Tuorein sisältö

Sniper: Ghost Warrior 3

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Sotapelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: City Interactive
Julkaisija: City Interactive
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

15.05.2017 klo 17.02 | Luettu: 1544 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

PUSKASTA PUSKAAN, VAIKKA KUOLEMAN UHALLA
Sniper: Ghost Warrior 3:n tarina vie tarkka-ampujan Georgiaan taistelemaan separatistien terrorismia vastaan. Terroristien eliminoimista varjostaa pelin päähahmon Jonathan “Jon” Northin veljen katoaminen. Mies on hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja pelin alussa nähty videokohtaus jättää paljon kysymyksiä, joihin on toivottavaa saada vastauksia.

Kadonnutta veljeä etsimässä



Itse peli alkaa muutama vuosi alun videon tapahtumien jälkeen. Päähahmo Jon saa kuulla huhun, jonka mukaan hänen veljensä on Georgiassa. Merijalkaväen sotilas on tiedosta innoissaan, sillä hänen matkansa on suuntautumassa samaiselle alueelle. Maata hallinnoivat terroristit on kukistettava hinnalla millä hyvänsä, joten Jon lähetetään sotatantereelle.

Sankarimme ei joudu taistelemaan yksin, vaan häntä auttavat erikoisoperaatioiden esikunnan Frank Simms sekä erikoisvoimien entinen tarkka-ampuja Lydia. Tukikohtina joukko käyttää alueella olevia kotikoloja, jotka on sijoitettu suojaisiin paikkoihin, jotta mailla ja mannuilla sekoilevat terroristit eivät löytäisi pääkallopaikoille. Tukikohdissa Jon pystyy päivittämään aseitaan, ostamaan uusia välineitä, kehittämään kykypuun ominaisuuksia sekä rakentamaan parempia ammuksia. Majassa on myös tietokone, jonka kautta valitaan suoritettava tehtävä.

Puuttuva palanen



Tehtävät jakaantuvat karkeasti kuuteen eri aihealueeseen ja taistoa käydään kolmella eri pelialueella. Vaikka Sniper: Ghost Warrior 3 on avoimen maailman seikkailu, tuntuu peli putkijuoksulta: pelimaailma on laaja, mutta se sisältää todella vähän tehtävää ollakseen avoimen maailman teos. Pääjuoni puksuttaa eteenpäin ja sivutehtäviä ei ole paljoa tarjolla, eivätkä ne houkuttele pariinsa. Täytyy sanoa, että tehtävien vähyys yllätti, sillä odotin niitä olevan huomattavasti enemmän.

Sotimisen taustatarina - tai oikeastaan useat kertomukset - ovat hieman sekavia ja Ghost Warrior 3:n tekijöiden yritys pakata eri kohtalot yhteen nippuun on epäonnistunut. Yhdistettynä lopputulos on rikkinäinen, eikä siinä tunnu olevan päätä eikä häntää. Tilanne on harmittava, koska mukana on hyviä elementtejä ja hahmoja, jotka olisivat voineet muodostaa hyvän seikkailun. Kun lopputekstit valuvat ruutuun, kaikkiin juonenkäänteisiin ei ole saatu vastauksia ja onkin hieman outoa, että tarina jättää niin paljon tulkinnanvaraa.


Yksinpelikampanjan lisäksi peli sisältää moninpelin - tosin sitä ei ole vielä julkaistu, vaan studion mukaan verkkopuoli julkaistaan alkusyksystä. Pelimuodon puuttumisesta tiedottaminen hoidettiin kuitenkin hieman huonosti, sillä se tapahtui vasta pelin julkaisupäivänä. Tällä hetkellä kokonaisuuden hintalappu on mielestäni liian suuri siihen nähden, että siitä puuttuu yksi kokonainen elementti.

Paremmat aseet, varmempi kuolema


Sniper: Ghost Warrior 3:n asevarasto on mittava. Taisteluvälineiden kirjo ja niiden päivitysmahdollisuudet ovat erittäin laajat, joten mukaan voi valita varmasti itselleen mieluisat tarvikkeet ja lähteä sotimaan. Reppuun pakataan aina pääaseena toimiva tarkkuuskivääri, toisena aseena toimiva pyssy ja kolmantena apuna oleva pistooli. Tämän lisäksi taistelijan vyötärölle voi napata mukaan erilaisia kranaatteja ja povariin kannattaa ujuttaa pari terveyttä parantavaa pilleripurkkia ja ruiskua.


Taisteluvarustuksen päivittäminen, ylläpitäminen ja miettiminen ovat tärkeä osa selviytymistä. Jokaisen tehtävän jälkeen Jon palaa takaisin tukikohtaan ennen seuraavan suorituksen alkua ja silloin viisainta on pakata lippaat täyteen ammuksia ja korjata esimerkiksi aseiden äänenvaimentimet sekä Jonathanin suojavarusteet. Muutaman kerran kesken tehtävän huomasin, että minulla oli mukanani liian vähän luoteja sekä väärä kivääri. Tehtävä oli aloitettava alusta, sillä vastustajat eivät kaatuneet mukana olleilla varusteilla.

Peliä ensimmäistä kertaa tahkoavalle aseiden ja panoksien valinta voi olla haasteellista, sillä vaihtoehtoja on laidasta laitaan ja jokainen pyssy käyttäytyy eri lailla. Myös niiden sisuksiin ladattavat kudit toimivat yksilöllisesti: kevyimmät luodit tappavat heikosti suojautuneen sotilaan helposti, mutta vahvemmin varustautunut vastustaja tarvitsee laadukkaamman kudin. Varminta onkin pakata ammuksia mukaan mahdollisimman laajalla skaalalla. Pelin alussa valittavalla vaikeustasolla on merkitystä, sillä haastavimmilla tasolla pelaajan on säädettävä kiikarikivääriä enemmän ennen liipaisimen painamista. Kokemattoman tarkka-ampujan onkin syytä aloittaa helpoimmalla vaikeustasolla. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että virheitä sattuu ja toistomäärä on suuri.


Hetkittäin tekoälyt ovat tyhmempiä kuin saappaat ja toisinaan taas pienikin rasahdus herättää kaikkien vartioiden huomion, jonka jälkeen Jon jää luotisateeseen ja kuolee. Onneksi tarkistuspisteitä on suhteellisen usein, joten uudelleen ei tarvitse aloittaa kovinkaan kaukaa.

Kadonneet vastustajat


Sniper: Ghost Warrior 3 on ikävän keskeneräinen. Sen tarinaa rikkovat ikävästi yllättävät lataustauot, jotka kestävät pahimmillaan 20 minuuttia, eikä harmittavilta ohjelmointivirheiltäkään vältytä. Yksi pahimmista ongelmista on vastustajien yhtäkkinen katoaminen ja tyhjästä takaisin palaaminen. Tällainen vika on erityisen paha pelissä, jossa kaadetaan vastustajia yksitellen, kun koskaan ei voi olla varma, tuleeko nurkan takaa vastustaja vai ei. Välillä taas piirtoetäisyys ei riitä, joten kauempana olevat pahikset eivät edes näy.


Vakavin haitta on kuitenkin pelin kaatuminen, jota arvostelun aikana tapahtui muutaman kerran tarinan loppupuolella. Inhottavinta oli vielä se, että vika tuli aina kun oli suorittamassa jotain pitkäkestoista tehtävää. Kun tunnin suorittamisen jälkeen peli kaatua kupsahti ja vei toteutetun tehtävän mennessään niin kieltämättä muutama sammakko pääsi suusta.

Kohdeyleisöä vailla


En ole erityisesti tarkkuuskiväärillä ampumisen ystävä, mutta muita sotapelejä pelanneelle Ghost Warrior oli helpohko kokemus. Liian helposta ei kuitenkaan voida puhua, sillä Jon pärjää parhaiten hiippailemalla hiljaa ja minä taas lukeudun pelaajiin, jotka lähtevät soitellen sotaan. Nyt peli jää ikävästi välimallin räiskinnäksi, joka on hieman vaikeasti lähestyttävä aloittelijoille, mutta tylsä ammattimaisempaa tarkka-ampumista kaipaaville pelaajille. Vaikka ongelmia piisaa, on Ghost Warrior 3 ihan hyvä ampumiseen keskittyvä taktikointipeli. Ihan hyvä ei vain riitä.


Aikaisemmat sarjan teoksista ovat olleet putkijuoksumaisia seikkailuja, mutta tällä kertaa sarjaa lähdettiin viemään avoimen maailman suuntaan. Kehityssuunta on oikea, mutta kunnollista teosta ei saada sillä, että isketään sekava tarina ja liian vähän tekemistä keskelle Georgiaa. Ghost Warrior 3:n kehittäjien olisi kannattanut ottaa ideasta kaikki irti ja hioa kokonaisuus paremmaksi. Nyt peli on vain keskinkertainen, kiva kokemus, jonka kohdeyleisö jää avoimeksi.

V2.fi | Miia Lyyra

Sniper: Ghost Warrior 3 (Playstation 4)

Taktikoimisesta, hiippailusta ja tarkka-ampumisesta kiinnostuneille suositeltava tekele. Hieman keskeneräinen, mutta kokeilemisen arvoinen.
  • Tarkka-ampuminen on kivaa
  • Hiipiminen ja taktikointi
  • Ihan ok tarina
  • Kivat maisemat
  • Pitkät latausajat, jopa 20 min
  • Hieman tylsä
  • Useat ohjelmointivirheet
  • Moninpeli myöhästyi
< Syberia 3... Tales of Berseria... >

Keskustelut (6 viestiä)

Mavors

Rekisteröitynyt 30.06.2009

15.05.2017 klo 17.22 1 tykkää tästä

Onko tekstissä virhe vai voiko LATAUSTAUKO kestää oikeasti pelissä 20 MINUUTTIA? Siis... Mitä hemmettiä :D
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

15.05.2017 klo 17.47

Mavors kirjoitti:
Onko tekstissä virhe vai voiko LATAUSTAUKO kestää oikeasti pelissä 20 MINUUTTIA? Siis... Mitä hemmettiä :D

Siellähän tuo on sekä tekstissä että yhteenvedossa, joten kallistun ainakin itse sen puoleen, että ihan oikein on... Mikä on aika uskomatonta.
bnsprigwpjirw

15.05.2017 klo 20.00

Onko kellotettu vai taas sellainen "on niin pitkä ihan pakko olla 20 minuuttia" vaikka olikin 30 sekuntia tapaus? Ihan mahdotonta uskoa että olis 20 minuuttia, sehän on automaattinen 1 tähti jos sitäkään. Joskus vanhaan aikaan jos lataustauko venyi niin oletus oli että jumittui ja pitää käynnistää uudestaan, sitten latasikin parissa sekunnissa. Mutta jos tuo on ihan ominaisuus niin aijai
miialyyra

Moderaattori

Rekisteröitynyt 15.05.2017

15.05.2017 klo 21.09 3 tykkää tästä

Ei tosiaan oo virhe toi 20 minuuttia. Tuota kohdattiin joku pari kertaa pelin aikana, mutta parikin kertaa on ehdottomasti liikaa. Muutaman kerran meni pidempään, mutta silloin hoksasin pelin kaatuneen. Siihen auttoi ainoastaan koko koneen uudelleenkäynnistys ja tietenkin kaikki talletukset olivat kadonneet.. Yleensä lataustauot olivat sitä 10 min luokkaa. Ja ihan kellotettuja oli, koska alko ihmetyttää jo siinä parin minuutin jälkeen.

Toki pitää muistaa, että peli pelattiin läpi heti sen ilmestyttyä ja nyt myöhemmin on voinut tulla korjaava päivitys. Tarkaksi en tiedä että onko vai eikö, koska en ole pelin pariin palannut sen läpäisyn jälkeen :)

Tuntematon

16.05.2017 klo 09.00

Eipä tuo lataustauko ole itsellä koskaan peeceellä 20 minuuttia ollut. Kolme minuuttia on kyllä mennyt rikki monesti (lähes aina pelin käynnistäessä) mutta edes viiteen ei ole aika venynyt.
Passing_Breeze

16.05.2017 klo 14.52

Täällä peliä pelailtu Ps4, ja en voi allekirjoittaa 20min latausaikoja. Toki pitkät ovat latausajat, useita minuutteja pahimmillaan, mutta kaukana 20 minuutista...
Köyhän miehen Far Cry, ei hirveän hyvä peli, valitettavasti.

Kirjoita kommentti

14895

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova