Tuorein sisältö

Belgian oikeusministeri haluaa kiellon lootboxeille Euroopassa (päivitetty)

22.11.2017 klo 10.38 | Luettu: 2792 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


PC Gamer uutisoi, että Belgian Kanspelcommissie, eli uhkapelaamista valvova lautakunta alkoi viime viikolla tutkia, pitääkö lootboxit luokitella uhkapelaamiseksi. Nyt tuo päätös on tehty ja vastaus on kyllä.

"Kun sekoitetaan rahaa ja addiktiota, kyseessä on uhkapeli", kertoi lautakunta. Belgian oikeusministeri Koen Geens lisäsi, että varsinkin nuorella iällä uhkapelaamisen sekoittaminen pelaamiseen on vaarallista mielenterveydelle. Siksi mies haluaakin kieltää sellaiset pelien sisäiset ostot, joissa ostaja ei tiedä, mitä on ostamassa - eikä vain Belgiassa, vaan koko Euroopassa.

Seurataan tilannetta.

Päivitys: Havaijilla ollaan samoilla linjoilla.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Meren uumenissa maja... Pelintekijä tuomitse... >

Keskustelut (20 viestiä)

jesh

22.11.2017 klo 11.35 18 tykkää tästä

Loistava päätös!
OldHorny

Moderaattori

Rekisteröitynyt 11.10.2007

22.11.2017 klo 11.37 17 tykkää tästä

Nyt on oikeasti hyvä päätös.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

22.11.2017 klo 12.51 9 tykkää tästä

Joo kyllä nämä sietävät mennä. In-appit ovat ok, kun ne on hyvin balansoitu. Maksullinen arvonta, jossa voi EHKÄ saada haluamansa, ei jatkoon.
duxjfjh

22.11.2017 klo 13.19 3 tykkää tästä

enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon
Hohhoijaa5

22.11.2017 klo 13.31 1 tykkää tästä

duxjfjh kirjoitti:
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

Esimerkiksi Skyrimin ja Battlefieldin ero nyt on lootboxien osalta aivan erilainen. Skyrimissä pystyt laillisesti huijaamaan itsellesi mitkä tahansa pelin tavarat kun taas Battlefieldissä tämä luokiteltaisiin hakkeroinniksi. Lisäksi Skyrimissä et pysty ostamaan lootboxeja.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

22.11.2017 klo 13.32 20 tykkää tästä

duxjfjh kirjoitti:
kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon


Vihervassarit pelattu vasta kommentissa numero 4. Meillä on toivoa.
einäin

22.11.2017 klo 14.35

duxjfjh kirjoitti:
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon

Mistä lähtien olet joutunu maksamaan oikeaa rahaa jotta saat ne auki ja luitko edes tuota juttua mistä tässä on kyse
GOTCHYA

22.11.2017 klo 14.38 2 tykkää tästä

Toivottavasti Pokemon-korttien boosterit jne. kielletään myös.
Korttiteoria

22.11.2017 klo 15.33 10 tykkää tästä

Mä jäin jo lapsena koukkuun jääkiekkokortteihin ja nykyään käytän heroiinia
asdffdf

22.11.2017 klo 15.41 3 tykkää tästä

GOTCHYA kirjoitti:
Toivottavasti Pokemon-korttien boosterit jne. kielletään myös.

Pokemon-kortteja pystyy vaihtamaan ja kauppaamaan, useissa peleissä ei lootboxien sisällölle näin pysty tekemään. Tai jos pystyy, saat pelin tekijän (tai julkaisijan) armosta jotain in-game-currencyä, jolla saa katettua ehkä murto-osan seuraavan lootboxin tai itemin hinnasta. Toivon todella että ymmärrät eron.
Olli

22.11.2017 klo 15.50 2 tykkää tästä

Loistava päätös!
Oikeastihan kukaan normaali pelaaja ei tätä kieltoa vastusta. Parhaassa tapauksessa kyseessä on vanhempien kellarista louskuttava trolli, ja huonoimmassa tapauksessa kuolaava idiootti (sad face)
Vesamies

22.11.2017 klo 16.07

Entäs PoE ja Dota jossa mikromaksut ovat vaan kosmeettisia ja eivät vaikuta peliin? Taas liilakeskustalaiset juhlivat päätöstä joka on liian leveä ja joka ei kunnon p2w addictia auta kun seuraavaksi löytyy porsaanreikiä millä säännöt kierretään.
Kheetor

22.11.2017 klo 16.22

Aika merkittävää jos tämä johonkin vaikuttaisi. Kaikenmaailman sen ja sen arvoisia skinejä sun muita kosmeettisia tai pelillistä hyötyä tuovia laatikosta arvottuja palasia kuitenkin on harrastettu aika laajasti. Ehdottomasti olisi hyvä juttu kieltää sattumanvaraisuus noissa hommissa.
fiksu

22.11.2017 klo 17.13 2 tykkää tästä

duxjfjh kirjoitti.
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon.........................................................
.............................Opettele kirjoittamaan oikein.26Ei ole paljon vaadittu.
Lulled

22.11.2017 klo 17.19 2 tykkää tästä

fiksu kirjoitti:
duxjfjh kirjoitti.
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon.........................................................
.............................Opettele kirjoittamaan oikein.26Ei ole paljon vaadittu.

Miten meni toi lainaaminen ja oma kirjoittaminen noin niinku omasta mielestä? LUL
dorka

22.11.2017 klo 17.29 1 tykkää tästä

fiksu kirjoitti:
duxjfjh kirjoitti.
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon.........................................................

.............................Opettele kirjoittamaan oikein.26Ei ole paljon vaadittu.

Miten meni toi lainaaminen ja oma kirjoittaminen noin niinku omasta mielestä? LUL...........................................................En tiedä lainaamisesta mitään kun en käynyt kirjastossa.Kirjoitus meni hyvin.
gwrivnwf

22.11.2017 klo 18.56

einäin kirjoitti:
duxjfjh kirjoitti:
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon

Mistä lähtien olet joutunu maksamaan oikeaa rahaa jotta saat ne auki ja luitko edes tuota juttua mistä tässä on kyse


Maksan 60 euroa pelistä ja pelaan sen 8 kertaa läpi, mutta en silti saa sitä Sword of Thousand Truthia. Ei ehkä kilisytä joka kerta kukkaroa, mutta selvää uhkapeliähän se on että 60 euroa meni ja ehkä jollain pelikerralla 50. voin saada sen mitä halusin, jos saan

Ei tietenkään sama asia, mutta kyllä joku vihervassari asian näin näkee. Kun kerran turkis pelihahmolla ja sininen paita poikahahmolla aiheuttaa itkua.
huh

22.11.2017 klo 22.22

gwrivnwf kirjoitti:
einäin kirjoitti:
duxjfjh kirjoitti:
enta peli kuten borderlands tai skyrim jossa pelikokemus perustuu taysin siihen mita on laatikossa

kyl tassakin on se lopputulos etta vihervassarit toteavat etta kaikki pelit loukkaavat jotakuta. kieltoon

Mistä lähtien olet joutunu maksamaan oikeaa rahaa jotta saat ne auki ja luitko edes tuota juttua mistä tässä on kyse


Maksan 60 euroa pelistä ja pelaan sen 8 kertaa läpi, mutta en silti saa sitä Sword of Thousand Truthia. Ei ehkä kilisytä joka kerta kukkaroa, mutta selvää uhkapeliähän se on että 60 euroa meni ja ehkä jollain pelikerralla 50. voin saada sen mitä halusin, jos saan

Ei tietenkään sama asia, mutta kyllä joku vihervassari asian näin näkee. Kun kerran turkis pelihahmolla ja sininen paita poikahahmolla aiheuttaa itkua.

Järkyttävän huono trolli :D Oliko tämä sun mielessä jollain tasolla hyvä/hauska silloin kun päätit aloittaa kirjoittamisen?
HArtsa

Rekisteröitynyt 10.06.2017

23.11.2017 klo 07.42 1 tykkää tästä

Vähän kyllä kans ihmettelin tätä Skyrim- viittausta. Peliä on tullut väännettyä meinaan jossain määrin sekä konsolilla että PC:llä ja vielä on jäänyt löytämättä ne maksulliset lootboksit. ;)

Gädda

23.11.2017 klo 10.16

Jotain codia kun vielä jaksoin tahkota joskus, ei minua haitannut boxit/niiden availut millään tavalla. Rahaa en niihin käyttänyt vaikka se mahdollista olisikin ollut, käytin vain matseista ansaitsemiani crediittejä. Ei se minulle maksanut, joten sikäli hauska lisä. Tosin enää en kyllä pelaa koko sarjaa, tai muutakaan peliä missä näitä boxeja olisi, joten sinänsä aika sama :D

Kirjoita kommentti

86536