Tuorein sisältö

Skyrim 100 modilla on kuin tulevaisuuden peli

20.11.2012 klo 19.00 | Luettu: 18624 kertaa | Teksti: Veera Rouvinen

Pelimodaaja, joka esiintyy nimimerkillä Unreal, on onnistunut pyörittämään yhtä aikaa noin sataa eri modia Skyrim-pelissä. Kotisivuillaan Unreal esittelee muun muassa mitä modeja hän käyttää ja miksi, sekä tietysti upeita kuvakaappauksia pelimaisemista. Kyseinen modeja täyteen ahdettu versio on edelleen pelattavissa ja vaatiikin varmasti melkoisia tehoja laitteista. Kuvakaappauksissa ja Unrealin kuvaamassa videossa voi tunnelmoida sitä, minkä näköisiä tulevaisuuden pelit mahdollisesti ovat. Täysikokoiset kuvat voi katsoa Unrealin kotisivuilta.












V2.fi | Veera Rouvinen
< Jaossa beta-avaimia ... Faneilla mahdollisuu... >

Keskustelut (14 viestiä)

Rekisteröitymätön

21.11.2012 klo 10.09 4 tykkää tästä

118 modia käytössä viimeksi kun pelasin.
lainaa
agm

21.11.2012 klo 10.11 4 tykkää tästä

Rekisteröitymätön kirjoitti:
118 modia käytössä viimeksi kun pelasin.

Joo kyllähän itsellenikin niitä yli 60 kertyi kun joskus pelasin, että ei tuo 100 mitenkään erikoiselta tunnu.
lainaa
Ehkä

21.11.2012 klo 11.11 3 tykkää tästä

Sitten kun vielä tekisivät siitä taistelusta kunnollista, mutta tuntuu olevan modaajien mahdollisuuksien/taitojen ulottumattomissa.
lainaa
12Kings

Rekisteröitynyt 04.09.2011

21.11.2012 klo 15.26 4 tykkää tästä

Vain sata? Itellä tällä hetkellä aktiivisia .esp/.esm on se 186, mutta huomioon otetaan että osa modeista tarvitsee useamman joten luku laskee about 120-140 tienoille. Sitten jos vielä otetaan nuo "pikkumodit", jotka tekevät .esp:llä vain yhden tai pari asiaa niin luku silti jää 100+. Toki modit eivät ole kokoluokkaa 1 Gt kpl vaan sellaisia 10 Mt - 500 Mt suurinosa. Toki joukosta löytyy näitä suurmodejakin. Ja noihin .esp lukuihin ei siis sisälly puhtaita textuurimodeja joita on lukematon määrä asennettuna (ENB tietenkin mukaanluettuna).

Oblivionissa taisi olla se 200+ modia. FO3:sen kanssa kävi niin että tuli modien fyysinen raja vastaan siinä 160 modin kohilla ja kun lisäsi modeja listaan niin textuurit ja meshit rupesivat katoamaan itekseen kesken pelin ja lopulta kaatui ja ongelma korjaantui vasta kun otti edes rajan yli menevät .espt (avain sama olivat jotakin yhden asian juttuja vai isojakin muutoksia tekeviä) pois päältä. Sama kävi FONV:n kanssa mutta raja oli jo 130 modia... Skyrimin kanssa raja ei vielä ole tullut vastaan.

Olipas hankalaa saada komentti tulemaan läpi (eilen yritin varmaan 10 kertaa ja tänäänkin yrityksiä kertyi se 7)

Mitä taisteluun tulee niin toki melee on vähän kömpelöä ja taikureillakin on omat ongelmansa, mutta itse assassin/thief tyyppisten hahmojen ystävänä voin todeta, että ei noita taisteluja kerry hirveästi kun eivät vihut huomaa edes olemassaoloani :D
Muokannut: 12Kings 21.11.2012 klo 16.22 lainaa
Fdsa

21.11.2012 klo 15.28 2 tykkää tästä

Ehkä kirjoitti:
Sitten kun vielä tekisivät siitä taistelusta kunnollista, mutta tuntuu olevan modaajien mahdollisuuksien/taitojen ulottumattomissa.


Animaatiot ja fysiikat saisi aika pitkälti tehdä uusiksi, että taisteluun saataisiin fiilistä ja painoa.

Ehkä TES XI kohdalla päästään eroon purkitetuista animaatioista ja saadaan hahmoja, jotka liikkuvat fysiikkamoottorin ja AI:n varassa, reagoiden jokaiseen iskuun niinkuin olettaisi.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

21.11.2012 klo 18.59

Tää modaaminen on kyllä yks mitä en sitten oo ikinä ymmärtäny mikä järki siinä on???
lainaa
Same

21.11.2012 klo 19.34 11 tykkää tästä

Nakke oletko oikeasti noin hel***** tyhmä vai pelkkä trolli?

Katso noita kuvia, jos et tajua, miksi modata pelejä ja vertaa esim. konsoliversion screenshotteihin.
lainaa
Asdasdasd

21.11.2012 klo 19.53 6 tykkää tästä

Ihan nykyaikainen tuo on jos puhutaan PC pelaamisesta.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

21.11.2012 klo 20.38

Same kirjoitti:
Nakke oletko oikeasti noin hel***** tyhmä vai pelkkä trolli?

Katso noita kuvia, jos et tajua, miksi modata pelejä ja vertaa esim. konsoliversion screenshotteihin.


Tyhmä joo varmaan paikotellen sitäkin riippuen humalan määrästä, mutta ihan asiallista vastausta kyllä tähän odotin kun tämä modaus ei oo ikinä itelle auennu. Joo pelejä siinä muutellaan mutta miksi?
lainaa
Star-Man

Rekisteröitynyt 14.07.2008

21.11.2012 klo 21.45 6 tykkää tästä

Nakke79 kirjoitti:
Same kirjoitti:
Nakke oletko oikeasti noin hel***** tyhmä vai pelkkä trolli?

Katso noita kuvia, jos et tajua, miksi modata pelejä ja vertaa esim. konsoliversion screenshotteihin.


Tyhmä joo varmaan paikotellen sitäkin riippuen humalan määrästä, mutta ihan asiallista vastausta kyllä tähän odotin kun tämä modaus ei oo ikinä itelle auennu. Joo pelejä siinä muutellaan mutta miksi?


En voi kun lainata Samen sanoja. Oletko sokea?
lainaa
12Kings

Rekisteröitynyt 04.09.2011

21.11.2012 klo 21.50 3 tykkää tästä

Nakke79 kirjoitti:
Same kirjoitti:
Nakke oletko oikeasti noin hel***** tyhmä vai pelkkä trolli?

Katso noita kuvia, jos et tajua, miksi modata pelejä ja vertaa esim. konsoliversion screenshotteihin.


Tyhmä joo varmaan paikotellen sitäkin riippuen humalan määrästä, mutta ihan asiallista vastausta kyllä tähän odotin kun tämä modaus ei oo ikinä itelle auennu. Joo pelejä siinä muutellaan mutta miksi?


Modeilla saadaan lisää "tavaraa" peliin. Olkoon se sitten uusia aseita, varusteita, taikoja, rakennuksia/muita paikkoja tutkittaviksi, tehtäviä yms. Modeilla myös parannellaan pelin tekstuureja ja muita yksityiskohtia, jotta peli näyttäisi entistäkin hienomalta (ks. kuvat). Sitten on myös modeja, jotka muutavat peliä ihan täysin toisenlaiseksi esim. Skyrimiin Tend0n Skyrim Redone (http://skyrim.nexusmods.com/mods/9286).

Osa modeista "korjaa" alkuperäisiä ominaisuuksia esim. Skyrimin hirveä inventaario/kauppiasikkunat saa paljon kätevimmiksi SkyUI:n avulla.

Pääidea modeissa on se, että yhteisö luo peliin tai muokkaa sitä siihen suuntaan, mitä he ovat halunneet peliltä. Esimerkiksi W.A.T.E.R-modin luoja OpticShooter ei ilmiselvästi tykännyt Skyrimin alkuperäisestä vedestä, joten päätti luoda modin, jolla sen saa korjattua ja sitten jakoi aikaansaannoksensa muillekin (varsinkin niille, joilta ei löydy aikaa tai taitoa tehdä itse modeja)
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

21.11.2012 klo 22.17 1 tykkää tästä

Yhteisö eli onko nää pelaajia tai jotain pelitalon värväämää porukkaa? Äkkiseltää tuntus että kuin paljo pelintekijä tykkää jos valmista peliä muunnellaan. Tekijänoikeudet sun muut huomioon ottaen. Kiitos Kingsille asiallisesta vastauksesta!
lainaa
12Kings

Rekisteröitynyt 04.09.2011

21.11.2012 klo 22.57 3 tykkää tästä

Nakke79 kirjoitti:
Yhteisö eli onko nää pelaajia tai jotain pelitalon värväämää porukkaa? Äkkiseltää tuntus että kuin paljo pelintekijä tykkää jos valmista peliä muunnellaan. Tekijänoikeudet sun muut huomioon ottaen. Kiitos Kingsille asiallisesta vastauksesta!


Yhteisöllä tarkoitetaan siis tavallisia rivipelaajia, mutta kyllä esim. suurien pelitalojenkin porukka voi tehdä modeja jos haluaa. Bethesdan viime vuosien kärkipelit (TESIII: Morrowind, TESIV:Oblivion, FO3, TESV: Skyrim ja tietenkin FONV vaikkakin se on Obsidianin luoma) ovat olleet tunnettuja vapaasti muokattavasta muodostaan. Itse asiassa Bethesda kannustaa pelaajia modaamaan pelejä ja juuri tämän takia he julkaisivat peleihinsä Construction ja Creation Kittinsä, jotka auttavat modaajia luomaan sisältöä. Modaajat käyttävät myös muita ohjelmia esimerkiksi scriptien tekemiseen ja tekstuurien luomiseen.

Tekijänoikeuksista voi kiistellä iät ja ajat, mutta Bethesda on todennut sen, että jos henkilö luo itse tyhjästä jotakin heidän peliinsä, niin hän omistaa ainakin osan tekijänoikeuksista kyseiseen tavaraan. Esimerkiksi nämä Nexus-sivut kattavat suurimman osan Bethesdan peleihin luoduista modeista (toki Nexus sivut myös palvelevat myös muiden pelien osalta). Nexuksessa valvotaan tiukasti tekijänoikeusasioita, joten käytännössä sieltä ladattu modi on siis täysin laillinen.

Perusperiaate modien luonnissa on se, että luo jotain itse ihan alusta saakka (esimerkiksi miekkaan modelin, tekstuurit, animaatiot yms.). Kun tämän kaiken tekee itse niin ei tarvitse huolehtia tekijänoikeuksista.

Jos taas lainaa/käyttää toisen luomaa modia (esimerkiksi hieno miekka) omassa modissaan (pelin hahmo, joka käyttää kyseistä miekkaa) niin siitä kannattaa kysyä kyseisen modin luojalta ensin. Jos modin luoja antaa luvan käyttää modiaan niin kaikki ok kunhan muistaa tehdä juuri niin kuin hän sanoo (esimerkiksi julkaistessaan modin kertoo yleisölle, että on käyttänyt toisen henkilön modia ja kiittää siitä). Jos taas lupaa ei myönnetä niin sitä modia ei sitten käytetä piste ja jos kuitenkin käytät, niin siitä seuraapi tekijänoikeusrikkomus (käytänössä varoitus ja modin poisto (puhun siis kaikki ylläolevat Nexus-sivuihin liityen, muiden sivujen käytännöistä en tiedä) ja jos tämä jatkuu niin ban-hammer heiluu).

Muista peleistä tavaran tuomien toiseen peliin (esim. World of Warcraftista aseen tuominen Skyrimiin) on laitonta (jos siis rippaa sen pelistä täysin), mutta ylläolevan mukaan jos luot täysin tyhjästä saman näköisen aseen Skyrimiin ja sinulla on todisteet luontivaiheista niin silloin asia ei haittaa. Jotkut pelitalot antavat käyttää omia luomuksiaan vapaasti kunhan mainitsee asiasta. Tästä esimerkkinä on The Witcher-pelisarjan luoja Red Projekt, joka on antanut käytänössä kaiken pelien sisällön modaajille käyttöön.

Tietenkin voit tehdä pelillesi täysin mitä haluat, kunhan et julkaise sitä. Jos julkaiset niin silloin pitää olla omaa tavaraa tarjolla.

Kannattaa käydä tutustumassa Nexus-sivuihin, sieltä löytyy aikas paljon asiaan liittyvää juttua ja en viitsisi floodata tätä keskustelua monella tekstimuurilla :P
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

21.11.2012 klo 23.22 2 tykkää tästä

Joo ei siinä mitään taas on paljon viisaampi!!!
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova