Tuorein sisältö

Ubisoft höllensi taas kopiosuojauksiaan

21.08.2011 klo 15.42 | Luettu: 13683 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Ubisoft on käynyt saman kuvion läpi aika monen pelinsä kanssa viime vuosina:

a) Ubisoft kertoo, että pelissä X on kopiosuojaus Y
b) Kansa älähtää
c) Ubisoft poistaa kopiosuojauksen Y tai tekee siitä höllemmän version Z

Viimeisin tanssi käytiin Driver: San Francisco -pelin kanssa. Alunperin tarkoituksena oli, että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden kopiosuojauksensa vuoksi. 1up kertoo, että tästä on luovuttu ja pelin laillisuus tarkastetaan nyt vain aluksi.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Omat Move-pelit teke... Listasunnuntaissa el... >

Keskustelut (19 viestiä)

LaaLaa

21.08.2011 klo 16.18

Se on kumma kuinka tuokin firma on vielä pystyssä. Asiakkaita kustaan suuhun vuodesta toiseen ja lähes poikkeuksetta peleissä on mitä jännimpiä purkkaviritelmiä. Viimeisimpänä From Dustin täysin sössitty pckäännös. Ei ymmärrä kuinka kehtaavat tuotakin tekelettä myydä omalla nimellään.
lainaa
Kalle

21.08.2011 klo 16.40

Ranskalaiset.. Ne ei vaan opi.
lainaa
piraatit

21.08.2011 klo 17.18

Piraatit vaan koittaa oikeuttaa pelin lataamista valittamalla olemattomista "purkkaviritelmistä"
lainaa
Faktasetä

21.08.2011 klo 17.22

Onneksi Blizzard pitää kiinni kopiosuojauksestaan, vaikka tietysti pelin mekanismi battle.net 2:ineen on erilainen. Tosin vähän Murphyn lakia mukaillen: kaikki mikä voidaan hakkeroida, hakkeroidaan.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

21.08.2011 klo 17.22

LaaLaa kirjoitti:
Se on kumma kuinka tuokin firma on vielä pystyssä. Asiakkaita kustaan suuhun vuodesta toiseen ja lähes poikkeuksetta peleissä on mitä jännimpiä purkkaviritelmiä. Viimeisimpänä From Dustin täysin sössitty pckäännös. Ei ymmärrä kuinka kehtaavat tuotakin tekelettä myydä omalla nimellään.

Ubi on pystyssä koska vain PC pelaajia kustaan suuhun ja PC pelaajat tuo alle 10% profitista nykymaailmassa.
lainaa
PRM1

21.08.2011 klo 18.30

Oikein. Jatkuva nettiyhteys ei hyödytä mitään, aiheuttaa vain suunnatonta vitutusta kaikissa pelin ostaneissa. Tiberian Twilightin systeemi oli aivan perseestä revitty, ja kyseisen tapauksen jälkeen vannoin etten tule enää ostamaan ainuttakaan vastaavalla systeemillä varustettua peliä.
lainaa
HOOOHHOIJAA

21.08.2011 klo 19.16

Machinus kirjoitti:
Ubi on pystyssä koska vain PC pelaajia kustaan suuhun ja PC pelaajat tuo alle 10% profitista nykymaailmassa.


Reuters sanoo pelialan olevan noin 65 miljardin bisnes, vuonna 2010 PC pelejä myytiin noin 16,2 miljardilla.
Eli lähempänä 30% ollaan, ei alle 10%. Turha jonneilla ja heittää numeroita omista mielikuvista. Ja 30% on ihan kiitettävä luku, jos miettii että konsoleita, käsikonsoleita yms. on ihan kiitettävästi.
lainaa
Kamo

21.08.2011 klo 19.46

HOOOHHOIJAA kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Ubi on pystyssä koska vain PC pelaajia kustaan suuhun ja PC pelaajat tuo alle 10% profitista nykymaailmassa.


Reuters sanoo pelialan olevan noin 65 miljardin bisnes, vuonna 2010 PC pelejä myytiin noin 16,2 miljardilla.
Eli lähempänä 30% ollaan, ei alle 10%. Turha jonneilla ja heittää numeroita omista mielikuvista. Ja 30% on ihan kiitettävä luku, jos miettii että konsoleita, käsikonsoleita yms. on ihan kiitettävästi.


Ja lasketaankohan tuossa edes mukaan Steam + muut digitaaliset myynnit?
lainaa
minäsevaan

21.08.2011 klo 19.56

HOOOHHOIJAA kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Ubi on pystyssä koska vain PC pelaajia kustaan suuhun ja PC pelaajat tuo alle 10% profitista nykymaailmassa.


Reuters sanoo pelialan olevan noin 65 miljardin bisnes, vuonna 2010 PC pelejä myytiin noin 16,2 miljardilla.
Eli lähempänä 30% ollaan, ei alle 10%. Turha jonneilla ja heittää numeroita omista mielikuvista. Ja 30% on ihan kiitettävä luku, jos miettii että konsoleita, käsikonsoleita yms. on ihan kiitettävästi.

niin mut ubil ollaanki sit siin 10% tuntumassa.
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.08.2011 klo 20.18

Ehkä ne tähtää alunperinkin kopiointisuojaukseen Z, mutta lisää siihen jotain poskettomia, koska ilman niitä Z:sta valitettaisiin.
lainaa
warezPuh

21.08.2011 klo 20.47

Turha itkeä, ostamatta jättämällä voi vaikuttaa. Itse en osta mitään peliä jossa kustaan rehellistä ostajaa silmään, koska piraatit kuitenkin vain porskuttaa.
lainaa
Hattiwatti

Rekisteröitynyt 24.08.2008

21.08.2011 klo 20.51

From Dust oli hieno esimerkki miten paska se DRM on.
Peli vuosi nettiin päivää ennen julkaisua ja kräkättiin muutamassa tunnissa.
lainaa
Jarppa

Rekisteröitynyt 10.08.2011

21.08.2011 klo 20.55

Samaa sanottiin myös From Dustista ennen julkaisua, mistäs sitä tietää vaikka valehtelisivat taas.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

21.08.2011 klo 23.05

Hattiwatti kirjoitti:
From Dust oli hieno esimerkki miten paska se DRM on.
Peli vuosi nettiin päivää ennen julkaisua ja kräkättiin muutamassa tunnissa.

Jonkun olen nähnyt väittävät, että vanha kräkki meni kelpasi käytännössä sellaisenaan (ts. jostain vanhemmasta samaa DMR:ä käyttävästä pelistä otettu).
lainaa
Naskali

22.08.2011 klo 01.32

"Piraatit vaan koittaa oikeuttaa pelin lataamista valittamalla olemattomista "purkkaviritelmistä""

From Dustin luvattiin vaativan vain kerta-aktivoinnin ENNEN pelin myyntiintuloa. Ei pitänyt paikkaansa. Lisäksi From Dustin PC-versiossa a) on 30 fps -rajoitus b) ei voi säätää grafiikoita resoluutiota lukuun ottamatta c) ei voi säätää ääntä juuri ollenkaan d) ei voi säätää kontrolleja millään tavalla. Ja lienee ongelmia löytyy huomattavasti enemmänkin pinnan alta.

Itse ostin From Dustin, kun se nyt ei niin kauhean kallis ollut. En tietysti tiennyt kaikista ongelmista. Ensimmäisellä käynnistyskerralla pelissä ei ollut ääniä. Toisella käynnistyskerralla ne ilmestyivät jostain, mutta ovat rätisseet koko pelin ajan. Itse pelistä tykkäsin kyllä. Mutta nyt vituttaa että ostin. Joka käynnistyskerralla pitää venata varmaan 5 minuuttia, kun se saatanan paskasofta "synkronoi tallennuksia". Ajattelin warettaa From Dustin ja muita Ubisoftin pelejä ihan mielenosoituksen vuoksi.

Itse asiassa toivoisin, että pidettäisiin "Pirate Ubisoft Games" -viikko!

Että se siitä "piraattien vinkumisesta olemattomista purkkaviritelmistä". Mene muualle selittelemään, kun et itse ole edes kokeillut.

"Ubi on pystyssä koska vain PC pelaajia kustaan suuhun ja PC pelaajat tuo alle 10% profitista nykymaailmassa."

Ei pidä paikkaansa. Kuten jo todettu, PC tuo paljon enemmän kuin 10%. Mutta jos ajateltaisiin, että PC yksin tuo vain 10% ja konsolit 90%, jouduttaisiin myynnit konsolien kesken jakamaan Xbox 360:n, PS3:n ja Wiin kesken, mutta lisäksi pitäisi laskea mukaan myös käsikonsolit eli 3DS, PSP ja DS sekä edellisen sukupolven konsolit, joista listojen mukaan PS2 on edelleen aika vahvoilla. Konsolien myynnit pitäisi siis jakaa 7 eri alustan kesken. Lopputuloksena PC olisi silti suurimpien alustojen joukossa. Mutta kun PC ei myy vain 10%, vaan "fyysisten pelien" (eli kaupan hyllyiltä ostettavien) myynnit ovat paljon suuremmat. Ja kukaan ei edes tiedä kuinka paljon digitaalijakelut nykyään myyvät. Joidenkin artikkeleiden mukaan pelkästään Steam YKSINÄÄN kattaisi puolet kaikista PC-pelien myynneistä. Mutta Valve ei suostu paljastamaan myyntilukuja. Siis jos "fyysisten pelien" myynti olisi vain tuon vaivaiset 10%, niin digitaalimyynnit vähintään tuplaisivat määrän. Laske huviksesi kuinka korkealle myynnit prosentuaalisesti tuolloin nousisivat. Ja tähänkään ei ole otettu mukaan viime vuosina suosiotaan kasvattaneita indie-pelejä, joita myydään milloin mitäkin kautta. Eikä muuten myöskään erilaisia sosiaalisten medioiden pelejä, kuten kaikenmoiset Facebook -pelit ja muut räpellykset (joista moni on maksullisia!).

Ja lopulta, kaiken kukkuraksi, myytyjen pelien määrä ei ole sama asia kuin pelien tuottama voitto. Erilaiset kuukausimaksulliset MMO:t ovat lähes täydellisesti PC:n yksinoikeus ja ne tuottavat valtavan määrän rahaa.

Summa summarum: PC on luultavasti tämän hetken suurin pelialusta. Joten eiköhän olisi jumalauta aika alkaa vähän kunnioittamaan PC-pelaajia.
lainaa
pööpöileväapina

22.08.2011 klo 05.15

Mun mielestä nuo koipisuojaukset menee siinä kohtaa aika metsään, jos asiakkaat joutuvat mennä hakemaan toimivan kopion pelistä netistä! Monethan crackkää aidonkin pelin siksi, ettei siinä tarvita vammasta nettiä yksinpelissä (jos esim. nettiä ei sillä hetkellä ole käytettävissä) tai jos ei halua pakollista peli cd:tä turhaan asemassa pyöritellä, kun pc:llä pelit eivät sitä tunnu oikeesti tarvitsevankaan.

Itse kyllä pysynyt konsoleissa.. vaikka pc rauta siihen taipuisi aika helpostikkin.. Ei vain ole niin kivaa.
lainaa
oho

22.08.2011 klo 09.31

Naskali kirjoitti:
...
Summa summarum: PC on luultavasti tämän hetken suurin pelialusta. Joten eiköhän olisi jumalauta aika alkaa vähän kunnioittamaan PC-pelaajia.


Tästä saa sen käsityksen että viittaat PCn osuuden olevan 60% tai enemmänkin kun nettipelit/MMOt lasketaan. Taitaa mennä vähän liioittelun puolelle
lainaa
perkeles

22.08.2011 klo 12.12

oho kirjoitti:
Naskali kirjoitti:
...
Summa summarum: PC on luultavasti tämän hetken suurin pelialusta. Joten eiköhän olisi jumalauta aika alkaa vähän kunnioittamaan PC-pelaajia.


Tästä saa sen käsityksen että viittaat PCn osuuden olevan 60% tai enemmänkin kun nettipelit/MMOt lasketaan. Taitaa mennä vähän liioittelun puolelle


Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? jos yksilöidään pelialustat, eli PS3, XBOX360, 3DS, jne... se heittämäsi 90% jakautuu usealle pelialustalle, jolloin yksittäisen pelialustan osuus jää monessa tapauksessa sen 10% alle millä luvulla viittaat PC:n osuuteen pelimarkkinoilla(joka todellisuudessa on lähempänä noin 20-30% jos otetaan digitaalinen myynti huomioon). MMO-pelejä ei ole konsoleille kuin muutama hassu, joten näistä peleistä PC:llä on huomattava enemmistö. joten miksi PC pelaaja on pienemmässä arvossa Ubisoftille? Luulisi heidän jo tajuavan että ne jotka sen pelin haluaa warettaa, sen myös onnituvat warettamaan, koska tämä juosten kustu, pelin ostavaa enemmän terrorisoiva DRM ei ole toimiva.
lainaa
Disco

23.08.2011 klo 00.39

Oveliahan nuo penteleet vaan ovat...

Siinä missä Rockstar saa ilmaista mainosta kun GTA(t) on niin hirveän moraalitonta jne... Saa Ubisoft näillä suojaushässäköillä joka ikiseltä uutismdialta kaksi ilmaista "mainosta" per tuote. Varmaan palstatilaa tulee triplasti siihen mitä (isonkin firman) markkinointibudjetilla saisi aikaan perinteisillä mainoksilla.

Kun jälkimmäinen "ei me nyt laitetakkaan" uutinen on ulkona, niin saavat vielä mainonnan "hintana" olleen huonon maineenkin pestyä / minimoitua.

Profittia, profittia...
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova