Tuorein sisältö

Huippunopea kovalevy, uusi äänijärjestelmä, taaksepäin yhteensopivuus! Tällainen on tuleva Playstation 5

18.03.2020 klo 19.50 | Luettu: 5051 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Sony paljasti tänään yksityiskohtia tulevan Playstation 5 -konsolin teknologiasta alun perin Game Developers Conference -tapahtumaan tarkoitetun konsolin suunnittelusta vastanneen Mark Cernyn esitelmän välityksellä.

Esitelmä oli selkeästi suunnattu toisille pelisuunnittelijoille mutta saimme kuitenkin tietää mitä teknologiaa tuleva konsoli pitää sisällään ja mitkä ovat isoimmat uudistukset laitteen suunnittelijan näkökulmasta.

Mark Cerny kertoi kiertäneensä pelinkehittäjiä saadakseen palautetta ja toivomuksia siitä, mitä pelinkehittäjät eniten toivovat tulevalta Playstation 5 -konsolilta ja ehkä hieman yllättäenkin eniten pyydetty ominaisuus oli SSD-kovalevy.

Sony onkin panostanut merkittävästi nopeamman kovalevyteknologiaan Playstation 5:n uuden SSD-kovalevyn suhteen. Kyse ei ole aivan tyypillisestä uudesta kovalevystä, sillä SSD:n lukunopeudeksi Mark Cerny lupaa massiivista 5,5 gigaa sekunnissa pakkaamattomalla datalla, joka on huomattavasti enemmän kuin mitä edes PC-puolella nähdään tyypillisesti nopeimmissa PCIe-väylää käyttävissä NVMe-kovalevyissä.



Playstation 5:n SSD-levyn koko on 850 gigaa eli hieman vähemmän kuin Xbox Series X:n sisältä löytyvän 1 teratavun SSD-levy, mutta aivan kuten Microsoftin tulevalle konsolille myös Sonyn laitteelle on mahdollista hankkia lisätilaa. Tämä tulee olemaan mahdollista normaalilla kaupasta hankittavalla NVMe-kovalevyllä mutta aivan kaikki mallit eivät tule toimimaan PS5:n kanssa ja Sony lupaa ilmoittaa listan yhteensopivista malleista myöhemmin.


Aivan kuten Microsoftin Xbox Series X:ssä myös Sonyn Playstation 5:n prosessori ja GPU pohjautuvat AMD:n teknologiaan. Myös Sonyn konsoli käyttää siis 8-ytimistä AMD:n Zen 2 -prosessoria ja AMD:n RDNA 2 -pohjaista grafiikkaprosessoria.

Hyvin samankaltaisesta raudasta huolimatta Microsoftin ja Sonyn lähestymistavat tosin eroavat hieman toisistaan, grafiikkapuolella Playstation 5 sisältää laskennallisesti vähemmän laskentayksikköjä ja tätä kautta vähemmän laskennallisia terafloppeja mutta GPU:n laskentayksiköt toimivat korkeammalla taajuudella. Tosin Playstation 5:n Zen 2 -pohjainen prosessori vaikuttaisi toimivan hieman hitaammilla kellotaajuuksilla verrattuna Xbox Series X:n vastaava.


CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive




Playstation 5 lupaa myös olla taaksepäin yhteensopiva Playstation 4 -pelien kanssa mutta johtuen laitteiden pienistä eroavaisuuksista, niin taaksepäin yhteensopivuus ei ole aivan täydellistä. Cerny kuitenkin lupaa sadasta pelatuimmasta PS4-pelistä suurimman osan toimivan myös PS5:n kanssa jo julkaisupäivänä.



Uuden nopeamman kovalevyn lisäksi yksi isoimmista Playstation 5:n uusista ominaisuuksista on sen uusi äänijärjestelmä nimeltään Tempest 3D AudioTech. Tämä uusi äänipiiri lupaa tarjota aidon kolmiulotteisen äänikokemuksen kaikilla mahdollisilla äänilaitteilla ja mahdollisuuden käyttää satoja eri äänilähteitä. Tällä hetkellä tosin äänijärjestelmä toimii kunnolla toistaiseksi vain kuulokkeilla mutta Sonyn on tarkoitus saada se toimimaan myös television kaiuttimien ja useampia kaiuttimia käyttävien äänijärjestelmien kanssa.

Uusi Tempest-äänijärjestelmä käyttää kolmiulotteisen äänen rakentamiseen pään siirtofunktiota (HRTF), joka on jokaisella ihmisillä on hieman erilainen joten Sony käyttää aluksi järjestelmässä keskiarvoista HRTF-asetusta.
Tämä tosin ei välttämättä tarjoa kaikille käyttäjille normaalista äänestä eroavaa kokemusta, joten Cerny visioi useita eri vaihtoehtoja joilla Sony voisi jatkossa muokata pelaajille tälle sopivat HRTF-asetukset. Mahdollisia vaihtoehtoja tähän on esimerkiksi kuvan tai videon lähettäminen korvasta Sonylle, joka rakentaa neuroverkon avulla sopivan HRTF-profiilin, tai peli, joka auttaa oman HRTF-profiilin säätämisessä.

Tässä tuskin olivat vielä lähellekään kaikki Playstation 5:n julkaisuun liittyvät tiedot, sillä emme esimerkiksi kuulleet mitään mahdollisista ohjaimiin liittyvistä yksityiskohdista tai Playstation VR-yhteensopivuudesta.

Lähde PS5:n spekseille: Eurogamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< PlayStation 5:n sala... 1 vs 149 - Call of D... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova