Tuorein sisältö

Kehutut Gone Home ja Tacoma -pelit tehneen indiekehittäjän toinen perustajista luopuu tehtävistään ajettuaan pois valtaosan firman työntekijöistä

05.08.2021 klo 22.00 | Luettu: 1832 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Pelinkehittäjä Activision Blizzard on ollut viime aikoina huomion kohteena ongelmallisen työkulttuurin vuoksi mutta jättimäiset pelinkehittäjät eivät suinkaan ole ainoita, jotka kärsivät huonosta työilmapiiristä.

Sen osoittaa hyvin Polygon-sivuston uusi Fullbright-pelinkehittäjää koskeva artikkeli, jonka mukaan pelistudion johtajana toiminut toinen perustaja Steve Gaynor on onnistunut häätämään käytöksellään pois valtaosan Gone Home ja Tacoma -peleistä tutun pelinkehittäjän työntekijöistä.

Toisin kuin Blizzardin tapauksessa, niin Gaynoria ei syytetä lainkaan seksuaalisesta ahdistelusta mutta useat Polygonin haastattelemat työntekijät kutsuvat hänen mikromanagerointiin pohjautuvaa johtamistapaansa, niin vähätteleväksi, alentavaksi ja mitätöiväksi, että se on ajanut pelistudiolta pois viisitoista pääasiassa naispuolista työntekijää.

Pelinkehittäjällä työskentelee tällä hetkellä siis enää vain 6 työntekijää ja ongelma on äitynyt niin pahaksi, että studion seuraavan Open Roads -pelin julkaisija Annapurna Interactive on joutunut puuttumaan tilanteeseen. Pelistudio ilmoitti tänään Steve Gaynorin astuneen alas johtoroolistaan ja työskentelevän nyt ainoastaan tulevan pelin parissa kirjoittajan roolissa sekä Annapurnan toimivan jatkossa välittäjänä Gaynorin ja pelin muun kehitystiimin kanssakäymisessä.



Pelistudion tapahtumat ovat luonnollisesti myös vaikuttaneet itse Open Roads -pelin kehitykseen, joka ei tule Fullbrightin Polygonille lähettämän tiedotteen mukaan ilmestymään alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti enää tänä vuonna.

Ennen Gaynorin johtotehtävistä alas astumista pelistudion työntekijät kertoivat ongelmien olleen osittain samankaltaisia mitä aiemmissakin tapauksissa on nähty. Työntekijöillä ei ollut esimerkiksi ketään, joille ilmoittaa Gaynorin käytöksestä ja Gaynor itse taas jätti huomioimatta hänelle suoraan annetun palautteen.

Asian tultua nyt julkisuuteen ja Gaynor julkaisi myös itse lausunnon, jossa myöntää johtotyylinsä olleen vahingollinen Fullbrightin työntekijöille ja pyytävänsä sitä anteeksi.

Nähtäväksi nyt jääkin miten Open Roads -pelin kehitys jatkuu tästä eteenpäin ja koska viime vuoden The Game Awards -tapahtumassa julkistettu peli tulee lopulta näkemään päivänvalon.

Lähde: Eurogamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< Sonyn tuleva PlaySta... Ubi tarjoaa pääsyn e... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova