Tuorein sisältö

V2.fi vieraili: Nordic Game 2020

Miia Lyyra

02.06.2020 klo 15.00 | Luettu: 489 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

NORDIC GAME 2020 ONLINE -PELIKONFERENSSI

27.-29. toukokuuta järjestettiin Nordic Game 2020 Online -pelikonferenssi. Tällä kertaa alunperin fyysiseksi tilaisuudeksi suunniteltu tapahtuma järjestettiin virtuaalisessa muodossa koronapandemian vuoksi. V2.fi:n toimitus pääsi osallistumaan tapahtumaan, tässä hieman tunnelmia sekä ajatuksia..

Mielenkiintoisia puheenvuoroja aamusta iltaan


Nordic Game tarjosi useiden pelialalla työskentelevien henkilöiden puheenvuoroja aamusta iltaan. Tapahtuma alkoi joka päivä noin kello 11 Suomen aikaa ja päättyi iltaseitsemän tietämillä. Puheenvuoroissa käsiteltiin pelialaa ja kulttuuria useasta eri näkökulmasta aina Kiinan markkinoista yksityiskohtaiseen Unityn käyttämiseen. Uskon, että useimmille katsojille löytyi useampikin mielenkiintoinen esitys seurattavaksi.

Katsoin kolmen päivän aikana lähes kaikki puheenvuorot, mutta eniten mieleeni jäivät Ubisoftin Leon Winklerin esitys hänen työhistoriastaan, Diggin Deep Projectin toimitusjohtaja Rosemary Lockhorstin esittely Shadow Edge -pelistä, What the Golf! -pelin Tim Garbosin hulvaton esitelmä komedian käyttämisestä peleissä, Søren Lundgaardin puheenvuoro siitä, miten voi tehdä AAA-pelin AA-pelin budjetilla sekä Jupiter Hadleyn pitämä tärkeä kertomus miltä työuupumus näyttää, tuntuu sekä miten siitä voi selvitä eteenpäin.

Puheenvuorojen lisäksi Nordic Game -tapahtuman yhteydessä järjestettiin Nordic Game Awards -gaala, jonka yhteydessä palkittiin pohjoismaalaisia pelejä. Myös suomalaisittain koettiin riemun hetkiä, sillä paras pelisuunnittelu -pokaalin nappasi Baba is You. Lisäksi Remedyn Control voitti paras teknologia -palkinnon sekä Pohjoismainen vuoden peli 2020 -pystin. Suomalaisten peleistä ehdolle pääsivät myös Barotrauma sekä Druidstone: The Secret of the Menhir Forest, jotka jäivät tällä kertaa ilman palkintoja.



Työssä vain taivas on rajana


Heti Nordic Game -konferenssin ensimmäisenä päivänä kuultiin mielenkiintoinen puheenvuoro Diggin Deep Projectin toimitusjohtaja Rosemary Lockhorstilta. Hän esitteli yhtiön Shadow Edge -mobiilipelin, jota pelaamalla on tarkoitus parantaa pelaajan mielenterveyttä. Kyseessä on eräänlainen pelillisessä muodossa oleva itseapuopas, jossa on mahdollista muun muassa ilmaista itseään. Rosemary käsitteli muun muassa koronaviruksen vaikutusta pelaajiin ja peliin.

Alla lyhyt esittelyvideo Shadow Edgestä. Peli on ladattavissa App Storesta ja Google Play kaupasta.



Useat esitykset käsittelivät puhujan omaa taustaa pelialalla. Yhden mielenkiintoisimmista tarinoista kertoi Leon Winkler, joka on työskennellyt usean vuoden ajan Ubisoftin leivissä ja toimii tällä hetkellä kansainvälisten tapahtumien johtajana. Puheenvuorossaan Winkler korosti hulluinakin pidettyjen ideoiden toteuttamista sekä sen muistamista, että usein tekemisessä on vain taivas rajana.

Pelien tekemisestä kuultiin tarkemmin monenkin eri puhujan toimesta. Yksi mielenkiintoisimmista oli kuitenkin Søren Lundgaardin esitys siitä, kuinka tehdä AAA-luokan teos AA-pelin budjetilla. Aihetta käsiteltiin Ghost Ship Gamesin Deep Rock Galacticin näkökulmasta. Lundgaardin puheissa korostui pelaajien ja pelinkehittäjien välinen vuorovaikutus sekä yhteisöllisyyden luominen. Hyvä yhteisö saa muun muassa kehittäjät panostamaan peliin entistä enemmän ja lisäksi vahva pelaajakunta voi auttaa positiivisella tavalla myös pelin markkinoinnissa. Puheenvuorossa esimerkkinä käytettiin pelaajien luomia fanitaideteoksia.



Uusilla ajatuksilla eteenpäin


Kokonaisuudessaan Nordic Game -pelikonferenssi oli mukava kokemus! Joskus tapahtumiin osallistumisen esteenä on esimerkiksi toiseen maahan tai kaupunkiin matkustaminen, mutta virtuaaliset tapahtumat mahdollistavat mukaan pääsyn myös hieman kauempaa. Tapahtumaa oli mukava ja selkeä seurata netin välitykseltä ja jopa Nordic Game Awards -gaalassa oli juhlan tuntua, sillä kaikkiin ehdokkaisiin otettiin yhteyttä videovälitteisesti ennen voittajan valintaa. Tapahtumantekijät ansaitsevatkin isot kiitokset laadukkaan tilaisuuden tuottamisesta. Jos jotain kehitysehdotuksia pitäisi antaa, voisi osa esiintyjien vuoroista olla hieman pidempiä, sillä joidenkin esitysten kohdalla annettu aika ei riittänyt. Esimerkiksi viimeisenä tapahtumapäivänä kuultu “Same Game - Different Music” -esitys loppui aivan liian aikaisin. 45 minuutin aikana viisi musiikin tuottajaa keskusteli pelimusiikista, mutta lyhyt aika mahdollisti lähinnä vain kevyen pintaraapaisun aiheeseen. Olisin mielelläni kuunnellut keskustelua pidempäänkin.

Osa puheenvuoroista perehtyi todella syvällisesti esimerkiksi Unity-ohjelman käyttöön, mistä minulla ei ole minkäänlaista kokemusta. Oli kuitenkin mukava huomata, että tapahtuman ohjelmistossa on löytynyt aikaa myös todella spesifien aiheiden esittelyille ja opastuksille. Vaikka en itse suunnittele tai kehitä pelejä, oli mielenkiintoista kuulla, minkälainen prosessi niiden takana oikein on. Suosittelen mahdollisuuksien mukaan osallistumaan Nordic Game -tapahtumaan tai vastaavanlaisiin kekkereihin, mikäli peliala kiinnostaa esimerkiksi töiden tai opiskelun puolesta. Minulle puheenvuorot kolahtivat sekä peliarvostelijan, luovan alan työntekijän että nykykulttuurin tutkimuksen opiskelijan näkökulmasta.

Seuraava pelikonferenssi NG20+ järjestetään Slagthusetissa Malmössä 25.-27. marraskuuta.



V2.fi | Miia Lyyra
< Pelataanpa: N64-show... Pelataanpa: Kun Test... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova