Tuorein sisältö

Impact Winter

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Seikkailupelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Mojo Bones
Julkaisija: Namco Bandai
Pelin kotisivut
Kati Alha

19.06.2017 klo 17.42 | Luettu: 1572 kertaa | Teksti: Kati Alha

Bugien pilaama selviytymisseikkailu
Pelätty loppu on saapunut ja ihmiskunnan rippeet kamppailevat selviytymisestään. Maailmanloppuskenaariot alkavat olla peleissä jo turhankin ylikäytetty teema, mutta Impact Winter onnistuu välttämään pahimmat kliseet, sillä tällä kertaa maailmasta on tehnyt selvää zombien, sotien ja ydinlaskeuman sijaan meteoriitti. Isku on aiheuttanut ydintalven ja peittänyt maailman paksun jää- ja lumikerroksen alle.

Kuukausi kirkossa



Pelin pääsankari, Jacob, on löytänyt tiensä kirkkoon, jonka suojissa piileskelee myös neljä muuta selviytyjää. Jacob äänestetään pian porukan johtajaksi, ja kun ryhmä saa signaalin, jonka mukaan pelastus saapuu 30 päivän kuluttua, tehtäväksi jää pitää ihmiset siihen asti terveinä ja hyvillä mielin.

Tämä ei ole helppo homma, sillä ruoka ja vesi ovat vähissä, kirkko vaatii jatkuvaa lämmittämistä, ja ryöstelijät uhkaavat niin vähiä varusteita kuin ryhmän terveyttä. Kaikkien on annettava panoksensa, jotta onnistuminen on mahdollista. Kaikeksi onneksi jokaisella jäsenellä on erityistaitonsa: yksi taitaa ruokapuolen, toinen metsästyksen, kolmas osaa nikkaroida, ja neljäs hallitsee teknologian. Jacobin tehtävänä on koordinoida ryhmän tekemisiä ja uskaltautua ulos varusteiden ja resurssien hankintaan.


Matkoilleen Jacob saa apurikseen robotin, joka skannaa ympäristöä, toimittaa GPS:n virkaa, antaa valoa ja tarvittaessa porailee maata. Ympärille avautuva luminen maailma tuntuu varsinkin aluksi laajalta, ja tutkittavaa riittää. Osa taloista on jäänyt sen verran pinnalle, että niiden sisälle pääsee laskeutumaan ja vohkimaan hylättyjä tavaroita. Niitä sitten riittääkin, sillä pelin tavarakirjo on valtava. Aluksi on mahdotonta tietää, mitä pieneen reppuun kannattaa ottaa ja mitä jättää odottamaan mahdollista seuraavaa kertaa. Onneksi kunkin hahmon tehtäväketjut antavat vähän osviittaa siitä minne mennä ja mitä tehdä, kun haahuilu ei oikein tuota parhainta tulosta.

Vikojen viidakko


Tämä kaikki toimii kelvollisesti. Pelissä on mukavan rauhallinen tunnelma, ja siksi onkin vaarana sortua haahuiluun ja omaehtoiseen tutkiskeluun. Minkäänlaista kiireen, paineen tai vaaran tuntua ei varsinkaan alkupelissä ole, joten ensimmäinen pelikerta saattaa helposti mennä harjoittelun piikkiin, kun huomaa vasta paljon myöhemmin olevansa auttamattomasti pulassa. Ihan mukava selviytymisseikkailu, siis.

Tästä eteenpäin kaikki meneekin sitten pieleen.


Ensinnäkin, käyttöliittymä on tuskallisen huono. Peli on selvästi suunniteltu pelattavaksi ohjaimella, ja vaikka tuki näppäimistölle ja hiirelle löytyy, on sen kanssa pelaaminen turhauttavaa. Sekavaa ja epäkäytännöllistä on jo se, että käytössä on niin WASD (liikkuminen), hiiri (esineiden aktivointi) kuin nuolinäppäimetkin (robotin komennot). Esineiden aktivoinnista on tehty hankalaa, sillä niiden viereen tulee ensin kulkea, jotta ylipäätään näkee, voiko ne valita. Tämäkään ei ole niin helppoa kuin luulisi, sillä turhan usein vieressä joutuu steppailemaan ja kääntyilemään, ennen kuin on pelin mielestä oikeassa kohdassa. Ohjaimella pelaaminen on hivenen helpompaa, mutta tällöin esimerkiksi menujen käyttö vaikeutuu ja samat esineiden aktivoimisen ongelmat säilyvät.

Ongelmia riittää myös pelisuunnittelussa. Yhteen läpipeluukertaan voi odottaa laittavansa noin kymmenisen tuntia, eikä manuaalitallennuksia ole. Niinpä kun sitten satuin useamman tunnin pelaamisen jälkeen kuolemaan, meni koko pelikerta pipariksi. Pystyin kyllä lataamaan pelin ennen kohtalokasta hetkeä, mutta tällöin hahmoni vain romahti ja kuoli saman tien uudelleen. On vielä ymmärrettävää, että huonoon tilanteeseen ajautunut pelikerta on parempi aloittaa alusta, mutta kun kuolema tulee yllättäen muuten hyvin menneen pelin aikana, niin kyllä sitä hetken miettii seuraavan yrityksen aloittamista.


Kolmas iso ongelma-alue on pelin lukemattomat bugit. Vaikka näitä on useammankin päivityksen voimin paikkailtu, on niitä edelleen aivan liikaa. Yksi toistuva bugi valitsi vääriä valintoja menuissa, toinen poisti kokonaan mahdollisuuden aktivoida esineitä. Välillä hahmo jäi jumiin ympäristöönsä, toisinaan taas valinnat vaativat parikin klikkausta tai tapahtuivat useamman sekunnin viiveellä. Osa bugeista on vain ärsyttäviä, toiset voivat käyttää vahingossa arvokkaita esineitä tai hukata arvokasta aikaa, kun taas osa pakottaa käynnistämään koko pelin uudelleen.

Puolivalmiina julkaistu


Keskeneräisyyttä olisi helpompi sietää ennakko- tai early access -versiolta. Nyt kun varsinaisesta julkaisusta on kohta jo kuukausi, ei tämä määrä ongelmia ole enää perusteltavissa. Impact Winter on ilmeisesti osoittautunut kehittäjätiimille liian isoksi palaksi purtavaksi, ja päätynyt kauppoihin aivan liian aikaisin. Jos ongelmat saadaan paikattua, voi pelistä vielä tulla kelvollinen. Koska korjattavaa on niin paljon, on kuitenkin kyseenalaista, tuleeko niin koskaan tapahtumaan. Niin tai näin, tällä hetkellä Impact Winter on kaikista hyvistä ideoistaan huolimatta lähes pelaamiskelvoton.

V2.fi | Kati Alha

Impact Winter (Tietokonepelit)

Hyvät ideat eivät pelasta sitä, että nykymuodossaan Impact Winter on bugien ja pelattavuusongelmien riivaama raakile.
  • Visuaalisesti kaunis
  • Hirveästi tekemistä ja tutkittavaa
  • Virkistävä ote maailmanloppuun
  • Käyttöliittymäongelmat
  • Kankeat kontrollit
  • Lukemattomat bugit
  • Ei manuaalitallennusta
  • Satunnainen kuolema voi päättää pelin
< Fire Emblem Echoes: ... Get Even... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

15571

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova