Tuorein sisältö

Lautapelikierrätystä - Outreach ja 4X-avaruussotaa upeassa SPI:n lautapelissä

29.02.2020 klo 09.00 | Luettu: 1894 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen


En yhtään muista mistä Outreach-lautapelin aikoinaan ostin, mutta olihan se rakkautta ensi silmäyksellä. 4X-avaruusstrategiaa kokonaisen galaksin odottaessa uutta herraansa. Loppujen lopuksi ehdimme pelata tätä vain muutaman kerran ja vasta viimeisellä kerralla alkoi peli sujua kivasti. Sitten … Sitten ei vain enää jaksanut opetella kaikkea uudelleen, etenkin kun tietokoneiden 4X-pelit sujuivat paljon, paljon nopeammin ja helpommin. Silti Outreach kulki muassani vuosia ja vuosikymmeniä, sillä jotenkin vain rakastin tätä peliä. Kunnes oli viimein aika päästää irti ja sanoa sille jäähyväiset….


Suora linkki: https://youtu.be/EJ55x_ekoj4

Outreach: The Conquest of the Galaxy, 3000AD
SPI, 1976

Designer Irad B. Hardy
Irad "Terry" B. Hardy, III (c. 1943 - June 5, 2016) was an American wargame designer and amateur historian who was the head of research and development staff for SPI (Simulations Publications, Inc.). He helped design about 20 games for SPI between 1975 and 1978.
Firefight, Golan: The Last Syrian Offensive, After the Holocaust, October War, Highway to the Reich
Simulates civilization development, intra-galactic exploration and combat, covering about one-third of the galaxy on a Grand Strategic scale.
Part of the StarForce Trilogy box set, along with StarForce and StarSoldier.
Outreach is a hex-and-counter wargame designed by Irad B. Hardy and published by SPI in 1976. The game is designed for 1-4 players. In the rule book's introduction it says, "The object of the game is to locate and explore star systems, obtaining resources from them while attempting to neutralize similar efforts by other players." Pretty standard stuff, although it comes some years before the "4X" term was coined in gaming reviews. At any rate, Outreach is a 4X game: eXplore, eXploit, eXpand, eXterminate.
For a hex and counter SPI "wargame" of this period, the rules are remarkably simple and brief, about 8-pages plus scenarios written in case-by-case lawyer style (yes...the nostalgia is welling up, now). The rules come with four designer scenarios: Conflict Over Scorpii (2-player), Route to the Nucleus (3-player), PSL Outleap (solitaire), and Struggle for Cygnus-Carina (4-player). Also, the designer has nicely included a procedure for generating a customizable fifth scenario, called Luck of the Draw, that accommodates any number of players and presents far more options and open-ended play with a scope that ranges over the entire map.



Joskus on osattava päästää irti. Tässä videoblogisarjassa JOK tohtii viimein päästää irti vuosia ja vuosikymmeniä komeroissa ja varastoissa lojuneista peleistä. Kun ei ole aika pelata, niin ei ole. Kiitos siis hyvistä menneistä pelihetkistä, pistetään pelit kiertoon. Jospa ne löytäisivät jonkun sellaisen käsiin, joka ehtii ja jaksaa niitä taas pelata. Sitä ennen, viimeinen voitelu eikun muistelu.
Apuna prosessissa on JOKin kaveri Tuomas Riekkinen, joka on aika kova luu lautapeliharrastajana. Sen verran kova, että herralla on ihan erityinen lautapelihuone, jonne kelpaa hautautua arpomaan minkä seinän hyllyltä tällä kertaa pelin nappaisi.

Saa kanavan tilatakin, se olisi kovin ystävällistä
Lisää videoblogeja

Checkpoint TV esittää: Lautapeliasiaa
(C) 2020 Mediapalvelut
Yhteistyössä: https://www.v2.fi/

Tuomas Riekkinen & Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku

Sarjassa aiemmin nähtyä mm:




V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< GOG-pelikaupan uusi ... Platinum Gamesin ens... >

Keskustelut (1 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

29.02.2020 klo 09.21

Hyvät videot, näitä lisää-
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova