Tuorein sisältö

LucasFilm käytti lain voimaa ja lopetti Star Wars Battlefront -faniprojektin

01.08.2016 klo 19.00 | Luettu: 5640 kertaa | Teksti: Erkki Mervaala

Vielä kesän alussa venäläistaustainen pelistudio Frontwire oli toiveikas Star Wars Battlefront III -faniprojektinsa Galaxy in Turmoil suhteen. Tuolloin Valve oli hyväksynyt pelin julkaistavaksi ilmaiseksi Steamissa, eikä studion johtaja Tony "Fergie" Romanelli vaikuttanut olevan kovin huolissaan tekijänoikeuksista.

Nyt Romanelli on kertonut studion kotisivuilla Lucasfilmin määränneen faniprojektin lopetettavaksi. Pelistudio sai jo 22. kesäkuuta lopetusmääräyksen Lucasfilmiltä, mutta Romanelli sai kuitenkin yllätyksekseen sovittua tapaamisen Lucasfilmin väen kanssa viikkoa myöhemmäksi.

Romanellin mukaan Lucasfilm olisi voinut olla avoin idealle neuvotella Tähtien sodan immateriaalioikeuksien lisenssi Frontwiren käyttöön, mutta sopimus Electronic Artsin kanssa estää moiset sopimukset. Lucasfilm oli jo aiemmin keskustellut aiheesta EA:n kanssa, joka puolestaan oli halunnut Romanellin sanojen mukaan "suojella kultamunaansa".

"Heidän päähuolenaiheenaan oli se, että Galaxy in Turmoil voisi mahdollisesti viedä huomiota heidän Battlefront-tuotteiltaan"
, Romanelli kirjoittaa. Hän yritti myös saada EA:n kantaa asiaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Frontwiren asianajajien mukaan Galaxy in Turmoiliin tehty työ lukeutuu Fair Use -käytännön alle.

Kirjoituksen päätteeksi Romanelli pyytää kiitellen projektin faneja seuraamaan yhä Frontwire Studiosin edesottamuksia ja pelin mahdollista "pivotointia" täysin omaksi luomuksekseen.

V2.fi | Erkki Mervaala
< Assembly lähestyy, t... Pokémon Sunin & Moon... >

Keskustelut (10 viestiä)

Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

01.08.2016 klo 19.55 14 tykkää tästä

"Heidän päähuolenaiheenaan oli se, että Galaxy in Turmoil voisi mahdollisesti viedä huomiota heidän Battlefront-tuotteiltaan"

Ihan aiheellinen pelko. Kaikki tietävät, että varsinkin nykyisillä pelimoottoreilla ja työkaluilla mikä tahansa indiestudio saa pyöritettyä paremman tuotteen ilmaisena faniprojektina kuin EA ja Ubisoft jotka keskittyvät hätäisen räkäpallon kyhäämiseen joulumarkkinoille ja alkavat sitten teroitella DLC-veitsiänsä.
rikervjnvk

01.08.2016 klo 20.02 6 tykkää tästä

EA on aina ollut paska julkaisija.He haluavat aina monopolin koska he eivät osaa ja eivätkä halua kilpailla hyvillä peleillä.Se että he ottavat uhkana jonkun pienen fani projektin kertoo kaiken.Mikä olisi estänyt EA:ta tekemästä samanlaista peliä.Mutta jos iso julkaisija on noin kyvytön tekemään hyviä pelejä niin minkäs teet.Disney ei ole sen parempi.Heidän ei olisi ikinä pitänyt antaa EA:lle yksinoikeutta tehdä Star Wars pelejä konsoleille ja PC:lle.Disney on kyllä tehnyt kelvollista työtä noiden elokuvien parissa mutta samaa ei voi sanoa tuosta heidän tavasta hoitaa peliasiat ja niiden lisensit.He kirjoittivat tuon sopimuksen EA:n kanssa 2013 jolloin EA oli äänestetty toistaa kertaa peräkkäin Amerikan huonoinmaksi yhtiöksi.Minkä tahansa järkevän yhtiön johto olisi miettinyt kaksi kertaa siinä tilanteessa.Muutenkin EA olisi pitänyt pitää Activisionin ja Ubisoftin tavoin mahdollisinman kaukana Star Wars peleistä.Se on nähty niin monta kertaa että tuo kolmikko ei osaa tehdä muutakun paskoja lisenssi pelejä ja typeriä nettiräiskintöjä.Nuo kolme julkaisijaa kannattaa unohtaa heti kun halutaan tehdä oikeasti hyviä pelejä.

Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

01.08.2016 klo 20.30 5 tykkää tästä

"Yllätys". Kuka nyt tosissaan edes oletti tämän menevän läpi?
eivoiymmartaa

01.08.2016 klo 20.59 2 tykkää tästä

Onpas täällä EA-vihaajia. EA on vastuussa aika monesta hyvästä ja ylistetystä pelistä ja tulevasta Battlefieldistä. Heillä sentään on asiakaspalvelu, toisin kuin monilla muilla peliyhtiöillä. Ja kyllähän omaisuudestaan saa pitää kiinni. Vai moniko teistä olisi mielellään antamassa omaa omaisuuttaan muitten käyttöön ilmaiseksi ja kyselemättä?
Defaulted

Rekisteröitynyt 04.01.2011

01.08.2016 klo 22.42

No jaa no joo. Ohan EA:lla jotain hyviä puoliakin, mutta lähtökohtaisesti kaikki sitä kautta suolletut pelit on raakileita. Kuinka monta viikkoa esim. bäfät kärsivät todella pahoista bugeista ja servu ongelmista julkaisun jälkeen?
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

01.08.2016 klo 22.42 7 tykkää tästä

eivoiymmartaa kirjoitti:
Onpas täällä EA-vihaajia. EA on vastuussa aika monesta hyvästä ja ylistetystä pelistä

Mitä sitten? EA on joskus ollut julkaisijana peleille, jotka ovat olleet ihan laatutavaraa esim. vuosituhannen vaihteessa, mutta miten se vaikuttaa EA:n nykytilanteeseen? Vastaus: Ei mitenkään.

EA on myös aivan samallalailla vastuussa lukuisista umpipaskoista pelinkuvatuksista puhumattakaan lukuisista legendaarisista pelisarjoista ja pelistudioista mitkä EA on tuhonnut.


eivoiymmartaa kirjoitti:

ja tulevasta Battlefieldistä.

Sitä tässä kauhulla odotetaankin. Varsinkin Battlefront-skandaalin jälkeen.

eivoiymmartaa kirjoitti:

Heillä sentään on asiakaspalvelu, toisin kuin monilla muilla peliyhtiöillä.

Eipä nyt tule mieleen yhtään (isompaa/merkittävää) peliyhtiötä millä ei olisi asiakaspalvelua. Jopa monilla indiepuljuillakin on asiakaspalvelu ja ovat erittäin aktiivia communityn suhteen eivätkä tuki korviaan kritiikiltä ja lähettele valmiiksi generoituja "Your feedback is important to us"-bullshitviestejä.
EA on priimaesimerkki siitä millainen on yritys jota ei kiinnosta kuunnella pätkääkään asiakkaiden palautetta. Sinänsä EA sen nykyisessä muodossa on ehkä ennemminkin oire kuin syy, johtuen idioottimaisesta massasta joka kerta toisensa jälkeen EA:n markkinointikamppanjoiden ja lisenssinimikkeiden avustuksella tunkee rahojaan heille.


eivoiymmartaa kirjoitti:

Ja kyllähän omaisuudestaan saa pitää kiinni. Vai moniko teistä olisi mielellään antamassa omaa omaisuuttaan muitten käyttöön ilmaiseksi ja kyselemättä?

1. Star Wars ei ole EA:n omaisuutta mutta heillä on sopimus SW pelien suhteen kuten uutisessa kerrotaan
2. EA tai kukaan muukaan ei ole menettämässä tässä yhtään mitään, koska kyse on abstraktista lisenssistä.
3. Kenenkään pointti ei ollut se, että saako EA suojata oikeuksiaan vai ei vaan se että ainoa syy miksi EA ei halua antaa ILMAISEN fanituotteen päästä markkinoille on se että EA itsekin tietää että heidän skeidapelinsä eivät sen kummemmin lyhyellä kuin pitkälläkään tähtäimellä kykenisi pääsemään samalle tasolle tai parhaimmassakaan tapauksessa edes merkittävästi edelle, koska he upottavat jättibudjettinsa itse pelin sijasta markkinointiin ja muuhun kusetukseen.

Defaulted kirjoitti:
Kuinka monta viikkoa esim. bäfät kärsivät todella pahoista bugeista ja servu ongelmista julkaisun jälkeen?

Taisi BF4:n kohdalla mennä n. puoli vuotta ennen kuin nettipeli saatiin PC puolella kohtuulliselle tasolle. Battlelogin jokaiseen uutiseen (liittyivätpä mihin tahansa)
virtasi loputtomasti "FIX THE FUCKING GAME"-kommentteja, mutta EA:ta tai DICE:ä ei kiinnostanut vaan jatkoivat Xbox One-tournamenttien (joihin olivat palkanneet joitain random nevahööd New York-räppäreitä pelaamaan ja hehkuttamaan peliä medialle) sun muun nolon paskan hehkutusta.
Muokannut: Bladekill 01.08.2016 klo 22.45
Daealis

Rekisteröitynyt 27.05.2008

02.08.2016 klo 07.48 4 tykkää tästä

Miksei se vaikuttaisi pelimyynteihin, kun fanit tekivät paremman tuotteen... Todellinen peliliike olisi ollut heittää ihan oikeaa rahaa miesten taakse ja virallistaa projekti SW-kaanoniin. Mutta ilmeisesti haluavat EAn pitää tyytyväisinä, koska sillä firmalla on takanaan iso kasa faneja jotka nousevat barrikadeille ja ylistävät pyhää EAta, ostaen jokaisen paskan minkä firma ulos ponnistaa.
Widowmaker

Rekisteröitynyt 11.09.2014

02.08.2016 klo 11.21 1 tykkää tästä

Taas yksi esimerkki siitä miten EA on täysin vieraantunut pelaajista. Lähes kaikki tuotokset ovat olleet keskeneräisiä ja mikromaksujen kyllästämiä.

Mutta ea:n puolustukseksi täytyy sanoa että pelit ovat sentään hauskoja verrattaen ubisoftin vastaaviin joka peliä vaivaaviin downgradeihin.
Tupexi

02.08.2016 klo 20.46

Lopettakaa heti se lisenssin väärinkäyttö, että voimme olla tekemättä sillä mitään järkevää!
-Makes sense
nigfhjpsfih

03.08.2016 klo 19.48

Itse ymmärrän toiminnan täysin. Toki vaihtoehto olisi ostaa projekti tai tukea sitä mutta jos ei haluta niin silloin on ihan sallittua suojella omaa propertyä. Ei EA ole mikään Yhdysvaltojen Kansallisarkisto

Tekijöille menis lähinnä sen verran vinkkiä että Battlefront-genren menestys ei ole juurikaan kiinni lisenssistä ja Star Wars oli alunperinkin melkoista "plagiointia". Steam on täynnä pelejä joissa joku nimeämätön poikatyttö hyppii ja kiipeilee milloin missäkin. Kuinka vaikea olis tehdä vaikka joku fantasiateemainen peli jossa osa ritareista riehuu valokiväärin kanssa samalla kun mukana riehuu muutama komentaja miekan kanssa? Vähän persoonaa mukaan ja kaikki on avoinna.

Kulttuurissa on saavuttu tämmöiseen jännään pisteeseen jossa niin isot helvettistudiot kuin yksinäiset koodaajatkin haluavat tehdä vain epävirallista jatkoa, rebootia tjsp. Mitä jos Lucaskin olisi käyttänyt tarinassaan vain tavallisia japsisamuraita japanissa kun se oli se helppo ratkaisu? Ilmeisesti maailmassa kyllä riittää nykyään koodaajia mutta taiteelliset sielut ovat jossain viiltelemässä itseään ja pössyttelemässä?

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova