Tuorein sisältö

Gran Turismo Sport

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Polyphony Digital
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

15.12.2017 klo 17.53 | Luettu: 2473 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Varmaa sukantäytettä
Kazunori Yamauchi ei pidä kiirettä. PS4:n omaa Gran Turismoa saatiin (jälleen) odottaa vuosikaudet. Tällä välin kilpailijasarja Forza Motorsportia on ehtinyt ilmestyä peräti kolme osaa, joten virallisesti pääsarjat ovat nyt tasoissa, vaikka GT alkoi peräti 7 vuotta aikaisemmin. Mutta eipä pelien laatua koskaan ole lukumäärissä mitattukaan, sen puoleen. Itse taas joudun pahoittelemaan sitä, että pelin arvio jäi loppusyksyn viihdetulvassa roikkumaan: syytän kertakaikkista autopeliähkyä.

Tässä kohtaa on myös pakko tunnustaa, että edellisen konsolisukupolven Gran Turismot eivät tehneet itseeni sen suurempaa vaikutusta. Pelit olivat pätevästi tehtyjä, mutta niiden erikoisuudet oli pitkälti nähty. Jo PS2:n GT4 oli niin kova esitys asiasta, että siitä oli vaikea pistää merkittävästi paremmaksi muuten kuin grafiikan saralla. Premium- ja normaaliautot toivat omalta osaltaan vaikutelmaa siitä, ettei julkaisijaakaan niin hirveästi kiinnostanut.


Gran Turismo Sport on lisänimensä mukaisesti painottunut entistä enemmän verkkokisailuun. Perinteistäkään GT:tä ei kuitenkaan ole hylätty, vaan mukana ovat samanlaiset lisenssikokeet sun muut kuin aiemmissakin osissa, joten sarjan veteraanit tuntevat olonsa kotoisaksi.

Lataa ja varmista


Motkotin Forza 7:n digiversion pitkästä latausajasta, eikä GTS pääse paljon vähemmällä. 4K-tekstuureiden hintana on valtava koko, joten PSN-version hankkiva saa varautua odotteluun. Suuri ilonaihe on kuitenkin, että Arcade-pelitila ja muutama rata ladataan ensin ja ne ovat käytettävissä isomman latauksen aikana.


Asennuksen lopulta valmistuttua saa sitten nauttia näyttävästä grafiikasta – mutta se, onko tämä vai Forza 7 kauniimpi peli, on vahvasti katsojan silmässä. Kenties GT:n autot näyttävät hieman muovisemmilta, kenties taas niissä on hieman enemmän yksityiskohtia kuin kilpailijalla. Mutta rumaksi ei voi kumpaakaan haukkua.

Mitä tulee sitten puhtaaseen tyylikkyyteen, GTS vie Forssan Moottorikerhoa aivan 6–0. Valikot ovat sarjan peliksi harvinaisen selkeät ja kaikki näyttää erittäin huolitellulta. Autoaan voi asetella kuvattavaksi komeisiin lavasteisiin ja muutenkin asetelma ensiluokkaiselle autopornolle on kohdillaan. Niin, ja ne lootboxit on unohdettu.

Lisätäkynä tarjotaan PlayStation VR -tukea. Itse en valitettavasti sitä omista, koska lyhyet kokeilut VR:n parissa ovat päättyneet liki poikkeuksetta erittäin huonoon oloon – etenkin silloin, jos pitää istua paikoillaan samalla kun horisontti liikkuu. Jos oma pääsi kestää paremmin, todistajalausuntojen mukaan VR tuo peliin runsaasti lisämakua.

Kevyttä simulointia


Siitä huolimatta, että Gran Turismo on alusta asti mainostanut olevansa real driving simulator, ei ajotuntumaa voi luonnollisestikaan verrata Project Cars 2:een ja kumppaneihin. Tosin omalta kantiltani se oli liki täysin positiivista, sillä autoihin sai välittömästi tuntumaa – toisin kuin PC2:ssa, jossa ensimmäinen tunti vain luisteltiin puolelta toiselle.


Luonnollisempi vertailukohta ajotuntumalle onkin jälleen kerran Forza 7. Pelkällä padilla Turn 10:n peli vetää pidemmän korren: auto tuntuu jotenkin istuvan käteen paremmin, GTS:ssä tuntuma ei välity aivan yhtä hyvin sormenpäihin asti. Mutta koska tulin aiemmin hankkineeksi PS4:lle rattiohjaimen (juurikin Project Cars 2:n takia), siirryin aika pian pelaamaan sillä, ja homma alkoikin toimia aivan uudella tasolla. Driving Force -ratilla tehostettuna GTS onkin melko tarkalleen juuri sitä, mitä konsoliautoilulta odotan: hienoa kalustoa, komeita ratoja ja sopivan realistinen ajettavuus, jotta homma tuntuu autoilulta mutta pysyy viihteenä.

Ei uutta, mutta mitä sitten?


Jos unohdetaan e-urheilupainotus, Gran Turismo Sport on hyvin perinteinen Gran Turismo -sarjan esitys. Ja oikeastaan tässä kohtaa se on huojentavaa, sillä Forza 7 otti selvän harha-askeleen lootbox-villityksellään ja muuttamalla autojen virityksen puhtaaksi fantasialeikiksi. Viihdyin GTS:n seurassa paremmin kuin GT5:n ja GT6:n, eikä se ole vähän sanottu. Vakavamman addiktion esti oikeastaan vain se, että niin monen kuivahkon konsoliautoiluvuoden jälkeen kaikki päätuotteet ilmestyivätkin nyt kerralla. Virtuaaliautoilu on hauskaa, mutta määränsä sentään kaikkea.


Joka tapauksessa Gran Turismo Sport tuskin tuottaa minkäänlaista pettymystä sille, joka päättää joulun kunniaksi siihen investoida – etenkin, koska peliä on ollut usein tarjolla paitsi konsolin kylkiäisenä, myös alle 40 euron hintaan. Vaikka verkossa kilpaileminen ei innostaisi, tarjolla on paljon ajeltavaa ja kivoja autoja ostettavaksi. Sarja ei tässä vaiheessa enää edes yritä keksiä itseään uudelleen, mutta PS4 on ollut ilman omaa GT:tä niin kauan, että peli sujahtaa komeasti tähän tyhjiöön. Takuuvarma ostos, kuten aina.

V2.fi | Mikko Heinonen

Gran Turismo Sport (Playstation 4)

Vanha kunnon Gran Turismo taas kerran näyttävämpänä, jos kohta ei yllättävänä.
  • Varsin kaunis ja hyvin tyylikäs, lisänä VR
  • Erittäin maukas rattiohjaimella
  • Ei lootbox-pelleilyä!
  • Ei aivan se paras ajotuntuma padilla
  • Periaatteessa aivan samaa kuin aina, ellei verkkokisa innosta
  • Digiversio hotkaisee kunnolla tilaa
< Nine Parchments... Just Dance 2018... >
Keskustele aiheesta
13161

Keskustelut (7 viestiä)

Jee

15.12.2017 klo 18.17

Haastan testaajan kokeilemaan ohjausta myös PS4:n ohjaimen liikeantureilla, eli ohjainta kallistelemalla. Ei ihan ratin veroine tuntuma mutta voittaa tattiohjauksen 100-0.
Ettämitä

15.12.2017 klo 19.33

Mikä ihme on lootbox? Selittäkääs yli nelikymppiselle setä miehelle.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.12.2017 klo 19.47 3 tykkää tästä

Ettämitä kirjoitti:
Mikä ihme on lootbox? Selittäkääs yli nelikymppiselle setä miehelle.


Lootbox on sellainen arvontalaatikko, joita voi avata pelissä, ja sitten sieltä tulee jokin kiva bonus tai sitten ei. Ja kun oikein tarpeeksi viedään pitkälle, niitä on pakko avata, ja suorastaan maksaakin niistä, jos ei halua vain nylkyttää niitä samoja kenttiä/kisoja yhä uudestaan palkintorahan toivossa. Ollut syksyn pääpuheenaiheita, kun lähti vähän julkaisijoilla ilmiö lapasesta.
Stalinger1984

15.12.2017 klo 22.03 1 tykkää tästä

Jee kirjoitti:
Haastan testaajan kokeilemaan ohjausta myös PS4:n ohjaimen liikeantureilla, eli ohjainta kallistelemalla. Ei ihan ratin veroine tuntuma mutta voittaa tattiohjauksen 100-0.


Enpä ole juuri kuullut liikeohjauksia kehuvia ihmisiä, varsinkaan niitä jotka kehuvat sen olevat analogitattiohjausta parempi. Mielenkiintoista! Vaikka tuskin tulee GT:tä hommattua (Forza Horizon on itselle SE autopeli). Kiinnostaa tietää kyllä miltä liikeohjaus tuntuu, JOS sen tekee hyvin. Ehkä vielä testaankin...
Stalinger1984

15.12.2017 klo 22.07

Mikko kirjoitti:
Ettämitä kirjoitti:
Mikä ihme on lootbox? Selittäkääs yli nelikymppiselle setä miehelle.


Lootbox on sellainen arvontalaatikko, joita voi avata pelissä, ja sitten sieltä tulee jokin kiva bonus tai sitten ei. Ja kun oikein tarpeeksi viedään pitkälle, niitä on pakko avata, ja suorastaan maksaakin niistä, jos ei halua vain nylkyttää niitä samoja kenttiä/kisoja yhä uudestaan palkintorahan toivossa. Ollut syksyn pääpuheenaiheita, kun lähti vähän julkaisijoilla ilmiö lapasesta.


Offtopicin offtopic: Kuinka monessa uudessa yksinpelissä nyt nämä lootboxit "jarruttavat" oikeasti etenemistä? Pelottaa suorastaan tää kehitys, jos on menossa siihen suuntaan mitä nyt 99,9% vaikkapa google playn peleistäkin on. Tällaiselle lähestulkoon vain yksinpelejä tahkoavalle, se hiertäisi TODELLA paljon. Toivotaan parasta.
nwfenvgwh

15.12.2017 klo 22.35

Stalinger1984 kirjoitti:
Jee kirjoitti:
Haastan testaajan kokeilemaan ohjausta myös PS4:n ohjaimen liikeantureilla, eli ohjainta kallistelemalla. Ei ihan ratin veroine tuntuma mutta voittaa tattiohjauksen 100-0.


Enpä ole juuri kuullut liikeohjauksia kehuvia ihmisiä, varsinkaan niitä jotka kehuvat sen olevat analogitattiohjausta parempi. Mielenkiintoista! Vaikka tuskin tulee GT:tä hommattua (Forza Horizon on itselle SE autopeli). Kiinnostaa tietää kyllä miltä liikeohjaus tuntuu, JOS sen tekee hyvin. Ehkä vielä testaankin...


Jollei ohjainta liimaa kiinni johonkin tolppaan niin ei toimi. Wiillä, Kinectillä ja kaikilla muilla näillä "ajopeleillä" on aina sama vika että vaikka auto tottelisi niin ei ilmaa heilutellessa ole mitään tuntumaa. Ne pikkuvauvojen pikkuratti-pelitkin antavat paremman ajofiiliksen kuin nämä.

Toki eräät tykkäävät enemmän Wiin/Switchin "osoita gramman palikalla kohti" räiskinnästäkin enemmän kuin tattiohjauksesta joten ehkä jotkut ovat niin kyllästyneet tattiohjaukseen että ottavat minkä tahansa "elämyksen" mielellään vastaan
lukija

16.12.2017 klo 15.24

Sanoisin että peli sisältää vähemmän (ainakin vanhoihin Gran Turismoihin verrattuna) sisältöä, mutta se mitä siinä on, on tehty tosi hyvin. Varsinkin noin 30e hinnalla pätevä ostos.

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova