Tuorein sisältö

Perinteiset MMO:t pulassa? Nyt Wildstar-studio karsii väkeään

14.03.2016 klo 11.21 | Luettu: 6706 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Viikonloppuna kuulimme, että EverQuest Next -peli on peruttu. Nyt kuuluu huonoja toisenkin MMO:n suunnalta, sillä WildStar-pelin tekijältä Carbinelta on lähetetty väkeä kilometritehtaalle.

Eurogamerin mukaan pelin julkaisu Kiinassa peruttiin ja siitä syystä sen julkaisija NCSoft on irtisanonut studion työntekijöitä. Pelin ylläpitoa ja päivitystä Euroopassa ja USA:ssa kuitenkin jatketaan edelleen. Huhujen mukaan potkut sai noin 70 pelinkehittäjää, joiden NCSoft kertoo olleen arvokkaita tiimin jäseniä sekä arvostettuja kollegoita.



V2.fi | Manu Pärssinen
< Hotel Dusk: Room 215... Angry Birdsit lentäv... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

JiiBee

14.03.2016 klo 14.28 2 tykkää tästä

Olisko käymässä niin hienosti että pelaajat olisivat vihdoin ja viimein kyllästyneet tappavan tylsään grindaukseen, sisältötyhjiin turhanpäiväisiin "Tapa viis possua toisessa päässä karttaa ja juokse tunti per suunta siirtymisissä" -questeihin, ja alkavat vaatia sisältöä, tarinaa ja innovaatioita?

Nojaa, taitaa olla turha toivo. Nallekarkkitimanttipelit myy ziljoonia eikä kehitykseen kulu kuin hitunen budjetista verrattuna monialustojen mega-mörppeihin.
lainaa
vdsojvsdjpo

14.03.2016 klo 15.09 2 tykkää tästä

Ketään ei hämmästytä jos CODin tai GTAn pelaajamäärät vähenevät kun ovat kokeneet kaiken ja kyllästyneet, mutta kun MMO osuu vastaavaan seinään niin ollaankin kriisissä
lainaa
kheetor

14.03.2016 klo 16.46 1 tykkää tästä

JiiBee kirjoitti:
Olisko käymässä niin hienosti että pelaajat olisivat vihdoin ja viimein kyllästyneet tappavan tylsään grindaukseen, sisältötyhjiin turhanpäiväisiin "Tapa viis possua toisessa päässä karttaa ja juokse tunti per suunta siirtymisissä" -questeihin, ja alkavat vaatia sisältöä, tarinaa ja innovaatioita?

Nojaa, taitaa olla turha toivo. Nallekarkkitimanttipelit myy ziljoonia eikä kehitykseen kulu kuin hitunen budjetista verrattuna monialustojen mega-mörppeihin.


Empä ole kummankaan laitoksen tuotantoja kokeillut mutta kehitys on nimenomaan siihen suuntaan että käytetään aikaa ja rahaa Candy Crushin kaltaisiin peleihin joissa ei ole mitään tarinallista tai tiedollista antia. Siinä missä millenium-nuoret ovat siirtyneet pelaamisen parista töihin ja perhe-elämään nykyjonnet näyttää vispaavan mobiililla jotain redundanttia pierumankelia mieluummin kuin syventyisivän rikkaisiin immersiivisiin maailmoihin. Appstoresta saa hyvää tarinapeliä hakea jos ei lineaarisia klikkaa next sarjakuvia lasketa. Minusta mobiilitouhu vain halventaa käsitettä "pelaaminen", vähän kuin vertaisi postimerkkiä kirjaan.

@vdsojvsdjpo
Ehkä koska MMO genressä koko peli on riippuvainen pelaajistaan eikä peliä voi pelata käsiin kuihtuvalla yhteisöllä saatikka yksin?
lainaa
daipjvodipojh

14.03.2016 klo 18.01

No enpä tiedä. Pitkään on valitettu että peleistä on tullut liian monimutkaisia wannabe-elokuvia joissa tarina ja "cinemaattisuus" on koukuttavaa pelattavuutta tärkeämpää, plus monien mielestä ohjaimissa on ollut liikaa nappuloita yms. Ainakin nämä mobiilipelit pyrkivät vangitsemaan sen saman fiiliksen kuin Tetrikset ja Mariot aikanaan vaikkakin usein aika kusisella p2w-menolla

Melko tylsää nämä molemmat ääripäät. Crushin tyyppisten ongelma on että eivät tarjoa kuitenkaan mitään uutta verrattuna noihin klassikoihin, ja toisaalta nämä "kävele hitaasti koska peli käskee, press x to katsoaksesi tornia koska peli käskee, katsele cutscene..." touhu on ihan yhtä haukotuttavaa mutta eri tavalla. Molempia voi kyllä silti pelata

Ja tokihan MMO on riippuvainen pelaajistaan, mutta ei sellaista peliä olekaan jota miljoonat ja kymmenet tuhannet jaksavat mussuttaa vuodesta ja viikosta toiseen. Kuten itsekin sanoit ihmisten elämäntilanne muuttuu ja uusia pelejä tulee
lainaa
kheetor

15.03.2016 klo 11.15

@daipjvodipojh
Grafiikkakeskeisyys ja lineaarisuus on nykypelien pitfalleja ihan yhtä lailla mobiilipuolellakin. Yhden screenin tatinhakkauspelejä on aina ollut koska niitä saa tehtyä markalla kolme. Ja toki sitä samaa tetristä voi sitten hakata vuosikymmenet jos se ei kerta kyllästytä ja kontrollitkin ovat juuri ja juuri hallittavissa.

Tarkoitin pelaajariippuvuudella sitä että tänä päivänä voi pistää vaikka minkä historiallisen tekeleen pyörimään emulla tai pelata sen 1999 aliens vs predatorin kampanjan läpi vaikka kukaan muu ei pelaisi sitä, mutta kun MMOsta kuihtuu käyttäjät ja serverit niin sitä ei sen jälkeen pelaa kukaan enää ikinä. Marginaalitapauksissa jotain community servereitä voi olla pystössä mutta hahmot ja kamat sinne täytyisi aina hankkia uudestaan eikä pelaajamäärät riitä kaikkien pelin osa-alueiden pelaamiseen tarkoitetulla tavalla.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova