Tuorein sisältö

Onko PC:stä jo PeliConeeksi?

Markku Reunanen

01.04.1989 klo 00.01 | Luettu: 9538 kertaa | Teksti: Markku Reunanen

Konttorista kotiin
Pitkään pelkän toimistokoneen leimaa kantaneet IBM PC -yhteensopivat ovat alkaneet hiljalleen ilmestyä myös koteihin ja sitä myöden pelintekijöidenkin kiinnostus on herännyt. Siinä, missä alkuperäinen IBM PC oli hyötykäyttöön suunnattu vihermustanäyttöineen ja surullisenkuuluisine äänineen, ovat nykyiset PC-kloonit jo täysin eri laitteita. Etenkin Amerikan markkinoilla tehokkaat PC:t alkavat olla jo arkipäivää pelikäytössä, kun meillä Euroopassa pelataan vielä pääosin Commodoren koneilla. Joko on koittanut se aika, että tosipelaajan kannattaa ruveta harkitsemaan PC:tä?

Eräs PC:n valtteja muihin 16-bittisiin koneisiin verrattuna on sen nopeus. Jo tavallinen 286-prosessori riittää mukavasti nykypeleihin, mutta todelliseen elementtiinsä PC pääsee, kun se varustetaan tehokkaalla 386-prosessorilla. 25 megahertsin taajuudella jylläävä 386 mahdollistaa etenkin 3D-grafiikassa sellaisen laskennan, että kotitietokoneilla ei enää pysytä perässä. Esimakua tulevasta saatiin jo Flight Simulator 3:ssa. Simulaattorifanien mieltä lämmittää lisäksi se, että PC:n joystick on analoginen eli se mahdollistaa tarkan ohjauksen vaikkapa juuri lentosimulaattoreissa. Tällä hetkellä 386-koneiden hinta on vielä viidentoistatuhannen markan paremmalla puolen, joten ihan joka kodin budjetille ne eivät sovi. Hinnat ovat kuitenkin olleet laskussa jatkuvasti ja esim. 286-pohjaiset kloonikoneet umpilevyllä varustettuna eivät enää maksa sen enempää kuin loppuunsa varusteltu Amiga. Maailmalla huhutaan jo Intelin seuraavasta 486-prosessorista, joka tuo PC-yhteensopiviin entistä enemmän potkua.

Lisää värejä ja parempaa ääntä laajennuksilla


Toinen suuri etu on laajennettavuus: koneen avaamalla paljastuu korttipaikkoja, joilla konettaan voi kohentaa monin tavoin. Esimerkiksi grafiikkakortti on PC-yhteensopivissa vaihdettavissa ja siten peruskoneensa vaatimattomat grafiikkaominaisuudet voi päivittää huipputasolle. Pitkään PC-pelien riesana ollut nelivärinen CGA-grafiikka (Color Graphics Adapter) alkaa jäädä kohta historiaan ja uudet pelit tukevatkin jo vähintään EGA-kortteja (Enhanced Graphics Adapter). EGA pystyy näyttämään kerralla 16 väriä. Tarkkaan mustavalkokuvaan kykenevät Hercules-kortit pystyvät ajamaan CGA-pelejä rajallisesti SIMCGA-emulaattorin avulla, mutta muuten Herculesta ei voi pelaamiseen suositella. Vielä EGA:takin parempaa grafiikkaa saadaan aikaan VGA-korteilla (Video Graphics Array), joista saadaan näytölle peräti 256 eri värisävyä 320x200 pikselin tarkkuudella. Uusimmat pelit tukevat jo VGA-tilaa ja värinäytöllä varustetun teho-PC:n omistaja saakin nauttia silmäähivelevistä grafiikoista..

PC:n piippaukset ovat olleet pitkään naurunaihe etenkin Amiga-käyttäjien keskuudessa, mutta laajennettavuus tulee tässäkin apuun. AdLib-äänikortilla varustettu PC kelpaa peleihin jo mainiosti ja ammattilaistason musiikkiominaisuuksia kaipaava voi ostaa koneeseensa Rolandin MT-32-laajennuksen, jonka massiivisia sointuja on kuultu mm. Sierran seikkailupeleissä. Kolmas suosittu äänikortti on Creative Labsin valmistama CM/S eli Game Blaster, joka pystyy soittamaan samanaikaisesti jopa kahtatoista eri ääntä. CM/S:n kanssa yhteensopiva Sound Blaster lupaa digitoitua ääntä Amigan tapaan, joten kukkaronnyörejä löysäämällä PC:stään saa ulos jo vähintään kotitietokoneiden tasoista musiikkia.

Millaiselle pelaajalle PC sitten sopii? Tehokkaan koneen ja äänikortin hinta on vielä sen verran suolainen, että pelkkään pelaamiseen konetta monikaan ei vielä voi hankkia. Monessa kodissa on jo kuitenkin työkäyttöön hankittu PC ja sitä äänikortilla sekä joystickillä höystämällä työjuhta taipuu pelaamiseenkin: hintaa miettiessä kannattaakin ottaa huomioon se, että yhdellä ja samalla laitteella voi hoitaa kaiken ilman erillistä pelikonetta. Umpilevy on PC:ssä usein vakiovaruste, siinä missä se kotitietokoneisiin tarvii ostaa erikseen. Pelien lataaminen sujuukin umpilevyltä varsin vikkelästi levykkeisiin verrattuna. Tarjonta on koko ajan kohentumaan päin ja parhaiten laitteen numeronmurskauskykyä hyödynnetään vakavammissa peleissä kuten simulaattoreissa ja strategiapeleissä. Myös graafisten seikkailupelien saralla pelattavaa riittää kiitos Sierran King's Questien, Police Questien ja hupaisien Leisure Suit Larryjen. Toimintaa ja hyppelypelejä on toistaiseksi varsin vähän ja niinpä nuoremmille pelaajille soveltuukin luultavasti paremmin vaikkapa pelikonsoli tai Commodore.

V2.fi | Markku Reunanen
< Nintendo DSi saapui ... SimCity ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (20 viestiä)

crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

01.04.2009 klo 01.52

Kyllä Amiga on paljon parempi sekä pelikoneena, että ammattikäytössä, enkä usko että PC ikinä tulee yltämään vastaavanlaiseen grafiikkaan vaikka megahertseillä pullistellaankin. Puhumattakaan Amigan ylivoimaisista ääniominaisuuksista, varsinkin Adlib-äänikorttiin verrattaessa... Voi perhana niitä hienoja aikoja :))
shaminy

01.04.2009 klo 02.09

Hah, vai PC:llä pelejä. Sen myönnän että toi laskentateho sopii simulaatoreihin, mutta muuhun PC:stä ei ole. Etenkin äänet PC-peleissä on aivan surkeat. Ohjauskin näppikseltä vähintäänkin epämiellyttävää.
Mielummin pelaan vaikka vanhalla kuuslankulla kuin jollain IBM laatikolla.
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

01.04.2009 klo 02.54

Amerikan isot markkinat alkavat tehdä PC:stä siellä jo varteenotettavan pelikoneen, joten jatkossa nähdään varmasti enemmän pelejä niillekin. Nyt, kun nuo takavuosien huonot grafiikat ja äänet alkavat olla historiaa, niin miksipä ei. Toki hyppelyihin ja räiskintään Amiga on edelleen omaa luokkaansa, mutta seikkailut ja simulaattorit pyörivät PC:llä jo upeasti. Jos ette usko, niin kokeilkaa vaikka tuota Flight Simulatoria jossain 386:lla.
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.04.2009 klo 07.59

Kyl Amigastakin saa nopeen (nopeemman kun joku rupunen PC) kun pistää 50mHz turbo kortin! Täytetyt vektoritkin pyörii paljon paremmin eikä ongelmii oo tullu kun ihan yhden tai kahden pelin kaa yhteen sopivuudessa. Kyl PC on vaan toimistonörttien taulukko laskentakone eikä mikään pelilaite lol!
blueflame

01.04.2009 klo 09.13

Mulla on ollut PC jo pari vuotta. EGA riittää ihan hyvin, kun ei kukaan tuu koskaan tarvitsemaan VGA:n värimääriä ammattilaisten lisäksi. En usko, että ne tulevat koskaan saamaan suurta suosiota. Fillatut vectoritkin pyörii hyvin jo 088:lani. Esimerkkinä voisi sanoa F-19 Stealth Fighter:n. Ihan kuin olisi itse lentokoneen sisällä.
Anssi

01.04.2009 klo 09.37

Eikä ovi unohtaa sitä, että PC:n perusmuisti on Amiga 500:sta suurempi. Laitevalmistajat lupailevat jo 4 megatavun muistimäärällä olevia koneita, joka mahdollistaa peleihin photorealistista grafiikkaa sekä kohta ilmestyvillä 3d-näytönohjaimilla täysin aidon ja todentuntuisen pelikokemuksen! Kaikenlisäksi hurjimmissa visioissa PC:t pystyisivät kommunikoimaan keskenään puhelinverkon välityksellä!!
Piru

01.04.2009 klo 09.57

intel outside!
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.04.2009 klo 10.37 1 tykkää tästä

Kokeilin kaverilla sen isän PC:tä ja se oli kyllä Amikaan verrattuna ihan törttö! Jotain kuppasta textiseikkailua pelattiin (olisko ollu hallitsija???), ei näistä ole kyllä Commandorelle vastusta! Onnex pääsi nopeesti kotiin pelaan Lotusta...
forever_amiga500

01.04.2009 klo 10.41

PC:llä tarvii ostaa erikseen lisämuistia ja matikkaprosessorin. Amigassa kaikki toimii jo valmiina.
Jarno

01.04.2009 klo 10.49

Anssi, PC:llä noin suurien muistimäärien käsittely vaatii prosessorin siirtämistä järjettömän raskaaseen ns. suojattuun tilaan. Tätä tilaa tukevat lähinnä ammattijärjestelmät jotka on suunniteltu tyystin toisenlaiseen käyttöön kuin pelaamiseen. Jos 80x25 merkkiruutu kiehtoo pelikokemuksena niin siitä vain.

Tosin tämä on aivan turha keskustelu koska ei tommosille muistimäärille ole mitään käyttöä peleissä. Monimutkaisinkin tekoäly pyörii vallan mainiosti 64 kilotavun muistilla.
pekhe

01.04.2009 klo 11.21

Hetkinen.. joku tässä artikkelissa on vikana.
Ollaanko me hypätty ajassa taaksepäin?
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

01.04.2009 klo 11.57

Haha, pitäkää te ne rupuset IBM-PC:nne. Eihän niillä tee yhtään mitään. Amigassa on 2 megatavua keskusmuistia ja IBM-PC:ssä suurin mahdollinen ohjelman käyttöön saama muisti määrä on kuulema vain 640Kt. :P

Lisäksi kaikki uudet Amiga on varustettu kiintolevyillä! Ja saahan Amigaakin laajennettua mm. Zorro-väylään ja siihen kytkettävillä PCI-väyläkorteillakin. :)

Lisäksi AGA on graafisesti ylivoimainen mihinkään mitä IBM-PC pystyy tuottamaan! Amigat ovat henkilökohtaisina tietokoneina lisäksi hyvin päteviä myös toimistossakin.

Tulevaisuudessa kaikki käyttävät Amigaa ja noi rupuset halppis koneet nopeasti kyhättyine roska osineen ovat hyvin minimalistisen markkinoiden haltijoita.
Jarno

01.04.2009 klo 12.19

Ja mitä "3D-näytönohjaimiin" tulee, katselin PC-ostajan oppaasta, että 8514/A maksaa asianmukaisine näyttöineen palttiarallaa uudenkarhean henkilöauton verran. Semmosenko kuvittelet Jani-Petterin makuuhuoneeseen? ;)
Jason_af_Mendelsson

01.04.2009 klo 14.03

äh, mulla on XGA-näyttö, mutta en saa värejä. eiks tosta pitäis saada uslo reilusti yli 4-väriä?
Laffer

01.04.2009 klo 14.13

Ken sent me
Ken

01.04.2009 klo 15.28

Atari FTW!
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

01.04.2009 klo 16.38

PC:ssä on tosiaan se 640 kilotavun perusmuisti, joka ei kuitenkaan ole mikään pahakaan rajoitus - ja näin sanoi itse Bill Gates, joten eiköhän liene parempi uskoa. Lisäksi EMS-muisti mahdollistaa ylämuistin käytön kätevästi 16 kilotavun sivujen kautta erillisellä ajurilla, joten kyllä sen 640 kilotavun ylittävästä muististakin pääsee hyötymään. Luultavasti tulevissa MS-DOSin versioissa päästään eroon koko muistirajoituksesta.
heebo

01.04.2009 klo 17.35

yhdyn pekheen...MITÄ VITTUA?!?
viznut

01.04.2009 klo 21.36

Tämä IBM PC:n laajentelu jollain laajennuskorteilla on täysin naurettavaa vanhentuneen koneen tekohengitystä. Sama kuin laittaisi johonkin C-64:ään tai Apple 2:een jotain uutta prosessoria tai videopiiriä ja väittäisi sen sitten pystyvän kilpailemaan nykyaikaisia koneita kuten Amigaa tai Macintoshia vastaan.

Tosiasia on, että PC:n perusarkkitehtuuri on täysin aikansa elänyt, eikä PC tule pysymään elossa enää kovin monta vuotta. Sitäpaitsi PC-koneiden X86-prosessorit ovat suunnittelultaan täysin ala-arvoisia verrattuna 68000-sarjaan tai tulevaisuuden RISC-prosessoreihin.
sigs

01.04.2009 klo 23.31

pekhe kirjoitti:
Hetkinen.. joku tässä artikkelissa on vikana.
Ollaanko me hypätty ajassa taaksepäin?


No siis, ihan varmasti on. Aika hupaisaa parin pelintekeleen perusteella lähteä vertaamaan PuuCeetä oikeisiin pelikoneisiin. King's Quest? Aika kaukana pelaamisesta semmoinen sukkahousunyhertäminen! Koskahan Turricanin tapaisia Pelejä nähdään PuuCeessä? Ei varmaan vähään aikaan!

Muita tekstejä tältä kirjoittajalta

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova