Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Xbox Series X:lle optimoidut pelit

Miia Lyyra

19.11.2020 klo 14.30 | Luettu: 1276 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

PÄIVITETYT XBOX SERIES X -PELIT KOEAJOSSA
V2.fi:n toimitukseen saapui tovi sitten Microsoftin uuden sukupolven konsoli Xbox Series X. Julkaisimme aiemmin kaksi videota, joista toisessa avataan konsolin laatikko ja toisella videolla tutkaillaan tarkemmin konsolia ja sen toimivuutta. Tässä artikkelissa perehdymme hieman tarkemmin peleihin, jotka ovat saaneet optimointeja Xbox Series X -konsolia varten.



Xbox Series X|S -optimoinnit, mitä ne ovat?


Saimme Microsoftilta kokeiltavaksi kasan erilaisia pelejä, joiden joukossa olivat muun muassa juuri julkaistut Assassin’s Creed Valhalla, Watch Dogs: Legion ja DIRT 5. Nipussa oli kuitenkin myös hieman vanhempia teoksia, kuten Forza Horizon 4. Koska V2.fi on jo julkaissut tai on julkaisemassa peleistä syväluotaavammat arvostelut, tässä artikkelissa keskitymme enimmäkseen teknisiin ominaisuuksiin, pelien näyttävyyteen eli graafisiin ominaisuuksiin sekä yleiseen toimivuuteen.

Melko nopeasti on käynyt selväksi, että teknisestä näkökulmasta pelit ovat melkoinen soppa selvitettäväksi. Microsoft on helpottanut optimoitujen teoksien tunnistamista lätkäisemällä Series X|S -leiman niiden pelien päälle, jotka sisältävät optimointeja. Mainoslauseiden näkökulmasta leimalla voidaan tarkoittaa muun muassa jopa 120 FPS:n ruudunpäivitysnopeutta, nopeampia latausaikoja, parannettuja grafiikoita sekä ray tracing säteenseurantaa.

Assassin’s Creed Valhalla

Tiedot: 4K Ultra HD ja 60 FPS

Täytyy myöntää heti alkuun, että olin valmis heittämään uusimman Assassin’s Creedin muutaman tunnin jälkeen mappi ööhön odottelemaan parempia aikoja. Syynä tähän oli runsas bugien määrä. Kyse ei ollut vain siitä, että viholliset seisoivat typerästi seinän vieressä odottaen kuolemaansa, vaan ongelmat ulottuivat useaan eri osa-alueeseen. Xbox Series X:llä ongelmana oli muun muassa kuvan repeily, sillä melko usein ruudussa vilahti koko ruudun levyisiä vaakaraitoja. Googlettelun perusteella en ole ongelman kanssa yksin. Ihmetystä on aiheuttanut myös HDR, joka on osalla pelaajista aiheuttanut liian tumman tilan, kun taas minun kohdallani HDR toi mukanaan outoa “harmaata usvaa”. Ajauduin Googlen kautta keskustelujen ja videoiden pariin, joissa pelaajat kyselivät parhaita HDR-asetuksia eri näyttöpäätteille. Ihmetystä aiheuttaa se, että mikäli HDR-asetus on päällä, ei kontrastia ja kirkkautta voi säätää lainkaan.


“Harmaa usva” aiheuttaa pientä kiukkua ja ihmetystä, sillä hetkittäin pelimaailma näyttää todella hienolta. Esimerkiksi lumisen vuoriston huipulla kirkkaassa kelissä auringon noustessa tai laskiessa näkymät ovat hulppeita eikä harmaudesta ole tietoakaan. Päivän pimetessä tai sisätiloissa harmaus astuu kehiin ja onnistuu muuttamaan näkymän ja koko värimaailman oudon haaleaksi. Esimerkiksi päivänvalossa näkynyt punainen ei ollut enää punainen, vaan harmaanruskea.


Yleisesti viikinkiseikkailu pyörii nätisti ja eron kuvanlaadussa huomaa parhaiten silloin, kun seikkailua testaa Xbox Onella ja palaa takaisin XSX:lle tai asettaa kuvanlaaduksi 1080p. Parhaiten eroavaisuudet näkyvät runsaasti liikkeitä sisältävissä kohtauksissa. Näitä ovat muun muassa laivalla seilaaminen ja taistelut. Muutoksia näkee myös kohteissa, joissa on runsaasti yksityiskohtia, kuten esimerkiksi viikinkien rakennukset.



Forza Horizon 4

Tiedot: 4K Ultra HD ja 60 FPS / Smart Delivery

Aiemmin julkaistussa videossa näytimme, miltä Forza Horizon 4:n valikko näytti Xbox Series X -konsolilla. Olimme saaneet ennakkoon tiedon, että peli kuuluisi jo optimoituihin peleihin, mutta tilanne taisi olla hieman toinen, eikä päivitystä ilmeisesti ollutkaan vielä saatavilla. V2.fi:n Xbox Series X -videon julkaisemisen aikoihin Forza Horizon 4 sai uuden päivityspaketin, jonka ansiosta minulla peli latautui kokonaan uudelleen. Päivityksen jälkeen valikosta poistui mahdollisuus valita quality moden ja performace moden välillä, mikä tarkoittaa ettei valintaa voi enää tehdä 30 FPS:n ja 60 FPS:n välillä, vaan ajelut suoritetaan automaattisesti 4K:na ja 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.


Vaikka Forza Horizon 4:n kanssa valinta ei ole enää ajankohtainen, on sama tilanne tällä hetkellä käynnissä 6. marraskuuta julkaistun DIRT 5:n kohdalla. Pelaajan on priorisoitava joko kuvanlaatua tai ruudunpäivitysnopeutta. Käytännössä tämä tarkoittaa valintaa 4K/60 FPS.n ja 4K/120 FPS:n välillä. Niinpä keskustelu valintojen tekemisestä on edelleen ajankohtaista, vaikkakin muiden pelien kohdalla.

Ajopelit eivät kuulu vakituiseen pelivalikoimaani ja virtuaaliseen rattiin tulee hypättyä harvoin. Forza Horizon 4 kuitenkin miellyttää erityisesti latausajoillaan, sillä odottelua on huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Tästä kiitos kuuluu tietenkin konsolin sisuksissa pauhaavalle SSD:lle. Ruudunpäivitysnopeudessakaan ei ole moitittavaa ja tarjolla on omien havaintojeni mukaan melkoisen tasaista menoa. On kuitenkin muistettava, että Forza Horizon 4 on jo muutaman vuoden vanha peli, enkä voi todeta sen näyttäneen huonolta ensimmäisellä kokeilukerrallakaan Xbox Series X:llä tai edes Xbox One X:llä.


Forza Horizon 4 -pelistä enemmän kiinnostuneille on luvassa mielenkiintoisia havaintoja, sillä Digital Foundry perehtyi pelin optimointiin laajemmin ja vertaili Xbox Series -versioita keskenään myös Xbox One -versioon sekä PC-versioon. Mukana on paljon kuvia, joista yksi on erittäin mielenkiintoinen ja saa pohtimaan optimointia tarkemmin. Videossa esittelyyn pääsee kuvapari, jossa vastakkain ovat Xbox Series X:llä otettu kaappaus ja Xbox One X:llä (quality modella) otettu kaappaus. Kun kuvia katsoo, huomaa ettei XSX:lle optimoidussa versiossa näy esimerkiksi puiden varjoja ollenkaan. Asia kiinnostanee varmasti heitä, jotka ovat pelin suuria ystäviä.

Alla Digital Foundryn tekemä syväluotaava video Forza Horizon 4:stä. Videota voi suositella katsottavaksi, mikäli asia kiinnostaa syvällisemmin.



Watch Dogs: Legion

Tiedot: 4K Ultra HD, 30 FPS ja Ray Tracing / Smart Delivery

Watch Dogs: Legion on malliesimerkki, jos tuumitaan minkä pelin avulla voidaan parhaiten esitellä uuden konsolin ominaisuuksia. Watch Dogs: Legion on myös niitä harvoja pelejä, joissa on käytössä jo säteenseuranta eli ray tracing. Siinä missä osa peleistä tarjoilee 60 FPS:n tai jopa 120 FPS:n ruudunpäivitysnopeutta, tapahtuu Lontoon katujen tarpominen 30 FPS:n nopeudella. Nopeus ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, vaan on otettava huomioon kokonaisuus.


Pelin teknisistä tiedoista keskustelusta tulee mielenkiintoista, kun otetaan huomioon, miten peli pyörii PC:llä. Esimerkiksi Ubisoftin julkaisemassa Watch Dogs: Legion - Xbox Series X inside look -videossa eräs kommentoija kertoo että: “pelillä on vaikeuksia pyöriä 4K 60fps RTX 3090 näytönohjaimella ja ihmiset valittavat 4K 30 FPS ray tracingista 500 dollarin koneella”. Artikkeleita lukiessa käy selväksi, että Watch Dogsilla on tosiaan vaikeuksia pyöriä tietokoneella ja ruudunpäivitys on kaikkea 20 FPS:n ja 60 FPS:n väliltä.

Omien havaintojeni perusteella Xbox Series X:llä ruudunpäivitys pysyy melko tasaisena, eikä sen kanssa ole ongelmia. Tottakai olisi mukavaa, että ruudunpäivitys olisi nopeampaa, mutta säteenseurannan mukana oleminen vaikuttaa myös FPS:ään. Kyse ei ole pelkästään Xboxin ongelmasta, vaan yleisestä tekniikkaan ja rautaan liittyvistä haasteesta. Olen tyytyväinen siihen, että Watch Dogs: Legion pyörii 4K:na tasaista kolmeakymmentä laitteella, joka tosiaan maksaa noin 500 euroa.


Mielenkiintoisin lisä on ehdottomasti säteenseuranta. Ja mikä voisikaan olla parempi paikka näyttämään varjoja, valaistusta ja heijastuksia kuin Lontoo? Pelin vuorokausirytmi ja sään vaihtelut tuovat runsaasti herkullisia paikkoja tarkastella näkymiä. Sateiset kadut heijastavat todella kauniisti talojen varjoja ja mainosten neonvaloja. Lisäksi lätäköistä kaahailevien autojen kyljet heijastavat kadun näkymää ja vesipisaroita. HDR ja ray tracing ovat lyömätön yhdistelmä neonvalojen ja mainostaulujen valaisemassa Lontoossa. Kaiken kukkuraksi yöllä kirkkaana loistava parlamenttitalo heijastuu järisyttävän kauniisti Thames-joen pinnasta. Hämmentävintä kuitenkin on, miten erilailla HDR toimii Ubisoftin kahdessa samoihin aikoihin julkaistuissa uusissa peleissä. Watch Dogs: Legionissa en kokenut mitään ongelmaa HDR:n kanssa, kun taas Assassin’s Creed Valhallassa en edelleenkään ole löytänyt itselleni mieluisia kuvanlaatuasetuksia.



NBA 2K21 Next Generation

Tiedot: 4K Ultra HD ja 60fps

Elokuussa julkaistussa tiedotteessa EA paljasti, että NBA 2K21 tulisi saamaan kolme versiota, joista yksi olisi tarkoitettu Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle ja toinen uuden sukupolven konsoleille. Samalla kerrottiin, että Next Gen -versio tulisi maksamaan 10 euroa enemmän. Mikäli pelaaja taas haluaisi päästä pelaamaan kahden eri sukupolven konsoleilla, olisi rahapussia raotettava 100 euron verran ja ostettava kolmas versio Mamba Forever Edition. NBA 2K21 ei ole osa Smart Delivery -palvelua.


Next Gen -versio tuo mukanaan paljon grafiikkaan liittyviä päivityksiä. Korisotteluita on myös elävöitetty 150 tekoälyn voimin, jotka toimivat interaktiivisesti keskenään. Lisäksi uudistusta kokivat pelaajien animaatiot ja liikkuvuus. Ensimmäisessä otteluissa huomioni kiinnittyi kiiltävään parkettiin ja urheilijoiden hikikarpaloihin, jotka kiilsivät valuessaan pitkin pelaajien ihoa. Havainnot hien suhteen naurattivat hieman, mutta kyllähän ne tuovat autenttista urheilun tuntua!

SSD:stä johtuen latausajat ovat myös NBA 2K21:n kohdalla erittäin nopeita, eikä pelikentille pääsemistä tarvitse juurikaan odotella. Next Gen -versioissa on myös pelillisiä ominaisuuksia, joita ei vanhemmilla konsoleilla nähdä. Näistä esimerkkinä The W -pelitila, jossa pääsee MyPlayer-henkisesti rakentamaan omaa pelaajauraa WNBAn puolelta eli naisten koripallon ammattilaisten sarjasta. WNBA tuli mukaan NBA-sarjan peliin viime vuonna, mutta on tällä kertaa entistä näkyvämmässä ja suuremmassa roolissa kuin aiemmin. On kuitenkin hieman outoa, että naisten koripalloilun ammattilaissarjasta ei päästä nauttimaan samalla tavalla vanhemmilla konsoleilla kuin uusilla, vaan se vaatii sijoittamista uuteen konsoliin sekä kalliimpaan versioon pelistä.

via GIPHY



NBA 2K21 Next Gen -versiossa huomion arvoista ovat ehdottomasti kirkkaammat värit ja sujuvat animaatiot, jotka tekevät pelistä hetkittäin yllättävän realistisen näköisen. Tällaisia hetkiä ovat esimerkiksi koko areenaa koskevat pelikuvat. Suosituimmat pelaajat on mallinnettu pieniä yksityiskohtia myöten, mutta valitettavasti hieman tuntemattomammat pelaajat vain vähän sinne päin. Myöskään muu areenalla oleva väki ei ole kummoisen näköistä ja väliaikaesityksen tanssijatkin näyttävät keskenään identtisiltä. Toisaalta urheilupeleissä tärkeintä on pelaamisen sujuvuus, joka on NBA 2K21 Next Gen -versiossa hinkattu todella miellyttäväksi. Jopa minä, joka en urheilupeleistä välitä, saatan ottaa tulevaisuudessa muutamia otteluita kavereiden kanssa. Ihan huvikseen.

Yhteenveto


Kuten esimerkeistä voi huomata, optimointeja voidaan tehdä monella eri tapaa, eivätkä kaikki pelit sisällä kaikkia mahdollisia herkkuja. Yleisesti voitaneen todeta, että Xbox Series X:n latausajat ovat uskomattoman nopeita verrattuna Xbox One X:n latausaikoihin. Joidenkin pelien kohdalla voidaan eroista voidaan puhua minuuteista. Parhaiten erot latausajoissa huomaa, kun pelaa esimerkiksi viikon Xbox Series X:llä, jonka jälkeen palaa takaisin Xbox Onen pariin. Eroavaisuudet esimerkiksi pelikuvan väreissä ja yksityiskohdissa tulevat myös parhaiten esille vaihdellessa konsoliversiota. Onneksi tämä on mahdollista Xboxin Smart Delivery -palvelun avulla, jolloin kuka tahansa voi etsiä ja tutkia eroavaisuuksia itse omilla laitteilla tehden samalla päätelmiä pohjautuen omiin kokemuksiin.

Mahdollisia lataustaukojen odotteluja vähentää myös Quick Resume -ominaisuus eli pikapalautus. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käynnissä voi olla kolme Xbox Series -peliä (vanhempia enemmän), joiden välillä voi liikkua vapautuneesti ilman pelin uudelleenkäynnistystä ja odottelua. Ominaisuuden käyttö ei vaikuta konsolin tehokkuuteen, joten Quick Resumea voi käyttää siltä osin hyvillä mielin. Palvelussa on kuitenkin tällä hetkellä ongelmia, eikä se toimi sujuvasti kaikkien teoksien kesken. Ongelmat on luvattu korjata mahdollisimman nopeasti. Palvelussa kuitenkin ärsyttää, ettei ole olemassa listaa, josta voisi selvästi nähdä, mitkä pelit ovat auki Quick Resumen kautta.

Osa tämän artikkelin kritiikistä ei kohdistu pelkästään Xbox Series X -konsoliin tai edes Microsoftiin, vaan samoja ongelmia lienee myös muilla laitteilla. Erityisen ongelmalliseksi koen pelejä koskevan informaation puutteen, sillä pelaajan on tehtävä runsaasti töitä, jotta hän löytää kaikki tiedot koskien optimointeja ja ominaisuuksia. Toivon mukaan viestintä selkeytyy tulevaisuudessa, ja luulen, että kattavia taulukoita tulee jatkossa saataville vähintään pelaajien itsensä toteuttamina. Toki Microsoft on jo nyt julkaissut sivuillaan listan peleistä, jotka on jo optimoitu tai ovat saamassa optimoinnin. Listassa ei kuitenkaan avata tarkemmin, mitä kaikkia parannuksia ne sisältävät eikä kaikkiin listattuihin peleihin ole olemassa pelikohtaista sivustoa, josta voisi katsoa tarkempia tietoja.


Optimoinnit voivat aiheuttaa myös harmaita hiuksia ja epätietoisuutta. Esimerkiksi Forza Horizon 4:n tapauksessa optimoinnit eivät jokaisen osa-alueen kannalta ole menneet parempaan suuntaan. Tällä hetkellä konsolipelaajan on myös vaikea tietää todellista ruudunpäivityksen nopeutta, sillä harvan pelin asetusvalikosta löytyy FPS-mittaria päälle laitettavaksi. Joukosta löytyy ainakin yksi poikkeus, Fortnite, jossa mittarin saa laitettua näkyville. Kokeillessani ominaisuutta, rullasivat otteluni melko tasaisen 60 FPS:n voimin. Toivoisin, että peleihin itsessään tai Xbox Series X:ään tulisi mahdollisuus laittaa ruudunpäivitysnopeusmittari näkyviin, jotta tavallisenkin pelaajan olisi mahdollista helposti seurata nopeutta samalla tavalla kuin se on mahdollista tietokoneella. Toivoisin myös, että Xbox Series X:llä olisi mahdollista vaihtaa resoluutiota ja ruudunpäivitysnopeutta helpommin, esimerkiksi suoraan itse pelin valikoista kuten tietokoneella. Minulle kelpaisi jatkossa mahdollisuus nauttia peleistä myös esimerkiksi 1440p, 60 FPS, säteenseurannalla ja HDR:llä. Enkä usko olevani ainoa, sillä on pelaajia, jotka käyttävät 4K television sijasta tietokoneen yhteydessä tai erikseen ostettuja 1440p-näyttöjä.

Pelinkehittäjiltä toivoisin ehdottomasti parannusta pelien asetukset-valikkoihin, sillä tällä hetkellä ne ovat melkoisen järkyttäviä ja sekavia. Nyt uusien konsoleiden ja pelien kanssa on vain luotettava siihen, että teoksen mainostekstien infot pitävät paikkaansa ja ne toteutuvat peleissä myös käytännössä. Ainoat luotettavat mittarit ovat tällä hetkellä pelaajan omat silmät sekä teknisten pelivideoiden tekemisiin erikoistuneet toimittajat, joiden videoista voi katsoa tarkempia havaintoja.

Ymmärrän kyllä, että konsolipuolella tilannetta mutkistaa se, että tällä hetkellä peleistä on tehtävä eri versioita useille eri konsoleille. Tämä saattaa mutkistaa ja viivästyttää pienten ominaisuuksien kehittämistä. Keskustelupalstoja ja YouTube-videoiden kommenttikenttiä lukiessa en kuitenkaan näytä olevan ainoa, joka on huomannut viettävänsä aiempaa enemmän aikaa pelien valikoissa säätäen HDR:ää tai milloin mitäkin ominaisuutta. Toivoisin, että tilanteeseen tulisi helpotusta ja jatkossa voisi nauttia entistä enemmän itse pelaamisesta. Uskon kuitenkin että konsolivalmistajat ja pelinkehittäjät saavat ongelmat ratkottua ja kyseessä on vain alkukankeus sekä uusien asioiden opettelu. Nyt on aika kuunnella pelaajia ja poimia ehdotettuja kehitysehdotuksia eri foorumeilta sekä toteuttaa niitä.

V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi haastatteli: D... V2.fi pelasi: SpellF... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova