Tuorein sisältö

Gran Turismo 5 ilmestyy maaliskuussa

24.09.2009 klo 08.45 | Luettu: 11010 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Sony on ilmoittanut vasta alkaneilla Tokyo Game Show -pelimessuilla odotetulle autopelilleen, Gran Turismo 5:lle, julkaisupäivän - tai ainakin julkaisukuukauden. Gran Turismo 5 tulee Sonyn mukaan kauppoihin ensi vuoden maaliskuussa.

Luvassa on yli 950 autoa, joilla huristellaan 70:llä radalla 20:ssä erilaisessa maisemassa. Peli tukee uusintavideoiden lähettämistä suoraan YouTube-palveluun, ääni- ja tekstikeskustelua moninpelissä sekä avointa verkkopeliaulaa, jonka kautta voi etsiä itselleen sopivaa peliseuraa.

Uutissivusto Examiner uskoo Gran Turismo 5:n muodostuvan yhdeksi ensi vuoden myydyimmistä peleistä, eikä tämän vision toteutumista ole mitään syytä epäillä, kyseessä kun on PlayStation-leirin odotetuin autopeli sitten PS2:lle vuonna 2005 julkaistun Gran Turismo 4:n.

V2.fi | Matti Lintula
< Elite-avaruuspeli vi... Uusia kuvia suomalai... >

Keskustelut (36 viestiä)

Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.09.2009 klo 09.02

Yllätyin. Odotin tätä jo täksi vuodeksi. :P Noh, samapa tuo. Kerkee koota vähän rahaa sitä G25-settiä ja GT5:ttä varten... :)
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

24.09.2009 klo 09.07

En yllättynyt. Osasin odottaa tätä. Uskon edelleen siihen vuoden 2012 julkaisuun. Taidanpa ostaa boksin ja forzan odottaessa. Onhan tässä reilut 3 vuotta aikaa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.09.2009 klo 09.16

Arvelin kyllä, että joku laskettelee lööperiä kun lupailtiin tässä kuussa. Sen vauriomallinnusvideon perusteella peli ei ollut likimainkaan valmis vielä.

Hyvänä puolena ehtii tosiaan tuota Forssan Moottoriurheilukerhoa katsoa rauhassa, ja palaa sitten tämän pariin kun saavat pelin ulos. Molemmat kun kiinnostavat kovasti edelleen.
Nakki

24.09.2009 klo 09.38

Jotain hyvää pitää etsiä tästä asiasta niin ainakin pleikkari on tuolloin halvempi kuin nyt. Tuo peli kun on ainoa syy miksi mahdollisesti ostan pleikkarin. Toivottavasti ei ole ikuisuus projekti

Hakataan forzaa siihen saakka
kook

24.09.2009 klo 09.39

Ei mikään pettymys sinänsä, kunhan lopullinen tuote täyttää odotukset. Forzan kehitysaika sinänsä vähä epäilyttää tuotteen kokonaisuuden kannalta, mutta eihän se suoranaisesti GT:n kanssa kilpailekkaan kaikilla osa-alueilla.
Forzatalviedessä

24.09.2009 klo 10.19

"Ei mikään pettymys sinänsä..."
"Odotin tätä jo täksi vuodeksi. :P Noh, samapa tuo."

Ja samat kommentit taas ensi keväänä, jos siirtyy taas puoli vuotta.
No, ehkä tätä on vain kyllästynyt odottamaan, itsekään en GT5p:n pohjalta paljoa uutta odota. Ei voi olla homma ihan handussa jos Forzaa tehdään kaksin kappalein näiden taistellessa lähinnä fysiikoiden parissa jotka eivät päätä huimaa.
sss

24.09.2009 klo 10.20

Venyttäisivät sit julkasuu 2010 jouluun ni sais kunnon myynnit. Myynnit putoaa iha varmaa jollain 30% jos vertais siihe mitä se jouluna myisi.
PianEntinenPS3Mies

24.09.2009 klo 10.38

Forzatalviedessä kirjoitti:
"Ei mikään pettymys sinänsä..."
"Odotin tätä jo täksi vuodeksi. :P Noh, samapa tuo."

Ja samat kommentit taas ensi keväänä, jos siirtyy taas puoli vuotta.
No, ehkä tätä on vain kyllästynyt odottamaan, itsekään en GT5p:n pohjalta paljoa uutta odota. Ei voi olla homma ihan handussa jos Forzaa tehdään kaksin kappalein näiden taistellessa lähinnä fysiikoiden parissa jotka eivät päätä huimaa.


Joo, GT5:n piti ilmestyä jo 2008 jouluksi, sitten 2009 jouluksi tuskin vielä 2010 joulunakaan nähdään valmista peliä. Itse olen kyllästynyt jo odottamaan ja voi olla että jätän koko roskan ostamatta. Uskomatonta että Turn 10 saa 2 uuden sukupolven autopeliä valmiiksi samassa ajassa kuin Gran Turismoja saadaan juuri ja juuri yksi. Jos saadaan. Olisivat keskittyneet vain tuohon Ps3 versioon eikä mihinkään PSP-versioon.
surullista

24.09.2009 klo 11.17

Pelin pitäis hieroo mun selkää ja laittaa rosvopaistia että olis kaiken tän odottamisen arvonen. Vaikka se olis ylivoimasesti kaikkien aikojen paras autopeli (mitä epäilen vaikka fani oonkin), niin se on silti vain autopeli. Toimiva demo saatiin ulos jo 3 vuotta sitten ja olisin ollut tyytyväinen siitä laajennettuun täyteen peliin.
GTnoMore

24.09.2009 klo 11.30

Nyt riitti.
Ei auta muu kuin ostaa boksi ja kylkeen Forza 3. Eikö siitä näistä ole tulossa jonkin sortin bundlekin?

Polyphon FOK JUUU!
AivotonPlegebotti

24.09.2009 klo 12.17

Ihan hyvä vaan niin saavat hiottua sen sitten kunnolla valmiiksi. Ei mitään vuosipäivityksiä kuten forzassa. Saisi tulla vasta jouluksi 2010 että oikeen on hiottu kiiltäväksi. Jää enemmän aikaa muille peleille. Polyphony kyllä tietää mitä tekee.
modemode

24.09.2009 klo 12.33

Gran Turismo 5 Modes Revealed

Polyphony Digital's Kazunori Yamauchi revealed model details on the highly anticipated Gran Turismo 5 for PlayStation 3. During Sony's Tokyo Game Show 2009 press conference, the following modes and features were revealed:

* GT Mode: World Map, My Garage, Car Dealer, Tuning Shop, Championship Race, and License Test.
* Online: Open Lobby, Text/Voice Chat, Private Room, Online Photo Album, Online Replay Album, and you can export replays to YouTube.
* Photo Mode: Photo Drive, Photo Stage.
* GT TV: Improved UI, export of videos to PSP, and progressive downloading.
LogitechG25

24.09.2009 klo 12.46

Loistavat pelit myy aina ja käytetty lisä aika näkyy varmasti parempina pisteinä metacriticsissä kun vauriomallinnus saadaan kuntoon.
xbotitonniintyhmiiii

24.09.2009 klo 12.50

PianEntinenPS3Mies kirjoitti:
Joo, GT5:n piti ilmestyä jo 2008 jouluksi, sitten 2009 jouluksi tuskin vielä 2010 joulunakaan nähdään valmista peliä.


Jaa missähän näin on luvattu? Meinaan huhuja ja kaikkien muiden kuin sonyn virallisia puheita kyllä on uutisoitu totena jo kohta kaks vuotta tämänkin sivuston toimesta, mutta virallista julkaisupäivää ei ole sanottu kuin vasta nyt.

Ja tuo tänä vuonna ilmestyvä turismo on kyllä totta, se tosin tulee psp:lle.
PonyPoniDikital

24.09.2009 klo 12.53

AivotonPlegebotti kirjoitti:
Ihan hyvä vaan niin saavat hiottua sen sitten kunnolla valmiiksi. Ei mitään vuosipäivityksiä kuten forzassa. Saisi tulla vasta jouluksi 2010 että oikeen on hiottu kiiltäväksi. Jää enemmän aikaa muille peleille. Polyphony kyllä tietää mitä tekee.


Hieno provo :) Polyphony ei ole enää Gran Turismo 4:n jälkeen tiennyt mitä tekee. Surkeat äänet, suht hyvä ajomalli, eikä jää vieläkään renkaanjälkiä tiehen ja ympäristö on staattista. Onnetonta räpeltämistä.
doingdoinh

24.09.2009 klo 13.27

PonyPoniDikital kirjoitti:
Hieno provo :) Polyphony ei ole enää Gran Turismo 4:n jälkeen tiennyt mitä tekee. Surkeat äänet, suht hyvä ajomalli, eikä jää vieläkään renkaanjälkiä tiehen ja ympäristö on staattista. Onnetonta räpeltämistä.


Ai sää oot jo pelannut tätä 5:ta? Ite en oo pelannu ku prologueta, ja sehän on aika lailla erilainen.

Ps. Missä viipyy Alan Wake? Sitähän on tehty vuosi kauemmin!
HyvältäNäyttää

24.09.2009 klo 13.39

Gran Turismo 5
TGS09: Ferrari cockpit

http://www.gamersyde.com/stream_gran_turismo_5_tgs09_ferr
GT5_2011

24.09.2009 klo 13.48

"Gran Turismo 5
TGS09: Ferrari cockpit"

Varmaan tosi autenttista Ferrari 458 Italian ajelua kun autoa ei ole testannut oikeasti Ferrarin ulkopuolelta vielä kukaan. Vähän tuo näyttääkin kuin laivaa ohjais. GT:n tyyppivika.
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

24.09.2009 klo 13.54

Aika paskaa. Ois ollu hienoo vääntää tätä jo ennen jouluu.
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

24.09.2009 klo 16.10

kook kirjoitti:
Ei mikään pettymys sinänsä, kunhan lopullinen tuote täyttää odotukset. Forzan kehitysaika sinänsä vähä epäilyttää tuotteen kokonaisuuden kannalta, mutta eihän se suoranaisesti GT:n kanssa kilpailekkaan kaikilla osa-alueilla.


Eipä sitä forza kakkostakaan 5 vuotta tehty, ja on se yks parhaista autopeleistä. Parempi ku ykskään GT. Että siinä mielessä. GT5 on kovis jos se ei oo enää niin arcade ku aikasemmat.
jamppa

24.09.2009 klo 16.17

Muisteetaan nyt se että tuo maaliskuu on japanin version julkaisuajankohta. Euroopan julkasusta ei oo sanottu vielä mitään. Tai ainakaan vahvistettu tuota maaliskuuta.
xbotitonniintyhmiiii

24.09.2009 klo 16.20

doingdoinh kirjoitti:

Ps. Missä viipyy Alan Wake? Sitähän on tehty vuosi kauemmin!

No sanos muuta! Tai ei oikeastaan, Remedyltä kun on sanottu että Alan tulee sitten kun on valmis, mutta GT5:sta on huudeltu ja odoteltu tässä jo muutama vuosi tulevaksi ihan Sonynkin toimesta.

Tosin pleikkamiehet on jo tottuneet venailemaan näitä pelejä...
suxx

24.09.2009 klo 16.47

xbotitonniintyhmiiii kirjoitti:
doingdoinh kirjoitti:

Ps. Missä viipyy Alan Wake? Sitähän on tehty vuosi kauemmin!

No sanos muuta! Tai ei oikeastaan, Remedyltä kun on sanottu että Alan tulee sitten kun on valmis, mutta GT5:sta on huudeltu ja odoteltu tässä jo muutama vuosi tulevaksi ihan Sonynkin toimesta.

Tosin pleikkamiehet on jo tottuneet venailemaan näitä pelejä...


Alan Wakessa on pelimekaniikan, monipuolisten ja vaihtelevien peliympäristöjen sekä grafiikoiden lisäksi tarina sekä henkilöhistorioita, jotka vaativat hiomista. GT5 sen sijaan on vain typerän yksinkertainen ympyräajelu, jollaisen toteuttamiseen ei osaavalta tiimiltä pitäisi mennä puolta vuosikymmentä.
OhiAiheesta

24.09.2009 klo 16.54

suxx kirjoitti:
xbotitonniintyhmiiii kirjoitti:
doingdoinh kirjoitti:

Ps. Missä viipyy Alan Wake? Sitähän on tehty vuosi kauemmin!

No sanos muuta! Tai ei oikeastaan, Remedyltä kun on sanottu että Alan tulee sitten kun on valmis, mutta GT5:sta on huudeltu ja odoteltu tässä jo muutama vuosi tulevaksi ihan Sonynkin toimesta.

Tosin pleikkamiehet on jo tottuneet venailemaan näitä pelejä...


Alan Wakessa on pelimekaniikan, monipuolisten ja vaihtelevien peliympäristöjen sekä grafiikoiden lisäksi tarina sekä henkilöhistorioita, jotka vaativat hiomista. GT5 sen sijaan on vain typerän yksinkertainen ympyräajelu, jollaisen toteuttamiseen ei osaavalta tiimiltä pitäisi mennä puolta vuosikymmentä.


Mites sitten Uncharted? Siinä on ihan loistava juoni, mahtavat persoonalliset päähenkilöt ja grafiikka on ihan huippua! Ja peliä ei ole kehitetty läheskään niin kauaa kuin Alan Wakea!
Ja eipä se Alan Waken grafiikka mitään hienoa ole, kun kattoo niitä gameplay-videoita.
TheHullu

24.09.2009 klo 17.00

Ei hellanlettas soikoo ku ihmisil on vaikeet...
Jokanen vois pelata niitä pelejä mitä tahtoo ja olla tyytyväinen, eikä aina tarttis vinkua ja inistä internetin anonyymissä maailmassa.
niinsevaanon

24.09.2009 klo 17.23

OhiAiheesta kirjoitti:
suxx kirjoitti:
xbotitonniintyhmiiii kirjoitti:
doingdoinh kirjoitti:

Ps. Missä viipyy Alan Wake? Sitähän on tehty vuosi kauemmin!

No sanos muuta! Tai ei oikeastaan, Remedyltä kun on sanottu että Alan tulee sitten kun on valmis, mutta GT5:sta on huudeltu ja odoteltu tässä jo muutama vuosi tulevaksi ihan Sonynkin toimesta.

Tosin pleikkamiehet on jo tottuneet venailemaan näitä pelejä...


Alan Wakessa on pelimekaniikan, monipuolisten ja vaihtelevien peliympäristöjen sekä grafiikoiden lisäksi tarina sekä henkilöhistorioita, jotka vaativat hiomista. GT5 sen sijaan on vain typerän yksinkertainen ympyräajelu, jollaisen toteuttamiseen ei osaavalta tiimiltä pitäisi mennä puolta vuosikymmentä.


Mites sitten Uncharted? Siinä on ihan loistava juoni, mahtavat persoonalliset päähenkilöt ja grafiikka on ihan huippua! Ja peliä ei ole kehitetty läheskään niin kauaa kuin Alan Wakea!
Ja eipä se Alan Waken grafiikka mitään hienoa ole, kun kattoo niitä gameplay-videoita.


Voisiko olla niin, että Uncharted 2 perustuu Uncharted 1:een ja käyttää samaa pelimoottoria ja lisää soppaan vain lisätehtäviä? Eli käytännössä Uncharted 2 on Uncharted 1.5. Voisiko olla, että Sonyn omistamalla Naughty Dogilla on käytössään "hieman" enemmän henkilökuntaa, rahaa ja resursseja, kuin jossakin juntti-suomen perukoilla lymyävällä Remedyllä?

Se että Alan Wakea "hienompi ja parempi" Uncharted 2 saatiin pykättyä reilussa vuodessa ei selitä miksi GT5:n kaltaista yksinkertaista arcade-ajelua on jättibudjetista ja Sonyn resursseista huolimatta -tuloksetta- pusattu jo vuodesta 2004.
Kateelliset

24.09.2009 klo 17.38

GT5_2011 kirjoitti:
"Gran Turismo 5
TGS09: Ferrari cockpit"

Varmaan tosi autenttista Ferrari 458 Italian ajelua kun autoa ei ole testannut oikeasti Ferrarin ulkopuolelta vielä kukaan. Vähän tuo näyttääkin kuin laivaa ohjais. GT:n tyyppivika.

Pelkkää kateellisten panettelua.
onsevaanniin

24.09.2009 klo 17.46

niinsevaanon kirjoitti:
Voisiko olla niin, että Uncharted 2 perustuu Uncharted 1:een ja käyttää samaa pelimoottoria ja lisää soppaan vain lisätehtäviä? Eli käytännössä Uncharted 2 on Uncharted 1.5.

Voisiko olla niin, että Forza 3 perustuu Forza 2:een ja lisää soppaan vain lisäratoja ja autoja? Eli käytännössä Forza 3 on Forza 2.5. Siitä siis lyhyempi kehitysaika.
SonyTyriiTaas

24.09.2009 klo 21.09

onsevaanniin kirjoitti:
niinsevaanon kirjoitti:
Voisiko olla niin, että Uncharted 2 perustuu Uncharted 1:een ja käyttää samaa pelimoottoria ja lisää soppaan vain lisätehtäviä? Eli käytännössä Uncharted 2 on Uncharted 1.5.

Voisiko olla niin, että Forza 3 perustuu Forza 2:een ja lisää soppaan vain lisäratoja ja autoja? Eli käytännössä Forza 3 on Forza 2.5. Siitä siis lyhyempi kehitysaika.


On kuitenkin sanomattakin selvää, että GT5 perustuu GT4:ään, eikä muutaman radan ja auton lisäksi peliin ole tullut mitään uutta kuin paremmat grafiikat. Eli käytännössä GT5 on GT4.5. Se miten tuohon yksinkertaiseen arcadepöristelyyn on saatu haaskattua 4-5 vuotta on täysin käsittämätöntä. Osaavissa käsissä nuo muutokset ja pikkupäivitykset olisivat hoituneet alle vuodessa.
MSTyriiTaas

24.09.2009 klo 21.19

On kuitenkin sanomattakin selvää, että Forza 3 perustuu Forza 1:een, eikä muutaman radan ja auton lisäksi peliin ole tullut mitään uutta kuin paremmat grafiikat. Eli käytännössä Forza 3 on Forza 1.5. Se miten tuohon yksinkertaiseen arcadepöristelyyn on saatu haaskattua monta vuotta on täysin käsittämätöntä. Osaavissa käsissä nuo muutokset ja pikkupäivitykset olisivat hoituneet alle vuodessa.
GTvie

24.09.2009 klo 21.53

Gran Turismo 5 vei jo ikivanhalla demollaankin Forza 3:sta.

Forza Motorsport 3 vs Gran Turismo 5 Prologue comparison

http://www.gameswire.net/comparisons/forza-motorsport-3-v
älkää_hermoilko

24.09.2009 klo 21.58

Kommenteista päätellen GT5:n jatkuva myöhästely ja tämän vuoden loppupuolelle kaavaillun julkaisun siirtyminen kauas ensi vuoden puolelle on selvästikin nostanut tunteet piri-pintaan.

Ei sen nyt NOIN vakavaa ole. Pelatkaa vaikka LittleBigPlanetia odotellessa tai menkää chattailemaan Homeen. Sieltä löytyy aina ystäviä, joiden kanssa voi keskustella GT5:stä ja vaikka haukkua Forzaa ja Microsoftia (heh heh)!!!

IsydänSony

24.09.2009 klo 22.34

This is Waiting
Plegebotti