Tuorein sisältö

Ennakossa Parcel

Tero Huomo

22.04.2015 klo 21.14 | Luettu: 3815 kertaa | Teksti: Tero Huomo

“Postin tuo Pate jokaisen luo”
Toim. huom. Polar Bunnyn ja Frozenbyten yhteisjulkaiseman Parcel-pelin lopullinen versio saapui tänään ostettavaksi Steamiin, mutta V2.fi ehti tutustua siihen jo Early Accessiin aikaan ja alla oleva ennakko on kirjoitettu siitä.

Parcel suomentuu paketiksi. Tai henkilöjoukoksi. Suomalaisen Polar Bunnyn pelinä se on molempia. Parcel on pohjimmiltaan laatikoiden työntelyä, missä paketti ja hahmot pitää toimittaa niille merkityille maaleille. Joskus paketteja on useita. Alku muistuttaa 80-luvulta ja selainpeleistä tuttua Sokobania, kun ainoa hahmo työntää, vetää ja kantaa laatikoita. Neonväreissä hehkuva pelialue on jaettu ruutuihin, ja esteinä toimivat lasersäteet ja valvontarobotit. Visuaalisesti peli on selkeä ja näyttää valoefektien myötä kivalta, eikä vaadi koneelta kamalasti potkua.


Peli ei jää Sokoban-klooniksi, vaan monimutkaistuu hahmoja ja kykyjä esittelemällä. Yksi hahmoista vetää magneetilla laatikkoa seinien läpi, toinen vaihtaa paikkaa kaverin kanssa, ja kolmas hakkeroi etenemistä estäviä tolppia ylös-alas. Yhteensä hahmoja on kuusi, ja tasoissa voi olla käytössä eri kombinaatioita tai useampi samanlainen. Jokainen osaa vain yhden taidon, joten jos käytettävissä ei ole kantamiskykyistä perusjantteria, laatikon liikkumavara rajoittuu rutosti.

Tasojen järjestyksen saa valita melko vapaasti. Ylivoimaisen ongelman kohdatessaan vaihtaa toiseen ja palaa sitten takaisin. Tämä on hienoa, sillä yksi pysäyttävän vaikea puzzle ilman vaihtoehtoja jättäisi Parcelin nopeasti homehtumaan. Lisää tasoja voi luoda Steam workshopiin. Mahdottomat tasot estetään validoimalla oma luomus pelaamalla se ennen julkaisua. Monta erilaista hahmoa mahdollistavat moninaiset puzzlet. Siitäkin huolimatta valmiissa tasoissa tuntuu pientä toistoa. Parcel toimiikin parhaiten lyhyempinä annoksina. Kokonaisuudessa pelattavaa on runsaasti, sillä tekijät mainostavat yli 120 virallista tasoa, minkä päälle tulevat pelaajien tuotokset. Esikatselua varten ehdin pelata noin 40% kuudessa tunnissa.

Maksatko postiennakolla?



Varhaisen version tukijat tietävät aina ostavansa pelin keskeneräisenä. Puzzlet toimivat täysin, vaikka muutamasti ehdin jo moittimaan tasoja rikkinäisiksi ennen ratkaisun keksimistä. Välivideot ja tutoriaalit sen sijaan olivat alkutekijöissään, joten kytkin ne nopeasti kokonaan pois. Toistaiseksi tarinassa on liikaa tekstiä, liian vähän asiaa. Sen seuraamisen sijaan huomio harhailee jo puzzlen ratkaisuun. Omasta puolestani voitaisiin suoda mahdollisuus sivuuttaa tarina myös lopullisessa julkaisussa.

Early access -pelinä Parcel oli tarinaa lukuunottamatta miltei valmiin tuntuinen. Viilausta kaipasi lähinnä käyttöliittymä. Kaikki toimi näppäimistöllä tai ohjaimella, vaikka hiiri olisi valikoissa ja tasoeditorissa ollutkin kätevämpi. Usean identtisen hahmon välillä selataan yhdellä napilla, mikä on hidasta. Suurimman osan puzzleista voi pelata myös kaverien kanssa. Ratkaisevat liikkeet tehdään kuitenkin tietyssä järjestyksessä, joten on yhdentekevää, monta ohjainta on käytössä. Toisen “vuorolla” ei voi kuin pohtia ja odottaa. Aivopähkinöissä kaverin tehtävä on ehdottaa niitä ratkaisuja, joita itse ei havaitse. Pelilogiikka on vaikeasti taivutettavissa kokonaisvaltaisempaan yhteistyöelämykseen.


Parcel ei ole idealtaan täysi uutuus, mutta tarjoaa puzzle-peliksi tuhdin määrän aivojumppaa. Se näytti hyvältä, kuulosti kivalta ja ennen kaikkea pelasi varsin laadukkaasti jo Early Access -versiona. On hieman kysymysmerkki, tuleeko se pärjäämään ainoastaan Steam-julkaisuna 10 euron hintalapulla, mutta pidän peukkuja.

V2.fi | Tero Huomo
< Sunnuntaikolumni: Ku... Ennakossa Survarium... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.04.2015 klo 21.42

Vaikka Steam listaa Parcel-lisenssini "Parcel for Beta Testing", päivittyi peli ilmeisesti tänään normaalisti. Pikaisella testauksella seuraavia tekstistä poikkeavia asioita oli ilmestynyt:

- UI:hin pieniä parannuksia ja selkeytyksiä siellä täällä
- Selkeät tutoriaalikuvat ja näppäimet
- Kaikki tarinaan liittyvä ja tarinan on/off kytkin kadonnut
- Tasoeditori merkitty yhä betaksi

Hiiri ei edelleenkään toimi input-välineenä tasoeditorissa, toivottavasti tulee vielä jatkossa.
Muokannut: Arcane 22.04.2015 klo 21.47 lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.04.2015 klo 08.41

Lisättäköön myös:

Tuo kuvaus co-opista ei ollut "pettynyt" - arvelin jo heti pelin alussa, ettei yhteistyötä saa tämänkaltaiseen peliin kovin paljoa sujuvammin tehtyä. Se on pieni mukava bonus, että peli tukee montaa ohjainta.

Esimerkiksi suhteellisen samalla tavalla moninpeli toimii toisessa puzzle-pelissä, Xbox 360:n Ilomilossa. Vuorottelusta huolimatta pelasin sen tyttöystävän kanssa ilman kummempaa mukinaa. Molemmat kuitenkin osallistuivat jatkuvasti ehdottamalla ratkaisuja tai hoksaamalla, miten juuri liikuteltu palikka vaikuttaa oman hahmon etenemiseen.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova