Tuorein sisältö

Apex Legends

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1-99 moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Respawn Entertainment
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 04.02.2019
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

19.02.2019 klo 14.04 | Luettu: 9067 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

Battle royalen uusi valtias on syntynyt
Helmikuun 4. päivä koettiin melkoinen “julkaisupommi” pelimaailmassa, kun Respawn Entertainmentin kehittämä Apex Legends julkaistiin EA:n toimesta PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Ilmaiseksi pelattava battle royale saapui kauppapaikoille suoraan puskista ilman ennakkoilmoituksia ja päätyi viikossa yli 25 miljoonan pelaajan pelattavaksi. Onko kyse hetken huumasta vai pidemmälle tähtäävästä teoksesta, ehkä jopa esports-pelistä?

Muutama uusi keksintö genreen


Jos jollekin lukijalle on edelleen epäselvää se, miten battle royale -pelit toimivat, niin tässä alkuun lyhyt oppitunti: Tietty määrä pelaajia hyppää maaläntille etsien aseita ja tarvikkeita. Alueen kutistuessa on yritettävä pysyä hengissä aina viimeisen pelaajan kohtaamiseen asti, sillä viimeinen hengissä oleva on voittaja. Apex Legends tuo Fortniten, PlayerUnkowns Battlegroundsin, Call of Duty Blackoutin sekä muiden BR-pelien rinnalle erittäin vakuuttavan kilpailijan, sillä heti alusta alkaen se toimii lähes virheettömästi esimerkiksi teknisestä näkökulmasta katsottuna. Sen lisäksi myös pelin kulun tasapaino on priimaluokkaa, eikä muutoksia juuri tarvita.


Muihin battle royale -peleihin verrattuna Apex Legendsistä löytyy muutama poikkeus, jotka muuttavat pelikokemusta jopa hieman paremmaksi. Näistä ensimmäisenä mainittakoon pelaajamäärä, joka on yhdessä matsissa vain 60 taistelijaa kolmen hengen tiimeihin jakautuneena. Tulokkaasta puuttuu tällä hetkellä kokonaan duo ja solo -tilat, joten niitä haluavan on syytä odotella mahdollisia tulevia pelaajamäärää koskevia päivityksiä tai suunnata toisen pelin pariin. Taistelijoiden vähyys oli aluksi melkoinen shokki, sillä muiden teosten parissa olen tottunut runsaampiin pelaajamääriin. Mitä pidemmälle testissä etenin, sitä enemmän vakuutuin, että Apex Legendsin karttaan sopii tasan 60 sotilasta. Ei enempää eikä yhtään vähempää. Tämä johtuu siitä, että joidenkin laskelmien mukaan kartan koko on pienempi kuin esimerkiksi Fortniten tai PUBGin Vikendin kartat. Näin ollen esimerkiksi 100 pelaajan heittäminen pienelle alueelle saattaisi tehdä ottelusta liian nopeatempoisen. Tällä hetkellä yhden ottelun pituus on keskimääräisesti kärkeen mentynä noin 25 minuuttia.


Toisena erikoisuutena mainittakoon hahmovalikoima, jossa on tarjolla yhteensä kahdeksan sankaria. Nämä muistuttavat hieman Overwatchin taistelijoita, sillä jokaisella hahmolla on omat erikoiskykynsä. Kaksi kyvyistä on aktiivisia yhden ollessa passiivinen. Näin ollen hahmojen valinnoilla on merkitystä, sillä kolmikon tasapaino määrittelee todella paljon kentällä pärjäämisen. Omaksi suosikeikseni nousivat parantajana toimiva Lifeline ja muun muassa seinien läpi näkevä Bloodhound. Näiden lisäksi tarjolla on muun muassa tappavaa kaasua päästävä Caustic sekä itseään useaksi hahmoksi monistava Mirage. Harmillisesti kuitenkin heti sankarivalikon ensisilmäyksestä lähtien voi huomata mikromaksujen “pakollisuuden”: Caustic ja Mirage ovat lukittuina, kunnes ne pelaa auki tai ostaa riihikuivalla rahalla. Ostaminen ei sinänsä tee kenestäkään suoranaisesti parempaa pelaajaa, mutta kyllähän se ärsyttää että toisilla on kaikki hahmot heti auki, jos rahat on siirretty kohti EA:n ja Respawnin kukkaroa. Onneksi mukaan on kuitenkin jätetty mahdollisuus ansaita hahmot pelaamalla, joten euroja ei ole pakko sijoittaa peliin lainkaan.


Apex Legends tarjoaa myös mahdollisuuden herättää kerran “kuolleen” sotilaan takaisin taisteluun. Tämä tapahtuu keräämällä kaatuneen sotilaan bannerin eli eräänlaisen kortin ja ryntäämällä alueella olevan Respawn Beacons -koneen luokse. Hetkeä myöhemmin lentoalus kiidättää sankarin takaisin sodan keskelle, tosin reppu tyhjänä. Muiden tiimikavereiden kannattaakin kerätä kaverinsa varustukset mukaan tai vaihtoehtoisesti antaa tarvikkeita omasta kapsäkistä.

Hei, ota kypärä!


Mielenkiintoisin silti koko Apex Legendsissä on sen taistelumekanismi ja pelin kulku. Pelasin nimittäin useat ottelut testisession aikana tuntemattomien ihmisten kanssa ilman puheyhteyttä. Muissa peleissä olisin hermostunut tällaiseen toimintaan heti kättelyssä, sillä muut teokset eivät ole mahdollistaneet tarpeeksi hyvää kommunikointimahdollisuutta mikittömille pelaajille. Tässä suhteessa Apex Legends on täysin eri maata, sillä Respawn on viisaana laittanut mekanismiin mukaan täydellisen merkkausjärjestelmän. Muutamalla klikkauksella voit ilmoittaa esimerkiksi vihollisen sijainnin maastossa, suunnan mihin kannattaisi kulkea tai alueelta löytyvät tarvikkeet. Esimerkiksi osoittaessa hiiren kursorilla kypärää ja painamalla nappulaa, kertoo hahmosi ääneen muille pelaajille että “ hei, löysin kypärän, tulkaa hakemaan”. Sama toimintatapa koskee myös muita merkintöjä. “Pingausjärjestelmä” on ehdottomasti Apexin valttikortti koko battle royale -skenessä, sillä kyllä, myös tuntemattomien kanssa voi yltää voittoon vaihtamatta sanaakaan ääneen.


Asetuntumat ja sotiminen muistuttava muutenkin aika paljon arcademaista räiskintää, joka on tuttua myös Titanfall-sarjan muista peleistä. Aseina tarjolla ovat perinteiset pistoolit, haulikot, konepistoolit, kiväärit ja tarkkuuskiväärit. Näihin on saatavilla vaihtelevasti muun muassa erilaisia lippaita ja tähtäimiä, joista on tarjolla taas huonompia ja hieman parempia versioita. Parasta kuitenkin on, että aseeseen löydetyt ja siihen käyvät lisäosat menevät automaattisesti kiinni. Tämä helpottaa varsinkin vasta-alkajia, sillä alussa ei tarvitse keskittyä esimerkiksi liikuttamaan valikossa lippaita aseiden yllä ja miettimään mikä lipas käy mihinkin aseeseen kiinni ja mikä ei. Itse asiassa koko järjestelmä on niinkin nerokas, että kaikki sopimattomat tarvikkeet on merkattu tavaravalikossa punaisella kieltomerkillä. Näin ollen kaikki ylimääräiset tavarat on helppo heittää pois repusta kuljeksimasta.

Kieliongelmia ja kaatumisia


Apex Legends toimii myös teknisesti, vaikka joillakin käyttäjillä on ollut ongelmia esimerkiksi pelin keskivaiheessa tai lopussa, jolloin serverit ovat heittäneet pelaajan ulos matsista. Ongelma on hyvinkin kiusallinen, sillä otteluun ei ole mahdollista liittyä takaisin niin kuin esimerkiksi PUBGissa. Tämä on kuitenkin mielestäni melko pieni ongelma siihen nähden, että peli on julkaistu vain muutama viikko sitten. Tietokoneeni kokoonpano pyörittää peliä sulavasti, mutta toisaalta pelaankin medium-asetuksilla, joten ruudunpäivitys pyörii noin 120-150 välillä. Mielenkiinnosta päätin kokeilla pelaamista myös Xbox One X - ja PlayStation 4 Pro -konsoleilla. Kummallakin matsit rullasivat oikein kauniisti, eikä mitään sen ihmeellisempää negatiivista ajatusta juolahtanut mieleen. Toki Xbox One X:llä kohtasin erittäin hämmentävän bugin, sillä suomenkielinen Xbox-käyttöjärjestelmä saattaa heittää Apex Legendsin kieleksi Saksan. Twitterissä tehdyn kyselyn avulla kuitenkin selvisi, että kyseessä on normaali ongelma, jonka korjaantumista odotellaan. Tällä hetkellä englannin saa kuitenkin mahdollisesti käyttöön laittamalla myös Xboxin käyttökieleksi englannin.


Jos minun pitäisi tällä hetkellä päättää mitä kaikista kokeilemistani samantyyppisistä battle royale -peleistä (Fortnite, PUBG, H1Z1 ja Call of Duty Blackout) pelaisin, olisi valinta tällä hetkellä Apex Legends. Se on teknisesti kaikista ehjin kokonaisuus, eikä siihen ole tungettu liikaa ylimääräisiä asioita kuten esimerkiksi zombeja. Sen ilmaisuus mahdollistaa pelikavereiden laajan kirjon, toisin kun esimerkiksi Blackoutissa, jonka pelaaminen kaatui omalla kohdalla pelikavereiden vähäiseen määrään.


En myöskään usko, että kyseessä olisi hetken huuma, sillä useampi esportsin parissa toimiva organisaatio on rekrytoimassa jäseniä joukkeisiinsa. Myös Suomen sisällä turnauksia varten on luotu Apex Legends -yhteisö, joka tulevaisuudessa haluaisi järjestää pienempiä mittelöitä. Näin ollen uskon, että pelillä on kaikki valttikortit kädessään päästä taistelemaan battle royale -pelien herruudesta. Vaikka Fortniten ystävä olenkin, en voi olla laskematta 1+1, kun Epic laittoi juuri nyt ilmaiseksi jakoon tehtäviä, jotka suorittamalla saa ilmaisen kausipassin ensi kaudelle. Minusta tämä haiskahtaa erittäin vahvalta kilpailulta ja hyvä niin. Se on nimittäin ainoa keino, joka saa pelinkehittäjät pitämään huolta pelaajista ja pelinsä toimivuudesta.

Testilaitteisto: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 RAM

V2.fi | Miia Lyyra

Apex Legends (Tietokonepelit)

Erittäin tervetullut uutukainen battle royale -pelien joukkoon, joka saattaa kevään 2019 aikana kiilata kärkikahinoihin ja siitä yli.
  • Ilmainen
  • Merkitsemisjärjestelmä/pingaus
  • Hahmot ja niiden kyvyt
  • ”Kuolleen” tiimikaverin herättäminen
  • Serveriltä ulos lentäminen
  • Kielibugi Xbox One X:llä
  • Caustic ja Mirage pitää ostaa tai pelata auki
  • Ilmainen, joten peli houkuttelee huijareita
< Far Cry: New Dawn... Crackdown 3... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

Nype

28.09.2020 klo 13.48

Pelin suurimmat viat liittyvät rahastukseen, sovelluksen tekijä antaa kerätä coins (950) kauden aikana. Pelaajan ominaisuudet eivät vaikuta coins määrään, niitä joutuu ostamaan ainakin kerran pelin alussa jotta saa premium tason säilymään mutta jokainen kausi on pelattava loppuun jotta saa seuraavalla kaudella premium-tason käyttöön. Pelaajien kyvyillä tai pelitaidoilla ei ole vaikutusta cons keräämisessä. Lisäksi on aivan järjetöntä että yksittäisen asun tai aseen ulkoinen olemus maksaa kymmeniä euroja, titanfall pelien jälkeen kyseinen yhtiö valinnut hyvin kyseenalaisen tien..
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova