GOG korostaa pelien katoamisen olevan kulttuurinen ongelma
![]() |
Viime aikoina videopelien julkaiseminen on käynyt entistä hankalammaksi, kun useat maksupalveluntarjoajat ovat alkaneet rajoittaa digitaalisia pelikauppoja, kuten Steamia ja Itch.io:ta. Tämä ei ole vain ongelma kehittäjille, vaan myös pelien säilymisen kannalta. Vanhoja pelejä myyvä GOG kommentoi hiljattain asiaa Automatonin haastattelussa. Jokainen jakelusta katoava peli on mahdollisesti menetetty myös pelien säilyttämisen näkökulmasta. Erityisen huolestuttavaa on, jos pelejä katoaa ulkoisen paineen, kuten maksupalveluntarjoajien vaatimusten takia.
Koska useimmat kehittäjät joutuvat turvautumaan kolmannen osapuolen alustoihin, pelien tulevaisuus voi olla epävarma – erityisesti, jos ne eivät ole DRM-vapaita ja siten sidottuja tiettyyn kauppapaikkaan. GOG:n kuratoitu malli pyrkii osaltaan varmistamaan, että ainakin osa tällaisista peleistä säilyy saatavilla. Ratkaisu ei ole täydellinen, mutta se voi auttaa pitämään hengissä sellaisia pelejä, joille muuten ei olisi kotia.
Lähde: Automaton
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti