.06.2012 klo 14.13

Oli megaluokan yllätys, että kaikista kahden Paynen jälkeisistä räiskintäpeleistä Max Payne kolmonen näyttää eniten Kane & Lynch kakkosen innoittamalta. Pelikuvassa ja n. 250 millisekunnin välein cutscene-pätkissä pyörii (Kane & Lynch kakkosta huomattavasti kömpelömpää) lo-fi -postprosessointikikkailua, ja ilmeisesti graphic novel -myönnytyksenä lausuttuja repliikkejä nostetaan ahkerasti tekstimuotoon ruudulle b-leffatrailerien tapaan.

Pelimekaniikka on todellakin ennallaan, eikä siitä enempää. Aseita ei tosin saa haalittua, mutta se on nykyaikaa. Ai niin, nykyään voi tehdä pakollisen takedown-lähitaisteluliikkeen.

Tunnelma on tietysti aivan erilainen, kun tekijät ovat vaihtuneet. Vanha Payne-kirjoittaja on elämässään lukenut kaikenlaista. Remedyllä tykätään Twilight Zonesta. Rockstarilla digattaneen Guy Ritchietä. Sam Laken kirjoitustapa oli yli-innokasta. Hyvin intertekstuaalista. Max3 osaa viitata vain strippariluoliin ja viskipulloon.

Kahden ensimmäisen Maxin Illuminati-tyyliset nahkatakki-aurinkolasi -salaliittosotkut on nyt vaihdettu burgeririkostarinaan. En osaa sanoa vielä, onko se hyvä asia.

Max Paynen ääninäyttelijä näyttelee nyt koko roolia. Miekkonen on maskeerattu Payneksi ja polygonisoitu. Hyvä juttu.

(provo) Hauskaa pelattavaa, näin Kane & Lynch -kopioksi. (/provo)
Muokannut: Raimu 12.06.2012 klo 14.19
Temposaur

Rekisteröitynyt 16.01.2012

12.06.2012 klo 14.20

Payne pamahti läpi Pleikkarilla ilman automaagista tähtäily. Tähtäilyn sijaan enemmänkin tuli siirrettyä tähtäintä vain enemmänkin sinnepäin ja odotettua ilmalennon aikana tähtäimen osumista juuri kallon kohdille, sen sijaan että olisi alkanut edes yrittämään tähtäyksen korjailua.

Ilman bullettimeä ei oikeastaan ollut mitään järkeä yrittää head-shotteja, johon tähtäilyä peli selkeästi kannustaa.

Pädillä pelaaminen onnistuu, mutta uskon kokeilematta, että kokemus olisi hiirellä paljon luonnollisempi ja miellyttävämpi.
Muokannut: Temposaur 12.06.2012 klo 14.22
Haza

12.06.2012 klo 14.26

Mitä mitä! Voiko nyt arviosta ja kommenteista päätellä että peli olis paremmin tehty pc:lle kun konsolille? Ennen kuulumatonta.

Eiköhän konsoleitten controlli parane päivitysten myötä kunhan rockstar saa tarpeeksi jobin postia.
Hmm

12.06.2012 klo 17.44 1 tykkää tästä

En kyllä ymmärrä mitä vaikeaa konsoliohjaimella tähtäämisessä on (siis jos pelaa jonkinlaisella tähtäinavustuksella, ilman on kyllä vaikeaa). L2:sta näpäyttämällä Maxi sojottaa pyssyn aina lähintä vihollista rintakehään ja pelaajan tehtäväksi jää joko painaa liipasinta samantien tai siirtää tähtäin ensin vihollisen pään kohdalle (mikä kyllä kannattaa sillä jopa teepaidattomat favelan pikkukriminaalit ottavat puoli lippaallista luotia yläkroppaansa ennenkuin tajuavat kuolla, luotiliiveihin sonnustautuneista paramilitaristeista puhumattakaan). Itse opin tämän jo Red Dead Redemptionissa.
Hitman

12.06.2012 klo 17.48 4 tykkää tästä

Miks vitus toi Max on kalju?????????!
fff

12.06.2012 klo 18.30

Nautin pelistä enemmän kun väänsin sensitiven korkeelle, ja löin free aimit päälle. Hetken totuttelun jälkeen homma lähti toimiin, ja olen pysynyt paremmin hengissä hardilla free aimin kanssa, kuin koskaan normaalilla soft aimillä varustettuna.
Rts

12.06.2012 klo 19.29 2 tykkää tästä

Hitman kirjoitti:
Miks vitus toi Max on kalju?????????!


Kunnianosoitus kekkoselle ja edesmenneelle telefinland-miehelle.

Hyvä peli/arvostelu.
Välipätkät alkaa vatuttaa hyvinkin äkkiä New York minutea tahkoessa - varsinkin jos et kenttää läpäse ekalla tai toisellakaan yrittämällä.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.06.2012 klo 19.36 3 tykkää tästä

Hitman kirjoitti:
Miks vitus toi Max on kalju?????????!

Maxilla on kylläkin tukka päässä noin 3/5 verran pelistä, että älä siitä huoli. Tukan lähdölle on myös selitys pelissä ja piristipähän kummasti hahmoa.

Itse pidin Max Payne 3:n kontrolleista. Tähtääminen padilla on ehkäpä parasta, mitä olen 3rd person -peleissä konsoleilla kokenut. Ainahan hiiri on parempi, mutta en kokenut minkäänlaista vaikeutta tai ärsytyksen tunnetta pelatessani Pleikkari 3:n SIXAXISilla.

Sen verran annan vihjeeksi konsolipelaajille, että tehkää seuraavat säädöt kontrolleihin ennen pelin alkua:

- Vaihda tähtäysnapit L2/R2 --> L1/R1 (jolloin BT vaihtuu olkanapille)
- Laita tähtäyksen kiihtyvyys arvoon 8-10 (eli melkein täysille)
- Lisää mahdollisesti tähtäysnopeutta 1-2:lla pykälällä

EDIT: Niin ja luonnollisesti Free Aim käyttöön. Itse aloitin pelin Medium-vaikeustasolla ja Soft Aimilla, mutta kun kontrollit olivat iskostuneet jotenkuten mieleeni (suojautuminen neliöstä ja lataaminen ympyrästä tuntui kyllä parinkin tunnin ajan oudolta), niin vaihdoin heti Free Aimille.
Muokannut: Execta 12.06.2012 klo 19.38
Napu_

Rekisteröitynyt 13.02.2012

12.06.2012 klo 20.54 1 tykkää tästä

Onko pc version padi-ohjauksessa paljon eroa xbox version ohjaukseen?
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

13.06.2012 klo 01.35

Raimulla ihan hyvin tuliki kuvailtua noita eroja edellisiin.

itelleni eroavaisuudet tyylillisesti eivät uponneet.
houserin kirjoitustyyli sopiva R* peleihin, muttei sopinu payniin kovin hyvin, ""Sam Laken kirjoitustapa oli yli-innokasta. Hyvin intertekstuaalista. Max3 osaa viitata vain strippariluoliin ja viskipulloon."", niin :/

ja ne K&L efektit mitä lie, hyi!

pelillisesti viihdyttävä, mutta tarina ja tyyli sössitty.

vanha korvattu houser/brazil/K&L sekoituksella.
joten klassista fiilistä ei nimeksikään.
lähinnä kuin katsoisi gta välivideoita.
ja niitäkään ei voi skipata :(

ja jatkoa ei ole tulossa.
sen verta käyttivät aikaa ja rahaa (R*n kallein mainoskampanja, yhteensä 105 milliä on sanottu pelin maksaneen) peliin, ja sen verta huonot myynnit (1,5m, vaik tarvittais yli 4m), että jatkoa ei taida tulla.

kurpizza

13.06.2012 klo 11.43 2 tykkää tästä

Jos jatkaja olisi rockstar niin toivoisinkin ettei jatkoa tule, tämän pahempaa raiskausta ei pelimaailmassa ole tainnut vielä vastaan tulla.
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

13.06.2012 klo 21.26 3 tykkää tästä

Voi hyvänen aika. Jos päähahmon nimi olisikin Jack Wayne, niin tyypit söisivät kuin sika limppua. Ehdottoman hyvä peli.
llllll

13.06.2012 klo 21.38

fff kirjoitti:
Nautin pelistä enemmän kun väänsin sensitiven korkeelle, ja löin free aimit päälle. Hetken totuttelun jälkeen homma lähti toimiin, ja olen pysynyt paremmin hengissä hardilla free aimin kanssa, kuin koskaan normaalilla soft aimillä varustettuna.

Itellä täysin sama juttu, aloitin normaalilla ja soft lockilla, ei onnistunut ja jotkin kohdat olivat käsittämättömän raivostuttavia pelata. Vedin pelin kuitenkin näin läpi. Toisella läpipeluulla laitoin vaikeuden hardiin ja tähtäyksen free aimiin. Yllättäen peli sujui paremmin ja kuolemia tuli rutkasti vähemmän.
Waari

Rekisteröitynyt 12.04.2007

14.06.2012 klo 08.59

Erittäin hyvin tehty. Pelissä on paljon erilaisia paikkoja ja hetkiä, jotka ovat edelleen vahvasti mielessä. Ääniraita oli erinomainen tunnelman nostattaja. Remedyn peleissä on oma charminsa mitä tästä puuttuu, mutta väitän että tämä on paras Max Payne.

Hieman pitänee nipottaa muutamista kohdista, missä ei ensimmäisellä kerralla ehdi selvitä mitä tai miten tilanteessa pitää toimia.

Moninpeliä tuli pelattua parisen tuntia. Hidastus oli ihan kiva kikka, mutta en oikein tykännyt nopeatempoisesta räiskinnästä yksinpelin jälkeen.
Muokannut: Waari 14.06.2012 klo 09.02
Hohhoijaa

14.06.2012 klo 17.08 1 tykkää tästä

kurpizza kirjoitti:
Jos jatkaja olisi rockstar niin toivoisinkin ettei jatkoa tule, tämän pahempaa raiskausta ei pelimaailmassa ole tainnut vielä vastaan tulla.

Hienot perustelut, jonne. Vai mennäänkö taas sillä lapsellisella "nahkatakki ja luminen new york" -itkulla?
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

15.06.2012 klo 14.25

Räpsäyttäisin pelille 80 pistettä. Mitään muuta max payneähän tässä ei ole kuin nimi. Juoni on umpipaska, hahmot umpipaskoja. Viholliset ärsyttäviä molottajia. Pääpahis surkea, hahmot unohdettavia. Ei tässä ollut oikein muuta hyvää kuin toteutus.
Napu_

Rekisteröitynyt 13.02.2012

16.06.2012 klo 10.36

Anteeksi että nyt toistelen, mutta olisi kiva tietää, onko pc version padi-ohjauksessa paljon eroa xbox version ohjaukseen?

Kun käsittääkseni nämä pelit optimoidaan kullekin laitteelle ohjausta myöten ja en oikein tiedä, millainen ero PC:n ja Xboxin välillä on pelattaessa samalla ohjaimella.
Jos joku on päässyt pelaamaan peliä pidempään kyseisillä tavoilla, niin olisi kiva kuulla mielipide.
Tonto-

Rekisteröitynyt 03.05.2008

17.06.2012 klo 01.35

Ehdottomati vuoden räiskintäpeli.
Conan222

18.06.2012 klo 00.29

Onko muilla ollut ongelma saada toimimaan loppumattomat ammukset max payne 3 ?
kaikki kultaiset aseet täytyy tarinamoodissa kerätä jotta saa kytkettyä koodin päälle. olen tehnyt niin ja ei pelitä!?
ärsyttää kun suurella vaivalla kerää aseet ja ei pelitä koodi!?
******* onko muilla sama juttu?
onko ratkaisu löytynyt? alusta on PS3.
Conan345

18.06.2012 klo 19.32

Kaikki kunnossa, toimii koodi, piti vaan ottaa levy pois ps3 ja laittaa sisälle uudestaan.

reebuuttaus :)
yippikayee

14.12.2014 klo 19.32

Saisivat rockstarin pojat tedä Die Hardista pelin. Se vois kattaa vaikka kolme ekaa leffaa. Olis nimittäin kova. Tyylin, toiminnan, tunnelman ja rytmityksen hanskaavat minkä osoittivat tällä tekeleellä. Tämähän on pelien joukossa kaikista lähinnä juuri John McLanen seikkailuja aina loppupuolella rähjääntyneeseen, hihattomassa paidassa tykittelevään kaljupääsankariin asti. Make it happen !
jpisdfjpi

14.12.2014 klo 19.46

Pelatessa tuli juurikin mieleen Die Hard. En näe miksi pitäisi tehdä erillinen Die Hard -peli kun tämä jo käytännössä on se

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova