Tuorein sisältö

Näin suosittuja ovat PlayStation Store ja Xbox Live Arcade

13.06.2009 klo 11.02 | Luettu: 26314 kertaa | Teksti: Matti Lintula


NPD Groupin tekemän tutkimuksen mukaan PlayStation Networkista pelejä ostaa toistuvasti 10% käyttäjistä. Xbox Live Arcaden pelivalikoimasta toistuvia ostoja tekee puolestaan 18% Xbox 360:n käyttäjistä. Arviossa on otettu huomioon vain useita tuotteita ostaneet käyttäjät. Yksittäisostajien kohdalla tilanne saattaa olla toinen.

Lähde: Kotaku

V2.fi | Matti Lintula
< Tässä kaksi E3-messu... Sam & Max ryntäävät ... >

Keskustelut (43 viestiä)

iJonttu

Rekisteröitynyt 30.01.2009

13.06.2009 klo 11.13

Jos otetaan huomioon se, että moni saattaa ostaa Arcadesta MS pointseilla. Aika iso porukka ostaa niillä. Merkitys on n. tuo 8%, koska euroopassa ei ole Sonyn pointseja vielä myynnissä. Eli aika tasasta tuo meno on.
lainaa
jooh

13.06.2009 klo 11.16

toivoisin kyllä sonylle samaa pistejärjestelmää. edellisen viestin perusteella se on jo käytössä jossain päin maailmaa...enpä tiedä asiasta enempää
lainaa
Miika_-

Rekisteröitynyt 30.10.2008

13.06.2009 klo 11.20

jooh kirjoitti:
toivoisin kyllä sonylle samaa pistejärjestelmää. edellisen viestin perusteella se on jo käytössä jossain päin maailmaa...enpä tiedä asiasta enempää


Jos oikeen muistan nii Japanissa on nuo Sony pointsit.
lainaa
Rontti

13.06.2009 klo 11.27

"moni saattaa ostaa Arcadesta MS pointseilla." Millä muulla sieltä mitään ostat? "Merkitys on n. tuo 8%". Ei herrajumala kun on hyvää läppää. Pistäkää nyt nämä helvetin kommentit vakiona piiloon ku joka uutista avatessa menee hermot näihin idiootteihin.
lainaa
Moneytalks

13.06.2009 klo 11.29

Ilman rahana, kiitos. Näkee saman tien tuotteen todellisen hinnan ilman mitään muuntolaskuja...
lainaa
jooh

13.06.2009 klo 11.39

veekakkonen ei petä. neljäs viesti, ja silloin alkoi tuo armoton vittuilu toisille kommentoijille. pitkälle sitä jo päästiinkin...
Itsellä ainakin meinaa ottää päähän tuollaiset viestit, kuten rontilta tulleet, kun tuonkin asian voisi ilmaista hiukan erilailla ja asiallisemmin.
lainaa
iJonttu

Rekisteröitynyt 30.01.2009

13.06.2009 klo 11.50

Rontti kirjoitti:
"moni saattaa ostaa Arcadesta MS pointseilla." Millä muulla sieltä mitään ostat? "Merkitys on n. tuo 8%". Ei herrajumala kun on hyvää läppää. Pistäkää nyt nämä helvetin kommentit vakiona piiloon ku joka uutista avatessa menee hermot näihin idiootteihin.


Monelle esim. perheelle on helpompi ostaa nuo pointsit kaupasta ja näin niitä ostajia on enemmän, kun ei lähellekkään kaikki vanhemmat luota noihin juttuihin, jostain syystä. Se vaikuttaa paljon, että voi ostaa pointseja niin sanotusti "normaalista" kaupasta. Jotku ostavat taas suoraan ne pisteet boxiltaan.

Eli MS hyötyy enemmän kun pointseja myydään kaupassa tai niitä voi ostaa arcadesta. Pianhan on tulossa se ettää voi ostaa pointseilla ja rahalla erikseen.

PS3:lla ei viellä tuollaista ole että voisi ostaa pointseilla, ainakaan euroopasta ja kun otetaan huomioon moni haluaisi ostaa pointseilla voisimme ehkä jopa lisätä harmaassa tuleivaisuudessa tuohon Sonyn Networkin prosenttteihin 8-15%, kun ne pointsit joskus saapuvat.

Mene ja tiedä sitten lopulta.
lainaa
jooh

13.06.2009 klo 12.02

onkos sonyn puolelta mitään sellaista vihjailtu että pojot joskus saapuisivat eurooppaan/suomeen asti??
lainaa
Petey

13.06.2009 klo 12.36

Itse käytän sekä X0:n että PS:n kaupan palveluita, mutta toistaiseksi X0:n valikoima on vetänyt pidemmän korren vaikka huomattavan paljon samaa tavaraa molemmista löytyy. X0 on kuitenkin pelailun ykköskoneena joten luonnollisesti Liven kauppapaikkaa tulee tutkailtua useammin.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.06.2009 klo 12.44

Ite en oo vielä ostanut Storesta mitään, kun ei oo jaksanu vaivautua koittamaan sitä mun Electronin toimivuutta tossa hommassa. Sen kyllä pitäis toimia, joten saattaa lähiaikoina lähtee PS Storesta ostoon ainakin LBP:n MGS-paketti ja Crash 3: Warped.
lainaa
reilu

13.06.2009 klo 12.47

Turhia nuo pistejärjestelmät. Miksi muuttaa valuutta johonkin virtuaalikikkeli pisteihin? Pistejärjestelmän asiakas tulee käytännössä maksaa saman kuin valuutalla maksava.

http://www.youtube.com/watch?v=nAbDqGdFIpg
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.06.2009 klo 12.48

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin Sonylla ei ole mitään pistekortteja vaan pre-paid -kortteja. En ymmärrä miksi Sony ei ole pitänyt kiirettä noiden korttien tuomisessa laajemmalti, koska ne varmasti nostaisivat PSN sisällön menekkiä.
lainaa
jopasoontyhmä

13.06.2009 klo 12.51

Paljon olen storesta visalla ostellut. Lapsille nuo pisteet on ihan hyviä, ei saa isin luottokorttia vedettyä piippuun.

Suurin osa boksin omistajistahan on lapsia, ja taas pleikan omistajat on suurimmalta osalta nuori aikuisia.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

13.06.2009 klo 12.53

iJonttu kirjoitti:
Eli aika tasasta tuo meno on.

Ei meno ole yhtään tasaista. Boksilla on suhteessa lähes kaksi kertaa enemmän kauppapaikan käyttäjiä ja todellisuudessa vieläkin enemmän. Sillä nyt ei ole näiden lukujen kannalta mitään merkitystä, mitä maksutapoja eri alustat tarjoavat.

EDIT. Onko muuten missään lukuja paljonko PSN:llä on käyttäjiä? Livellähän niitä oli muistaakseni se 20m. Uutisen prosenttiluvuthan viittaavat nimenomaan näiden nettipalvelujen käyttäjälukuihin, eivät konsolien käyttäjälukuihin.

EDIT2. Ahaa, tuo boksin 18% viittasi vieläpä Gold-jäseniin. En nyt muista oliko tuo 20m Gold+Silver -jäsenien määrä, vai Goldien määrä. Joka tapauksessa eivät nuo luvut välttämättä ole niin yksiselitteiset miltä aluksi näyttää.
lainaa
Nik0-91

13.06.2009 klo 13.01

Tulee halvemmaksi ostaa pisteillä. Netistä saa ostettua 4200 pistettä 42€. Kaupasta ostettuna hinta on n. 60€ luokkaa. Itse olen ostanut livestä 8400 pisteen edestä tavaraa.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

13.06.2009 klo 13.03

Execta kirjoitti:
Ite en oo vielä ostanut Storesta mitään, kun ei oo jaksanu vaivautua koittamaan sitä mun Electronin toimivuutta tossa hommassa. Sen kyllä pitäis toimia, joten saattaa lähiaikoina lähtee PS Storesta ostoon ainakin LBP:n MGS-paketti ja Crash 3: Warped.


Electroni toimii. Ainakin oma osuuspankin electroni toimii niin eurostoressa kuin jenkkistoressakin moitteetta. Ja on tullut paljon osteltua romua molemmista.
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

13.06.2009 klo 13.12

tagman kirjoitti:
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin Sonylla ei ole mitään pistekortteja vaan pre-paid -kortteja.

Joka on hyvä. Vituttaa toi pistesysteemi joka Boksilla on :|
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

13.06.2009 klo 13.12

Tässä jonkinlaisia lukuja [kyllä, tämä on tärkeää]:

Live Gold käyttäjiä oli maailmanlaajuisesti 56% kaikista boksin omistajista helmikuussa 2008. Arvioisin luvun kasvaneen nyt ~60%, koska Netflix on ollut todella suosittu palvelu. Bokseja on nyt myyty noin 30,5m, eli:

Live Marketplacen aktiivisia käyttäjiä: ~3,3m

PSN-käyttäjiä oli marraskuussa 2008 14m. Olisikohan tämä noussut nyt 15m? Vähän vaikea arvioida, josta tuleekin melkoista virhemarginaalia laskuihin. 15m käyttäjää tarkoittaisi:

PSN Storen aktiivisia käyttäjiä: ~1,5m

Lähteet:
http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3172945
http://www.gamespot.com/news/6201568.html

Tässä nyt jonkinlaisia arvioita konkreettisista luvuista, kun uutinen ei niitä kerro. Jos joku löytää tuoreempia tai tarkempia tietoja, niin valaiskoot.

EDIT. PSN Storen käyttäjämäärän voisi nostaa ehkä 1,8m, jos käyttäisi PSN käyttäjistä samaa suhdelukua kuin oli marraskuussa 2008. En huomannut tällaista aiemmin.
lainaa
PSN24M0609

13.06.2009 klo 13.34

12:05PM PT Kaz: ”PSN comes to E3 with momentum on its side.” 24 million registered users in 55 countries; more than 475 million pieces of content downloaded; more than 90 exclusive titles. ”In addition we're adding more than 50 PlayStation One classics to the PlayStation Store” this year including Final Fantasy VII, available today.

http://www.joystiq.com/2009/06/02/joystiq-live-from-sonys
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

13.06.2009 klo 13.44

PSN24M0609 kirjoitti:
12:05PM PT Kaz: ”PSN comes to E3 with momentum on its side.” 24 million registered users in 55 countries; more than 475 million pieces of content downloaded; more than 90 exclusive titles. ”In addition we're adding more than 50 PlayStation One classics to the PlayStation Store” this year including Final Fantasy VII, available today.

http://www.joystiq.com/2009/06/02/joystiq-live-from-sonys

Lasketaanko tuohon myös PSP-käyttäjät? Aika outoa, jos rekisteröityjä käyttäjiä olisi enemmän kuin konsoleita, vaikka samalla konsolilla voikin useamman accon tehdä.

EDIT. Vissiin lasketaan: http://fi.playstation.com/psn/store/
EDIT2. Jooh, lukihan se jo tuolla aiemmassa linkissä. Sony "huijaa" ja laskee myös PSP:n Storen käyttäjät mukaan. Todellisuudessa siis PS3:n luvut saattavat olla todella murheelliset riippuen siitä mikä on PSP:n osuus tuosta käyttäjämäärästä.
lainaa
TheStar

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

13.06.2009 klo 13.58

On kyllä ihan vitun hatusta vedetty toi iJontun kommentti, että pistejärjestelmästä johtuu toi 8%. Onhan sitä nyt joku syy keksiä miksi PS3:lla menee huonommin?
lainaa
vapaamatkustaja

13.06.2009 klo 14.14

Ei kait Sony-porukka osta mitään, kun kaiken piti olla ilmaista.
lainaa
iJonttu

Rekisteröitynyt 30.01.2009

13.06.2009 klo 14.18

TheStar kirjoitti:
On kyllä ihan vitun hatusta vedetty toi iJontun kommentti, että pistejärjestelmästä johtuu toi 8%. Onhan sitä nyt joku syy keksiä miksi PS3:lla menee huonommin?


Se on vain kurja esimerkki, että sinua ärsyttäisi.
lainaa
stimmy

13.06.2009 klo 14.32

Sony huijaa? LOL! Älä viitsi iso mies! Tuohan on yleisessä tiedossa, että PSN:stä voi ostaa pelejä myös PSP:een. Kyseessähän on sentään PlayStation Network. Mitä väliä sillä on kuka tai minkälainen käyttäjä sieltä ostaa mitäkin, kunhan vaan PSN:stä ostetaan pelejä, elokuvia, sisältöä tms = Sonylle rahaa.

Ja taitaa silti olla melkoinen enemmistö PSN:n käyttäjistä PS3 omistajia, koska PSN on olennainen osa PS3:n nettipelaamista ja kanssakäymistä siinä missä Live XO:lla. PSP:llä se ei ole yhtä välttämätön. Tunnen kourallisen PSP omistajia, eikä yksikään heistä ole rekisteröitynyt kyseisellä laitteella PlayStation Networkkiin tai ladannut sieltä pelejä sille. Sen sijaan kaikki PS3 omistajat, jotka tunnen ovat liittyneet PS3:n kautta PSN:ään ja suurin osa myös ostanut sieltä jotain.
lainaa
Nakki

13.06.2009 klo 14.57

Tosiaan vertailuja tehdään ilmeisimmin siitä, kuinka suuri prosentti xbox 360 _GOLD_ käyttäjistä ostaa sisältöä ja siitä kuinka moni ps3 käyttäjä ostaa sisältöä.

Eiköhän se ole aika selvää, että niistä jotka maksavat kuukausimaksuja boxilla ovat muutenkin käyttämässä helpommin rahaa ladattavaan sisältöön. Putoaisi himan tuo prosentti jos katsottaisiin kaikkia xbox käyttäjiä, niin kuin ps3 tapauksessa tehdään.

Noh, jokatapauksessa DLC on konsolien mukana tuoma kirous ja trendiksi on muodostunut se, että julkaistaan puolikas peli ja puolet pieninä maksullisina palasina. Taas kyse on kyllä vain rahasta ja ymmärtäähän sen, että kaikki haluavat rahaa. Silti kyrsii koko DLC.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

13.06.2009 klo 14.59

stimmy kirjoitti:
Sony huijaa? LOL! Älä viitsi iso mies! Tuohan on yleisessä tiedossa, että PSN:stä voi ostaa pelejä myös PSP:een. Kyseessähän on sentään PlayStation Network. Mitä väliä sillä on kuka tai minkälainen käyttäjä sieltä ostaa mitäkin, kunhan vaan PSN:stä ostetaan pelejä, elokuvia, sisältöä tms = Sonylle rahaa.

Niin, yleisessä tiedossa on, että lähes kaikki Sonyn esittämät luvut ovat "Playstation brändin" lukuja, jotka sisältävät yleensä vieläpä PS2:n. Tämä on harhaanjohtavaa ja siispä "huijaus" lainausmerkeissä.

Jos Playstation Storen ja Live Marketplacen käyttäjämääriä aletaan vertailemaan, niin itse en tässä tapauksessa ajatellut sitä, kummalle konsolijätille jää enemmän rahaa käteen, vaan ajattelin asiaa esim. yksinoikeus DLC:n ja ladattavien pelien kantilta. Siis siitä mikä loppukäyttäjälle merkitsee jotakin. Paljon on poruttu mm. Monkey Islandin ilmestymisestä (ainakin aluksi) vain Arcadeen, mutta ehkä näissä käyttäjämäärissä on se syy tai ainakin toinen puoli siitä. Kun asiaa ajatellaan tältä kantilta, niin PSP:n luvuilla ei ole mitään merkitystä, vaikka niistä rahaa Sonyn kassaan tulisikin.

stimmy kirjoitti:

Ja taitaa silti olla melkoinen enemmistö PSN:n käyttäjistä PS3 omistajia

Saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Harmi, ettei tästä saada kunnon lukuja.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

13.06.2009 klo 16.38

jooh kirjoitti:
toivoisin kyllä sonylle samaa pistejärjestelmää. edellisen viestin perusteella se on jo käytössä jossain päin maailmaa...enpä tiedä asiasta enempää

Sony ei käytä piste järjestelmää missään päin maapalloa vaan oikeita valuuttoja. PSN kortit ovat ennalta määrättyjen rahasummien kanssa liikenteessä maksat 5€ niin saat 5€ psn kortin jonka koodilla saa storen lompakkoon sen 5€. Japanissa myydään ¥eni kortteja (joissa yksikkönä on jonkin sortin "tiketti", mutta 1000 yenillä saat 1000 "tikettiä" niin eipä tuo erillainen ole. Etenkin kun se pätee vain Japanissa) ja Yhdysvalloissa $ollari kortteja.

Itsehän en näe piste järjestelmässä mitään hyvää koska se mm. mahdollistaa yritysten rosvota rahaa välistä ja epätasa-arvoisen maksujärjestelmän jossa ne jotka tietävät mitä ovat tekemässä maksavat vähemmän ja ne jotka satunnaisesti ostelevat joutuvat maksamaan enemmän kuin mitä tarkoitus olisi. Puhumattakaan nyt muista huonoista seikoista kuten kurssi vaiheluista ja rahan vakauttamisesta eri alueilla pisteiden hankinta tarkoituksessa.

stammy kirjoitti:
EDIT2. Jooh, lukihan se jo tuolla aiemmassa linkissä. Sony "huijaa" ja laskee myös PSP:n Storen käyttäjät mukaan. Todellisuudessa siis PS3:n luvut saattavat olla todella murheelliset riippuen siitä mikä on PSP:n osuus tuosta käyttäjämäärästä.


Otithan toki huomioon, että myös Microsoft "huijaa".

Microsoft nimittäin laskee XLive käyttäjiksi myös Windows Live ja Zune Social palveluiden käyttäjät ja ensimmäisen Xboxin käyttäjät. Myös myös todennäköisen Windows Mobile Live matkapuhelinpalvelun käyttäjät tullaan laskemaan mukaan tulevaisuudessa.

Kuinkakohan suuri osa noista XLiven käyttäjistä on esim. Zunen-omistajia tai Windows-pelaajia jotka pelaavat hyvin menestyneitä pelejä kuten Dawn of War 2 tai Grand Theft Auto 4... Zune Socialin kautta voi ostaa Zune Marketplacelta Zunelle pelejä, musiikkia, videota, kuvia, hyötysolvelmia ja muuta sen sellaista. Vaikka nimi näillä palveluilla on eri, niihin kuitenkin kirjaudutaan käyttämällä samoja tunnuksia, niissä käytetään samaa pistejärjestelmää ja niin edespäin.

Samaa jätöstä molemmat firmat syöttävät meille.

...

Noin laitteistojen puolesta vgchartz.com osaa kertoa näennäisen tarkkoja arvioita siitä kuinka paljon on milläkin laitteella käyttäjiä. Tällä hetkellä maailmanlaajuiset myynnit ovat seuraavat:
PSP: 47,8 Miljoonaa myytyä yksikköä
Xbox 360: 30,5 Miljoonaa myytyä yksikköä
PS3: 22,5 Miljoonaa myytyä yksikköä

Tämä antaa vähän pohjaa sille väitteelle, että useimmat PSP käyttäjät eivät rekisteröi itselleen tiliä PSN:llä jos PSN:n aktiivisten käyttäjien määrä kerran on vain 24 Miljoonaa. Noin henkilökohtaisesti arvioisin sen jakautuvat suhteellisen tasaisesti painottaen kuitenkin PS3:n käyttäjiä jotka todennäköisesti rekisteröivät tilin jotta pääsevät kaikkiin toimintoihin käsiksi.

...

Noin itse uutiseen. Se on varmaankin totta, että Live:n Marketplacella on enemmän suhinaa koska siellä on enemmän pelejä johtuen siitä, että se laukaistiin vuoden verran ennakkoon. Lisäksi PSN:llä päivitystahti sisällön suhteen varsinkin Euroopassa on ollut melkoisen surkuhuipaisaa seurattavaa.

Uutiseen vielä sen verran, että olisi kiva tietää miten tuo PSN käyttäjien lauma seulottiin. Jos kerran kohtalaisen usein Live Marketplacelta hopeatilillä materiaalia ostavia ihmisiä (kuten minä) ei otettu huomioon tuossa kun kerran mainittiin vain "kulta" jäsenet. Jos kultajäsenten määrä oli pienempi kuin psn ostajien määrä niin on aika selkeää miten tulosmuodostettiin Live Marketplacen eduksi. Ja seuratiinko tuossa vain tiettyjä tuotenimikkeitä ja miten tuo tutkimustehtiin. Kuka tilasi ja rahoitti tutkimuksen NPD:ltä? Reuters joka toimii tässä lähteenä ei kerro kyseisiä seikoja. Nuo ja monet muut seikat olisi kiva tietää...
lainaa
box

13.06.2009 klo 18.45

Tällä hetkellä se nyt vaan on selvästi Microsoft, joka saa paremmin myytyä verkon kautta materiaalia.. Sony ei tuolla alueella pärjää, johan sen näkee noista luvuistakin.
lainaa
eioo

13.06.2009 klo 20.58

AnXa kirjoitti:

Itsehän en näe piste järjestelmässä mitään hyvää koska se mm. mahdollistaa yritysten rosvota rahaa välistä ja epätasa-arvoisen maksujärjestelmän jossa ne jotka tietävät mitä ovat tekemässä maksavat vähemmän ja ne jotka satunnaisesti ostelevat joutuvat maksamaan enemmän kuin mitä tarkoitus olisi. Puhumattakaan nyt muista huonoista seikoista kuten kurssi vaiheluista ja rahan vakauttamisesta eri alueilla pisteiden hankinta tarkoituksessa.

Mitä tarkoitat tuolla rosvoamisella? Tai miten niin maksaa enemmän kuin olisi tarkoitus?

Mitä asiaa et voi käyttää hyväksesi jos tiedät siitä enemmän kuin keskiverto kanssaeläjä? Verotusta?

Kannatat siis suljettuja markkinoita. Eli Euroopasta ostettua voi käyttää vain Euroopassa ja Pohjois-Amerikasta ostettua voi käyttää Vain Pohjois-Amerikassa. Et myöskään tilaisi mitään briteistä heikon punnan kurssin vuoksi? Vastustat siis sitä, kun monet asioista perillä olevat ovat tilanneet PS3:n briteistä, koska sen on saanut sieltä niin paljon halvemmalla koska punnan kurssi laski talvella rajusti? Voi elämän kevät. Oletko nyt varma, ettet kannata normaalisti niin haukuttua region-syysteemiä vain sen takia, että MS:n tuotteella sen haittavaikutukset voi välttää mutta Sonyn tuotteella ei? (Siis näissä nettiostoksissa.)

Pistejärjestelmän suurin haitta on se, että se sumentaa käsitystä tuotteen/palvelun todellisesta hinnasta ja se että se voi vaikuttaa ensikertalaiselta vähän hämmentävältä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

13.06.2009 klo 21.24

Itsekään en näe mitään pahaa siinä, että hintatietoisella asiakkaalla on mahdollisuus päästä halvemmalla. Toinen vaihtoehto tosiaan olisi, että tällainen mahdollisuus vietäisiin pois kaikilta.

Käykääs ostamassa GameHubsista pisteitä, vielä kun tarjousta riittää:
http://boksitarjoukset.blogspot.com/2009/06/ms-pisteita-a
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

13.06.2009 klo 22.08

Eikö uutiseen voitaisi korjata, että tuo 18% tarkoittaa Live Goldin käyttäjiä, ei kaikki Liven käyttäjiä? Kyllä se nimittäin aika olennainen ero on.
lainaa
celldom

13.06.2009 klo 22.24

stammy kirjoitti:
Paljon on poruttu mm. Monkey Islandin ilmestymisestä (ainakin aluksi) vain Arcadeen, mutta ehkä näissä käyttäjämäärissä on se syy tai ainakin toinen puoli siitä.

Tuskinpa se tuosta maksavien käyttäjien määrästä on kiinni, jos toisessa on se +3 miljoonaa ja toisessa pari miljoonaa säännöllisesti pelejä ostavia asiakkaita + "epäsäännölliset" pelien ostajat. Jotain muuta tuossa on varmasti takana.
lainaa
muahahahaha

13.06.2009 klo 23.44

box kirjoitti:
Tällä hetkellä se nyt vaan on selvästi Microsoft, joka saa paremmin myytyä verkon kautta materiaalia.. Sony ei tuolla alueella pärjää, johan sen näkee noista luvuistakin.


Onhan se selvä asia, että mikkisoftapojilta on helpompi nyhtää rahat pois. Maksattehan te jo pelkästään siitä että saatte jonkun gold-jäsenyyden, saati joistain ilmanaikusista turhuuksista.
Olette oikeita tyhmyyden perikuvia ;)
lainaa
Gaystationisti

14.06.2009 klo 00.11

muahahahaha kirjoitti:

Onhan se selvä asia, että mikkisoftapojilta on helpompi nyhtää rahat pois. Maksattehan te jo pelkästään siitä että saatte jonkun gold-jäsenyyden, saati joistain ilmanaikusista turhuuksista.
Olette oikeita tyhmyyden perikuvia ;)

Uuh katkeruuden voi taas haistaa tänne asti...
Mites se menikään, laatu maksaa? ;)
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

14.06.2009 klo 01.55

eioo kirjoitti:
Kannatat siis suljettuja markkinoita. Eli Euroopasta ostettua voi käyttää vain Euroopassa ja Pohjois-Amerikasta ostettua voi käyttää Vain Pohjois-Amerikassa.


Älä nyt vaihda puheenaihetta vaikka et ymmärtänytkään tai tahaltesi ymmärsin väärin mitä kirjoitin. Tuo on kokonaan toinenasia. Sitä paitsi tuossahan markkina-alueiden rajaamisessa juuri Microsoft loistaa erinomaisesti kun Amerikasta ostettuja pelejä ei voi pelata Euroopasta ostetussa koneessa. Toisin kuin Playstation 3:lla jossa esim. Amerikasta ja Japanista ostetut pelit toimivat sellaisenaan Eurooppasta hankitussa koneessa.

Ja ei, en kannata merkantilistisia markkinoita, mutta ns. piste järjestelmä on perseestä koska se on tehty nimen omaan kuluttajien hämäämis tarkoituksessa ja se on sitä merkantilismia, mutta tavalla jossa valuutta on sitä tavaraa jonka ostoa/myyntiä pyritään hallitsemaan kotimaan markkinoilla.

Jos tuotteella on yksi hinta sanotaan vaikka 5 euroa kartta paketista, niin toimivassa (eurooppalaisessa) verkkokaupassa tuo hinta käännetään ostajan valutan mukaan. Eli kun kyseessä on eurooppalainen nettikauppa tai palvelu niin Amerikkalainen ostaja maksaa silloin siitä tasan sen 7 dollaria kun taas puolestaan Japanilainen maksaisi tämän hetkisen kurssin mukaan 689 yeniä. Valuttakäännös tapahtuu pankissa ja nettikaupan tehtävänä olisi vain älytä millä mantereella ostaja on ja kertoa tavaran hinta.

Tämä nyt on hyvin karkea kuvaus siitä järjestelmästä jota kannatan. Mutta käytännössä tuosta kaupasta ostettu materiaali maksaa kaikille samanverran, on sidottu johonkin reaalivaluuttaan jonka mukaan hinnoittelu tapahtuu ja on aluevapaa-palvelu jossa tuotteet tulevat heti saataville kun ne lisätään ja ovat avoinna kaikille riippumatta valtiosta. Valtiosta riippuen taas pitäisi olla mahdollisuus ympätä verot mukaan jotka esim. EU-alueella olisi se suositus mikä on asetettu. Suomen omaa verotusta ei huomioitaisi koska ollaan suomessa.

Ihanne tapauksessa olisi vain yksi verkkokauppa joka palvelisi kokomaailmaa.

Pisteet hyväksyisin ainoastaan siinä tilanteessa, että se olisi verkkokaupan omasisäinen järjestelmä jossa esim. tavaran hinnaksi on verkkokaupassa sidottu 500 pistettä. Tuo 500 pistettä ei ikinä näy ostajalle sellaisenaan, sillä Eurooppalainen ostaja näkee sen 5 eurona, Amerikkalainen 7 dollarina ja Japanilainen 689 yeninä. Näin verkkokaupassa voidaan reaalivaluutan heittelyistä riippumatta vakauttaa tuotteiden arvo tiettyihin kohtiin jossa verkkokaupan sisäinen valuutta toimii vakauttajana.

Minulla on muitakin kehitys ideoita verkkokauppoihin kuten kuukausittainen kerroin mikä vähentää hintaa tiettyyn raja-arvoon asti. Ei kukaan osta vanhan pelin karttapaketteja enään 5 vuoden päästä siihen 5 euron hintaan kun ei kukaan edes välttämättä pelaa sitä peliä enään. 5 vuoden päästä sitä karttapakettia pitäisi jakaa 2,50 ja 10 vuoden päästä se pitäisi jakaa ilmaiseksi eteenpäin. Jälkimmäinen nostaisi vanhemman pelin kopioiden osto/myynti/vaihto aktiivisuutta. Jos on jäänyt vaikka joku suosittu toiminta peli kokematta, niin ilmainen karttapaketti toimisi hyvänä houkuttimena ja tukisi aktiivisesti peliä pelaavan yhteisön toimintaa erityisesti jos kyseessä oli aikanaan suosittu moninpeli. Mutta näistä ei saisi sitten luistaa vaan ne pitäisi olla oikeasti jämäkästi nuo tietyt ehdot millä se voitaisiin antaa halvemmalla/ilmaiseksi eteenpäin ja niistä päättäisi verkkokauppa ja/tai julkaisija ja/tai kehittäjä yhdesstä tai erikseen.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

14.06.2009 klo 01.57

Gaystationisti kirjoitti:
muahahahaha kirjoitti:

Onhan se selvä asia, että mikkisoftapojilta on helpompi nyhtää rahat pois. Maksattehan te jo pelkästään siitä että saatte jonkun gold-jäsenyyden, saati joistain ilmanaikusista turhuuksista.
Olette oikeita tyhmyyden perikuvia ;)

Mites se menikään, laatu maksaa? ;)

Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. ;)
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

14.06.2009 klo 10.24

AnXa kirjoitti:
Sitä paitsi tuossahan markkina-alueiden rajaamisessa juuri Microsoft loistaa erinomaisesti kun Amerikasta ostettuja pelejä ei voi pelata Euroopasta ostetussa koneessa.

Väärin. Microsoft on antanut julkaisijoille vallan valita, onko peli aluekoodisuojattu vaiko ei. Suurin osa boksin peleistä on aluekoodivapaita. Sen sijaan Sony taas haastaa oikeuteen aasialaiset Eurooppaan toimittavat firmat, jolloin käytännössä Aasiasta pelien tilaaminen on mahdotonta.

Loppuviestisi oli ihan kiva verkkokauppa-oppi, jonka itsekin soisin näkeväni. Käytännössä tuollaista ei tule tapahtumaan, koska ladattavan kaupan hinnoittelijat nyhtävät eurooppalaisilta aina ylimääräistä, eikä hintoja ikinä määritetä valuutan todellisen arvon mukaan. Ainoa keino nauttia vahvasta eurosta on kätsysti tilata Mikkis-pisteitä ulkomailta nyt kun punta ja dollari kompuroivat. Kyllä pistesysteemi on ihana!

P.S Oikeasta kaupasta kun tilaa, niin Marketplacen kaikki tuotteet ovat aina 20-30% "alennuksessa". Mikä muu maksujärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden moiseen?

P.P.S Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Burnoutin Big Surf Island:
http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/6263/

PSN:ssä hinta on 13e ja Marketplacella 1000 pistettä. Viimeksi ostin MS-pisteitä hintaan 36e/4200 pistettä. Yksinkertaisella laskutoimituksella pahan pistejärjestelmän hämäämisyrityksestä huolimatta saan Big Surfin hinnaksi ~8,6 euroa. Suoraan Marketplacelta (pisteitä) ostaen tai suomikaupasta (pisteitä) ostaen olisi Big Surfin hinnaksi tullut 12-14 euroa, eli tuo Storen hinta on niiden keskiarvo.

Kuten huomaamme, normaali "tyhmä" asiakas Livessä ei häviä oikeastaan mitään verrattuna Storen suoraan hinnoitteluun. Sen sijaan hintatietoinen asiakas voi säästää suuriakin summia. Kaikki siis voittavat! Win-win-tilanne.
lainaa
Gaystationisti

14.06.2009 klo 10.39

AnXa kirjoitti:

Mites se menikään, laatu maksaa? ;)

Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. ;)[/quote]
Nimenomaan ;)
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

14.06.2009 klo 13.06

stammy kirjoitti:
Sen sijaan Sony taas haastaa oikeuteen aasialaiset Eurooppaan toimittavat firmat, jolloin käytännössä Aasiasta pelien tilaaminen on mahdotonta.

Ainakin YesAsia taitaa edelleen toimittaa pelien aasialaiset versiot myös Suomeen asti, tosin jenkkiversioita eivät suostu Eurooppaan postittamaan. Sen sijaan amerikkalaiset verkkokaupat hoitavat varmasti senkin, jos amerikkalainen versio sattuu kiinnostamaan. Sen kyllä myönnän, että Sonyn toiminta on tuossa suhteessa ollut täysin ala-arvoista.

Gaystationisti kirjoitti:

Uuh katkeruuden voi taas haistaa tänne asti...
Mites se menikään, laatu maksaa? ;)

"Only on Xbox 360". Eli suomeksi sanottuna laatu maksaa vain XO:lla, muilla alustoilla se on ilmaista (varsinkin PC:llä).
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

14.06.2009 klo 13.28

MJR2312 kirjoitti:

Ainakin YesAsia taitaa edelleen toimittaa pelien aasialaiset versiot myös Suomeen asti, tosin jenkkiversioita eivät suostu Eurooppaan postittamaan. Sen sijaan amerikkalaiset verkkokaupat hoitavat varmasti senkin, jos amerikkalainen versio sattuu kiinnostamaan.

Näköjään. Outoa ettei jenkkiversioita saa postittaa, kun kerran niitä voi tilata ihan jenkkilästä itsestään.
lainaa
SDFUndercover

14.06.2009 klo 15.30

MJR2312 kirjoitti:

"Only on Xbox 360". Eli suomeksi sanottuna laatu maksaa vain XO:lla, muilla alustoilla se on ilmaista (varsinkin PC:llä).

Paitsi että muilla alustoilla ei ole hirveästi laatua nähtykään, PSN:kin jää kauas taakse. Eikä kannata painstationien omistajien hirveästi itkeä Liven maksullisuudesta jos ovat sen kalleimman verkonpainon menneet ostamaan ja perustelevat tätä juuri tällä "laatu maksaa" -hevonpaskalla
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

15.06.2009 klo 00.43

MJR2312 kirjoitti:
"Only on Xbox 360". Eli suomeksi sanottuna laatu maksaa vain XO:lla, muilla alustoilla se on ilmaista (varsinkin PC:llä).


Se on kyllä fakta, että Windows-pelaajat ovat lisäsisällön kanssa avainasemassa. Se mikä maksaa PS3 ja Xbox 360 käyttäjille on ilmaista Windows alustalla pelaajille. Lisäksi Windows pelaajat saavat peleihinsä usein myös peliyhteisöntuottamaan lisämatskua hyvin hyvin hyvin paljon ja ilmaiseksi.
lainaa
kottari

03.12.2014 klo 12.56

Itse en osta ps storesta enään mitään. Ostin +jäsenyyden, joka veloitettiin tililtäni kolmesti. Reklamoin asiasta, mutta sanoivat +jäsenyyden olevan voimassa nyt kolme vuotta ja rahoja ei voida palauttaa. Nyt vuosi meni ja ihmettelin kun store oli veloittanut tililtäni 49,95e, joka oli taas +jäsenyydestä. Reklamoin jälleen ja sain kuulla että kyseisiä maksusuorituksia ei näy enään ja he eivät voi asialle mitään.
Nyt riitauttaan tilannetta pankin kautta...
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova