Tuorein sisältö

V2.fi laiteuutiset-special: Philipsin mysteerimatka paljasti panostuksen pelaajamarkkinoihin - tätä on Evnia

Manu Pärssinen

22.10.2022 klo 16.55 | Luettu: 10163 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Philips haastaa Razerin, Logitechin ja kumppanit
Philips Monitors - jonka sometunnus on jo jonkin aikaa ollut “PhilipsGaming”, kutsui noin 300 toimittajaa, somevaikuttajaa, esports-ammattilaista ja muuta yhteistyökumppania Pariisiin 20.10., mutta ei kertonut, mistä on kyse. Sen lisäksi, ettei paikalle kuljetetuille kerrottu, mitä tilaisuudessa kerrotaan, muuta kuin “A new gaming era is coming”, ei myöskään kerrottu sitä, missä tapahtuma tulee tarkalleen olemaan. V2.fi pääsi kyytiin ihmettelemään.

Ukkosilman tahdittaman linja-automatkan jälkeen bussi kaarsi Ranskan kansallisstadionin Stade De Francen pihaan ja sen sisuksiin. Hämmennys oli kosketeltavaa, kun joukkio johdatettiin läpi savukoneiden, neonvalojen ja pukuhuoneen, jossa roikkuvissa paidoissa luki sellaisia sanoja kuin “Magnavox Odyssey 1972”, “Commodore 64 1982” ja niin edelleen. Stadion oli valaistu komeasti, jumboruudulla luki Philips ja sitten sisätiloissa tarjottiin alkujuomia sekä pikkunaposteltavaa jazzbändin säestämänä. Tässäkö tämä?



No ei aivan. Edelleenkään kukaan ei tuntunut tietävän mistä on kyse, mutta reilua tuntia myöhemmin juhlakansa valui auditorioon ja sitten asiat alkoivat loksahdella kohdilleen: Philips julkisti kokonaan uuden Evnia-brändin, jonka alla se julkaisee pelikansalle - väittämänsä mukaan peruspelaajista esports-ammattilaisiin - suunnattua välineistöä: tietenkin näyttöjä, mutta myös kuulokkeita, hiiriä, näppäimistöjä ja hiirimattoja. Tavoitteena on jättää taakse se “perinteinen mielikuva tosissaan pelaavista”.



Kreikan kielestä kotoisin olevan Evnia-sanan kerrottiin tarkoittavan sekä “fiksua ajattelemista” että jonkun tai jonkin tukemista tai suojelemista. Tilaisuuden keskeisenä teemana olikin se, että pelaaminen kuuluu kaikille ikään, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai kotimaahan katsomatta. Evnian keskeisenä kasvona toimii kenialainen e-urheilun ammattilainen Sylvia “Queenarrow” Wahome, joka oli myös paikan päällä kertomassa pelaajauransa haasteista ja yhdenvertaisuuden tavoitteista.




Evnia-laitteet jaetaan kolmeen eri sarjaan: halvin 3000-sarja, keskimmäinen 5000-sarja sekä kalleimmat 7000-8000-sarjalaiset. Kaikissa niissä on näyttö, kuulokkeet, näppäimistö ja hiiiri, 5000-sarjassa myös hiirimatto. Ominaisuuksien määrä toki muuttuu sitten matkan varrella halvimmasta kalleimpaan. Kalleimmat oheislaitteet ovat langattomia ja niissä on enemmän mm. RGB-valaistusta. Kaikkia laitteita hallitaan Philips Precision Center -ohjelmistolla ja niiden keskeinen erottuva ulkoasupiirre on laitteita halkova RGB-palkki, Philipsin Ambilightia toki tuetaan. Erityisesti palkki on näkyvissä kuulokkeissa ja hiirissä. Näytöissä design-elementtinä oli lisäksi niiden taustan “pikseleistä” muodostuva muotoilu. Esittelyn päätyttyä osallistujat päästettiin testaamaan laitteita itse.



Meluisa ja ahdas juhlatila, kun selän takana on kymmenittäin muita innokkaita odottamassa, ei ole toki paras testauspaikka, mutta sen verran pääsin kalliimman sarjan laitteisiin (tai niiden prototyyppeihin) käsiksi, että kuulokkeet tuntuivat päässä mukavilta, hiiri ehkä hieman isolta omaan käteeni (käytän yleensä matalaprofiilisia) ja näppäimistö - no, näppäimistöltä. Näytöt näyttivät laadukkailta ja pidin kyllä niiden designista.

Mutta koska näitä sitten pääsee testaamaan kunnolla? Se tieto hieman yllättikin lehdistötiedotteen pamahdettua postilaatikkoon, sillä tämän vuoden puolella markkinoille saapuu vain kallein näyttömalli: kaareva ultrawide Philips Evnia 34M2C7600MV (3440x1440, HDR 1400, mini-LED, 165 Hz, USB-C, KVM. Sen hinta on 2069 euroa. Tässä vaiheessa sopii pohdiskella, mihin jäi ajatus siitä, että pelaaminen on kaikille, sillä harva pistää 2000 euroa pelinäyttöön…?

42M2N8900 (42” OLED -näyttö), 34M2C8600 (34” QD OLED kaareva) sekä 27M2C5500W (27” VA kaareva saapuvat ensi vuoden tammikuussa ja niiden hinnat ovat 1959 euroa, 1849 euroa ja 579 euroa. Muita välineitä - eli niitä näppäimistöjä, kuulokkeita, hiiriä ja hiirimattoa saakin sitten odottaa ensi vuoden kesään asti. Näppäimistöissä kerrottiin olevan Cherry MX -kytkimet, mutta sivulauseessa mainittiin myös “Philipsin omat kytkimet”. Ehkä vahingossa, katsotaan kun lisätietoja saapuu.


On kieltämättä iso asia, että Razeria, Roccatia, Steelseriesiä, Logitechia ja muita haastamaan saapuu vanha elektroniikan jättiläinen Philips. Voisi kuvitella, että markettimarkkinoilla vähän varttuneempi kansa tunnistaa paremmin Philips-tuotemerkin kuin jonkin muun, mutta kuinka paljon sitä pointtia sitten hämärtää uusi brändi Evnia? Todennäköistä on, että laitteissa myös Philips jossain kulmassa lukee. Mielenkiinnolla odotan myös, mihin hintaluokkaan lisälaitteet ja varsinkin halvempien mallisarjojen laitteet sijoittuvat. Sitä ennen on vaikea sanoa, kuinka tukevasti Philips pystyy haastamaan nämä kovasti kilpaillut markkinat - varmaan paremmin kuin joku aivan uusi yrittäjä? Ja onhan se mukava saada uusi merkki mukaan joukkoon iloiseen.




V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi testasi: Victr... Pelataanpa: Atari 26... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova