Tuorein sisältö

Assassin's Creed Chronicles: China

Arvioitu: Xbox One
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Climax
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 21.04.2015
Pelin kotisivut
Esa Toikkonen

25.05.2015 klo 19.01 | Luettu: 3508 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Salamurhausta sivusta katsottuna
Assassin’s Creed -fanit ovat huudelleet jo pitkään Kiinaan sijoittuvan peliosan perään. Nyt sellainen on, mutta peliä odottaneiden pettymykseksi seikkailu Kiinassa ei ole lainkaan sitä, mitä sarjassa on totuttu näkemään: Kuvakulma on muuttunut ja vapaus kadotettu. Edelleen toki hiivitään, piiloudutaan ja yllätetään vihollisia. Riittävätkö palaset tyydyttämään AC-pelien fanit, vai jääkö Chronicles-sarjan ensimmäinen osa väliinputoajaksi suurten AC-kokemusten välissä?


Pelissä seurataan Shao Junia, joka on pelisarjan monesta aiemmasta osasta tutun päähenkilön, Ezion, viimeinen oppipoika. Tai siis tyttö, koska sarjassa nähdään toistamiseen pääroolissa naishenkilö. Fanit kiittävät tästäkin, mutta pääroolin työntäminen vain sarjan pienempiin sivuosiin on varmasti monille pettymys. Shao Jun on palannut kotimaahansa Kiinaan hyödyntämään saamiaan oppejaan Temppeliherroihin, jotka ovat tehneet lopun paikallisista assassiineista.

Kiina voisi olla kiinnostavampi


AC-pelisarja on osa osan perään vienyt allekirjoittaneen mennessään mielenkiintoisilla tarinoillaan ja vapaalla liikkumisellaan. Tarina on tässä AC-sarjan sivuosassa harmillisen ohuen tuntuinen. Siitä ei saa kunnolla otetta, kun tarina etenee varsinaisesti vain kenttien välisissä lyhyissä paloissa. Pelimaailmasta kerättävistä kääröistä saa taustatietoja, mutta sekään ei pelasta etäisyyden tunnulta.


Pelin alkutaipale on kevyttä harjoittelua, jossa painotus on hiivinnässä. Energiamittari on kapea ja vartijoilta saatu huomio vie pelaajalta hengen nopeasti. Kuolema pompauttaa pelaajan edelliseen välipisteeseen, joita pelissä tulee vastaan tiuhalla tahdilla. Vartijoiden huomion välttäminen on tosin melko helppoa, kunhan malttaa odotella sopivaa hetkeä suojasta toiseen siirtymiseen. Pelaajalle näytetään jatkuvasti vartijoiden näkökenttä, mikä helpottaa kiertämisessä. Useissa kohdissa liikkuminen onnistuu myös syvyyssuunnassa, mikä auttaa vartijoiden harhauttamisessa. Vihollisia voi hämätä myös vihellellen tai heitellen ääntä pitäviä tikkoja.

Näkökeilojen välttelyä


Pelaajan jäädessä kiinni rysän päältä on kaksi vaihtoehtoa edetä: pakene tai taistele. Pakeneminen on usein simppeliä, koska vartijat eivät ole mitään järjen jättiläisiä. Lähimpään puskaan piiloutuminen ei auta, mutta näkökentästä pois juokseminen ja piiloutuminen yleensä riittää. Taistelu on vaihtoehtona kankea, eikä kovin miellyttävä. Pelin edetessä ja taitojen kasvaessa tappelut helpottuvat ja sitä myöten ne yleistyivät ainakin omassa pelaamisessani.


Taitojen kehittyminen tarjoaa myös monipuolisempaa etenemistä, mutta vaikka edetä voikin muutamalla eri tavalla, ovat kentät ja niiden pulmat itseään toistavia. Ongelmien ratkaisupisteet on yleensä selkeästi merkattu verisin jäljin, jolloin katkaistavan köyden tai muun ratkaisun löytäminen on helppoa.

Kiinan kautta muille maille


Kiinaan sijoittuva Assassin’s Creed -seikkailu on ihan kelvollinen välipala hiivinnän ja tasoloikinnan sekoituksesta pitäville. Harmittavasti AC-fiilis ei siitä välity juurikaan muusta kuin nimestä. Juoni on toki osa kyseistä pelisarjaa, mutta kevyesti esitetty tarina jää täysin taustalle ja sitä myöden miltei huomiotta. Graafisesti peli näyttää varsin hyvältä sivustakuvatuksi tasoloikinnaksi.


Chronicles-sarja tulee jatkumaan vielä kahden osan verran: Intiassa ja Venäjällä. Suomalaisesta näkökulmasta vuoden 1918 Venäjä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta, joten tälle sarjalle tulee varmastikin annettua vielä toinen mahdollisuus.

Hinta: 9,99 euroa Xbox Livessä.

V2.fi | Esa Toikkonen

Assassin's Creed Chronicles: China (Xbox One)

Chronicles-sarjan ensimmäinen osa tarjoaa tyydyttävän paketin loikintaa ja hiivintää, mutta tasapaksu eteneminen ja heikko juoni ei täysin sytytä.
  • Hyvän näköinen
  • Hiipimisen hauskuus…
  • … jonka painotus hiipuu pelin edetessä
  • Kankea taistelu
  • Heikko tarina

Pelikuvat

< Schrödinger's Cat an... Farming Simulator 15... >

Keskustelut (2 viestiä)

koprfpoj

27.05.2015 klo 09.09 1 tykkää tästä

Onhan Kiinoja ja Venäjiä jo nähty peleissä joten kun menetettiin ne ACn peruselementit niin ei tästä paljoa irti saa. Tästä pelistä on virtuaaliturismi kaukana

Mielenkiintoista kyllä kuinka paljon pystyvät nimeä lypsämään. ACn konseptihan mahdollistaa vaikka scififpsn ja autourheilupelin. Kaikki tehdään assassiinien ja kultaomenan puolesta jollain vuosisadalla
durrr

27.05.2015 klo 20.08

Pelisarjan kuoppausta odotellessa koska "ketään ei kiinnostanut".

Kirjoita kommentti



Muita tekstejä tältä kirjoittajalta

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova