Tuorein sisältö

Secret Exitin tuorein telomispeli

Kati Alha

18.02.2014 klo 18.01 | Luettu: 4357 kertaa | Teksti: Kati Alha

Ennakkokatsaus ja haastattelu
Stair Dismount eli Porrasturvat, eräs suomalaisen demoskenen klassikoista, on ehtinyt kasvaa yksinkertaisesta portaista tönimisestä kokonaiseksi telomispeliperheeksi ja vakaviksi kaupallisiksi peleiksi asti. Tai jos siis sanaa vakava voi käyttää pelistä, jonka tarkoituksena on teloa pelihahmoa mahdollisimman paljon ja mielellään mahdollisimman näyttävästi.


Mutta eipä Porrasturpien alkukaan ollut se vakavin. Sarja juontaa juurensa Assembly-demotapahtumaan, jossa huumoristaan tunnettu tAAt-demoryhmä voitti pelikehityskilpailun pelillään, jonka tarkoituksena oli tuuppia tikku-ukkoa alas rappusia murtuneiden luiden ja huippupisteiden toivossa. Rappuset saivat jatkoa rekka-autosta, kiukaasta ja ties mistä muista tuhon välineistä.

Dismount-pelit siirtyivät tAAt-ydinporukan perustaman pelifirman huoleksi jo vuonna 2006, jolloin uudet digitaaliset kauppapaikat saivat suomalaisporukan innostumaan. Toisin kävi: Xbox 360:n ja PlayStation 3:n digipelit vaativat pieneltä tiimiltä liikaa panostuksia ja niin huomio kiinnitettiin mobiilimarkkinoille. Nyt vuorossa on paluu alustalle, joka aloitti kaiken: PC:lle.

Niinpä upouutta kaupallista versiota klassisesta Dismount-konseptista, Turbo Dismountia, myydään tällä hetkellä Steamin Early Access -ohjelman kautta. V2.fi tutustui pelin kehitysversioon ja jutteli Secret Exitin Jani Kahraman kanssa.

Porrasturpaan vaan ja onnea



Viime vuosina Dismount-pelejä on nähty lähinnä mobiilialustoilla, joiden kautta muun muassa Stair Dismount on löytänyt Assembly-versiota ehompana mallina aivan uuden yleisön. Nyt oli kuitenkin aika putsata pöytää.

"Vanhassa Stair Dismountissa moottori jo natisi liitoksissaan kun pelkistä portaista alunperin liikkeelle lähtenyt peli alkoi paisua level-konsepteiltaan paljon vaativammaksi. Siirryimme Unity-pelinkehitysympäristön käyttäjiksi ja saimme kerralla käyttöön paljon paremmat työkalut. Nyt on siis puhtaampi pöytä jonka päälle rakentaa hullumpia aivoituksia."

Tuloksena on peli, joka tuntuu välittömästi tutulta. Tarkoituksena on tasapainotella onneton Mr. Dismount toinen toistaan ihmeellisempien ajoneuvojen nokkaan ja sitten tuupata tämä alas kallioilta, keskelle ruuhkaista risteystä tai päin tiiliseinää. Fysiikkamoottori huolehtii lopusta.

Yksinkertaisuudestaan huolimatta idea toimii ja testaaminen oli hauskaa. Eikä ihme, sillä kyllä Secret Exitilläkin tiedetään, miksi Dismount-konsepti toimii niin hyvin. "Dismount-peleissä ei ole purkitettua naurua eikä väkisin väännettyä hauskuutta. Hauskuus tulee enimmäkseen siitä, että visuaalinen puoli on tarkoituksella jätetty simppeliksi jotta mielikuvitukselle jää riittävästi tilaa. Kontrastina ulkonäölle äänipuoli sen sijaan on osittain karmivankin realistinen jotta ajattelua johdetaan hiukan oikeaan suuntaan. Useat ragdoll-pelit eivät hoksaa tätä lainkaan, ja tekevät sen sijaan realistiset grafiikat ja koomiset äänet."

Tee oma hupisi



Pelkällä komiikalla ei maaliin asti pötkittäisi, vaan Turbo Dismountilla riittää muitakin aseita. Kahrama osoittaa sormellaan fysiikkamoottoria, jota hän itse kehuu "melko realistiseksi". Peli pitää kauemmin otteessaan, kun pelaaja saa valmiiksi purkitettujen vitsien sijaan hiekkalaatikon, jossa yhdistellä ajoneuvoja, esteitä ja tilanteita mielensä mukaan.

Juuri tämä on eräs Turbo Dismountin uusista ominaisuuksista. Kentistä löytyy pieniä kustomointialueita, joihin voi sijoitella mukavan laajasta työkalupakista tuhon instrumentteja. Ehkä rotkon reunalle sopisi vaikka turbokiihdytin? Tai mitä jos sinne ei ajettaisikaan suoraan, vaan hypättäisiin hyppyristä? Molemmat onnistuvat ja tuovat peliin mukavasti lisää vapautta.

Kustomointi voisi tarjota myös mainion käyttökohteen Steamin Workshop-osiolle, jonka kautta pelaajat voivat jaella omia luomuksiaan muille pelien faneille. Kyselimme kehitystiimiltä, oltaisiinko Workshop-tukea lisäämässä myös Turbo Dismountiin. Jokainen saa itse tulkita vastauksen miten haluaa.

"Secret Exitin misinformaation ja propagandan toimisto kiistää kaikki olemassaolevat suunnitelmat Steam Workshopin mahdollisimman pikaisesta tukemisesta."

Vauhdilla vihreistä valoista



Turbo Dismount tarjosi myös kiinnostavan tilaisuuden jutella suomalaistiimin kanssa pelaajia paljon puhuttaneesta Steam Greenlight -palvelusta, jossa Steamiin mielivät pelit pistetään yleisön hyväksyttäväksi. Moni pelikehittäjä on kritisoinut prosessia, mutta Secret Exitin väelle siitä jäi hyvä mieli. Ehkä tosin osittain tuurin ansiosta.

"Uskoimme, että [nettisivuilla olevasta demosta] olisi hissuksiin kertynyt ääniä, joilla pääsisimme läpi Greenlightista, mutta toisin kävi isojen YouTube-tähtien yllättäen tehdessä pelistä Let’s Play -videoita. Heistä merkittävin on PewDiePie, joka 20-miljoonaisen seuraajajoukkonsa avulla toi meille äänivyöryn ja Greenlight läpäistiinkin kahdessa viikossa."

Early Access -ohjelma saa myös Secret Exitiltä peukkua, sillä se on tarjonnut heille mukavan kanavan keskustella suoraan pelin innokkaimpien fanien kanssa. Tammikuussa tapahtuneen julkaisun jälkeen Turbo Dismountia on hiottu innokkaasti yhteisön kera.

"Peliä on jo kuukauden verran paranneltu jatkuvasti uusin ominaisuuksin, lisäajoneuvoin, lisälevelein jne. Yleisön pyynnöstä peliin on tehty kontrolliparannuksia, lisätty first person -kamera, tehty ajoneuvoja… ja omia isojakin ideoita on vielä toteuttamatta. Early Access on ollut hieno tapa keskustella pelaajayleisön kanssa tavalla joka ei mobiilipuolella onnistu lainkaan samalla tavoin."

Perinteisen rahoitusmallin puolesta



Tulevaisuus näyttää siis valoisalta. Peli on jo nyt mukava ja on saanut myös hyvin positiivisen vastaanoton. Erityisesti pelin suosio YouTubessa on yllättänyt, sillä siitä on julkaistu Kahraman mukaan jo satoja Let’s Play -videoita.

Näkymät studion tulevaisuuteen ovat realistiset: "Oma pieni nurkka maailmaa pitäisi valloittaa, ja ennen kaikkea sillä periaatteella, että ensiksi kehitetään hyvä peli, jolla saa olla hinta. Meille free-to-play -monetisaatioenergiamekanismit ovat kirosanoja." Siten myös Turbo Dismount myydään perinteisellä rahoitusmallilla: maksat seitsemän euron hintalapun ja peli on kokonaisuudessaan sinun. Ilman mikromaksuja.

Tähtäimessä on myös pelin kääntäminen iOS-laitteille, sekä mahdollisesti myös muille mobiilialustoille. Mutta vain mahdollisesti. “Porttauksia harkitaan aina ja Androidin perään kysellään ymmärrettävästi paljon. Pikkutiimille on kuitenkin tärkeää pitää pakka kasassa, jotta tärkeintä pystyy tekemään, eli pelinkehitystä. Useiden alustojen tukeminen kolmihenkisen tiimin voimin syö pahasti työkykyä, kun joka viikko pitäisi ihmetellä, miksi jollain käkättimellä äänet pätkivät tai peli ei ole sulava. Vastoin yleistä harhaluuloa, Unityn käyttäminenkään ei tarkoita sitä että laitekohtaiset porttausongelmat eivät olisi jokapäiväistä päänsärkyä.”

Jäämme odottamaan innolla, mihin Turbo Dismount vielä ehtiikään kehittyä.

Peliä pääsee myös testaamaan selainversiona täällä.


V2.fi | Kati Alha
< Titanfall-betatesti... Jeff Minter: Laamoja... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova