Tuorein sisältö

V2.fi haastatteli: HearthStonen Witchwoodin viimeistelijä

Manu Pärssinen

05.04.2018 klo 10.35 | Luettu: 1246 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Haastattelussa Mike Donais

Uutta Hearthstone-laajennusta Witchwoodia päästään todennäköisesti pelaamaan aivan lähiviikkoina. V2.fi nappasi (Skype)luurin kauniiseen käteensä ja haastatteli Blizzardin Mike Donais’ta, Hearthstonen Final Designin Principal Game Designeria. Siinäpä vasta ammattinimike!


Mitä Principal Game Designer of Final Design oikein tekee?


- Työtäni on varmistaa, että julkaisemme neljän kuukauden välein peliin laajennuksen, jossa on 135 korttia - ja että sitä on hauska pelata. Sen varmistamiseksi joutuu tekemään monenlaista, mutta se on tiimini homma.

Ja osana sitä on tietenkin ylläpitää pelin tasapainoa?


- Haluamme varmistaa, että kun uusia kortteja julkaistaan, ne ovat tarpeeksi tehokkaita, jotta pelaajilla on paljon kokeiltavaa. Samaan aikaan pitää varmistaa, etteivät ne ole niin tehokkaita, että yhdellä pakalla pyyhitään pöytää. Pitää varmistaa, ettei pelin hauskuus ainakaan vähene uusien korttien myötä.

Onko hauskuus sitten se ykkösasia korttien tasapainottamisessa?


- Jep, meillä on paljon pieniä sääntöjä, joita noudatamme, mutta kaikki pohjautuu aina hauskuuteen. Kun teemme päätöksiä, voittaja on aina hauskempi vaihtoehto.


Pääsiäisen ja Ready Player Onen myötä pääsiäismunat peleissä ovat nyt pinnalla ja Hearthstonekin on niitä täynnä. Mitkä ovat sinun mielestäsi hauskimpia piilotettuja juttuja?


- Pidän kyllä pääsiäismunista, siitä että pelaajat löytävät piilotettuja interaktiivisia juttuja pelistä, cooleja viittauksia tai hauskoja flavor-tekstejä. Minulle parasta pääsiäismunissa on löytämisen tunne, se, että on löytänyt jotain, mitä kukaan muu ei ehkä ole vielä löytänyt. Pakkojen rakentaminenkin liittyy siihen - kun rakennat omaa pakkaasi, sitä haluaa löytää korttiyhdistelmiä, joita kukaan muu ei ole löytänyt. Yllättäviä kortteja tietyn tyylisissä pakoissa ja niin edelleen. Sekin on vähän kuin oman pääsiäismunan löytäisi.

Olemme huhtikuussa ja seuraavaa laajennusta odotetaan. Kerropa lisää Witchwoodin teemasta.


- Witchwoodin keskiössä on noita, joka sattuu olemaan arch-shaman. Hän on saapunut metsään ja tehnyt sen pedoista voimakkaampia, taianomaisempia, pelottavampia. Jopa puista ja luonnosta. Lisäksi on Gilneasin kylä ja Worgen, jossa asustaa ihmissusia. Sitten on hirviönmetsästäjiä, jotka puolustavat kaupunkia metsän pahuudelta sekä koettavat löytää sille syyn ja ratkaisun.

Kumpi tulee ensin, laajennuksen teema vai sen uudet pelimekaniikat? Vai syntyvätkö ne yhtä aikaa?


- Ehkä sellainen yleinen teema tuli ensiksi - halusimme tehdä viktoriaanisen kylän, joka on vähän goottilainen, vähän synkkä. Siitä syntyi Gilneas… ja siihen sopivat taas sitten ihmissudet ja aloimme miettiä, olisiko mukana myös vampyyreja ja minkälaisia olisivat ne hahmot, jotka eivät ole ihmissusia? Pakassa ei tietenkään voi olla 135:ttä ihmissutta! Se johdatti meidät Witchwoodin metsään, jossa tietenkin pitää olla hirviöitä ja teema alkoi muodostua - erilaisia hirviöitä voidaan tehdä vaikka kuinka monta! Sitten siitä tulikin koko laajennuksen nimi. Halusimme myös nostaa valokeilaan Hagatha-noidan ja hänen hulluutensa.

Kerro lisää uusista mekaniikoista, echosta ja rushista.


- Laajennuksen korteissa on käytännössä kolme uutta keywordia, joista echo on yksi. Yksi suosikkini aggro/echo-korteista on Warpath. Se maksaa kaksi manaa ja tekee yhden damagen kaikille minioneille. Koska se on echo (suomeksi kaiku), sen voi pelata kuinka monta kertaa haluaa ja se on täydellinen pienistä minioneista selviämiseen. Warpathista tulee varmasti monien suosikki ja se on hyvä esimerkki siitä, kuinka echo toimii.

- Pidän myös echosta siksi, että se testaa pelaajan taitoa. Jotkut haluavat käyttää sen heti, mutta sitten voi myös kärsivällisesti taktikoida ja säästää sen myöhemmäksi. Sen myötä tulee paljon mahdollisuuksia näyttää olevansa taitava pelaaja.

- Rush taas on uusi avainsana minioneille, eli sillä hyökätään samalla vuorolla, kuin kortti pelataan, mutta sankaria ei saa vahingoittaa. Rushista saa samat vibat kuin chargesta, mutta siitä ei synny sen haittoja. Yksi cool rush-minion on Darius Crowley, joka on legendary ja saa +2/+2 tappaessaan toisen minionin.

- Kolmas uusi asia korteissa on Start of Game, joka aktivoi kyvyn heti pelin alkaessa esimerkiksi riippuen siitä, onko korteissasi vain parillisen määrän maksavia kortteja tai parittoman määrän maksavia kortteja.



Ja nämä tuovat taas lisää strategiaa peliin...


- Kyllä, strategia on tärkeää. Turnauksissa kaikki haluavat tietenkin näyttää olevansa parempia kuin muut, vaikka kaikilla on takana satoja ja satoja matseja. Taitoa vaativat kortit ja pakat ovat paras tapa osoittaa se ja tämä on tärkeää turnauspelaajille.

Viimeisimmissä laajennuksissa on ollut 135 korttia, miten tähän lukemaan päädyttiin?


- Halusimme vain varmistaa, että niitä on tarpeeksi. Että jokaiselle luokalle on jotain uutta ja coolia. Ja että neutraaleissa korteissakin on uutta kivaa. Niitä pitää miettiä eri luokkien kanssa - ovatko ne yhtä hyödyllisiä jokaiselle? Ne ovat meille tärkeitä. Toki luokkakortitkin ovat, koska niillä voi tehdä aivan tiettyjä asioita, kuten Hagathalla, uudella sankarikortilla. Se on shamaanikortti, jonka battlecryn jälkeen minioneja pelatessa saa joka kerta shamaaniloitsun. Jos se olisi neutraalikortti, se olisi liian kummallista. Tällaisia asioita mietimme, jokaisella luokalla pitää olla tuollaisia kortteja sekä muun tyylisiäkin kortteja ja näin saamme useampia ideoita jokaisella luokalle.


Witchwoodissa on myös uutta yksinpelattavaa, millainen on Monster Hunt?


- Sen ideana on… tässä kylässä on paljon palkkionmetsästäjiä, jotka menevät metsään monstereita metsästämään… mutta siitä puhumme lisää vasta sitten, kun laajennus julkaistaan.

Mikä on lempikorttisi toistaiseksi julkistetuista?


On useita juonikkaita kortteja, joista pidän, mutta olen pakanrakentaja sydämeltäni, joten kun näen uusia kortteja enkä vielä tiedä mihin luokkaan ne parhaiten sopivat, minulla on vain hauskaa kokeilla niitä. Tai kun käyn läpi kortteja, voin miettiä, miten ne sopivat eri tilanteisiin, miten niistä olisi minulle hyötyä. Sitä ei tiedä, tuleeko pakasta hyvä vai huono - mutta pelaaminen on aina hauskaa.



Jokaisen laajennuksen myötä peliin tulee uusia asioita, vaihtoehtoja, lisää strategioita - onko vaikeaa pitää Hearthstone yhä mukavana aloittelijoille mutta myös haastavana ammattilaisille?


- Warpathin tyyliset kortit ovat hyvä esimerkki siitä. Se on periaatteessa hyvin yksinkertainen, joten kun aloittelijat lukevat sen kuvauksen, he ymmärtävät, mitä se tekee. Ja kun he pelaavat sen, se tekee mitä pitääkin. Mutta ammattilaiset saavat siitä irti paljon enemmän - kuinka he haluavat sen käyttää, minkä kortin kanssa he haluavat yhdistää sen samaan vuoroon, kuinka kauan he haluavat sitä säilyttää. Se on hieno esimerkki paljon taitoa vaativasta kortista, joka näyttää kuitenkin ystävälliseltä ja helpolta alkaville pelaajille. Hagatha on myös samanlainen, sillä saa paljon shamaanikortteja, joita voi käyttää vaikka heti, mutta sen tietäminen, milloin niitä kannattaa käyttää, vaatii kokemusta erilaisista tilanteista.


Aikaisemmin V2.fi on haastatellut Hearthstonen tiimoilta:
- Antti "Kufdon" Lammi, peliammattilainen
- Peter Whalen, Senior Game Designer
- Ben Thompson, Lead Artist


V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi pelasi: Pääsiä... V2.fi pelasi: Tigers... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova