Tuorein sisältö

EA:n verkkopelipassit kävivät kaupaksi noin 10 miljoonalla

08.09.2011 klo 11.00 | Luettu: 13740 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen



Erikseen ostettavia verkkopelipasseja on pidetty eräänä keinona käytettyjen pelien vastaisessa taistelussa. Nyt on nähty ensimmäisiä lukuja asiasta; Eurogamer kertoilee, että Electronic Arts ilmoittaa yhtiön saaneen noin 10-15 miljoonan dollarin (7-10 miljoonan euron) liikevaihdon erikseen myytävistä verkkopelioikeuksista.

Yhtiön mukaan tuotto ei ole missään mielessä valtava, mutta se on kuitenkin "löydettyä" rahaa kuluttajilta, joilta ei aiemmin saatu yhtiön kassaan mitään. Ainakin EA:n näkemyksen mukaan on jo jokseenkin hyväksytty, että vastineeksi verkkopelin ylläpidosta julkaisijalla on oikeus kerätä kustannukset myös pelin vuokraajalta tai sen käytettynä ostavalta. EA:n joukkoon ovat viime aikoina liittyneet Codemasters, Warner Bros., THQ, Ubisoft ja uusimpana Sony "Network Pass" -järjestelmällään.


V2.fi | Mikko Heinonen
< Naiset pelaavat Face... 11 minuuttia sekoilu... >

Keskustelut (15 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.09.2011 klo 11.07

Miksei, jos tosiaan on jotain ylläpidettävää. Jos se on sitä, että estetään kuluttajaa ite ylläpitämästä sitä systeemiä nii sit en oikee ymmärrä.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

08.09.2011 klo 11.18

perato kirjoitti:
Miksei, jos tosiaan on jotain ylläpidettävää. Jos se on sitä, että estetään kuluttajaa ite ylläpitämästä sitä systeemiä nii sit en oikee ymmärrä.


Siinäkin kohtaa voi sanoa, että on ihan oikein, että pelintekijät haluavat käytettyjen pelien myynnistäkin jotain. Vaikka mitä ihmiset lässyttävät käytetyt pelit = piratismi pelintekijöiden näkökulmasta.
lainaa
Ripatti

08.09.2011 klo 11.34

En ymmärrä miksi pelit pitää nostaa johonkin erikoisasemaan käytetyn tavaran kaupassa. Kyllä se EA:kin on jo kertaalleen saanut rahansa tuotteen myynnistä. Jos tämmöinen systeemi hyväksytään yleisesti niin muutkin firmat haluavat ilmaista rahaa. Tässä ei ole kuin yksi häviäjä ja se on kuluttaja.
lainaa
tollot

08.09.2011 klo 11.36

Joo, saabikin vois pelastua kun jokaisesta käytettynä myytävästä autosta saisivat rahaa. Kyllä, ymmärrän, järkevää.
lainaa
Temposaur

08.09.2011 klo 11.52

Selkeästi nettipelipassille on ollut kysyntää.

Vanha sanonta "ei se joka pyytää, vaan se joka maksaa".



lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

08.09.2011 klo 12.03

tollot kirjoitti:
Joo, saabikin vois pelastua kun jokaisesta käytettynä myytävästä autosta saisivat rahaa. Kyllä, ymmärrän, järkevää.


Joo, ja ymmärrän kyllä, että Saabin miehiä harmittaa ku porukka vaan lataa niitten autot ilmatteeks laittomasti. Ärsyttävää.
lainaa
AdamJensen_dies

08.09.2011 klo 12.06

tollot kirjoitti:
Joo, saabikin vois pelastua kun jokaisesta käytettynä myytävästä autosta saisivat rahaa. Kyllä, ymmärrän, järkevää.


Saabilla menee hyvin. Se on se BMW ja VW, jotka ovat pulassa.

Nää passit on ihan ovelia, maksan mielelläni.

lainaa
Dev

08.09.2011 klo 14.49

AdamJensen_dies kirjoitti:
tollot kirjoitti:
Joo, saabikin vois pelastua kun jokaisesta käytettynä myytävästä autosta saisivat rahaa. Kyllä, ymmärrän, järkevää.


Saabilla menee hyvin. Se on se BMW ja VW, jotka ovat pulassa.

Nää passit on ihan ovelia, maksan mielelläni.



ttu jos menit spoilaamaan deukkarin lopun! Mä sertsaan sut ja mä distroijaan sut!
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

08.09.2011 klo 15.24

Ripatti kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelit pitää nostaa johonkin erikoisasemaan käytetyn tavaran kaupassa. Kyllä se EA:kin on jo kertaalleen saanut rahansa tuotteen myynnistä. Jos tämmöinen systeemi hyväksytään yleisesti niin muutkin firmat haluavat ilmaista rahaa. Tässä ei ole kuin yksi häviäjä ja se on kuluttaja.

Pelit on erityisasemassa koska niiden serverien ylläpito maksaa EAlle.

Ja EAn kuluttaja ei häviä koska uuden pelin ostaja saa sen nettipassin ilmaiseksi.
lainaa
asdf

08.09.2011 klo 15.38

Passeissa ei ole mitään vikaa jos pelin voi ostaa edelleen samalla tavalla kun aikaisemmin ja passit eivät anna mitään etuja nettipeleissä. Itse en kyllä noita ole ostamassa ja pelit, jotka antavat ettua passilaisille, jää ostamatta. Käytettyjen pelien myynnin estämistä en taas tajua. Peli on samanlainen tavara kun muutkin normaalit tavarat, eikä tavaran alkuperäinen valmistaja koskaan hyödy jos se käytettynä myydään.
Oikeastaan käytettyjen tavaroiden kierrättäminen on sellainen luontoteko, että pitäisi jonkun puuttua noihin julkaisijoiden estoihin ja kikkailuihin jotenkin.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

08.09.2011 klo 16.40

perato kirjoitti:
Miksei, jos tosiaan on jotain ylläpidettävää. Jos se on sitä, että estetään kuluttajaa ite ylläpitämästä sitä systeemiä nii sit en oikee ymmärrä.

Konsoleillahan sitä ylläpidettävää vain ei yleensä ole, p2p-pohjaiset ratkaisut kun ovat käytännössä ilmaisia ylläpitää. Minun näkemykseni mukaan taas jos haluaa kilpailuedun kunnon servereistä, pitää se maksaa itse eikä maksattaa kuluttajilla. (Ei sillä, että ylläpitokustannukset muuttuisivat yhtään mihinkään siitä, että joku pelin myykin - ei sitä peliä kuitenkaan voi pelata kuin yksi henkilö kerrallaan, joten ylläpitokustannukset ovat varmaankin naurettavin kuulemani tekosyy tällaiseen käytäntöön.) PC:llähän toki pelaajat maksavat, mutta tilanne on silti aivan erilainen.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

08.09.2011 klo 18.57

MJR2312 kirjoitti:
perato kirjoitti:
Miksei, jos tosiaan on jotain ylläpidettävää. Jos se on sitä, että estetään kuluttajaa ite ylläpitämästä sitä systeemiä nii sit en oikee ymmärrä.

Konsoleillahan sitä ylläpidettävää vain ei yleensä ole, p2p-pohjaiset ratkaisut kun ovat käytännössä ilmaisia ylläpitää. Minun näkemykseni mukaan taas jos haluaa kilpailuedun kunnon servereistä, pitää se maksaa itse eikä maksattaa kuluttajilla. (Ei sillä, että ylläpitokustannukset muuttuisivat yhtään mihinkään siitä, että joku pelin myykin - ei sitä peliä kuitenkaan voi pelata kuin yksi henkilö kerrallaan, joten ylläpitokustannukset ovat varmaankin naurettavin kuulemani tekosyy tällaiseen käytäntöön.) PC:llähän toki pelaajat maksavat, mutta tilanne on silti aivan erilainen.

Mut ei EAn kuluttujata tästä maksa elleivät he osta EAn pelejä käytettynä.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

08.09.2011 klo 19.36

asdf kirjoitti:
Käytettyjen pelien myynnin estämistä en taas tajua. Peli on samanlainen tavara kun muutkin normaalit tavarat, eikä tavaran alkuperäinen valmistaja koskaan hyödy jos se käytettynä myydään.
Oikeastaan käytettyjen tavaroiden kierrättäminen on sellainen luontoteko, että pitäisi jonkun puuttua noihin julkaisijoiden estoihin ja kikkailuihin jotenkin.


Toivoisin samaa että puututaan noihin typeriin estoihin/kikkailuihin...Mutta voisi taas ottaa esimerkiksi taiteen ja musiikin kun auto esimerkit ei vaikuta V2:sen lukijoihin (ei kyllä nämäkään mutta your loss) esim. eihän Davincikaan saanut (tai edes sukulaiset) rahaa siitä kun hänen teoksiaan myydään (käytettynä) ympäri maailmaa eri museoihin TAI esim. Irwin Goodmanin perhe ei saa mitään korvauksia kun suuret yritykset levittelevät hänen tekemää musiikkia ympäri maata!!! Autoista/huonekaluista puhumattakaan!!! mutta se on varma että minä äänestän ainakin lompakollani käytettyjen tuotteiden puolesta(erityisesti pelien kohdalla)
lainaa
Ripatti

08.09.2011 klo 22.57

Machinus kirjoitti:
Ripatti kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelit pitää nostaa johonkin erikoisasemaan käytetyn tavaran kaupassa. Kyllä se EA:kin on jo kertaalleen saanut rahansa tuotteen myynnistä. Jos tämmöinen systeemi hyväksytään yleisesti niin muutkin firmat haluavat ilmaista rahaa. Tässä ei ole kuin yksi häviäjä ja se on kuluttaja.

Pelit on erityisasemassa koska niiden serverien ylläpito maksaa EAlle.

Ja EAn kuluttaja ei häviä koska uuden pelin ostaja saa sen nettipassin ilmaiseksi.


Eiköhän ne serverikustannukset ole jo siinä uuden pelin hinnassa mukana. Käytetyn pelin ostaja ei todellakaan lisää serveri kuormitusta joten lisäkustannuksia ei voi olla. Se on vaan tämä kapitalistinen maailma joka määrää että firman on tehtävä joka vuosi enemmän voittoa kun aikasempana vuotena joten ne helpot eurot revitään mistä pystytään. Se on saatanan sääli ettei jengi tajua mikä kusetus tämäkin on ja äänestä lompakolla. No, onneks sentään ite pysyy mukana maailman menossa ja osaa ajatella omilla avoilla.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

09.09.2011 klo 14.54

Ripatti kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Ripatti kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelit pitää nostaa johonkin erikoisasemaan käytetyn tavaran kaupassa. Kyllä se EA:kin on jo kertaalleen saanut rahansa tuotteen myynnistä. Jos tämmöinen systeemi hyväksytään yleisesti niin muutkin firmat haluavat ilmaista rahaa. Tässä ei ole kuin yksi häviäjä ja se on kuluttaja.

Pelit on erityisasemassa koska niiden serverien ylläpito maksaa EAlle.

Ja EAn kuluttaja ei häviä koska uuden pelin ostaja saa sen nettipassin ilmaiseksi.


Eiköhän ne serverikustannukset ole jo siinä uuden pelin hinnassa mukana. Käytetyn pelin ostaja ei todellakaan lisää serveri kuormitusta joten lisäkustannuksia ei voi olla. Se on vaan tämä kapitalistinen maailma joka määrää että firman on tehtävä joka vuosi enemmän voittoa kun aikasempana vuotena joten ne helpot eurot revitään mistä pystytään. Se on saatanan sääli ettei jengi tajua mikä kusetus tämäkin on ja äänestä lompakolla. No, onneks sentään ite pysyy mukana maailman menossa ja osaa ajatella omilla aivoilla.


Komppaan kyllä tässäkin ;) KUSETUSTA täysin!!
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova