Tuorein sisältö

Poliisi suuttui pelistä

14.10.2008 klo 18.44 | Luettu: 22055 kertaa | Teksti: Matti Lintula


New Yorkin poliisin edustaja on kertonut New York Daily Newsille viranomaisten huolen Volitionin kehittämästä Saints Row 2:sta. Poliisin edustajan mukaan verinen uutuus sisältää väkivaltaa, aseita ja seksiä niin paljon, että itse murhasimulaattorien kuningas, Grand Theft Auto, näyttää sen rinnalla Pac-Manilta.

Virkavallan edustajan mukaan Saints Row 2 kannustaa pelaajia lahtaamaan poliiseja moottorisahoilla, polttamaan huumeita, tappamaan vihollisjengin jäseniä ja pyörittämään prostituutiorinkejä. Monet lainvalvojat ja poliitikot eivät näe peliä pienissäkään määrin viihdyttävänä tuotteena.

New Yorkin poliisien ammattiliiton päämies Patrick Lynch uskoo Saints Row 2:n kaltaisten pelien turruttavan nuoret väkivallalle ja kannustavan näitä samalla moraalittomaan, rikolliseen toimintaan.



Nimettömänä pysyvä julkaisija THQ:n edustaja puolustaa peliä, joka hänen mukaansa ei ole jengisimulaattori vaan huumoripeli. Missä sitten menee hyvän huumorin raja, jää jälleen kerran hämärän peittoon. Virkavallan huolesta raportoi GamePolitics.

Saints Row 2 julkaistaan PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle tällä viikolla, 17. lokakuuta.

V2.fi | Matti Lintula
< Blizzardin verkkokau... Kiinalainen hiiri tä... >

Keskustelut (28 viestiä)

Cyrano

Rekisteröitynyt 11.04.2007

14.10.2008 klo 18.51

Hyvää mainosta pelille :)
lainaa
Koomikko

Rekisteröitynyt 26.12.2007

14.10.2008 klo 18.52

Here we go again
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

14.10.2008 klo 18.53

"People don't kill people, videogames do!"
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

14.10.2008 klo 19.02

Täytyy kyllä pitkän linjan pelaajanakin todeta, että en enää aivan purematta itsekään niele näitä kaikkia uusia pelejä, joissa shokkiarvo on joku pelin kantava voima. Ja nimenomaan tätä shokkiarvoa haetaan huonon maun rajat ylittävillä tuotoksilla.

Leffa-, kirja- jne. puolella vastaavat teokset on yleensä koettu jonain pienen joukon taiteellisina tutkielmina ja yhteiskuntakriittisinä päänavauksina, peleissä tästä on tullut itseisarvo. Kieltämättä harva pelissä raa'asti esitetty murha enää jaksaa sykähdyttää. Tietysti tällä konstilla saadaan helposti kierrettyä se tosiasia, ettei kukaan jaksa tai osaa kirjoittaa mukaansatempaavaa draamaa peleihin tai ettei peleissä oikeasti voida käsitellä yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, koska K18-pelejä pelaavat 12v heliumit eivät näitä kuitenkaan ymmärtäisi.

Muutenkin tuntuu, että joko pelaajien henkistä tasoa aliarvioidaan rankasti tai sitten pelaajat totta vieköön etsivät hupinsa äärimmäisen sairaista ja yksinkertaisista asioista. Kaipaan muutosta!
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

14.10.2008 klo 19.15

zeroic kirjoitti:
Kaipaan muutosta!


Jätä tämä peli ostamatta!

Ei sen puoleen, samaa mieltä olen - osittain :)
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

14.10.2008 klo 19.24

zeroic kirjoitti:
Tietysti tällä konstilla saadaan helposti kierrettyä se tosiasia, ettei kukaan jaksa tai osaa kirjoittaa mukaansatempaavaa draamaa peleihin tai ettei peleissä oikeasti voida käsitellä yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, koska K18-pelejä pelaavat 12v heliumit eivät näitä kuitenkaan ymmärtäisi.


12v heliumeilla paskaakaan väliä, suurin osa pelaajista on aikuisia.
lainaa
Paairti

Rekisteröitynyt 06.09.2008

14.10.2008 klo 19.32

Olen samaa mieltä poliisien kanssa tämän pelin suhteen. Turhaa väkivaltaa !
lainaa
25vHelium

14.10.2008 klo 19.33

Dingo kirjoitti:
zeroic kirjoitti:
Tietysti tällä konstilla saadaan helposti kierrettyä se tosiasia, ettei kukaan jaksa tai osaa kirjoittaa mukaansatempaavaa draamaa peleihin tai ettei peleissä oikeasti voida käsitellä yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, koska K18-pelejä pelaavat 12v heliumit eivät näitä kuitenkaan ymmärtäisi.


12v heliumeilla paskaakaan väliä, suurin osa pelaajista on aikuisia.


Mutu, mutu ja vielä kerran mutu! Kannattaa muistaa että monilla se pelaaminen loppuu kun ikää tulee lisää ja ns. elämä alkaa... Itse olen C64 aloittanut ja meinaan jatkaa hautaan asti, mutta mutulla heitän että en ole enemmistöä..
lainaa
Sopsu

14.10.2008 klo 19.39

Tämä uutinen saa minut ostamaan ko. pelin.
lainaa
Juha

14.10.2008 klo 19.55

zeroic kirjoitti:
Täytyy kyllä pitkän linjan pelaajanakin todeta, että en enää aivan purematta itsekään niele näitä kaikkia uusia pelejä, joissa shokkiarvo on joku pelin kantava voima. Ja nimenomaan tätä shokkiarvoa haetaan huonon maun rajat ylittävillä tuotoksilla.

Leffa-, kirja- jne. puolella vastaavat teokset on yleensä koettu jonain pienen joukon taiteellisina tutkielmina ja yhteiskuntakriittisinä päänavauksina, peleissä tästä on tullut itseisarvo. Kieltämättä harva pelissä raa'asti esitetty murha enää jaksaa sykähdyttää. Tietysti tällä konstilla saadaan helposti kierrettyä se tosiasia, ettei kukaan jaksa tai osaa kirjoittaa mukaansatempaavaa draamaa peleihin tai ettei peleissä oikeasti voida käsitellä yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, koska K18-pelejä pelaavat 12v heliumit eivät näitä kuitenkaan ymmärtäisi.

Muutenkin tuntuu, että joko pelaajien henkistä tasoa aliarvioidaan rankasti tai sitten pelaajat totta vieköön etsivät hupinsa äärimmäisen sairaista ja yksinkertaisista asioista. Kaipaan muutosta!



Samaa mieltä, valitettavan usein satsataan tähän väkivalta puoleen niin paljon, että itte peli on ihan suoraan sanottuna paska. Tässä on jo niin parkkiintunut pelien väkivaltaan, ettei se tunteita herätä enää ollenkaan, eikä se itselle riitä pelin ostamiseen. Väkivalta voi olla pelissä seuraus ja se toimii. Jos se on syy ja itsetarkoitus kuten monissa peleissä on, niin ei se riitä siihen, että sitä peliä jaksaisi puolta tuntia pidempään tahkota.
lainaa
Anonyymi

14.10.2008 klo 20.11

Valitettavasti aivottomat ja välinpitämättömät sekopäät saavat vaikutteita myös tälläisistä peleistä. Aivan kuten he saavat vaikuitteita myös mm. elokuvista. En tietenkään sitä tarkoita että väkivaltaviihdettä pitäisi syyllistää.
lainaa
Arvuuttelija

14.10.2008 klo 20.36

Nojaa...katsoin esittelyvideon pelistä, eikä mielestäni siinä ole kyllä paljon mitään kauhean aivojen tuhoavaa kamaa ollakseen peli...

Elokuvateollisuus on täynnä tällaista kamaa.

En tiedä olenko yksin väitteeni kanssa, mutta sanonpa että videon perusteella grafiikka oli aika kökkö
lainaa
Muhveli

14.10.2008 klo 20.47

No syytäkin on olla poliisin vihane, koko peli näyttää iha p**kalta.muistuttaa jolta sims lisäosalta enemmän :D
lainaa
Ilomieli

Rekisteröitynyt 10.04.2007

14.10.2008 klo 20.49

Sori Rockstar, ette enää oo kuuminta hottia moraalittomien pelien saralla.
lainaa
randomhash

14.10.2008 klo 21.09

Heh, itse pelaisin mielummin poliisina ja nitistäisin kaikenmaailman wanabe gangstoja. Kyseiset henkilöt vituttavat ainakin itseäni sen verran, että tulis jopa hyvä mieli kun pistää pari virtuaaliluotia niihin paskiaisiin.
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

14.10.2008 klo 21.11

randomhash kirjoitti:
Heh, itse pelaisin mielummin poliisina ja nitistäisin kaikenmaailman wanabe gangstoja. Kyseiset henkilöt vituttavat ainakin itseäni sen verran, että tulis jopa hyvä mieli kun pistää pari virtuaaliluotia niihin paskiaisiin.

Saints Row 2 on vastaus tähänkin. Hankit vain kyttävaatteet ja meet vaahdossa leipoo niitä gangstoja kaduille. :-)
lainaa
randomhash

14.10.2008 klo 21.19

seki kirjoitti:
randomhash kirjoitti:
Heh, itse pelaisin mielummin poliisina ja nitistäisin kaikenmaailman wanabe gangstoja. Kyseiset henkilöt vituttavat ainakin itseäni sen verran, että tulis jopa hyvä mieli kun pistää pari virtuaaliluotia niihin paskiaisiin.

Saints Row 2 on vastaus tähänkin. Hankit vain kyttävaatteet ja meet vaahdossa leipoo niitä gangstoja kaduille. :-)


Kuullostaa jopa ihan mukavalta, tosin hankinnan esteenä saattaisi olla erityisesti pelin muut heikkoudet. Traileri ei ainakaan itseäni mitenkään täysin vakuuttanut. Näytti melko sisällöttömältä.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

14.10.2008 klo 22.06

Dingo kirjoitti:
zeroic kirjoitti:
Tietysti tällä konstilla saadaan helposti kierrettyä se tosiasia, ettei kukaan jaksa tai osaa kirjoittaa mukaansatempaavaa draamaa peleihin tai ettei peleissä oikeasti voida käsitellä yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, koska K18-pelejä pelaavat 12v heliumit eivät näitä kuitenkaan ymmärtäisi.

12v heliumeilla paskaakaan väliä, suurin osa pelaajista on aikuisia.

No, jos siitä suurimmasta osasta edes murto-osa käy netissä, niin heidän kirjoittamansa jutut antavat ymmärtää heidän olevan henkisesti 12-vuotiaitten tasolla. Sen verran heikkoa on taso näistä puhuttaessa. Näin siis ainakin GTA:n kohdalla; muut pelit eivät ole ehkä niin jyrkästi samansuuntaisia.
lainaa
Jimbo

Rekisteröitynyt 19.02.2008

14.10.2008 klo 23.06

10 days 7:53:40 till Jack Thompson is disbarred.
lainaa
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

14.10.2008 klo 23.13

Juu, menipä taas vähän yli tämän kanssa...
lainaa
miksu

Rekisteröitynyt 15.06.2008

14.10.2008 klo 23.33

Ihminen lihoo jos syö liikaa
lainaa
Mi5

15.10.2008 klo 00.48

Mites se pelattavuus?
lainaa
Weteraani

15.10.2008 klo 09.31

Tästä:
Lainaus:
...uskoo Saints Row 2:n kaltaisten pelien turruttavan nuoret väkivallalle ja kannustavan näitä samalla moraalittomaan, rikolliseen toimintaan.

Allekirjoitan ensimmäisen lauseen, jälkimmäistä en. En tosiaan usko, että peli tekee rikollista oikeastaan kenestäkään, mutta kyllä tämä kaiken muun väkivaltaviihteen kanssa turruttaa oikeaankin väkivaltaan. Kultturi vaikuttaa arvomaailmaan, ja pelit ovat kulttuuria.
lainaa
Cyrano

Rekisteröitynyt 11.04.2007

15.10.2008 klo 11.04

Rikos se väkivaltarikoskin on :)
lainaa
Weteraani

15.10.2008 klo 14.04

Väkivaltaan turtumisella tarkoitin sitä, että oikeakaan väkivalta ei herätä mitään reaktioita. En sitä että se saisi ihmiset käyttäytymään väkivaltaisesti.
lainaa
Miizou

Rekisteröitynyt 30.07.2007

15.10.2008 klo 22.33

Weteraani kirjoitti:
Väkivaltaan turtumisella tarkoitin sitä, että oikeakaan väkivalta ei herätä mitään reaktioita.

Osittain olet oikeassa. Väkivaltaisiin juttuihin ja väkivaltakuvastoon voi kyllä turtua esim. uutisten, elokuvien, ja pelien kautta. Todelliseen väkivaltaan ei kuitenkaan niin vain totukaan.

Oikeaan, tosielämän väkivaltaan turtuminen vaatisi just sitä itseään: Suuria määriä henkilökohtaisia väkivallan kokemuksia. Sellaiseen ei vaan voi totutella "virtuaalisesti", vaan jotain todellista, traumatisoivaa pitää olla siinä taustalla.
Pelkät pelit ja elokuvat eivät mitenkään riitä.
lainaa
hyt23334

29.10.2008 klo 22.13

aika samaa mieltä poliisien kanssa. muutenkin mielestäni matkivat gta:ta ;DD
lainaa
WWW42

27.06.2009 klo 15.09

se on vain PELI
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova