Tuorein sisältö

Vanquish

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: PlatinumGames
Julkaisija: Sega
Julkaisupäivä: 26.10.2010
Pelin kotisivut
Jarkko Rotstén

06.12.2010 klo 14.00 | Luettu: 25805 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Robot rock.
Länsimainen näkemys macho-sankarista on hikinen, möreä-ääninen muskeliarska, jolla on parransänki, rööki huulessa ja käsissä iso pyssy. Japanilainen näkemys sankarimachosta on vastaavasti hikinen, viskibasso-äänellä muriseva muskelihemmo, jolla on parin päivän ikäinen parransänki, rööki huulessa, käsissään PALJON isompi pyssy, sekä yllään kosolti kybertekniikkaa. Siinä missä länsimaisessa aivottomassa toimintaviihteessä Venäjä uhkaa Jenkkilää ydinaseilla, japanilaisessa aivottomassa toimintaviihteessä Venäjä uhittelee Jenkkilää ydinaseilla sekä TAPPAJAROBOTEILLA!

Japani-ilmiö


Auringonnousun yleisestä suunnasta meidän länkkäreiden iloksi ponnistava robottiräiskintä Vanquish ei erityisemmin yllätä omaperäisyydellään. Pelin hahmot ovat hyvin tutun tuntuisia lukemattomista toimintapeleistä. Päähenkilö on se yli-itsevarma, murahteleva rebel-mallipoju. Sitten on se iso sotahullu äijä, joka tykkää ISOISTA aseista ja on yleensä tosi kärttyinen, mutta kuitenkin pohjimmiltaan hyväsydäminen. Eipäs haukotella siellä takarivissä! Pelistä löytyy nimittäin myös se minihameeseen pukeutunut tytsä, joka ohjailee urheita solttupoikia radion välityksellä ja hakkeroi etänä kaikki lukot, ja jonka keikistelyä pelaaja saa ihastella lataustauoilla.

Vanquish on hyvin japanilaisen tuntuinen, päähenkilön olan takaa kuvattu arcade-henkinen räiskintäpeli, joka suorastaan huokuu Segamaisuutta. Taustalla säksättävä energinen syntikkatekno nostaa pulssia kummasti, kun pahisrobottia valuu niskaan melkoisella ryminällä. Energinen lienee oikea, vaikkakin hieman vaisu sana kuvaamaan pelin perustunnelmaa. Vaikka suvantokohtiakin on, ei hengähdystauoilla kovin moneen hengenvetoon yleensä anneta aikaa. Myönnettäköön, että kulttuurishokki vauhdikkuuden suhteen oli melkoinen, kun viime viikot on tullut kulutettua verrattain rauhallisemmissa merkeissä Fallout: New Vegasin parissa.

Tuttu juttu -show


Pelin perusrakenne on varsin tuttua räiskintäkamaa. Sopivan mittaisten episodien päätteeksi kohdataan aina perusviholisten pahansisuinen isoveikka. Pomovihun lahtaaminen vaatii useimmiten sen akilleen kantapään kutittelemista, joka jokaiselta pomoviholliselta oikeaoppisesti jokapojan pelintekijän oppaan mukaisesti löytyy. Koskahan japanilaiset robotti-insinöörit oppivat, että noin muuten vetypommin kestävän militantin peltipurkin reaktorisydän kannattaisi suojata ehkä inasen paremmin. Rivipahikset putoavat kanveesiin yleensä varsin pienellä ponnistuksella. Sanomattakin kai selvää, että vihollisista kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti, sillä ryhmittyessään perusvihutkin onnistuvat tekemään nopeaa tuhoa sinänsä ketterän päähahmon panssareille. Kuolo ei sentään korjaa heti suojien pettäessä, vaan pelaajalle annetaan vielä mahdollisuus vetäytyä suojaan jäähdyttelemään. Virta palaa panssareihin muutaman sekunnin rauhoittumisen myötä.

Pelattavuus on varsin kohdalleen viilattu. Peliohjaimen useimmat nappulat ovat käytössä, mikä vaatii alussa hieman totuttelua, mutta intensiivisen toiminnan johdosta kontrollit liimautuvat selkärankaan varsin pian. Kiitos päähahmon robopuvun erityisominaisuuden, tämä kykenee liukumaan pitkin lattioita varsin vauhdikkaasti. Tästä on suuri apu esimerkiksi tiukan paikan tullen, tai vihollisjoukkojen selän taakse siirtymisessä. Liukumisen aiheuttama kitka aiheuttaa pidemmän päälle puvun ylikuumenemista, joten sitä kannattaa säännöstellä - jatkuvaan liukasteluun ei ole sinänsä tarvettakaan. Jotta tämä ei olisi vielä riittävän epäreilua vihollista kohtaan, voi liukuessa myös hidastaa aikaa bullet time -tyyppisesti, jolloin rivipahiksille ei juuri mahdollisuuksia anneta.

Asevalikoima on perus-CoDia hitusen mielikuvituksellisempi. Mukana on kyllä konetuliaseita, kiikarikiväärejä ja sinkoja, mutta myös antoisampia lahtaimia, kuten vaikkapa sirkkelinteriä syöksevä ase. Kenttäsuunnittelullisesti tarjolla on varsin ahdas putki, joka lienee tämän tyyppiseen peliin jokseenkin ainoa oikea ratkaisu. Vaihtoehtoisia reittejä ei ole tarjolla lainkaan - minkä tahansa asian päättäminen tällaisen adrenaliinivyöryn keskellä rikkoisikin tunnelmaa perin ikävästi. Pelikentät eivät kaikessa yksinkertaisuudessaan herätä ajatuksia juuri suuntaan tai toiseen. Ympäröivät maisemat ovat kuitenkin suorastaan upeita. Ajoittain peli äityy suoranaiseksi raideräiskinnäksi, jossa pelaajaa viedään varsin kirjaimellisesti pitkin vuoristorataa niin, että pelaajan leuka loksahtelee lattialle jotta kolina vain käy. Audiovisuaalinen kakku on yleensä ottaen varsin hyvin onnistunut. Ääninäyttelijät hoitavat hommansa liioitellulla machopieteetillä, mikä vissiin on ollut tarkoituskin. Lienee mielipideasia, onko ratkaisu paras mahdollinen.

Alkuhuuma tyyntyy


Ensikohtaamiseni Vanquishin kanssa oli vähintäänkin ristiriitainen. Odotukseni eivät olleet erityisen korkealla, mutta yllätyin hyvinkin positiivisesti, kun meininki osoittautui varsin hiotuksi ja niin energiseksi, että heikompaa ihan oikeasti alkoi hengästyttää. Toinen pelikerta kuitenkin osoitti, ettei pelin viehätys ollut erityisen kestävää sorttia. Huiman vauhdikas meininki tuntui mehevän alun jälkeen laantuvan, tai sitten siihen vain turtui. Toiminta alkoi muutamassa tunnissa toistamaan itseään ikävystyttävässä määrin. Suurimmat vaihtelut lyödään pelaajan eteen lähinnä erilaisten aseiden myötä, mutta ne eivät itsessään vielä riitä tuomaan riittävästi vaihtelua. Pelin eri osa-alueet ovat todella hiottuja, mikä saattaa olla yhtenä syynä siihen, että peli alkaa ennen pitkää maistumaan puulta.

Vanquish on lopulta kliseidensä summa. Siihen pitäisi varmaan osata suhtautua tarpeeksi aivottomasti, jotta siitä osaisi nauttia estoitta. Ehkä oma lähestymistapani oli turhan kriittinen ja analyyttinen, koska oma vaakakuppini taipui lopulta "en ostaisi" -osaston puolelle. En toisaalta ole tällaisten geneeristen räiskintäpelien ylin ystävä. Omaperäisyyttä kuitenkin arvostan. Uskon ehdottomasti siihen, että isommalla ripauksella mielikuvituspulveria tämäkin peli olisi ansainnut muutaman pisteen enemmän. Todelliset arcade-räiskintäfanit voinevat lisätä muutaman pisteen makunsa mukaan, meille muille tämä peli edustaa melko lyhytikäistä kertakäyttöviihdettä.

V2.fi | Jarkko Rotstén

Vanquish (Playstation 3)

Vanquish on todella vauhdikasta ja näyttävää japanihenkistä arcade-räiskintää, jonka terävin tenho vaimenee harmillisen nopeasti.
  • Huikea vauhdikkuus
  • Todella upeita maisemia
  • Mainio pelattavuus
  • segamaisuus
  • Täynnä ärsyttävän kuluneita ratkaisuja
  • Toistaa itseään aivan liikaa
< Gran Turismo 5... James Bond 007: Bloo... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (21 viestiä)

Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.12.2010 klo 14.42

Oonko ainoa, joka suoraan sanottuna "vihaa" japanilaisia pelejä ja melkein kaikkea Japaniin liittyvää (anime, manga ja mitkä lie muut piirretyt, sekä kaikki japanilaiset pelit, vaikka poikkeuksiakin on: GT5 esim.). Vanquishin demokin oli jo sellananen, että voi jeesus mitä myötähäpeää se aiheutti. Aina jotain mechoja ja epärealistista paskaa, ugh.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

06.12.2010 klo 14.51

Execta kirjoitti:
ja epärealistista paskaa, ugh.

-______________-

Niin koska länsimaiset pelit onkin niin realistisia.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.12.2010 klo 15.00

GEN_esis kirjoitti:
Execta kirjoitti:
ja epärealistista paskaa, ugh.

-______________-

Niin koska länsimaiset pelit onkin niin realistisia.


No siis just tollasta, että näyttää kun pelais jotain animepeliä tai vastaavaa, kun päähenkilö liukuu ihmeen "sulavasti" (pahalla tavalla) ja nopeasti jotain maata pitkin joidenkin robottipuvun rakettien avulla... lol
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

06.12.2010 klo 15.01

Minä pidin tästä pelistä kovasti. Tosin tämän pelin nimi olisi voinut olla Metal Gears Of Mass: Max Effect Payne On Unreal War.

Meinaan peli on kuin rakennettu eri peleistä.
Päähahmo urveltaa samalla tavalla kuin solid snake.
Paikasta jossa peli tapahtuu tuli mieleen Mass Effectin Citadel. Päähahmon kaverista tuli mieleen joku gear of warin äijistä ja hidatuksista max payne ja niin pois päin.

Peli oli kyllä sangen lyhyt, ensimmäisellä pelikerralla meni 4-5 tuntia ja toisella pelikerralla 3,5h. Peli on todella lyhyt mutta hyvää viihdettä kyllä.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

06.12.2010 klo 15.12

Execta kirjoitti:
Oonko ainoa, joka suoraan sanottuna "vihaa" japanilaisia pelejä ja melkein kaikkea Japaniin liittyvää (anime, manga ja mitkä lie muut piirretyt, sekä kaikki japanilaiset pelit, vaikka poikkeuksiakin on: GT5 esim.). Vanquishin demokin oli jo sellananen, että voi jeesus mitä myötähäpeää se aiheutti. Aina jotain mechoja ja epärealistista paskaa, ugh.


Vaikutatkin todelliselta nipponikulttuurin asiantuntijalta.

Kuinka monta mangaa tai animea tunnet Dragonballin ja Naruton lisäksi? Ja Super Mariot, nehän ovat aina olleet aivan käsittämätöntä paskaa?

Jos jostakin valitan demon perusteella, niin se on nuo hahmot. Epäuskottavia oikeastaan niin monella tasolla kuin vain voi kuvitella. Jos ulkoasua vielä muutettaisiin, niin ei näitä tuntisi ihmisiksi. Yhtä hyvin voisivat olla jotain animaanisia.
Ja sitten tuon taistelumekaniikan staattisuus. Tajusin pelin olevan melko huono tekele, kun huomasin, etten voi hypätä kahden metrin korkuista porrasta alas, vaan joudun kiertämään viiden metrin päässä olevan rampin kautta alemmalle tasolle. Voisi toimia, jos ohjattavana olisi joku keskivertopeelo koti-isä etsimässä usvaiseen kaupunkiin kadonnutta tytärtään, mutta tämä GI Joe pomppasi parikymmentä sekuntia sitten kymmenen metrin korkeuteen, ja viskaisi itseään isomman ohjuksen kohti omakotitalon kokoista robottia. Ja nyt hän ei suostu hyppäämään kahden metrin korkuiselta kielekkeeltä alas?
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

06.12.2010 klo 17.21

Kyllä lähes kaikki mitä japanista tulee on poikkeuksetta paskaa.
lainaa
Joohanh

06.12.2010 klo 17.52

Minä en päässyt edes demoa läpi, kun loppui puhti jättirobotin kohdalla. Deal with it.
lainaa
hujoppi

06.12.2010 klo 19.21

Execta kirjoitti:
Oonko ainoa, joka suoraan sanottuna "vihaa" japanilaisia pelejä ja melkein kaikkea Japaniin liittyvää (anime, manga ja mitkä lie muut piirretyt, sekä kaikki japanilaiset pelit, vaikka poikkeuksiakin on: GT5 esim.). Vanquishin demokin oli jo sellananen, että voi jeesus mitä myötähäpeää se aiheutti. Aina jotain mechoja ja epärealistista paskaa, ugh.

Et ole. Saatanan japanilainen paskapopkulttuuri...
lainaa
Ikätuoviisautta

06.12.2010 klo 19.50

rambokala kirjoitti:
Kyllä lähes kaikki mitä japanista tulee on poikkeuksetta paskaa.

On ne Resident Evilit, Final Fantasyt ja Zeldat ihan paskaa joo aina olleet, ja Metroidit ja Gran Turismot nyt totta kai. Ja erityisen paskoja on Tekkenit ja Mariot.

Pelle.
lainaa
olisko

06.12.2010 klo 22.46

Vanhan kopiointi ja toisto ovat mielestäni niin pahoja ongelmia että tulee taas fiilis että on liian korkeat pisteet
lainaa
MJE

06.12.2010 klo 22.46

Sen siitä saa ku pommittaa ydinpommilla yhdyskuntaa.
lainaa
Tuure2

Rekisteröitynyt 03.07.2007

06.12.2010 klo 23.09

Execta kirjoitti:
GEN_esis kirjoitti:
Execta kirjoitti:
ja epärealistista paskaa, ugh.

-______________-

Niin koska länsimaiset pelit onkin niin realistisia.


No siis just tollasta, että näyttää kun pelais jotain animepeliä tai vastaavaa, kun päähenkilö liukuu ihmeen "sulavasti" (pahalla tavalla) ja nopeasti jotain maata pitkin joidenkin robottipuvun rakettien avulla... lol

Halo onkin siis Japanista, koska siinä on robottipukuisia ihmisiä! En ollut tätä ennen huomannutkaan.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.12.2010 klo 01.16

Näin käy kun japanilaiset yrittävät tehdä peliä yhdysvaltalaisten tyylillä... aika kaukana tämä on mistään mitä on perinteisesti totuttu näkemään japanilaisilta, mutta ihan mielenkiintoinen kokeilu siitä kun yritetään tehdä ns. "länsimaisille markkinoille" peliä kylmän laskelmallisesti lainaamalta muualta ne "jutut" tätä varten. Vanquish on epäonnistuminen juuri tämän vuoksi. Ei siksi, että se olisi huono pelinä... Platinumin olisi kannattanut tuottaa sitä heille itsellensä eikä muille.

Ja Exectan tulisi katsoa vähän muitakin kuin yhdysvaltalaisia tv-sarjoja ja elokuvia, sekä avautua enemmän muidenkin kulttuurien tuotoksille. Suosittelen aloittamaan Ranskasta ja Japanista joissa sarjakuvat ja elokuvat on kokonaan korkeammalla laatu-asteella kuin Yhdysvalloissa.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.12.2010 klo 01.19

Tuure2 kirjoitti:
Execta kirjoitti:
GEN_esis kirjoitti:
Execta kirjoitti:
...ja epärealistista paskaa, ugh.
Niin koska länsimaiset pelit onkin niin realistisia.
No siis just tollasta, että näyttää kun pelais jotain animepeliä tai vastaavaa, kun päähenkilö liukuu ihmeen "sulavasti" (pahalla tavalla) ja nopeasti jotain maata pitkin joidenkin robottipuvun rakettien avulla... lol
Halo onkin siis Japanista, koska siinä on robottipukuisia ihmisiä! En ollut tätä ennen huomannutkaan.

Eikä unohdeta, että kaikkien aikojen weeaboo-peli on kotoisin yhdysvaltalaisen Bungien sormista... Muistaako kukaan vielä sellaista nimikettä kuin "Oni"? Entä sellaista jännää pelisarjaa Dynamixilta kuin "Tribes" jossa pelaajat liukuvat sulavasti ja nopeasti maata pitkin exoskeleton-puvun rakettien avulla...

Muistatteko muuten sellaisia nimikkeitä kuin Mechwarrior, Earth Siege, Star Siege, Shattered Steel, BattleTech tai Battlefield 2142?
lainaa
TheÄijä

07.12.2010 klo 13.32

Mirr5 kirjoitti:
Kuinka monta mangaa tai animea tunnet Dragonballin ja Naruton lisäksi? Ja Super Mariot, nehän ovat aina olleet aivan käsittämätöntä paskaa?


Kuinka monta mangaa tai animea pitää tuntea, ennen kuin saa sanoa, ettei pidä niistä yhdestäkään?

Ja kyllä, Super Mariot ovat aina olleet aivan käsittämätöntä paskaa.
lainaa
TheÄijä

07.12.2010 klo 13.35

Ikätuoviisautta kirjoitti:
On ne Resident Evilit, Final Fantasyt ja Zeldat ihan paskaa joo aina olleet, ja Metroidit ja Gran Turismot nyt totta kai. Ja erityisen paskoja on Tekkenit ja Mariot.


No ei ihan kaikki. RE:t menettelee, GT menettelee, Tekken siinä ja siinä, mutta FF:t, Zeldat, Metroidit ja Mariot ovat todellakin aina olleet erityisen paskoja, siinä olet oikeassa.
lainaa
TheÄijä

07.12.2010 klo 14.05

Tuure2 kirjoitti:
Execta kirjoitti:
No siis just tollasta, että näyttää kun pelais jotain animepeliä tai vastaavaa, kun päähenkilö liukuu ihmeen "sulavasti" (pahalla tavalla) ja nopeasti jotain maata pitkin joidenkin robottipuvun rakettien avulla... lol

Halo onkin siis Japanista, koska siinä on robottipukuisia ihmisiä! En ollut tätä ennen huomannutkaan.


Ei siis mennyt jakeluun mitä Execta tarkoitti? Kyse oli siis siitä, että kun hahmo kävelee, ei katse heilahtele kuten oikeasti kävellessäsi/juostessasi (kuten kaikissa länsipeleissä on jo vuosia ollut) vaan liikkuminen on ilmeisesti maagista liukumista hoverboardin päällä.
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

10.12.2010 klo 23.57

TheÄijä kirjoitti:
Tuure2 kirjoitti:
Execta kirjoitti:
No siis just tollasta, että näyttää kun pelais jotain animepeliä tai vastaavaa, kun päähenkilö liukuu ihmeen "sulavasti" (pahalla tavalla) ja nopeasti jotain maata pitkin joidenkin robottipuvun rakettien avulla... lol

Halo onkin siis Japanista, koska siinä on robottipukuisia ihmisiä! En ollut tätä ennen huomannutkaan.


Ei siis mennyt jakeluun mitä Execta tarkoitti? Kyse oli siis siitä, että kun hahmo kävelee, ei katse heilahtele kuten oikeasti kävellessäsi/juostessasi (kuten kaikissa länsipeleissä on jo vuosia ollut) vaan liikkuminen on ilmeisesti maagista liukumista hoverboardin päällä.


Sen siitä saa kun on energiakilpi jalkapohjissakin.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.12.2010 klo 14.04

Siis PIIRRETTYJÄ. Eikö anime oo just sitä? Niinku Pikku Kakkosen yhteydessä tulevat lastenohjelmat. Miks aikuinen mies haluais sellasta katsoa? Piirrettyjä isosilmäisiä (ja isotissisiä, huoh) hahmoja...
lainaa
Tapza

12.12.2010 klo 12.35

Execta kirjoitti:
Siis PIIRRETTYJÄ. Eikö anime oo just sitä? Niinku Pikku Kakkosen yhteydessä tulevat lastenohjelmat. Miks aikuinen mies haluais sellasta katsoa? Piirrettyjä isosilmäisiä (ja isotissisiä, huoh) hahmoja...


Vuoden kommentti. Tosin luulen ja toivon ettei kirjoittaja ole tosissaan.
lainaa
öhömmm

09.08.2014 klo 21.52

Pelien osalta japanista tulee Devil may cry, Ninja gaiden, Bayonetta, Metal gear rising, Asuras wrath, Final fantasy, Shadow of tje colossus, Tekken soul calibur ja dead or alive. Afro samurai anime on kiva ja japsit osaa tehdä hienoja kauhuleffoja. Myös japsiautot on muikeita ja sieltä tulee loistavia äänentoistovehkeitä, puhelimia, telkkareita ja playstationit. Ei sieltä pelkkää paskaa tule....
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova