Tuorein sisältö

Salaiset paperit: Neuvostoliitto raivostui Mikrobitille

07.01.2010 klo 15.00 | Luettu: 41591 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


MTV3 kertoo Ulkoministeriön arkistoista paljastuneista papereista, jotka sivuavat myös peliasiaa. Neuvostoliiton suurlähetystö kuhisi, kun Commodore 64:lle julkaistiin peli 'Raid over Moscow'.

Neuvostoliiton suurlähetystön lähetystöneuvos Kosatshev kirjoittaa muistiossa: "Peliä selostavan Bitti-lehden (nykyään Mikrobitti) kirjoitus on räikeimpiä Neuvostoliiton vastaisia provokaatioita, joita Suomessa on tapahtunut sodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Mikäli kyseisen pelin mainostaminen ja myynti Suomessa jatkuu, Neuvostoliitto tulee suurlähettiläänsä välityksellä virallisesti kiinnittämään 'kaikista vakavimmalla tavalla Suomen hallituksen huomiota tähän räikeään tapaukseen. Neuvostoliiton suurlähetystö toivoo, että ministeriö 'löytäisi keinot ehkäistä ko. sotapelin mainostamisen ja myynnin Suomessa'."

Neuvostoliiton mielestä kyseessä on 'erityisen vakava ja tuomittava tapaus, jonka johdosta vedotaan ulkoministeriöön'. Kun pelistä järjestettiin eduskuntakysely, se nousi myyntilistojen kärkeen Suomessa moneksi kuukaudeksi.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Mass Effect 2:n muod... Alan Wake jatkuu jak... >

Keskustelut (37 viestiä)

KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

07.01.2010 klo 15.09

Ei helkkari, tämä oli kyllä jotain niin hienoa :D
lainaa
sadsdadsa

07.01.2010 klo 15.10

Mukava kuulla että MB:ssä on ollut ennenvanhaan muitakin kuin "kuinka asennat USB-tikun koneeseesi" -artikkeleita.
lainaa
JJ75

07.01.2010 klo 15.14

Wanhoja juttuja. Sitäpaitti Neuvostoliitossa ei pidetty monesta muustakaan asiasta, kuten Kekkoselle lähetetystä kirjeestä Moskovan lääninvankilaan. Siitä tuli kanssa aikamoinen selkkaus ;))
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.01.2010 klo 15.22

sadsdadsa kirjoitti:
Mukava kuulla että MB:ssä on ollut ennenvanhaan muitakin kuin "kuinka asennat USB-tikun koneeseesi" -artikkeleita.


Bitti oli 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun aivan julmetun kova lehti, jonka toimittajat olivat nuoren nörtin silmissä jumalasta seuraavia. Sitten kotimikrojen aikakausi loppui ja lehti muuttui melko runsaasti, ei pelkästään hyvään suuntaan.
lainaa
Nörde66

07.01.2010 klo 15.31

Bitissä oli C64 ja Amiga ohjelmointia yms. Nykyään tosiaan tuota "kuinka asennat USB-tikun koneeseesi" tyylistä tavaraa... No, aika kultaa muistot hyvässä ja pahassa :)
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

07.01.2010 klo 15.31

Mikko kirjoitti:
sadsdadsa kirjoitti:
Mukava kuulla että MB:ssä on ollut ennenvanhaan muitakin kuin "kuinka asennat USB-tikun koneeseesi" -artikkeleita.


Bitti oli 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun aivan julmetun kova lehti, jonka toimittajat olivat nuoren nörtin silmissä jumalasta seuraavia. Sitten kotimikrojen aikakausi loppui ja lehti muuttui melko runsaasti, ei pelkästään hyvään suuntaan.


2000-luvulla päätoimittaja Aallon aikanahan siitä tuli juurikin tuontasoinen "Miten käännät kanavaa DIGItelevisiossasi" -lehti.
lainaa
Nik0-91

07.01.2010 klo 15.34

Valitettavasti mb:n laatu on laskenut vuosien varrella. Nykyisin lehti on suunnattu täysille amatööreille, jotka eivät osaa laittaa töpseliä seinään tai asentaa muistikampaa koneeseen. Mukava piristys päivään tämä uutinen :D
lainaa
Reaktor

07.01.2010 klo 15.36

Näinpä valitettavasti. Vielä joskus MB:ssä (ei MikroHifi) jaksettiin käsitellä kevyellä mutta viihteellisellä tavalla esim. hakkeroinnin historiaa, virtuaalimaailmojen kehittymistä, ohjelmointia, mud-maailmoja, sun muuta alternative-touhua... vaan niinpä on huonoksi menny lehti ettei nykyään tulisi mieleen ostaa tai tilata. 90-luvulla oli vielä varsin viihteellistä sisältöä, vaikka loppua kohti mentäessä yhä useammin alkoi ilmestymään samat artikkelit päivitettyinä versioina (lue: jättimäinen monitorivertailu... jättimäinen näytönohjain vertailu jne.)
lainaa
ToimittajaMyös

07.01.2010 klo 15.38

Nykyään Mikrobittiä ei voi suositella kuin vain yli 60 vuotiaille henkilöille, jotka eivät tajua tietotekniikasta mitään. Saattavat jopa hyötyä lehdestä, kun kaikki artikkelit ovat ainakin tämän tasoisille kuluttajille suunnattuja.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.01.2010 klo 15.38

Mikko kirjoitti:
sadsdadsa kirjoitti:
Mukava kuulla että MB:ssä on ollut ennenvanhaan muitakin kuin "kuinka asennat USB-tikun koneeseesi" -artikkeleita.


Bitti oli 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun aivan julmetun kova lehti, jonka toimittajat olivat nuoren nörtin silmissä jumalasta seuraavia. Sitten kotimikrojen aikakausi loppui ja lehti muuttui melko runsaasti, ei pelkästään hyvään suuntaan.

Olen samaa mieltä. Mikrobitti on nykyään saatanallinen pro Microsoft/Hifi-lehti jonka päätoimittaja pitäisi vaihtaa... Vaikka se tarkoittaisi lehden levikin laskua. Ja Mikrobitti on vieläpä hyvin kallislehti sisältöönsä nähden.

Ja nyt kun vielä muistan asiasta mainita niin toinen hyvä lehti oli C=lehti, mutta sillekin puhalsivat muutoksen tuulet...

Mainittakoon tähän vielä, että "Raid over Moskow" on yksi C64:n parhaista peleistä. Ja on valitettavaa kuinka pitkälle Neuvostoliittolaiset olivat valmiita menemään yhden hiton pelin vuoksi vielä vuonna 1985. :P
lainaa
abtw

07.01.2010 klo 15.48

MikroBitti oli kyllä Mikrobitti alusta alkaen, eikä aluksikaan ollut mikään pelkkä Bitti.

http://www.devili.iki.fi/library/images/issue/102-front.g
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

07.01.2010 klo 16.05

epic win imo
lainaa
Göldi

07.01.2010 klo 16.08

Olisi kyllä ollut jotenkin erikoista, jos tästä olisi syttynyt uusi sota. Ei tainut tuolloin naurattaa, mutta näin melkein kolme vuosikymmenen jälkeen ei voi olla hymyilemättä
lainaa
Kimble82

07.01.2010 klo 16.12

Ja joka lehessä joku digikamera arvio. juu suunta meni reilusti alaspäin, kun se muuttu tietotekniikan erikoislehestä tekniikan erikoisleheks... kai siinä lehessä vielä on mikrokivikaus sarjis? muuta hyvää siinä ei enää loppupeleissä ollutkaan, kun sen tilauksen peruin.
lainaa
Yrjö

07.01.2010 klo 16.13

Mie oon tampio!
lainaa
6502

07.01.2010 klo 16.16

Nik0-91 kirjoitti:
Valitettavasti mb:n laatu on laskenut vuosien varrella. Nykyisin lehti on suunnattu täysille amatööreille, jotka eivät osaa laittaa töpseliä seinään tai asentaa muistikampaa koneeseen. Mukava piristys päivään tämä uutinen :D


Kotimikrojen aikakausi oli Mikrobitin kulta-aikaa. Silloin oli markkinoilla kaikki uutta ja kotimikromerkkejäkin kymmeniä.
Myös tietokoneen käyttäjien taso on laskenut joten nykylehti on oikeassa markkinaraossa. 80-luvun Mikrobiteistä löysi ohjelmalistauksiakin jotka itse naputeltiin koneeseen. Ei ollut pahemmin käytäjillä modeemeja joilla hakea ohjelmansa jostain palvelusta...eipä ollut pahemmin mitään palvelujakaan.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.01.2010 klo 16.24

abtw kirjoitti:
MikroBitti oli kyllä Mikrobitti alusta alkaen, eikä aluksikaan ollut mikään pelkkä Bitti.
http://www.devili.iki.fi/library/images/issue/102-front.g


Jooh, tuo oli lainaus alkuperäisestä muistiosta. Suurlähettilään silmään ei tuo Mikro-osuus ollut välttämättä osunut.
lainaa
goodtimes

07.01.2010 klo 16.26

Muistan hyvin kyseisen pelin, kyllä tuli ryssää pistettyä lakoon monta kertaa. Tosin muistelen että vaikeustaso oli sen verran kova etten saanut peliä läpi kertaakaan.
lainaa
shaminy

07.01.2010 klo 16.32

MB oli kyllä tärkeä osa omaa nuoruutta. 90-luvun lopussa alkoi taso laskea ja 2000-luku onkin ollut täysin suolesta. Itselle tuli bitti vuodesta -89 vuoteen 2002.
Bitti tilattiin, kun isi osti Atari 1024 STF:n.
Sitäennen koneena oli SVI MSX 728.

Jos joku tarvii MSX:n levyasemaa, niin multa löytyypi vielä. Itte MSX meni isin toimesta romulaan. Arvatkaa vituttaako...
lainaa
Bigtoop

Rekisteröitynyt 04.01.2008

07.01.2010 klo 16.34

Markkinarako V2:selle! Tiukkaa asiaa tietokoneen "kovan luokan" käyttöön!
lainaa
Zergei

07.01.2010 klo 16.38

Voi niitä aikoja, kun puolet Bitistä oli Basic-ohjelmalistauksia... :)
lainaa
hupsista

07.01.2010 klo 17.11

Ah, ja muistan kuinka aina silloin tällöin tuli ainakin 500 riviä kirjoitettavaa jopa salora managerille... :)
lainaa
_yzi

07.01.2010 klo 17.43

shaminy: jos on 728:n toimiva korppuasema, niin kiinnostaa. Lähetä meiliä yki@iki.fi.
lainaa
Naulapäähän

07.01.2010 klo 18.30

Mikrobitti on ollut moinen jo pitempään, ymmärrän syyt, mutta minkä vuoksi Tietokonelehti kosiskelee samaa kohderyhmää? (Tietokonelehti oli vielä joskus ammattimaisempi, nykyään sekin testaa turhanpäiväsyyksiä)
lainaa
spookma

07.01.2010 klo 18.34

Kaikki muu on ehkä muuttunut, mutta MB:n kansikuvat ovat kautta aikojen olleet mitäänsanomattomia sekamelskoja. Ainoastaan ensimmäisen numeron kansi on jäänyt jollain tavalla mieleen.
lainaa
Ikke

07.01.2010 klo 18.47

80-luvun lopusta MB:tä lukenu ja on tuo lehden taso kyllä edelleen täysin ylivertainen muihin suomalaisiin IT-lehtiin verrattuna. Toki lontoon kielellä on saatavilla vielä kovempia pakkauksia... Tuo vertaus "näin asennat USB-tikun koneeseesi" on aivan turha... Tuollasta sontaa on kompuutterissa sun muissa roskalehdissä.

MB on kyllä nykyään suuntautunut eri asioihin kuin ennen... ohjelmointi nurkkauksia ja "tee-se-itse" juttuja on entistä vähemmän :( Eipä siinä, tilaamista en ole lähivuosina lopettamassa ;)
lainaa
MikroNetti

07.01.2010 klo 20.45

Mikrobittiä vuosina 1983-1991 tilanneena pitää sanoa, että onhan se meininki muuttunut alkuajoista lähemmäs Tekniikan Maailmaa, mutta ei se ole mikään huono asia ja onhan se maailmakin "hiukan" muuttunut 80-luvusta. Bitti on edelleen lähimpänä kotimikroilijan lehteä ja sivumäärä on todella iso. Mielestäni on aika turha valittaa, että Bitti ei enää kerro jostain ihmeen hakkerien alakulttuureista, koska internet on tehnyt semmoisen journalismin kokolailla tarpeettomaksi.
lainaa
Ergonpandilus

08.01.2010 klo 10.42

No jaa, kyllä MB on muuttunut sellaiseksi "kaikesta vähän" mutta mistään aiheesta ei sitten sen syvemmin. Kyllä itellä tilaaminen loppui hifi-lehden kanssa yhdistymiseen. Ei kiinnosta lukea kameravertailuja. Jos kiinnostaisi, tilaisin ihan muun lehden.

Jos kiinnostaa tietotekniikka, mitä MB ennen edusti, niin sitten MicroPC. Toinen mahdollinen on Tietokone, mutta se on niin lintukka ja omppu suuntautunut, että ei mulle iske.
lainaa
Weteraani

08.01.2010 klo 12.58

Nytkö tuo muka on vasta paljastunut? Muistaakseni tästä puhuttiin ihan julkisestikin silloin kun asia oli ajankohtainen. Mediaa en muista, mutta se saattoi olla Mikrobitti itse, tai sitten sen ajan päivittäismedia. Joka tapauksessa ei ole ensimmäinen kerta, kun muistan NL:n suutahtamisesta R.O.M:lle kuulevani.
lainaa
prime

08.01.2010 klo 14.10

Jep, joo kyllä itsekin lopetin vähän aikaa sitten MB:n tilaamisen, taso on tippunut kuin lehmän häntä, ei ole hyvä lehti enää.
lainaa
jonu

08.01.2010 klo 20.16

näitä on hauska lukea ja todeta että kuinka eri maailmassa eletään
lainaa
Olli

08.01.2010 klo 20.55

[quote]
Bitti oli 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun aivan julmetun kova lehti, jonka toimittajat olivat nuoren nörtin silmissä jumalasta seuraavia. Sitten kotimikrojen aikakausi loppui ja lehti muuttui melko runsaasti, ei pelkästään hyvään suuntaan.
[/quote]
Osui ja upposi :) Täysin samaa mieltä. MB tulee edelleen postilaatikkoon kerran kuukaudessa, mutta kaiholla lueskelen alkupään numeroita (tuo linkitetty 1/84 numero löytyy hyllystä...), joissa oli vielä ohjelmalistauksiakin :) Niissä oli/on jotain tainanomaista :) En tiedä onko vika (ainoastaan) päässäni, mutta jollakin tavalla tietotekniikan yleistyminen on ""pilannut"" sen. (huomatkaa tuplahipsut) ;)
lainaa
Ronald

08.01.2010 klo 21.42

Weteraani kirjoitti:
Nytkö tuo muka on vasta paljastunut? Muistaakseni tästä puhuttiin ihan julkisestikin silloin kun asia oli ajankohtainen. Mediaa en muista, mutta se saattoi olla Mikrobitti itse, tai sitten sen ajan päivittäismedia. Joka tapauksessa ei ole ensimmäinen kerta, kun muistan NL:n suutahtamisesta R.O.M:lle kuulevani.

No tottakai RoM-säädöstä puhuttiin julkisesti, kun eduskuntakyselykin järjestettiin. Sitä tosin en muista oliko silloinkaan muuta kuin arvailuja neukkujen suorasta vaikuttamisesta?

Uutisen pointtina lienee kuitenkin neukkujen hermostuminen nimenomaan Mikrobittiin - kuten ovelampi voi jo otsikostakin päätellä... ;)
lainaa
Latuman

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

09.01.2010 klo 00.13

Pelivinkkiaukion pois jäänti oli viiminen naula. En halua katsoa netistä, haluan lukea lehdestä, se on KIVEMPAA.

Paskaa.
lainaa
vaixnäi

09.01.2010 klo 01.11

Latuman kirjoitti:
Paskaa.


Juuri näin. Paskalla istuessa on mukavampi lukea paperilehteä kuin nettisaittia.
lainaa
2Dboy

09.01.2010 klo 17.35

vaixnäi kirjoitti:
Latuman kirjoitti:
Paskaa.


Juuri näin. Paskalla istuessa on mukavampi lukea paperilehteä kuin nettisaittia.


olet kokeillut?
lainaa
Kyllä

11.01.2010 klo 21.19

2Dboy kirjoitti:
vaixnäi kirjoitti:
Latuman kirjoitti:
Paskaa.


Juuri näin. Paskalla istuessa on mukavampi lukea paperilehteä kuin nettisaittia.


olet kokeillut?

Varmaan jokainen ihminen on lukenut jotain lehteä/kirjaa kun on vessassa asioimassa?
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova