Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: H1Z1: Battle Royale Beta

Miia Lyyra

19.06.2018 klo 16.13 | Luettu: 4846 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

Muinainen Battle Royale puskee takaisin kärkikahinoihin
Kun puhutaan Battle Royale -peleistä, päädytään usein tiukkaan vääntöön siitä, kuka oli genren ensimmäinen. Joidenkin mielestä kentän avasi Arma 2:n modi, toisten mielestä se taas oli H1Z1. Siis puhutaanko nyt siis samasta pelistä, jonka Daybreak toi Early Accessiin alun perin jo vuoden 2015 alkupuoliskolla? Kyllä, kelataanpa siis muutama vuosi taaksepäin lähihistoriassa.

Historian lyhyt oppimäärä



Kun H1Z1 sai alkunsa, päätettiin peli jakaa kahteen eri osioon, H1Z1: Just Survive ja H1Z1: King of the Kill. Näistä ensimmäinen keskittyi pelkästään avoimessa maailmassa selviytymiseen, kun taas King of the Kill oli Battle Royale. Jotta homma menisi vielä sekavammaksi, myöhemmin tekeleiden nimet muutettiin vielä kerran ja jäljelle jäi Just Survive ja H1Z1. Muutoksen tuulet eivät loppuneet tähän, sillä keväällä 2018 H1Z1 palautettiin kauppapaikalle ilmaisena pelinä.

Konsoliversiosta puhuttiin ensimmäisen kerran jo helmikuussa 2016. Muistan innostuneeni asiasta, mutta kieltämättä myös unohtaneeni koko mahdollisuuden vuosien aikana, sillä julkaisun piti tapahtua jo kesällä 2016. Nyt H1Z1 vihdoin saapui pelattavaksi, mutta harmittavasti kuitenkin vain PlayStation 4:lle. Peli on konsolilla kehitysvaiheessa, joten lopullisesta versiosta ei ole kyse.

Helpotusta pleikkarikansalle



Pelin idea on sama kuin kaikissa muissakin Battle Royaleissa, viimeinen hengissä on voittaja. Mittelöintiä voi harrastaa yksin, yhdessä kaverin kanssa tai viiden hengen tiimissä. Tämän lisäksi tarjolla on Combat Training -tila, jossa voi harjoitella ampumista ja selviytymistä. Pelimuotoa voi suositella kaikille aloittelijoille, jotka haluavat treenata ennen tositaisteluun lähtemistä.

H1Z1n konsoliversiota on hieman helpotettu käyttöliittymän puolesta. Esimerkiksi tavaravalikko on muutettu ohjaimella sujuvammin käytettäväksi. Hieman surkeampi muutos on se, että (ainakaan) beta-versiossa ei pysty valitsemaan mihin kohtaan karttaa haluaisi laskeutua. Lähtölaskennan jälkeen pelaaja heitetään pelin valitsemaan paikkaan, josta on lähdettävä selviytymään eteenpäin. En pidä siitä, että en voi suunnitella kulkemista ennakkoon, joten toivottavasti lopullisessa versiossa on mahdollisuus valita laskeutumisalue.


Aseiden kirjo on laaja ja tarjolla on jos jonkinlaista tuliasetta ja jouskaria. Sen lisäksi pelaajan pystyy verhoilemaan itsensä esimerkiksi kypärällä, suojaliivillä ja kengillä. Harmittavasti esimerkiksi tuliaseiden äänimaailma on kamala ja ampumatuntuma lähes naurettava. Olo onkin kuin räkä poskella sohisi vihollisen suuntaan. Myös itse taistelut jättävät paljon toivomisen varaa.

Ei Battle Royale, vaan romuralli


Kuten muissakin genren teoksissa, myös H1Z1:ssä juostaan kohti alueen keskikohtaa, sillä myrkkypilvi uhkaa viedä mukanaan. Usean ottelun lopputuloksena kuitenkin oli, että viimeisten rinkuloiden kohdalla kahina muuttui romuralliksi. Kaikki ajelivat ympyrää minkä kerkesivät, kunnes jotkut onnettomat joutuivat ajoneuvonsa ulkopuolelle ja litistyivät toisten kulkupelien alle. Kysymys herää, mitä ihmettä? Pelin muuttuminen romuralliksi sai kiinnostukseni lopahtamaan täysin. Kyse ei ollut vain kerrasta, vaan homma toistui lähes jokaisen matsin lopussa. Ei jatkoon. Toisaalta tämä voi kuitenkin olla erottava tekijä esimerkiksi Fortniten ja PUBGin rinnalla.


Valitettavasti peli kärsii muistakin ongelmista. Verrattuna PC-versioon teos on harmaa ja maisema tuntuu olevan kuin savupilven peitossa. Aseet häviävät käsistä ja viholliset eivät kuole, vaikka niiden ylitse ajaisi autolla. Tilanne on harmillinen, sillä pelasin melko aktiivisesti H1Z1n Early Access -versiota ja pidin siitä, mihin se oli menossa. Vaikka PC-puolella pelataan jo turnauksia suurimpien ja tunnetuimpien joukkueiden kesken, on H1Z1llä vaikea matka Battle Royale -pelien kuninkaaksi. BR-teoksia nousee kuin sieniä sateella ja kilpailu on kova. Uskon kuitenkin, että myös H1Z1lle saattaa löytyä oma fanikuntansa konsolipelaajien joukosta. Kaikkia eivät kiinnosta Fortniten sarjakuvamaisuus sekä rakentelu ja PUBG on edelleen saavuttamattomissa pleikkaripelaajilta.

Minulle H1Z1n kehitysprojekti on ollut liian pitkäkestoinen ja puuduttava, joten en näe itseäni pelaamassa näillä taisteluareenoilla. Jään silti odottamaan lopullista konsoliversiota, sillä kyseessä on kuitenkin vain betatesti ja haluan nähdä mihin H1Z1n tarina johtaa.


Betatesti on pelattavissa PlayStation 4:lla siihen asti, kunnes toisin ilmoitetaan.

V2.fi | Miia Lyyra
< Pelataanpa: Kesäauto... V2.fi ensihipaisu ja... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova