Tuorein sisältö

Kolonisaation aikaan ei ollutkaan orjuutta ja alkuperäiskansojen riistoa

27.06.2008 klo 19.01 | Luettu: 7289 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Sid Meier teki ensimmäisen Colonization-strategiapelinsä jo 90-luvun puolivälissä, jolloin Amerikan löytämisestä ja valloituksesta kertova peli keräsi arvostelijoilta kehua ja kunniaa. Lähes jokainen arvostelija kuitenkin huomautti, että pelissä ei ole mukana lainkaan orjuutta eikä alkuperäiskansojen riistoa siinä määrin, mitä todellinen historia antaa ymmärtää.

Nyt pelistä on tekeillä uusi versio Civilization IV:n pohjalle ja orjuus loistaa edelleen poissaolollaan. Varietyn reportteri Ben Fritz pitää moraalisesti arveluttavana siirtomaahallinnon julistamista pelissä. Vaikka Fritz kokee käsitellyn aiheen olevan osa huonointa historiaa, ei hän toivo pelille myyntikieltoa. Sen sijaan Fritz tahtoo ihmisten reagoivan pelin sanomaan edes jollakin tavalla.

Onko siirtomaaherruus hauskempaa pelattavaa siistinä viljely- ja rakennuspelinä vai historialle uskollisena, raadollisen rasistisena ja ihmisarvoa alentavana valloitusmarssina?

Lähde: Kotaku

V2.fi | Matti Lintula
< Uusi avaruus-MMO bet... Hip hop siirtyi virt... >

Keskustelut (7 viestiä)

ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

27.06.2008 klo 19.36

Jos peli todella näyttäisi vallankäytön seuraukset naturalistisella tarkkuudella, voisi kuvitella, että aika harvasta (terveestä) ihmisestä olisi sitä pelaamaan.

Ajatellaan vaikka viholliskaupungin valtausta: Tyypillinen strategiapeli esittää pirteänväriset pikkumiehet pieksemässä toiset pikkumiehet, minkä jälkeen ruutuun helähtää fanfaarin saattelemana ilmoitus voitosta. Perinteinen historiankirjoitus esittää tapahtumat olennaisesti samoin. Paitsi, että historiankirjoituksen narratiivissa pienet miehet ovat suuria.

Jos pelissä haluttaisiin korostaa tapahtumien inhimillisiä seuraamuksia, kamera näyttäisi maan tasalta, kuinka omat joukot ryöstävät, raiskaavat ja murhaavat summittaisesti sodan jalkoihin jääneitä siviileitä. Tällainen esitys ei enää olisi viihteellinen vaan enemmänkin /katarttinen/, mikä ei väkivallan viihteellistämisestä elävälle peliteollisuudelle olisi sinänsä mitenkään huono asia.

En vain sitten tiedä, miten paljon se tietokonetuolilla istuva strategi nauttisi pelaamisesta sen jälkeen, kun todellisen maailman kauheudet saapuisivat todellisuuspakoiseen pelimaailmaan - ja pelaaja olisi vieläpä itse vastuussa niistä.
lainaa
Juha

27.06.2008 klo 20.24

Se on peli. Ihan sama mitä siinä näytetään se ei ole mitään historiaa.
lainaa
killerv

27.06.2008 klo 22.34

veikkaan että joukot menee kylän päälle ja badam tulee viesti kylän *kylän nimi* asukkaista tapettiin : ** raiskattiin:** vihollisen moraali laski **%
lainaa
Miizou

Rekisteröitynyt 30.07.2007

28.06.2008 klo 04.42

Valloitusten ja riiston kuvaus yksityiskohtaisesti ja realistisesti johtaisi todennäköisesti K-18 -ikärajaan. Sellaista tuskin pelinkehittäjät haluavat jo potentiaalisen yleisön pienenemisen takia, puhumattakaan negatiivisesta maineesta, mikä seuraisi, kun hurskastelijat sun muut populistit saisivat haukkua väkivaltaisten toimintapelien lisäksi myös "väkivaltaisia valloituspelejä".

Kyllähän se peli-iloakin jonkin verran veisi, jos häviäjien leirin kohtalo näkyisi ruudulla yksityiskohtaisesti. Äksön ja väkivalta ei kuitenkaan ole sitä, mitä itse strategiapeleiltä haen, vaan ne puolet jättäisin mieluummin yhä varsinaisten toimintapelien harteille.
lainaa
Jaavalo

Rekisteröitynyt 04.10.2009

04.10.2009 klo 11.58

Todellakin, siitähän on jo peräti 15-vuotta, kun ensimmäisen kerran näin tämäntyylisen strategiapelin Amiga 500-koneen tietokonepelinä. Grafiikan tyylittelyt ja koneiden kovalevyjen tehokkuus ovat vuosikymmeneen todennäköisesti moninkertaistuneet, joten on hinta/laatusuhde kilpailukykyinen. Erilaisten aikakausien, kulttuuriyhteyksien eli maiden rakennustyylien ja historian huomioinen pelien eri versioissa ovat tehneet Civilization-peleistä ikivihreitä klassikoita. Lukuisat kokeilullisemmat variaatiopelit, kuten
juuri Colonization on tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään. Aikaavievää, mutta palkitsevaa arkkitehtuurin
harrastamista teorian muodossa.
lainaa
Jaavalo

16.03.2011 klo 07.41

Jaavalo kirjoitti:
Todellakin, siitähän on jo peräti 15-vuotta, kun ensimmäisen kerran näin tämäntyylisen strategiapelin Amiga 500-koneen tietokonepelinä. Grafiikan tyylittelyt ja koneiden kovalevyjen tehokkuus ovat vuosikymmeneen todennäköisesti moninkertaistuneet, joten on hinta/laatusuhde kilpailukykyinen. Erilaisten aikakausien, kulttuuriyhteyksien eli maiden rakennustyylien ja historian huomioinen pelien eri versioissa ovat tehneet Civilization-peleistä ikivihreitä klassikoita. Lukuisat kokeilullisemmat variaatiopelit, kuten
juuri Colonization on tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään. Aikaavievää, mutta palkitsevaa arkkitehtuurin
harrastamista teorian muodossa.
lainaa
Kaikukuinman

20.02.2020 klo 08.56

Erilaisten aikakausien, kulttuuriyhteyksien eli maiden rakennustyylien ja historian huomioinen pelien eri versioissa ovat tehneet Civilization-peleistä ikivihreitä klassikoita.
Grafiikan tyylittelyt ja koneiden kovalevyjen tehokkuus ovat vuosikymmeneen todennäköisesti moninkertaistuneet.
Tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova