Tuorein sisältö

Steven Spielberg rokkaa ja räiskii

10.12.2008 klo 15.02 | Luettu: 7062 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Elokuvaohjaaja Steven Spielberg paljastaa Yahoo! Gamesille istuvansa usein Rock Bandin rumpupatterin takana perheen peli-illoissa. Spielbergin perhe onkin löytänyt hyvän yhteisen ajanviettotavan peleistä. Ohjaajalegenda itse suosii enemmän räiskintäpelejä, tunnustaen olevansa kova Call of Duty 4:n ja Half-Lifen ystävä. Nuoruudestaan mies muistaa Pongin, joka hänen mukaansa oli kuin pelien Woodstock.

Spielberg ei pidä erityisemmin pelien välianimaatioista. Ohjaajan mukaan toiminnan katkaisevat animaatiot ovat vain osoitus siitä, ettei pelaaminen ja tarinankerronta toimi pelissä yhteen. Kaiken juonenkuljetuksen tulisi tapahtua aktiivisesti pelaten, ei passiivisesti videopätkiä katsellen. Spielbergin mukaan pelaaja unohtaa kuitenkin kaikki välianimaation nostattamat tunteet heti kun räiskintä jälleen alkaa.

V2.fi | Matti Lintula
< Commodore 64:n tasoh... Wolverine saa oman e... >

Keskustelut (8 viestiä)

akido

10.12.2008 klo 15.28

Pelais Metal Geareit niin ois välivideoist mielissää :D
lainaa
Pkunk

Rekisteröitynyt 08.08.2007

10.12.2008 klo 15.45

Samaa mieltä Senor Spielbergon kanssa, että välianimaatiot katkaisevat kerronnan. Kerronta pitäisi hoitaa samaan tyyliin miten se tehdään esim. Half Lifen eri osissa. Toimii noin luontevammin.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.12.2008 klo 15.48

Pkunk kirjoitti:
Samaa mieltä Senor Spielbergon kanssa, että välianimaatiot katkaisevat kerronnan. Kerronta pitäisi hoitaa samaan tyyliin miten se tehdään esim. Half Lifen eri osissa.

Sama... Heti kun pitkät esirendatut videot tulevat vastaan pelissä häipyy yleensä myös peli-intokin varsinkin silloin kun ne eivät ole skipattavissa. Tosin kun ne skippaa niin peliä pelaa ilman mitään ideaa sen jälkeen taas, mikä myös latistaa aika ikävästi pelinautintoa.
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

10.12.2008 klo 16.33

akido kirjoitti:
Pelais Metal Geareit niin ois välivideoist mielissää :D

Paras esimerkki siitä, miten itse pelin tarinankerronta voi olla täysin vituillaan.

Pkunk kirjoitti:
Kerronta pitäisi hoitaa samaan tyyliin miten se tehdään esim. Half Lifen eri osissa. Toimii noin luontevammin.

Riippuu pelistä. Half-Lifet toimivat juuri sellaisina kuin ne ovat, eivät mitenkään muuten, mutta toisaalta Half-Lifea pelatessa saa tapahtumiin vain äärimmäisen rajoittuneen perspektiivin, mikä jossakin muussa pelissä ei välttämättä toimisi. Uudemmista peleistä Mass Effect oli kerronnaltaan mielestäni poikkeuksellisen toimiva, koska siinä välinäytösten ja itse pelin rajat vähän hämärtyivät. Keskustelut oli toteutettu elokuvamaiseen tyyliin, mutta silti käytännössä jokaisen repliikin sai valita itse, vaikka kyse olikin monessa kohtaa lähinnä illuusiosta. Joka tapauksessa tämä lisäsi tuntua siitä, että pelaaja itse oli mukana tapahtumissa, eikä vain katsonut kaikkea sivusta. Tällaista näkisin mielelläni enemmänkin.

Vaikka tuoreempia esimerkkejä löytyy varmasti miljoona, niin mainitaan vielä No One Lives Forever, jossa löytyy selvästi keskivertoräiskintää enemmän välinäytöksiä. Nämä ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta (satunnaisia keskusteluita lukuunottamatta) tehtävien välissä tai kenttien aluissa tai lopuissa, eivätkä näin ollen ole jatkuvasti pysäyttämässä toimintaa. Homma toimii moitteettomasti, kun itse tehtävissä saa toimia vapaasti ilman ärsyttäviä katkoja, mutta jokaisen suoritetun päätehtävän jälkeen tulee pitkä välinäytös, jossa pohjustetaan seuraavaa tehtävää ja selvitetään vähän sitä, missä mennään.
lainaa
akido

10.12.2008 klo 17.21

Raat0 kirjoitti:
akido kirjoitti:
Pelais Metal Geareit niin ois välivideoist mielissää :D

Paras esimerkki siitä, miten itse pelin tarinankerronta voi olla täysin vituillaan.

Ei taida hra Raatnolla olla kovin perehtynyt MG- sarjaan, koska siinähän vasta tarinan kerronta ja juoni on aivan huippuluokkaa (lukuun ottamatta MGS4:ää)
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

10.12.2008 klo 17.26

akido kirjoitti:
Ei taida hra Raatnolla olla kovin perehtynyt MG- sarjaan, koska siinähän vasta tarinan kerronta ja juoni on aivan huippuluokkaa (lukuun ottamatta MGS4:ää)

Olkoon tarina vaikka maailman paras, mutta jos se tehdään pelin kustannuksella, jossakin mättää. Jos välinäytöksiä on enemmän kuin itse peliä, ei voida puhua kovin sujuvasta tarinankerronnasta. Mielestäni MGS-sarjan positiivisimpia puolia on se, että se yrittää olla jotain elämää suurempaa, ja mielestäni useamman pelin pitäisi pyrkiä siihen. Harmi vaan, että lopputulos lähinnä ärsyttää.
lainaa
Misfire

Rekisteröitynyt 22.01.2008

10.12.2008 klo 20.12

Mukavaa kun ohjaaja pitää CoD 4:sta mutta muuten olen eri linjoilla pelien tarinankerronnan suhteen. Kyllä kunnon välianimaatiot pitää olla hyvään tarinankerrontaan minun mielestäni mutta myönnän, että kyllä tuollainen Hal-Life tyylinenkin ratkaisu toimii. Hyvä, että molempia tyylejä löytyy eikä tarvitse tyytyä siihen yhteen.

Itse saan motion sicknessiä siitä kun pitää itse pälyillä joka suuntaan ja seurata henkilöiden tekemisiä (esim. Half-Life 2).
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

10.12.2008 klo 22.39

Pkunk kirjoitti:
Samaa mieltä Senor Spielbergon kanssa, että välianimaatiot katkaisevat kerronnan. Kerronta pitäisi hoitaa samaan tyyliin miten se tehdään esim. Half Lifen eri osissa. Toimii noin luontevammin.

Minua taas ärsyttää suunnattomasti Half-Lifen mukahyvä tarinankerronta. Se vapaus on vain näennäistä, sillä mitään ei oikeasti voi tehdä. Toisaalta samalla on pakko myös liikkua hahmon perässä tai tehdä jotain muuta mielenkiinnotonta pikkuhommaa. Ensimmäisellä kerrallahan ne kestää ihan hyvin vielä siksi, että tarina on uutta, mutta jatkossa näitä kohtia ei voi edes ohittaa niin halutessaan.

Jos taas vedotaan siihen, että pelimaailma kertoo tarinan, menee homma minusta jo aika typeräksi. Yksittäisiä vinkkejä ei kovin pitkään jaksa etsiä, sillä niitä ei ole niin paljon. Tarina on muutenkin sen verran ohut (ja yksinkertainen), ettei jaksaisi enää hirveästi nähdä vaivaa sen selvittämiseksi.

akido kirjoitti:
Pelais Metal Geareit niin ois välivideoist mielissää :D

Itse tykkään Metal Geareista ja erityisesti tarinasta. Välivideot eivät rehellisesti sanottuna häiritse minua yhtään (monissa muissa peleissä kyllä häiritsevät huonon laatunsa vuoksi). Homma on kyllä siinä mielessä vedetty jo yli, että ymmärrän niitä, jotka eivät sitä jaksa. Vähän enemmän olisi voinut jättää vapaaehtoisesti selvitettäväksi esimerkiksi codec-keskusteluilla.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova