Tuorein sisältö

Killzone: Mercenary - ennakko

Esa Toikkonen

05.08.2013 klo 15.31 | Luettu: 1308 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Tasku-Killzonesta Vitan superhitti?
Kehittäjä: Guerrilla Cambridge
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Alustava julkaisu: 4. syyskuuta 2013



Tätä olen monessa arviossa peräänkuuluttanut – missä on Vitan pelastava superpeli? Markkinoille on tulossa jälleen yksi erinomainen kandidaatti tätä reikää paikkaamaan, kun Playstationin vakiosarjoihin kuuluvan Killzonen uusin osa saadaan markkinoille. Räiskintäpelit eivät oikein koskaan ole toimineet käsikonsoleilla, mutta Vita antaa teknisesti siihen hyvät mahdollisuudet. Killzone: Mercenary julkaistaan ainoastaan Vitalle, joten sen ei pitäisi olla mikään hätäpäissään kasattu käännös kotikonsoliversiosta. Tässä muutamia mietteitä pelin ennakkoversiosta.


Heti kokeilun alkuun silmään pisti pelin ulkonäkö. Se on onnistuttu hieromaan oikein komeaksi ja näteimmän Vita-pelin titteli saanee uuden edustajan. Grafiikka on yksityiskohtaista ja hivelee silmiä, jos pienen ja hyvin ajoittaisen grafiikan nykimisen antaa anteeksi. Killzone 3:n pohjalta luotu grafiikkamoottori saa sodinnan näyttämään lähes yhtä hyvältä kuin kotikonsolilla. Resoluutio on toki Vitalla pienempi, mutta kun sen huomioi, ei näyttävyydessä ole suurta eroa kotikonsolin ja taskukonsolin versioiden välillä.


Vitan piti olla se taskukonsoli, joka tuo kotisohvatunnelman matkalle mukaan. Kahden ohjainsauvan ansiosta pelin kontrollit toimivat pienen totuttelun jälkeen miltei yhtä laadukkaasti kuin kotikonsoleilla. Tatit eivät pienestä koostaan johtuen ole ihan yhtä tarkat kuin Dualshock-ohjaimessa, mutta ajavat silti asiansa. Parin liipasimen puutekaan ei pääse haittaamaan, koska kosketusnäyttö tuo painikkeiden sijoitteluun uudenlaisia mahdollisuuksia. Aseiden vaihto ja käsikranaattien heitto onnistuvat näppärästi kosketusnäytölle sijoitelluilla painikkeilla. Vipujen veto suoritetaan kosketusnäyttöä kopeloimalla ja lähitaistelut viimeistellään sormen heilautuksella ruutua koskettaen.


Pelillisesti KZ:M on hyvin tutun tuntuista Killzone-menoa. Uudistukset tuntuivat jäävän enimmäkseen kosketusnäytön hyödyntämiseen, mutta mikäs siinä, kun muuten peli tuntui toimivalta taskuräiskinnältä. Kokeiltu versio rajoittui yhteen tehtävään, jossa tuli tuhota Helghastien päämajaa suojelevia tykkitorneja. Taistelun tiimellyksessä palkkasoturina toimiva pelaaja tienaa valuuttaa kaikista aikaansaannoksistaan ja muun muassa erilaisten esineiden keräily sekä vastustajien teloittaminen kartuttaa tilipussia. Päähän kohdistuneet ja muut normaalia haastavammat teloitustavat palkitaan vielä paremmin. Rahat pääsee tuhlaamaan kenttiin sijoitelluissa kauppapaikoissa, joissa kilisevä vaihtuu monimuotoisempaan asevarustukseen.

Eniten peliltä odotan sen verkkopeliominaisuuksia, mutta sitä ei harmiksemme ennakkoon päässyt kokeilemaan. Toivoa kuitenkin sopii, että Sonyn Vita-palvelimet saataisiin kuormitettua oikein kunnolla onnistuneen verkkopelin ansiosta.


Vaikka peli on teknisesti toteutettu oikein hyvin, jää sen sisältö vielä suureksi kysymysmerkiksi. Ennakkoversion perusteella toiminta on hyvin tutun tuntuista sarjan aiemmista osista, eikä suurempia uudistuksia ollut nähtävissä. Siitä voidaankin olla montaa mieltä, että tarvitseeko ensimmäisessä Vita-Killzonessa mitään sen suurempaa uutta ollakaan. Vahvasti kuitenkin näyttää siltä, että Sonyn uusin taskukonsoli on saamassa huippuluokan räiskintäpelin.

V2.fi | Esa Toikkonen
< Listasunnuntai #200... Svea-mamman arcadet... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova