Tuorein sisältö

Dark Soulsiin harkitaan helpompaa vaikeustasoa

04.09.2012 klo 20.00 | Luettu: 14761 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Osa Dark Soulsin viehätyksestä ja sen saamasta huomiosta on siinä, että haasteessa ei ole säästelty, vaan pelin vaikeustaso on ruuvattu yläkanttiin. Vastapainona on kuitenkin se, että seikka karkoittaa osan pelaajista tykkänään, joten nyt suunnitelmissa on helpompi vaikeustaso. VG247 kertoo Hidetaka Miyazakin harkitsevan asiaa.

"Haluaisin, että pelejäni kuvailtaisiin mieluummin sanalla 'tyydyttävä', kuin 'vaikea'. Itse asiassa tähtään siihen, että vaikeuden kautta pelaajat saavat onnistumisen tunteen. On kuitenkin totta, että Dark Souls on melko vaikea ja joukko pelaajia epäilee sen pelaamista."

Sitä ei kerrota, onko helpotus peliin tulossa vai ei, mutta ainakin asia pyörii pelin ohjaajan mielessä.

Pelin PC-versio on parhaillaan V2.fi:n testauksessa, arvostelu julkaistaan lähiaikoina.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Puolassa myydyt Resi... Roviolta uusi peli -... >

Keskustelut (28 viestiä)

Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.09.2012 klo 20.11 7 tykkää tästä

Turha helpottaa vinetyksen pohjalta. Se on sorina, joka ei lopu kuin vasta pelin muuttuessa elokuvaksi.
lainaa
koira13

04.09.2012 klo 20.16 5 tykkää tästä

Ei tuo kyllä edes ole vaikea. Helpompi kuin Demon's Souls.
lainaa
JDelwynn

04.09.2012 klo 20.21 6 tykkää tästä

Onko se nyt sitten niin hirveää, että sen normaalin vaikeustason lisäksi laitetaan mukaan helpompi tila? Se ei ole teiltä harkkore-miehiltä pois, ja pelaajia olisi varmasti enemmän. Niin kuin Ninja Gaidenin Dog-vaikeustaso.
lainaa
uberdrake

04.09.2012 klo 20.30 1 tykkää tästä

koira13 kirjoitti:
Ei tuo kyllä edes ole vaikea. Helpompi kuin Demon's Souls.


Dark Souls on aavistuksen vaikeampi, mutta vain alussa.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.09.2012 klo 20.34 1 tykkää tästä

JDelwynn kirjoitti:
Onko se nyt sitten niin hirveää, että sen normaalin vaikeustason lisäksi laitetaan mukaan helpompi tila? Se ei ole teiltä harkkore-miehiltä pois, ja pelaajia olisi varmasti enemmän. Niin kuin Ninja Gaidenin Dog-vaikeustaso.


Mutta kun se ei mitenkään älyttömän vaikea ole. Melko pitkälle pääsee sillä kun vain tajuaa pitää kilpeä ylhäällä ja lyödä silloin kun vihollinen itse ei ole iskemässä.
Ehkä sitten voisi olla jokin scenery-mode mukana, jolloin pelin kentissä voisi vain lennellä vapaasti ympäriinsä ihastelemassa maisemia.
Tuntuu jotenkin vähän siltä että vaikeudesta valittavat ovat yrittäneet hakata nyrkeillä Asylum Demonia heti ensinäkemässä pari tuntia ja sitten ragenneet lopullisesti sillä lohikäärmeen vartioimalla sillalla, kun eivät ole oppineet tai hyväksyneet sitä, että kuoleminen on osa tätä peliä.
Muokannut: Mirr5 04.09.2012 klo 20.35 lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.09.2012 klo 20.42 2 tykkää tästä

Dark Soulssiin voi vapaasti lisätä helpomman vaikeusasteen, kunhan mahdollisissa jatko-osissa ei lähdetä liikaa kosiskelemaan suuria kohdeyleisöjä.
lainaa
acmpadmpd

04.09.2012 klo 21.02

tagman kirjoitti:
Dark Soulssiin voi vapaasti lisätä helpomman vaikeusasteen, kunhan mahdollisissa jatko-osissa ei lähdetä liikaa kosiskelemaan suuria kohdeyleisöjä.


Tämähän se oma pelko on. Ei olisi mitään ongelmaa että peleihin olisi pultattu super-easy vaikeustaso jolla peli pelaa itsensä mutta kun nykyään se vaikeinkin vaikeustaso on todella helppo ja kaikki pelihahmon kyvyistä (Mark&Execute) lähtien on tehty vain helpottamaan peliä
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

04.09.2012 klo 21.19 1 tykkää tästä

JDelwynn kirjoitti:
Onko se nyt sitten niin hirveää, että sen normaalin vaikeustason lisäksi laitetaan mukaan helpompi tila? Se ei ole teiltä harkkore-miehiltä pois, ja pelaajia olisi varmasti enemmän. Niin kuin Ninja Gaidenin Dog-vaikeustaso.


Jokaikinen kerta kun helppo vaikeustaso ja/tai huijauskoodit tulevat puheenaiheeksi, jonkun mielestä ne pilaa pelin.

Oikeesti. Mitä vittua. Olen imarreltu siitä, että jonkun päivä on pilalla kun pelaan helpolla vaikeustasolla ja loputtomalla rahamäärällä.
lainaa
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

04.09.2012 klo 21.25 1 tykkää tästä

vaikeinta tässä oli sen nettipelin toimimattomuus, aivan kustu, & toisin kuin Demons Soulsissa, tässä en kertaakaan saanut muita pelaajia avuksi. enkä tiedä minkälaisia supernörtti pelaajia täällä on, mutta yksin tuon pelin pomot on aivan helvetillisiä, varsinkin seuraavilla peluukerroilla.
no, onnex oli tuo soul glitchi niin sai hieman tasoa huijaamalla nostettua, niin sai edes mahdollisuuden päihittää pomot yksin.
& tulihan se platinakin lopulta, toisin kuin Demons Soulsissa.
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

04.09.2012 klo 21.26 3 tykkää tästä

Muntu kirjoitti:
JDelwynn kirjoitti:
Onko se nyt sitten niin hirveää, että sen normaalin vaikeustason lisäksi laitetaan mukaan helpompi tila? Se ei ole teiltä harkkore-miehiltä pois, ja pelaajia olisi varmasti enemmän. Niin kuin Ninja Gaidenin Dog-vaikeustaso.


Jokaikinen kerta kun helppo vaikeustaso ja/tai huijauskoodit tulevat puheenaiheeksi, jonkun mielestä ne pilaa pelin.

Oikeesti. Mitä vittua. Olen imarreltu siitä, että jonkun päivä on pilalla kun pelaan helpolla vaikeustasolla ja loputtomalla rahamäärällä.


Noei, ei se juttu ihan noin mee. Oikeestaan kaks ongelmaa.
Yleensä tämä ''vaikea'' vaikeustaso on kaikkea muuta kuin vaikea.
Ja silloin kun vaikea on vaikeaa, niin se on sitä ''runkkaa samaa kohtaa kunnes muistat jokaisen vastaantulevan luodin/vihollisen/auton/whatever'' -tasoa, eikä mitään oikeaa vaikeutta.
Muokannut: Uppmas 04.09.2012 klo 21.26 lainaa
Kasuaaliystävä

04.09.2012 klo 21.36 3 tykkää tästä

Kyllä jokaisessa pelissä pitäisi nykyään olla vakiona se (kirjaimellisesti) itsensäpeluumoodi mikä oli jossain suht uudessa 2D -Mariossa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.09.2012 klo 22.27 2 tykkää tästä

min5sevaan kirjoitti:
vaikeinta tässä oli sen nettipelin toimimattomuus, aivan kustu, & toisin kuin Demons Soulsissa, tässä en kertaakaan saanut muita pelaajia avuksi. enkä tiedä minkälaisia supernörtti pelaajia täällä on, mutta yksin tuon pelin pomot on aivan helvetillisiä, varsinkin seuraavilla peluukerroilla.
no, onnex oli tuo soul glitchi niin sai hieman tasoa huijaamalla nostettua, niin sai edes mahdollisuuden päihittää pomot yksin.
& tulihan se platinakin lopulta, toisin kuin Demons Soulsissa.

Verkkopuoli oli tosiaan kustu sillä, että se oli toteutettu kokonaan P2P:nä eikä kunnon sevuilla kuten Demon's Soulssissa. Tämän vuoksi toisia pelaajia sai avuksi lähinnä tietyissä harvoissa paikoissa, ei ollut eventtejä ja viestijärjestelmäkin toimi huonommin.

Minusta Souls -sarjan peleissä kannattaisi vaikeusasteen alentamisen sijasta panostaa verkkopalveluun ja co-op pelaamisen parantamiseen. Ne joille pelin haaste on liikaa, voivat kutsua apua ja haastetta hamuavat voisivat pelata yksin. Darks Souls ja Demon's Souls ovat osaksi hyvin helppoja pelejä kun oppii vihollisten heikkoudet ja tehokkaan aseiden ja varusteiden käytön. Tämän vuoksi toisen pelaajan kutsuminen apuun tarvittaessa olisi parempi vaihtoehto kuin vaikeustason lasku.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

04.09.2012 klo 23.14 2 tykkää tästä

Minun mielestäni tarvitsee vain lisätä vaikeustaso valintoja (esim.normal,nightmare)

ja sitten palkitsee niitä masokistisia pelaajia (jotka "osaavat pelata paremmin kuin muut") piiskan lyönneillä/trophyilla/achiementeilla/lopullisilla kuolemilla jne.

Mutta mikäs siinä jos tykkää turhautumisesta ja turpiin saamisesta pelissä

Mutta kyllä niitä vaihtoehtoja pitää silti olla peleissä koska loppujen lopuksi pelaamisen PITÄÄ olla HAUSKAA/MUKAVAA VIIHDETTÄ KAIKILLE
lainaa
Daealis

Rekisteröitynyt 27.05.2008

04.09.2012 klo 23.25

90% vaikeustasosta omalla kohdalla on vain erilainen näppäin-layout, verrattuna länsimaisiin 3rd person peleihin. GoWit,Crackdownit, ACt, AoT:t, kaikissa on joitain samoja nappuloita, jotenkin saman tuntuinen ohjaaminen. Dark Soulsin ohjaus ei toimi sillä samalla kaavalla.

Mutta se, että tästä johtuen kuolen alussa ihan helvetisti, ei tarkoita mitään muuta kuin että itse olen paska, ja tarvitsen enemmän taitoa. Jos vaikeustasoa olisi mahdollista laskea, olisin jo tehnyt sen kompensoidakseni taidon puutteen, mutta kun se ei ole mahdollista, täytyisi taitojen kasvaa.

Kumpi on pidemmän päälle hyödyllisempää, siitä voidaankin sitten olla montaa mieltä. Turha päivitys.
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

04.09.2012 klo 23.36

Uppmas kirjoitti:

Noei, ei se juttu ihan noin mee. Oikeestaan kaks ongelmaa.
Yleensä tämä ''vaikea'' vaikeustaso on kaikkea muuta kuin vaikea.
Ja silloin kun vaikea on vaikeaa, niin se on sitä ''runkkaa samaa kohtaa kunnes muistat jokaisen vastaantulevan luodin/vihollisen/auton/whatever'' -tasoa, eikä mitään oikeaa vaikeutta.


No sillähän nyt taas ei ole mitään tekemistä mainitsemani asian kanssa. Ideana oli siis ihmiset, joiden mielestä ylimääräinen, vapaaehtoinen helppo vaikeustaso, tai mahdollisuus käyttää huijauskoodeja pelissä pilaa pelin. Siis vaikka ne on vapaaehtoisia. Eikä se vaikuta heidän omaan peliinsä, pelasivat muut miten vain.

Kyllä, niitä ihmisiä tulee kaikkialla vastaan. Jos devaajat ei osaa tasapainoittaa vaikeaa vaikeustasoa, sillon on vika devaajissa. Ei muissa mahdollisissa vaihtoehdoissa.

En ymmärrä mikä tuossa aiemmassa viestissäni oli niin vaikeaselkoista, mutta ilmeisesti senkin voi ymmärtää väärin.
Muokannut: Muntu 04.09.2012 klo 23.38 lainaa
opjdajpo

05.09.2012 klo 00.07

kyllä se niin on että jos devaajien ajatus on tehdä mahdollisimman suurta massaa kosiskeleva peli niin siitä tehdään mielettömän helppo joka vaikeusasteella. jos taas haluavat tehdä "HC"pelin niin vaikeustaso on easyllakin hilattu ylös

ihan mieletöntä kommentointia noiltakin. alun perin puhuivat miten haluavat tehdä haastavan pelin ja nyt ovat pyörtämässä puheitaan. jos lähestyttävyys on heidän uusi lähtökohtansa niin seuraava Souls on CODin tasoista sontaa jossa kuoleminen tai häviäminen on liki mahdotonta ja ainakaan kuolema ei merkkaa mitään
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

05.09.2012 klo 00.59

Muntu kirjoitti:
Uppmas kirjoitti:

Noei, ei se juttu ihan noin mee. Oikeestaan kaks ongelmaa.
Yleensä tämä ''vaikea'' vaikeustaso on kaikkea muuta kuin vaikea.
Ja silloin kun vaikea on vaikeaa, niin se on sitä ''runkkaa samaa kohtaa kunnes muistat jokaisen vastaantulevan luodin/vihollisen/auton/whatever'' -tasoa, eikä mitään oikeaa vaikeutta.


No sillähän nyt taas ei ole mitään tekemistä mainitsemani asian kanssa. Ideana oli siis ihmiset, joiden mielestä ylimääräinen, vapaaehtoinen helppo vaikeustaso, tai mahdollisuus käyttää huijauskoodeja pelissä pilaa pelin. Siis vaikka ne on vapaaehtoisia. Eikä se vaikuta heidän omaan peliinsä, pelasivat muut miten vain.

Kyllä, niitä ihmisiä tulee kaikkialla vastaan. Jos devaajat ei osaa tasapainoittaa vaikeaa vaikeustasoa, sillon on vika devaajissa. Ei muissa mahdollisissa vaihtoehdoissa.

En ymmärrä mikä tuossa aiemmassa viestissäni oli niin vaikeaselkoista, mutta ilmeisesti senkin voi ymmärtää väärin.


Yleensä se ''tehdään helppo vaikeustaso'' menee siihen että ''tehdään koko pelistä helppo, kun nykyajan Viljamit ei jaksa tuhlata ajatuksen puolikastakaan ongelmien ratkaisuun.''
Eikä millään pahalla niille, joiden nimi on oikeasti Viljami.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.09.2012 klo 08.21

Uppmas kirjoitti:

Yleensä se ''tehdään helppo vaikeustaso'' menee siihen että ''tehdään koko pelistä helppo, kun nykyajan Viljamit ei jaksa tuhlata ajatuksen puolikastakaan ongelmien ratkaisuun.''

Valitettavasti tämä on liian usein totta. Peli tehdään helpomman vaikeusasteen mukaan. Hard aste liimataan vaan päälle, jolloin pelin tasapainotus on ihan vatuillaan. Toisaalta kun kyseessä on Souls sarja, niin ehkä tällä kertaa asiat voisi tehdä toisin päin. Jos pelaajan hp:tä nostettaisiin keinotekoisesti, apinatkin selviytyisivät bosseista viimein ehjin nahoin.

PS. Miksi tekijät eivät turvaudu dynaamiseen vaikeusasteen vaihteluun. Paskoille pelaajille voisi tarjota ylimääräisiä apuja (phantom, joka tappaa bossin puolestasi kuten Quelaagin taistelussa), mutta tämä esim. estäisi saamasta tiettyjä trophyja tai esineitä.
lainaa
blah

05.09.2012 klo 09.14

Sir_Rymylys kirjoitti:

Valitettavasti tämä on liian usein totta. Peli tehdään helpomman vaikeusasteen mukaan. Hard aste liimataan vaan päälle, jolloin pelin tasapainotus on ihan vatuillaan. Toisaalta kun kyseessä on Souls sarja, niin ehkä tällä kertaa asiat voisi tehdä toisin päin. Jos pelaajan hp:tä nostettaisiin keinotekoisesti, apinatkin selviytyisivät bosseista viimein ehjin nahoin.

PS. Miksi tekijät eivät turvaudu dynaamiseen vaikeusasteen vaihteluun. Paskoille pelaajille voisi tarjota ylimääräisiä apuja (phantom, joka tappaa bossin puolestasi kuten Quelaagin taistelussa), mutta tämä esim. estäisi saamasta tiettyjä trophyja tai esineitä.


Jos peli tehdään normaalisti HC tyyliä ajatellen ja sen jälkeen lätkästään easy mode jossa ottaa -50% damagea ja mobeilla -25% hipoja ja easy modesta otetaan pois kokonaan achit/trophyt ja erikoisemmat itemit ei droppaa tjsp niin se on ihan ymmärrettävää.

Jotkut pelit haluan itsekin pelata vain ns. interaktiivisena elokuvana enkä silloin piittaa acheista yms., mutta ne pelit onkin yleensä todella tarinapainotteisia ja yhteen kohtaan juuttuminen saattaisi katkasta ärsyttävällä tavalla tarinan etenemistä. Dark Souls on kaukana tarinavetoisesta ja siihen sopii täysin tuo synkkä ja armoton tyyli.
lainaa
Örh

05.09.2012 klo 11.35

Mielestäni peliä ei kannattaisi helpottaa, ns. 'hardcore' pelejä on nykyään harvassa, ja kun niitä on, ne kannattaa säilyttää sellaisina.
lainaa
Degud

05.09.2012 klo 12.44

Eipä tuo peli nyt niin vaikea ole. Mitä nyt jotkut bossit ovat melko halvalla tekniikalla tehty vaikeiksi.
lainaa
ALTHiR

Rekisteröitynyt 26.10.2010

05.09.2012 klo 12.47 1 tykkää tästä

Ostin Dark Soulsin aikoinaan PS3:lle. Pelasin kerran, kuolin ja nyt levännyt hyllyssä. :3
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

05.09.2012 klo 15.00

En tiedä mikä ärsyttää enemmän, itse uutinen vai se että V2 on arvostelemassa tämän kaaosmaisen PC-version.
Muokannut: Zx-4 05.09.2012 klo 15.02 lainaa
fail

05.09.2012 klo 16.17

Näin tätäkin tyhmennetään kunnes tämäkin pelisarja on sitä harmaata casualmassaa.
lainaa
molempipahempi

05.09.2012 klo 20.57 1 tykkää tästä

Zx-4 kirjoitti:
En tiedä mikä ärsyttää enemmän, itse uutinen vai se että V2 on arvostelemassa tämän kaaosmaisen PC-version.
Kaaosmainen PC-versio on joka tapauksessa parempi kuin hirviömäinen konsoliversio, sanon tämän molempien omistajana :)
lainaa
Mehiläinen

06.09.2012 klo 02.29

Mitenkä ne sitten aikoo tuon helpomman vaikeusasteen suunnitella? Vähentämällä vihollisten HP:ta ja vahinkoa? Vähentämällä vihollisten erikoisiskuja?

Jos sen tekevät, niin toivottavasti se ei vaikuta siihen normal modeen mitenkään. Koska minulle ainakaan tämä peli ei ole tuonnut mitään ongelmia vaikeuden suhteen.

Plus tietenkin se kokonainen co-op mode olis kiva lisä.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

06.09.2012 klo 04.37

molempipahempi kirjoitti:
Zx-4 kirjoitti:
En tiedä mikä ärsyttää enemmän, itse uutinen vai se että V2 on arvostelemassa tämän kaaosmaisen PC-version.
Kaaosmainen PC-versio on joka tapauksessa parempi kuin hirviömäinen konsoliversio, sanon tämän molempien omistajana :)


Et voi tosissasi sanoa, että tämä peli on parempi PC:llä kuin vaikkapa PS3:lla? Toivottavasti nautit GFWL:stä, ohjainpakosta sekä vastustajista loputtomilla healteilla.
"m-mutku grafiikat".
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

06.09.2012 klo 23.02

Sir_Rymylys kirjoitti:

PS. Miksi tekijät eivät turvaudu dynaamiseen vaikeusasteen vaihteluun. Paskoille pelaajille voisi tarjota ylimääräisiä apuja (phantom, joka tappaa bossin puolestasi kuten Quelaagin taistelussa), mutta tämä esim. estäisi saamasta tiettyjä trophyja tai esineitä.

Olet täydellinen esimerkki masokisti pelaajasta ;P Taidat olla vaan kateellinen kun suurinmalla osalla pelaajista on aikaa paneutua pelien tarinasta nauttimiseen ;)

Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä että trophyt/achiementit voi minun puolestani poistaa niiltä pelaajilta joita ei tuollainen hömpötys kiinnosta ;)
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova