Tuorein sisältö

L.A.Noiressa voi hypätä vaikeiden kohtien yli

27.04.2011 klo 17.00 | Luettu: 22948 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Gamasutra kertoo, että tumpeloille pelaajille löytyy apu odotetusta Rockstar Gamesin ja Team Bondin L.A.Noiresta.

"Kasuaalipelaajille" annetaan mahdollisuus skipata kohtaukset, jotka tuntuvat liian hankalilta. Tämä vaihtoehto tulee näkyviin, kunhan jossain toimintakohtauksessa on törttöillyt tarpeeksi monta kertaa.

Gamasutran mukana nopeita toimintakohtauksia ei kuitenkaan paljon nähdä, sillä pääosa pelistä on 'oikeaa' etsiväntyötä: johtolankojen etsimistä, tutkimista ja epäiltyjen sekä todistajien kuulustelua.


V2.fi | Manu Pärssinen
< X360:n Modern Warfar... Eidoksen työvoima De... >

Keskustelut (31 viestiä)

pentti

27.04.2011 klo 17.08

no jaa... ihan jees, kai
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

27.04.2011 klo 17.25

Minä olen tälläisiä ominaisuuksia vastaan. Joo pakkohan niitä ei ole käyttää, mutta niihin on monen helppo sortua, ellei kohtaa saa helposti läpi. Pelien pitäisi motivoida etsimään ratkaisu, eikä antaa sitä hopeatarjottimella. Nykyajan pelit ovat muuttumassa entistä enemmän interaktiivisiksi esityksiksi, joissa ei tarvitse osata muuta kuin painaa nappia.
lainaa
asdasd

Rekisteröitynyt 27.09.2010

27.04.2011 klo 17.32

Helppo sortua? Jos haluaa skipata kohtaukset pelissä, vika ei ole kuluttajassa, vaan tuotteessa. (ja siinä tapauksessa ominaisuus on varmaan ihan hyvä) Motivaation pitäisi syntyä ihan pelin viihdyttävyydestä eikä mistään tehtävän suorittamisen jälkeen tulevasta palkinnosta.

@Czerwony
Siis olettaen, että pelaaja kuuluu kohderyhmään.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

27.04.2011 klo 17.40

Ominaisuus, jota ei ole pakko käyttää. Jos sen käyttöön sortuu, niin oma moka. Haasteista tykkäävä ei käytä. Ei ole keneltäkään pois tarjota tämmöistä ominaisuutta, yms yms, jne jne.

Tagman, entä sitten jos pelit voi pelata "nappia painamalla", jos mahdollisuus tavalliseen pelaamiseen tarjotaan kuitenkin? Sehän on jokaisesta pelaajasta itsestään kiinni miten pelattuna pelistään eniten nauttii.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

27.04.2011 klo 17.41

asdasd kirjoitti:
Helppo sortua? Jos haluaa skipata kohtaukset pelissä, vika ei ole kuluttajassa, vaan tuotteessa.
tai tuotteen ja kuluttajan yhteensopivuusongelmissa. Toiselle yksinkertainen kohtaus voi olla toiselle ohitsepääsemätön.
lainaa
pelitumpelo

27.04.2011 klo 17.43

Pikemminkin jos ominaisuutta ei käytä on se pelaajan oma moka. Nyt mullakin poropeukalolla on mahdollisuus pelata peli läpi. Jes, tällasta mä oon aina halunnut.
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

27.04.2011 klo 17.52

Mikäs siinä, ei mua haittaa yhtään. Jos tykkää haasteista niin ei käytä. Samalla tavallahan peleistä löytyy helpommat vaikeustasot, miksei kukaan valita niistä niin kuin näistä nykypelien "helpotuksista" tyyliin Nintendon Super Guide ja tää LA Noiren systeemi? Se on ihan pelaajan päätettävissä käyttääkö vai ei, jos käyttää ja katuu sitä niin oma ongelma.
lainaa
Cene

Rekisteröitynyt 11.04.2007

27.04.2011 klo 17.53

Ihan hyvä vaan vaikka yleistyisikin. Jotkut pelit kokisin ennemmin interaktiivisina elokuvina. Muutamassakin pelissä on tullut vaikeustaso väännettyä kesken pelin easylle tai very easylle sen toivossa ettei "actionkohtauksia" tarvitsisi ajatella, vaan voisi vain juosta ne läpi kun pelimekaniikka tai muu on ollut niin kämäistä mutta juoni on kiinnostanut nähdä loppuun.
lainaa
kekeplasteri

27.04.2011 klo 17.54

Hivenen fiksumpi systeemi olisi, että peli osaisi säätää vaikeustasoa senmukaan miten monesti pelaaja joutuu ottamaan jonkin kohdan uusiksi. Vaikkapas että parin tyrimisen jälkeen pahikset tekisivät 10% vähempi damagea tai jotain tämänsuuntaista. Olettaen siis ettei pelissä ole säädettävää vaikeustasoa.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

27.04.2011 klo 18.11

Cene kirjoitti:
Ihan hyvä vaan vaikka yleistyisikin. Jotkut pelit kokisin ennemmin interaktiivisina elokuvina. Muutamassakin pelissä on tullut vaikeustaso väännettyä kesken pelin easylle tai very easylle sen toivossa ettei "actionkohtauksia" tarvitsisi ajatella, vaan voisi vain juosta ne läpi kun pelimekaniikka tai muu on ollut niin kämäistä mutta juoni on kiinnostanut nähdä loppuun.


Sama täällä :)
lainaa
jonne

27.04.2011 klo 18.18

kekeplasteri kirjoitti:
Hivenen fiksumpi systeemi olisi, että peli osaisi säätää vaikeustasoa senmukaan miten monesti pelaaja joutuu ottamaan jonkin kohdan uusiksi. Vaikkapas että parin tyrimisen jälkeen pahikset tekisivät 10% vähempi damagea tai jotain tämänsuuntaista. Olettaen siis ettei pelissä ole säädettävää vaikeustasoa.


Joo olisihan sekin ihan hyvä, mutta yleensä se "vaikein" kohta johtuu jostain ihan muusta kuin itse pelin vaikeudesta. Kohdat, joissa osuus on aikarajattu tai homma kaatuu viimeiseen kulmantakaata tulevaan jormaan.. Mafia2:ssa ja GTAIV:ssä olisin monesti halunnut käyttää tällaista sen sijaan, että joutuisin katsomaan tehtävään kuuluvat alku-väli-loppu videot, jotka yleensä touhussa eniten aiheutti kismaa.
lainaa
einäin

27.04.2011 klo 18.23

Ei edes piilovittuilua, kun peli rupeaa huutelemaan "Et vaan osaa! Jokos olis aika skipata tää kohtaus ja säästää kaikkien aikaa ja hermoja?"
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

27.04.2011 klo 18.36

kekeplasteri kirjoitti:
Hivenen fiksumpi systeemi olisi, että peli osaisi säätää vaikeustasoa senmukaan miten monesti pelaaja joutuu ottamaan jonkin kohdan uusiksi. Vaikkapas että parin tyrimisen jälkeen pahikset tekisivät 10% vähempi damagea tai jotain tämänsuuntaista. Olettaen siis ettei pelissä ole säädettävää vaikeustasoa.

Civ rev teki tätä ja se taistelusysteemi oli aikas jännä..

Siis, jos peli piti kirjaa voitoista ja tappioista ja käänsi todennäköisyyksiä niiden avulla.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

27.04.2011 klo 19.14

Czerwony kirjoitti:
asdasd kirjoitti:
Helppo sortua? Jos haluaa skipata kohtaukset pelissä, vika ei ole kuluttajassa, vaan tuotteessa.
tai tuotteen ja kuluttajan yhteensopivuusongelmissa. Toiselle yksinkertainen kohtaus voi olla toiselle ohitsepääsemätön.

Jos peli on toteutettu hyvin, niin tällöin erinäiset kohdat voi suorittaa monella eri tapaa ja löydettyään sen oikean tavan saa kyseisen kohdan selvitettyä helposti. Taas toisella tavalla (vaikka rynniminen) kyseinen kohta on vaikea. Jos helpoin tapa pitää tarjota keinotekoisesti, niin tällöin peliä ei ole toteutettu hyvin.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.04.2011 klo 19.15

Itse ainakin otan kaikki mahdolliset avut ja vihjeet pois. Siis aivan kaikki. Toivottavasti tässä on joku "Hardcore" -moodi, jossa ei auteta yhtään, vaan peli etenee vasta, kun itse löytää jotain. Esim. en halua mitään vihjeitä mahdollisten todisteiden sijainneista (esim. että ne kiiltäis/ääntelis tms.).
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

27.04.2011 klo 19.47

Cene kirjoitti:
Ihan hyvä vaan vaikka yleistyisikin. Jotkut pelit kokisin ennemmin interaktiivisina elokuvina. Muutamassakin pelissä on tullut vaikeustaso väännettyä kesken pelin easylle tai very easylle sen toivossa ettei "actionkohtauksia" tarvitsisi ajatella, vaan voisi vain juosta ne läpi kun pelimekaniikka tai muu on ollut niin kämäistä mutta juoni on kiinnostanut nähdä loppuun.


Itsellä yksi tällainen kokemus oli Dragon Age 2. Ei siinä etteikö toiminta olisi ollut kivaa, mutta joka kulman takana odottavat vihollisjoukot ja loppumattomat apujoukot alko vähän maistuu puulta pitemmän päälle. Ei innostanut hakata peliä missä vaikeusaste hoidetaan vaan tuomalla ruudulle tajuton määrä porukkaa. Varsinkin, ku kakkosessa oli yhtä hahmoa lukuunottamatta käytännössä poistettu hiilerin työ.
lainaa
Ton-Ton

Rekisteröitynyt 26.04.2011

27.04.2011 klo 20.17

Ihan kiva lisä mutta en tule käyttämään.
lainaa
TheStar

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

27.04.2011 klo 21.11

Jo on ihmisten mielipiteet ja ajatukset muuttuneet sen paskamyrskyn jälkeen kun Nintendo lisäsi joihinkin peleihin mahdollisuuden hypätä vaikeiden osuuksien/kentän ylitse.

Harmittelen kovasti, että tälläinen peli tehdään konsoleille joilla suurin osa pelaajista on näitä fps-pelaajia, jotka saavat jonkin kohtauksen kun ovat neljä sekuntia tappamatta jotakin pelissä. No, mikäs tässä odotellessa jos peli julkaistaan sitten myöhemmin puuseelle.
lainaa
Xbot112

27.04.2011 klo 21.22

En ymmärrä miks tälläsii tehdään, kun jonnet ei edes saa pelata tätä ikänsä puolesta.
lainaa
NeverCuming

27.04.2011 klo 21.24

TheStar kirjoitti:
No, mikäs tässä odotellessa jos peli julkaistaan sitten myöhemmin puuseelle.


Voit kyl joutua odottamaan pidempään kuin red dead redemptionin julkaisua pclle..
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

27.04.2011 klo 22.27

Xbot112 kirjoitti:
En ymmärrä miks tälläsii tehdään, kun jonnet ei edes saa pelata tätä ikänsä puolesta.


Entä ne aikuiset ihmiset, joita kiinnostaa peleissä myös jokin muu kuin aivoton räiskintä tai samojen kohtien hakkaaminen miljoona kertaa. Onhan se toki ihan kiva jämähtää johonki kohtaa ja olla näkemättä tarinaa loppuun. Siitähän on ihan kiva maksaa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

27.04.2011 klo 22.43

Appe kirjoitti:
Xbot112 kirjoitti:
En ymmärrä miks tälläsii tehdään, kun jonnet ei edes saa pelata tätä ikänsä puolesta.


Entä ne aikuiset ihmiset, joita kiinnostaa peleissä myös jokin muu kuin aivoton räiskintä tai samojen kohtien hakkaaminen miljoona kertaa. Onhan se toki ihan kiva jämähtää johonki kohtaa ja olla näkemättä tarinaa loppuun. Siitähän on ihan kiva maksaa.

Nykyajan pelit on niin helppoja, että saa olla kyllä melko kärsimätön tai käsi, jos peli jää sen vuoksi kesken.
lainaa
Ihannäinohimennen

27.04.2011 klo 22.49

Appe kirjoitti:

Entä ne aikuiset ihmiset, joita kiinnostaa peleissä myös jokin muu kuin aivoton räiskintä tai samojen kohtien hakkaaminen miljoona kertaa. Onhan se toki ihan kiva jämähtää johonki kohtaa ja olla näkemättä tarinaa loppuun. Siitähän on ihan kiva maksaa.


Nämä "aikuiset ihmiset" voivat sitten siirtyä joko kirjojen tai sitten elokuvien pariin. Elokuvaa katsoessasi voit sitten painaa 5min välein pausea ja selata vähän menuja niin saadaan täysi "peli" kokemus tai sitten vain katsot cutscenet youtubesta ja säästät 50e.

Mitä tulee itse uutiseen, niin tämä systeemi voi toimi L.A Noiren kaltaisessa pelissä, mutta jätetään tämä villitys vain pulmansolventa peleille.
lainaa
Tapza

28.04.2011 klo 00.17

tagman kirjoitti:

Nykyajan pelit on niin helppoja, että saa olla kyllä melko kärsimätön tai käsi, jos peli jää sen vuoksi kesken.


Vaikeus on subjektiivista. Vähemmän pelaavilla peli voi oikeasti jäädä kesken kun oma taitotaso ei riitä sen läpäisyyn. Tällaisissa tapauksissa on mielestäni aika törkeää väittää, ettei pelaaja ansaitse nähdä tarinaa loppuun koska oli niin huono.

Kertokaa minulle mitä tällaisen mahdollisuuden tarjoaminen on keneltäkään pois. En ole vielä kuullut yhtään järkevää ja vakavasti otettavaa perustelua.
lainaa
Hmm

28.04.2011 klo 09.58

tagman kirjoitti:
Nykyajan pelit on niin helppoja, että saa olla kyllä melko kärsimätön tai käsi, jos peli jää sen vuoksi kesken.

Joillekin pelit ovat viihdettä, ja viihtymiseen ei sisälly se että joutuu otsasuoni revenneenä renkkaamaan jotain kohtaa päästäkseen nauttimaan lopusta sisällöstä. Kyllä niitä aivoja kuormittavia pelejä löytyy muutenkin ihan tarpeeksi, siitä vaan pelaamaan jotain armaa tai demons soulia jos haluaa hiki hatussa vääntää pelejään.
lainaa
ysärikasvatti

28.04.2011 klo 12.48

Ei toi ole uutta. Red dead redemptionissa oli myös tuo mahdollisuus.

Ja mitä porukka puhuu, että jokaisella pitää olla mahdollisuus läpäistä peli ja noi (skippaus ja easy very easyyn kesken pelin) hyvät avut siihen. Bah... Alottakaa alusta helpomalla tasolla tai yrittäkää uudelleen ja uudelleen. Leffat on sitä varten, että nähdään loppu ilman v#itutuksia, ei pelit.

Huoh... Mihin maailma on menossa??
lainaa
SuperJohnMcMahon

28.04.2011 klo 14.24

Hmm kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Nykyajan pelit on niin helppoja, että saa olla kyllä melko kärsimätön tai käsi, jos peli jää sen vuoksi kesken.

Joillekin pelit ovat viihdettä, ja viihtymiseen ei sisälly se että joutuu otsasuoni revenneenä renkkaamaan jotain kohtaa päästäkseen nauttimaan lopusta sisällöstä. Kyllä niitä aivoja kuormittavia pelejä löytyy muutenkin ihan tarpeeksi, siitä vaan pelaamaan jotain armaa tai demons soulia jos haluaa hiki hatussa vääntää pelejään.


Olen kyllä samaa mieltä. Itsekin välillä olen pelannut jonkun pelin helpoimmalla vaikeusasteella läpi vain jotta näkisin miten tarina etenee. Eikä muutenkaan enää riitä hermoissa pinnat että jaksaisi tahkoa samaa kohtaa 30 kertaa...super meat boy on sitten sitä varten ;)
lainaa
Tykkimies

28.04.2011 klo 17.40

Kuinkahan ADHD -konsulimestarirotu jaksaa hidastempoisempaa etsiväntyötä?

lainaa
Owned

28.04.2011 klo 18.37

Tykkimies kirjoitti:
Kuinkahan ADHD -konsulimestarirotu jaksaa hidastempoisempaa etsiväntyötä?

Ilmeisesti paremmin kuin pc-herrasrotu joka jää kokonaan ilman.
lainaa
lulz

29.04.2011 klo 06.02

No huh.

Muistuttaa kyllä miksi en ole hetkeen boxiin koskenut. Hirveetä kasuaalikuraa työntävät markkinoille.

Taitaa tämäkin jäädä kaupan hyllylle.
lainaa
MLUTVDHGN

02.05.2011 klo 19.19

No mitäs helvetin ideaa tossa skippaamisessa on? Mielummin nyt pelaa pelin läpi ihan kunnolla kuin jollakin "nössö" tyylillä. Paitsi jotkin tehtävät voivat tietenkin olla oikeasti vaikeita.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova