Tuorein sisältö

Pelataanpa: MS-DOS-unelmaa - Network Q RAC Rally

Mikko Heinonen

16.09.2018 klo 20.30 | Luettu: 10360 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

580K free memory


Muistatko vielä, miten helppoa pelaaminen oli MS-DOS-aikaan? En minäkään. Sen sijaan muistan loputtomat taistelut äänikortti- ja muistiasetusten kanssa. Fiilistelläänpä tänään rallipeliä, josta näin demon 90-luvun alkupuolella, mutta joka jäi silloin kokeilematta. Ja tehdään se ihan alusta alkaen, asennuksineen päivineen.



V2.fi | Mikko Heinonen
< Turtle Beach Ear For... V2.fi testasi Honor ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

Stalinger

16.09.2018 klo 21.19 1 tykkää tästä

TÄMÄ!!! Muistan pelanneeni ensimmäisellä tietokoneellani (IBM Aptiva 75 Mhz Pentium, 8 Mt Ram) juurikin tätä. Pitkät taipaleet taittui lama-aikana mukavasti näppäimistön avustuksella, ja sääolosuhteet tekivät meiningistä aidompaa kuin ikinä. Iltaisin siis köröttelin yksinäni yössä näitä pikataipaleita. Muistoja, muistoja....
lainaa
jarru

16.09.2018 klo 21.55

Tämä oli rallipelien kuningas ennen Colin McRaeta ja Richard Burnsia. Herättää hyviä muistoja!
lainaa
Retropuristi

16.09.2018 klo 22.07 2 tykkää tästä

Siistiä nähä DOS-juttuja! Tuli tota asennusta kattellessa mieleen et ois ollu kiva kuulla ääntä levykkeiden vaihdoista ja niitten lataamisesta. Äänet on tärkeä osa nostalgiatrippiä! Lisää dossia kiitos.
lainaa
Tonius

17.09.2018 klo 09.47

Muistan hyvin, miten pelattiin DOS-aikana. Eikä todellakaan ollut mitään loputtomia äänikortti/muisti-asetus ongelmia. Kerran kun laittoi oikeat asetukset autoexec.battiin niin ei nihin juurikaan tarvinnut enää koskea!!
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.09.2018 klo 09.56 1 tykkää tästä

Tonius kirjoitti:
Muistan hyvin, miten pelattiin DOS-aikana. Eikä todellakaan ollut mitään loputtomia äänikortti/muisti-asetus ongelmia. Kerran kun laittoi oikeat asetukset autoexec.battiin niin ei nihin juurikaan tarvinnut enää koskea!!


Höpsis köpsis. Jo tässä videossa käy ilmi, että peli vaatii EMS-muistia, jota useimmat pelit eivät osaa käyttää laisinkaan. Ja osa peleistä vaatii niin paljon perusmuistia, että muistissa ei voi olla mitään muuta, ja toisaalta taas ei voi ajaa EMM386:tta, koska se käyttää protected modea ja saa vanhempien pelien Ihan Itte Koodatut (tm) ääniajurit sekoilemaan. Eli sitten kikkaillaan HIMEM.SYSillä että mihin saataisiin tietyt ajurit ja montako filesiä ja buffersia ja paljonko stackia. Tai tehdään kokonaan oma käynnistyskorppu tyyliin Ultima VII.

DOS 6 esitteli tuon käynnistystiedostojen haarautumisen... eikä syyttä.
lainaa
House_Härkönen

17.09.2018 klo 10.08

Vähän liioiteltuja nuo ongelmat, mutta toki jotkut pelit olivat erittäin nirsoja! Esim. jotkut eivät suostuneet toimimaan lainkaan jos EMM386 oli ladattu tai toimivat bugisesti, ja mukaan vielä CDROM-ajurit vaativa muisti yms.; mutta yleensä ne pelit, jotka vaativat paljon perusmuistia (eli conventional eli
lainaa
Gaylord

17.09.2018 klo 16.30

Tämä: https://youtu.be/tNti5bN9ILU
lainaa
Stalinger

22.10.2018 klo 10.36

Ultima 7:n muistisäädöt.... Sai luvan itse opetella käyttämään siinä kohtaa edittiä, että pääsi pelaamaan.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova