Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Final Fantasy XIV PlayStation 5 -versio

Miikka Lehtonen

22.06.2021 klo 20.55 | Luettu: 1108 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Final Fantasy XIV on nyt myös uuden sukupolven paras MMO
V2.fi:n pitkäaikaisille lukijoille ei varmasti tule enää yllätyksenä kuulla, että Square Enixin mainio Final Fantasy XIV on eräs suosikkipeleistäni ja mielestäni kiistatta tämän hetken paras MMO-peli. Olen tähän saakka pelaillut Final Fantasyni puhtaasti PC:llä näppäimistön ja hiiren välityksellä, mutta jos Warrior of Lightin seikkailut ovat jotain opettaneet, niin sen, että edessä on aina jotain uutta ja yllättävää.


Tässä tapauksessa uusi ja yllättävä juttu oli toukokuussa julkaistu PlayStation 5 -käännös Final Fantasy XIV:stä. Konsoliversio ei sinänsä ole mikään uusi juttu, mutta uuden sukupolven julkaisut ovat vielä sen verran harvassa, että niistä on tartuttava kiinni, kun niitä kohtaa.

Miten siis onnistuu PC-mieheltä konsoli-seikkailu? Onko Final Fantasy XIV:n PlayStation 5 -versio vain halpa uudelleenbrändäys vai todellinen uuden sukupolven käännös?

Juuret konsoleissa


Final Fantasy XIV on siitä erikoinen MMO, että se suunniteltiin alusta saakka pelattavaksi PC:n ohella myös konsoleilla. Tämä tarkoittaa, että pelin keskeiset peliluupit ja kontrollit on suunniteltu alusta saakka sellaisiksi, että ne toimivat myös konsolien peliohjaimilla yhtä hyvin kuin PC:lläkin. Olin silti yllättynyt siitä, miten monipuoliset ohjausvaihtoehdot myös konsoliversiosta löytyy. Jos haluaa, PlayStation 5:lläkin voi pelata näppäimistöllä ja hiirellä, kunhan sellaiset vain lyö konsoliin kiinni.


Rehellisesti sanoen ohjaimella pelaaminen on kuitenkin jotain, mitä olen halunnut koittaa jo pitkään. En ole kuitenkaan aiemmin saanut aikaiseksi, koska ohjaintyypin vaihto on melkoinen prosessi ja vaatii lihasmuistin uudelleenkalibrointia. Sekä kontrollien, HUD-näytön ja muiden valikoiden räpläämistä tuntikaupalla.

Lopputulos kuitenkin toimii: koska Final Fantasy XIV on alusta saakka suunniteltu pelattavaksi peliohjaimilla, käytössä on paljon monipuolisempia vaihtoehtoja kuin vain ne ohjaimen neljä perusnappia. Komentoja saa sijoiteltua ristiohjaimen ja päänäppäinten taakse, mutta niiden käyttö vaatii liipaisinten pohjaan vetämistä. Normaalin L2:n ja R2:n ohella liipaisinten tuplavedot, L2 -> R2 -liikkeet ja monet muut kikat saa vaihtamaan uusiin alisivuihin, joiden avulla hahmoluokkien vaatimat pari tusinaa kykyä saa helposti sijoiteltua sellaisiin paikkoihin, että niistä saa taistelun tiimellyksessäkin kiinni.


Yhdessä asiassa tein PC-myönnytyksen: näppäimistö on kiinni PlayStationissa, koska sen avulla on huomattavasti nopeampi ja helpompi kirjoitella chattiviestejä ja jutella kiltakavereiden kanssa kuin ohjaimen virtuaalinäppäimistöllä.

Kuten niin monessa muussakin asiassa, myös tässä Final Fantasy XIV:n mainiosta yhteisöstä oli paljon apua, sillä yhteisön jäsenet ovat tuottaneet nettiin lukuisia äärimmäisen kattavia oppaita, joissa pohditaan hyvän kykysijoittelun teoriaa, opetetaan hyödyllisiä macroja ja ties mitä muuta. Lopulta vaihto konsoliversioon oli siis hyvin sujuva kokemus.

Vanha peli, uusi sukupolvi


Final Fantasy XIV:n PlayStation 5 -versio on julkaistu ilmaisena päivityksenä kaikille PlayStation 4 -version omistajille. Päivityksen jälkeen se näkyy konsolin perspektiivistä natiivina PlayStation 5 -pelinä, vaikka toki pohjautuukin pitkälti PlayStation 4 -version tekonologiaan.

Sukupolvenvaihdoksen myötä Squaren kehittäjät ovat lisäilleet peliin jos jonkinlaisia pieniä ja vähän suurempiakin uudistuksia. Näistä näkyvin on se, että Final Fantasy XIV:tä ei ole enää lukittu 1080P-resoluutioon. Tarjolla on 1440P-resoluutiolla ja 60 FPS:n nopeudella pyörivä vaihtoehto, sekä 4K-versio, joka tavoittelee 40 FPS:n ruudunpäivitysnopeutta. Sanon ”tavoittelee”, koska hektisimmissä paikoissa – kuten vaikka Limsa Lominsan keskusaukiolla, jossa ympärillä parveilee satoja pelaajia – ruudunpäivitysnopeus takkuilee hieman.


Resoluution valinnasta riippumatta myös käyttöliittymän kokoa voi säädellä vapaasti ja juhlan kunniaksi kaikki sen elementit on myös päivitetty paljon entistä tarkemmiksi versioiksi. Niinpä käyttöliittymä näyttää todella tarkalta ja puhtaalta.

Tuntuu että mukaan on heitelty myös jos nyt ei suorastaan säteenseurantaa, niin ainakin uusia graafisia efektejä. Heijastukset ja valoefektit ovat paljon paremman näköisiä kuin PlayStation 4:llä, resoluutiosta riippumatta. DualSense-ohjaimen uusia ominaisuuksia ei sen ihmeemmin hyödynnetä, mutta pieniä tärinäefektejä on havaittavissa askelten, loitsujen ja hyökkäysten siivittäjänä.

Se kaikkein muikein uudistus ei kuitenkaan ole mikään visuaalinen kikka, vaan koko pelikokemusta parantava juttu: lataustauot. PlayStation 5:n vakiovarustukseen kuuluvan SSD-kiintolevyn ansiosta lataustauot ovat miltei olemattoman pieniä.

Edelleen markkinoiden paras MMO


Final Fantasy XIV:n PlayStation 5 -versio on todella onnistunut paketti. 4K/60 olisi tietenkin ollut erinomaisen kiva juttu, joten toivottavasti kehitystiimi vielä tuunailee pelimoottoriaan jatkossa ja koittaa saada siitä hieman enemmän tehoja irti. Realistisesti se taitaa kuitenkin jäädä PlayStation 5 Pro:n varaan. Muuten valittamista ei sitten olekaan. Peli pyörii hyvin, näyttää erinomaisen kauniilta ja konsoliversion todella monipuoliset säädöt ja kustomointivaihtoehdot ovat miltei historiallisen kattavia. Ihan loogista, koska PC- ja konsoliversiot ovat sisällöltään identtiset, joten kaikki samat säädöt ja optiot löytyvät molemmista.


Ja Final Fantasy XIV itse? Se on mielestäni edelleen kiistatta markkinoiden paras MMO, eikä ero World of Warcraftiin ainakaan kutistu Blizzardin kehittäjien tehdessä hölmöjä ja pelaajavastaisia ratkaisuja yksi toisensa jälkeen.

Peli kiihdyttää parhaillaan kohti marraskuussa julkaistavaa Endwalker-lisäosaa, joten perinteisen Final Fantasy XIV -päivitysaikataulun mukaisesti äskettäin ilmestyneet sisältöpäivitykset ovat alustaneet lisälevyn tapahtumia, kieltämättä aika kutkuttaviin suuntiin. Tekemistä riittää muutenkin valtavasti esimerkiksi Nier-yhteistyöraidien, uusien luolastojen, avoimen Bozja-pelialueen ja muiden sisältöpäivitysten tuomien juttujen muodossa.


Aika ei ole siis koskaan ollut näin hyvä hypätä Final Fantasy XIV:n kelkkaan ja lähteä vaikka levelöimään omaa valon soturiaan kohti 80. kokemustasoa ja Endwalkeria. Ja kai kaikki tiesivät, että palkitun Final Fantasy XIV -massiivimoninpelin ilmainen kokeiluversio ulottuu 60. tasolle saakka ja sisältää myös Heavensward-lisälevyn!



V2.fi | Miikka Lehtonen
< Retro Rewind: Muista... V2.fi testasi: Rocca... >

Keskustelut (1 viestiä)

Joni

24.06.2021 klo 00.22 1 tykkää tästä

Based.

Kommentin minimipituus on 10 merkkiä!
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova