Tuorein sisältö

Tämäkin on nyt nähty: Doom VIC-20:llä

05.02.2013 klo 08.55 | Luettu: 11213 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Alla oleva video on todistajalausuntojen mukaan oikea, ja testasimme itsekin juuri asiaa emulaattorilla, joten uskottava se on: joku on "kääntänyt" Doomin 32 vuotta vanhalle Commodore VIC-20 -kotimikrolle.



Hieman hyvää tahtoa vaaditaan, että kenttää voi pitää samana (mm. korkeuserot ovat hävinneet), mutta kyllä tämä silti Doom on. Pelin pelaaminen vaatii VICiltä lisämuistia, sillä vakioversiossa RAMia on kaikki 3 kilotavua. Ainakin 32 kt tuntui kuitenkin riittävän jo hyvin.

Pelin voi ladata täältä. Yritämme saada sen pelattavaksi V2.fi:n käyttäjätapaamiseen kesällä...

V2.fi | Mikko Heinonen
< Facebook aikoo voitt... The Witcher 3 julkis... >

Keskustelut (12 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.02.2013 klo 09.21

Mainittakoon, että videossa musiikki pätkii, mutta itse pelissä se ei pätki.
lainaa
Qukko

05.02.2013 klo 10.08

Wau. Ihailtavaa harrastuneisuutta. Enpä olisi tätäkään odottanut!

Vertailun vuoksi Andropolis-demossa C64:lla pyörii Doom-kenttä, tosin vain "3D"-moottorina. Ei vihollisia tai mitään peliin viittaavaa, mutta kuitenkin.

http://www.youtube.com/watch?v=ahnU-acuPZU&feature=player
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.02.2013 klo 11.08 3 tykkää tästä

Mahtava äänimaailma.
lainaa
VICtoly

05.02.2013 klo 12.47 1 tykkää tästä

Jännää. Mutta onko sitä hauska pelata?
lainaa
jummi

05.02.2013 klo 13.08

Nykypeleihin verrattuna varmaan onkin monen mielestä melkoista kuraa, mutta kyllä tuota olisi tullut pelattua paljon joskus 80-luvulla :) Plussaa musiikeista ja äänitehosteista.
lainaa
Vustin

05.02.2013 klo 13.31

Ensimmäinen VIC-20:lle tehty raycasterihan nähtiin yli kymmenen vuotta sitten demossa Impossiblator 2. Raycastereita on nähty vuosien mittaan myös monille muille kasibittisille, esimerkiksi ZX Spectrumille on olemassa varsin toimiva versio Wolfenstein 3D:stä.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.02.2013 klo 13.48

Demoefekteissähän etenkin muuan Viznut on tehnyt tosiaan ihan älyttömiä tempauksia VICillä jo pitkään, mutta efektin ja tämänkin verran toimivan pelin välillä on vielä pieni matka.
lainaa
Jupp3

05.02.2013 klo 14.10

Vustin kirjoitti:
Ensimmäinen VIC-20:lle tehty raycasterihan nähtiin yli kymmenen vuotta sitten demossa Impossiblator 2.

Ehkä noinkin myöhään lähinnä sen takia, että haluttiin tehdä nimenomaan ilman muistinlaajennusta (minkä tämä peli siis vaatii), näin se on huomattavasti vaikeampaa.

Ehkä toimivin "peliksi tehty" toteutus C64:lle on M.O.O.D. http://csdb.dk/release/?id=40255
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

05.02.2013 klo 15.33 1 tykkää tästä

No vittu jes
lainaa
Derp

05.02.2013 klo 16.38 1 tykkää tästä

Talmunen kirjoitti:
No vittu jes

Talmuset ei muista.
lainaa
1000Ghz

05.02.2013 klo 17.13 1 tykkää tästä

Taas nähtiin että pelien konetehojen vaatimusten jatkuva kasvu johtuu vain koodaajien laiskuudesta optimoida koodia :)
Ja niin tietysti markkinavoimien painostuksesta saada pelit nopeasti ja halvalla markkinoille.
lainaa
menistöihin

05.02.2013 klo 20.40 1 tykkää tästä

kuka helvetti tekee peleistä vanhennettuna versioita? osoittaa ihan kivaa harrastuneisuutta mutta tuote itsessään täyttä turhuutta ja paskaa
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova