Tuorein sisältö

Retro Rewind: Uusia Sega-pelejä Suomesta

Mikko Heinonen

03.12.2022 klo 12.00 | Luettu: 834 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Retro-Segaa kotimaisella otteella


Artikkeli on julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 3/2020.

Kenties paras asia nykyisessä retroharrastuksessa on se, että lähes jokaiselle vanhalle koneelle löytyy kentältä rakkautta. Uusia pelejä tai vanhojen käännöksiä ilmestyy niin hengästyttävää tahtia, että ehdimme hädin tuskin huomioida niistä edes merkittävimmät. Mutta kun Suomesta tulee tietoa uusista julkaisuista Sega SC3000 -kotimikrolle, Retro Rewind rynnistää varmasti apajille.

SC-3000 oli kotimikroversio Sega SG1000:sta, Segan ensimmäisestä kotikonsolista (juttu julkaistu RR:n numerossa 1/2018). Se tuplasi muistin 2 kilotavuun, mutta oli muuten käytännössä raudaltaan identtinen – jopa BASIC-kieltä varten tarvittiin erillinen moduuli. Toisin kuin SG-1000, se oli myös Suomessa yleisesti myynnissä ja sai jopa aikoinaan kehuja monipuolisista grafiikka- ja ääniominaisuuksistaan. Commodore 64:ää vastaan niistäkään ei kuitenkaan ollut apua, joten SC-3000 jäi lyhytaikaiseksi tuttavuudeksi niin meillä kuin muualla. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt fanikunnan syntymistä: maailmalla on useita SC-3000-aiheisia sivustoja ja myös MEKA-emulaattoria kehitetään edelleen.

Suomen Sega-piireissä aktiivisesti vaikuttava Sami Kettinen ja Sega-ohjelmoinnista innostunut Harri Helmroos ovat laittaneet tuulemaan ja tuottaneet tuoretta pelattavaa SC-3000:lle (sekä osin myös SG-1000:lle). Peleille on tehty upeat kansitaiteet ja jopa erittäin rajoitetut fyysiset julkaisut. Nappasimme testiin yli 30-vuotiaan pelin käännöksen sekä uuden version klassikkopelistä, josta Segan kasibittikoneet jäivät aikoinaan kokonaan paitsi.


Skyfox


Skyfox aloitti elämänsä Mikrobitin numerossa 3/1989 julkaistuna listauksena MSX-mikroille. Kuukauden ohjelman palkinnon voittanut, komea konekielinen peli julkaistiin ”tiivismuotoisena” BASIC-listauksena, jonka naputtelussa koneelle tarvittiin ehkä jonkin verran enemmän hermoja kuin vaikkapa 12-vuotiaalla itselläni olisi ollut.


Itse pelin ideana on ohjastaa avaruusalusta sokkeloissa ja sysätä liikkeelle niissä olevat ”tetrapalloidit”. Tönäisyn saatuaan ne lähtevät sinkoilemaan ympäri kenttää ja muuttuvat samalla kuolettaviksi itse avaruusalukselle. Seuraavaan sokkeloon pääsee, kun kaikki palloidit on saatu liikkeelle. Menestykseen tarvitaan sekä nopeaa reagointia että sopivassa määrin ennakointia. Peli on kokonaisuutena melko hankala, mutta niin nokkela, että olisi harmi jos se olisi jäänyt vain harvojen listauksen lehdestä naputelleiden iloksi. Illan mittaisen pelitestauksen aikana koin jopa keskivaikeaa koukuttumista.


Onneksi Skyfoxin alkuperäinen tekijä Pasi Kettunen antoikin Harrille ja Samille luvan kääntää peli Sega SC3000:lle, ja niin se loikkasi vielä vanhoilla päivillään kilpailevalle laitteelle. Itse asiassa hyppy ei teknisesti ole aivan hirmuinen, sillä sekä MSX-kotimikrot että SC-3000 perustuvat samaan Zilog Z80 -suorittimeen ja Texas Instrumentsin TMS9918A-videopiiriin. Äänipiirin erojen vuoksi äänet kuitenkin poikkeavat. Sami laati pelikaseteille komeat kansitaiteet ja peli on saanut uuden alkuruudun, mutta muuten se on käytännössä identtinen esikuvaansa nähden – eikä sitä todellakaan tarvitse hävetä. Hauska pikkupeli ja mukava porttaus.


Palikat


Palikat ei peittele esikuvaansa: Segan varhaiset konsolit eivät saaneet juurikaan Tetris-rakkautta, joten on parempi korjata asia vaikka näin reilut 30 vuotta myöhemmin. Myös Palikat on tehty alkujaan SC-3000-kotimikrolle, mutta kääntyi helposti myös sitä vastaavalle SG-1000-konsolille. Näin saatoin nautiskella siitä myös Master Systemillä lataamalla pelin Everdrivellä, SMS:n videopiiri kun sisältää vielä yhteensopivuustilan TMS9918A:n kanssa.


SG-1000 oli etenkin kilpailijaansa Nintendo Famicomiin nähden kohtalaisen karu laite, joten on ilahduttavaa nähdä, miten kaunista grafiikkaa siitä on nykytietämyksellä saatu ulos. Palikat on varjostettu somasti ja pisteet ilmaistaan kauniilla numeroilla. Pelinopeus kasvaa rauhallisesti, mutta kontrollit tuntuvat responsiivisilta, eikä mitään välkkymistä tai muuta ongelmaa esiinny. Markus Kettisen taustalle säveltämä iloinen kilkutus kuulostaa aluksi siltä, että se alkaisi ärsyttää varsin nopeasti, mutta lopulta tunnaria huomaakin hyräilevänsä hyväntuulisena. Tetris on se mikä se on, eikä reseptiä oikein voi kovasti käydä peukaloimaan, mutta historiallinen vääryys puuttuvasta kasibitti-Sega-käännöksestä tulee tällä versiolla paikatuksi komeasti.


Kuva: Sami Kettinen

Julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 4/2020
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: https://retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta https://tilaaskrolli.fi

V2.fi | Mikko Heinonen
< Peliohjainkatsaus 8:... Pelataanpa: Phoenix-... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova