Tuorein sisältö

NVidia ostaa fysiikkafirma AGEIAn

05.02.2008 klo 09.06 | Luettu: 4999 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


NVidia on ilmoittanut ostavansa PhysX-fysiikkaohjelmiston kehittäneen AGEIA Technologiesin. Firman tekniikkaa on käytössä kaikilla uusilla pelialustoilla PC:stä Wiihin.

"AGEIA on intohimoinen saman asian suhteen kuin mekin - uskomattomimpien ja vangitsevimpien pelielämyksien luomisen", kertoi NVidian toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang. "Nyt voimme tuoda GeForcella kiihdytetyn PhysX:n miljoonille pelaajille ympäri maailmaa."

PhysX:ää rautatasolla hyödyntäviä pelejä ovat mm. Medal of Honor: Airborne, suomalainen Shadowgrounds Survivor, GRAW-pelit ja Unreal Tournament 3. Ohjelmistoteknologiaa käyttävät monet muutkin pelit.

PhysX:n kovin kilpailija on Havok, jonka Intel omistaa.



V2.fi | Manu Pärssinen
< Verkkopelikullan ost... Maailman kalleinta M... >

Keskustelut (6 viestiä)

Deux

Rekisteröitynyt 12.07.2007

05.02.2008 klo 10.47

Itse en koskaan nähnyt PhysX tarpeellisena ja varsinkaan nyt. Tänä vuonna tulee 8 ytimiset prosessorit, ensi vuonna 16 ytimiset ja sitä seuraanava 32 jne. Intelin tarkoituksena on juuri ollut laittaa niistä useampikin ydin fysiikan käyttöön juuri sen omistamalla Havok moottorilla.

Mooren lain mukaan Intel on luvannut 80 ytimisiä suorittimia 2012-2013 mennessä. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2925

nVidia voisi keskittyä tekemään parempia grafiikka ajureita. Nyt tulee vielä murheeksi PhysX koodit Forcewareen.
lainaa
sande

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.02.2008 klo 11.00

Deux, ei kannata sotkea AGEIAn rautapuolta ja SDK:ta - kyllähän nuo PhysX:t kohtuullisesti threadaantuvat useammille CPU-coreille siinä missä Havokkikin ilman mitään fyssarautaa.

Itselläni puolisen vuotta ollut 8 corea käytössä, eipä pelit toistaiseksi tuon puolesta töki, vaikka kaikkia coreja ei edes aktiivisesti hyödynnettäisi. Itsekin siis näen kyllä hyvän skaalautuvuuden paljon oleellisempana kuin erityisen hardiksen moista varten...
lainaa
Deux

Rekisteröitynyt 12.07.2007

05.02.2008 klo 12.32

sande missä minä sotkin hw ja sdk keskenään?
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

05.02.2008 klo 13.42

Deux kirjoitti:
sande missä minä sotkin hw ja sdk keskenään

Ainakin minun käsittääkseni Havok on softapohjainen, kun taas PhysX enemmän rautapohjainen viritelmä.
lainaa
Deux

Rekisteröitynyt 12.07.2007

05.02.2008 klo 13.50

MJR2312 kirjoitti:
Deux kirjoitti:
sande missä minä sotkin hw ja sdk keskenään

Ainakin minun käsittääkseni Havok on softapohjainen, kun taas PhysX enemmän rautapohjainen viritelmä.


Enhän minä missään väittänyt että asia olisi toisin?
lainaa
sande

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.02.2008 klo 15.39

Havok on puhtaasti softapohjainen, kun taas AGEIAn fyssia voidaan ajaa joko pelkällä softalla tai sitten AGEIAn hardiksen avittamana - eli AGEIA ei ole vain rautapohjainen ratkaisu ja yhtälailla yleistyvät multicoret avittavat AGEIAnkin fyssia pyörimään silloin, kun ei ole fyssakorttia koneessa.
Eli tuosta ajattelin, että olit Deux erhehtynyt luulemaan AGEIAa vain rautapohjaiseksi...?
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova