Tuorein sisältö

Rakastettu mutta flopannut klassikko - System Shock täytti 25 vuotta

24.09.2019 klo 15.15 | Luettu: 2244 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen


1994 oli ihan kelvollinen pelivuosi monessakin suhteessa eikä suinkaan vähiten Origin Systemsin ja Looking Glassin ansiosta. Tieteisroolipeli System Shock oli niin väkevä kokemus, että peli jäi vahvasti videopelihistoriankirjoihin suurena saavutuksena ja upeana seikkailuna. Samalla se on kuitenkin myös täydellinen esimerkki siitä, että kuilu klassikko- ja hittipeli-termien välillä voi olla valtava.

System Shock oli teknisesti erittäin edistynyt, sillä siihen kehitettiin oma 3D-grafiikkamoottori aikana, jolloin 3D oli vasta aivan tuloillaan peleihin. Se oli myös sisällöltään ja tarinaltaan emergentti, pelaaja loi omannäköisensä seikkailun päätöksillään ja teoillaan. Reitti oli vapaa, sikäli mikäli pelaaja vain selviytyi kuolemanloukuksi muuttuneen avaruusaseman vaaroista.

Vahvimmin pelistä on jäänyt mieleen arkkivastustaja SHODAN, paholaismaiseksi muuttunut avaruusasemaa komentava tekoäly, jonka tavoite on käyttää avaruusaseman aseita ja teknologiaa ihmiskunnan tuhoamiseksi:



System Shockia pelanneet muistavat sen upeana elämyksenä ja klassikkona, mutta heitä vain on loppujen lopuksi aika vähän. Pelin kehittänyt Looking Glass jäi seikkailustaan tappiolle, sillä myynnit olivat surkeat. Samoin muuten kävi System Shock 2:lle. Molemmat olivat liian isoja, vaikeita ja älykkäitä seikkailuja.

Parhaillaan työn alla on sekä ensi vuodelle tähdätty System Shockin remasterointi että aivan upouusi System Shock 3.

Lisätietoja: http://systemshock.com/



V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Ensin Adidas ja Fort... Seuraava Quantic Dre... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova