Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: SoulCalibur 6 palaa juurilleen 20-vuotisjuhlien kunniaksi

Jukka O. Kauppinen

01.02.2018 klo 19.00 | Luettu: 2420 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Miekkahammashoitoa notkeille.
SoulCalibur on tarjonnut raikasta kainaloiden tuulettelua taistelupelien ystäville jo 20 vuoden ajan. Mutta fanit ovat joutuneet odottamaan uusia mättöjä kovin pitkään. Onneksi tuuli on kääntymässä, ja pian/joskus keskuuteemme saapuva SoulCalibur VI tuo muassaan monia reippaita tuulia.



Kuutos-kaliiburi on näet samalla sekä paluu juurille että uusiin suuntiin. Sarjan historiaa ja syntymäpäivää kunnioittava mätke askeltaa kolikkopeli- ja Dreamcast-juurilleen, tuttuihin maisemiin, tuttujen hahmojen kera. Siinä samalla se tekee hurjan historiallisen käännöksen ja räiskähtelee myös PC-pelaajien ruuduille.

V2.fi oli läsnä Bandai Namcon taannoisessa lehdistötapahtumassa Pariisissa, jossa niin pelaajat kuin lehdistön edustajat pääsivät maistelemaan SoulCalibur VI:sta ensimmäistä kertaa tekijästudion seinien ulkopuolella. Ja tiedättekös mitä? Sehän oli hauskaa!

22 vuotta Soulia


Tarkkaan ottaen SoulCalibur ei muuten ole sarjansa - tai perheensä - esikoinen, vaan se kunnia kuuluu 22 vuotta sitten ilmestyneelle Soul Edgelle. Ensin pelihalleissa, sitten myös PlayStationillä nähty yhden tai kahden pelaajan taistelupeli löysi heti ilmestyessään tyylinsä ja olemuksensa, vaikka peliä vietiinkin jatko-osissa vähän eri suuntiin. Jo Edgen hahmokatras oli tavallista mätkintää syvällisempi ja lomittuvampi kudelma, jossa jokaisella hahmolla oli selkeästi omia taitojaan ja taistelutyylejään, samoin kuin omat tarinansa siitä miksi he tavoittelivat mestaruutta. Hahmojen kudelmaa on rakennettu taitavasti peli peliltä, ja kuutosessa matkaan astellaan niin uusin kuin vanhoin elkein.



Miksi SoulCaliburiin palataan juuri nyt, pitkän tauon jälkeen?

"Halusimme ennen kaikkea kunnioittaa pelin synttäreitä. Mutta samalla SoulCalibur VI oli mahdollisuus tuoda Souls-sarjaan jotain uutta. Jos emme olisi tarttuneet aiheeseen nyt, niin tekijätiimimme olisi pitänyt odottaa seuraavaa tilaisuutta todella pitkään", ynnää pelin tuottaja Motohiro Okubo.

Kuulostaa siltä, että Bandai Namcolla ja Project Soul -studiolla on paljon suunnitelmia pelirintamalla.



Entä mikä tekee SoulCaliburista SoulCaliburin, kaikkien maailman muiden taistelupelien keskellä?

"Olen myös Tekken-sarjan tuottaja, joten joudun pohtimaan tätä itsekin usein. Ehkä ytimessä ovat miekat ja niiden käyttäminen. Miksi Soulseissa ylipäätään käytetään miekkoja? Minusta ne ovat todella kivoja esineitä, ja jo niiden liikuttelu ja heiluttaminen on miellyttävää. Samalla ne tuovat sarjaan aivan omanlaisensa taistelumekaniikan. Kolmiulotteiset pelikentät puolestaan mahdollistavat liikkumisen joka suuntaan, niin sanotun 8-Way Run -liikkumisen. Me tietysti haluamme, että fanit voivat nauttia tästä kaikesta myös kutosessa."


Motohiro Okubo vetelee SoulCalibur VI:n lankoja näppärissä käsissään.

"Uudet taistelusysteemit saavat tietysti aina paljon huomiota ja olen hyvin luottavainen niiden vastaanoton suhteen. Mutta siinä samalla SoulCalibur on miekkojensa ansiosta aina aivan omanlaisensa peli. Haluan pitää kiinni siitä, että sarja pysyy jatkossakin ainutlaatuisena", Motohiro Okubo alleviivaa.

Juurien kunnioittaminen tuntuukin todella tärkeältä, aivan synttärijuhlien koristukselta ja lahjalta. Tiimi viihdyttikin itseään myös sen ensimmäisen, Segan Dreamcast-konsolille julkaistun SoulCaliburin parissa.

"Moni asia siinä inspiroi meitä, aivan erityisesti pelin taiteellinen visio ja tyyli. Se oli hyvin kirkas ja valoisa peli, täynnä värejä. Halusimme pitää kiinni sen värikkäästä olemuksesta ja tuoda samaa henkeä myös SoulCalibur VI:een. Toki se on samalla myös haaste, sillä valoisan pelin tekemiseen tarvitaan enemmän aikaa ja tekninenkin haaste on suurempi. Kaikkea ei voi enää piilottaa varjoihin, vaikka valoilla ja valonheittimillä voikin toisaalta tehdä kaikenlaista kivaa", ynnää pelin tuottaja Motohiro Okubo.

Tämä historiaan uiminen näkyykin käytännössä siinä, että SoulCalibur VI käytännössä reboottaa pelin takaisin alkuaikaansa. 20 vuotta kehittymistä riitti, nyt takaisin juurille, kiitos. Vuosi 1586 näyttääkin uuden sukupolven koneilla upeammalta kuin koskaan.


Motohiro Okubon videotaisiisäänihaastattelu

"Halusimme tuoda peliin myös jotain uutta, mutta pitää samalla kiinni siitä, ettemme vain petä vanhoja fanejamme. Yksi uusista jutuista on reversal edge -taistelusysteemi, joka voidaan triggeröidä kerran. Se saa sinut tuntemaan itsesi oikeaksi soul masteriksi."

Reversal edgen avulla pelaaja voi teoriassa tasapainoilla hyökkäyksen ja puolustuksen välillä, iskeä keljusti vastustajan kombon väliin ja pilata sen omalla vastahyökkäyksellään. Käytännössä molemmat hahmot siirtyivät hidastukseen, jonka aikana molemmat näpäyttävät hyökkäys-, torjunta- tai väistönappulaa. Sitten katsotaan onnistuiko jompikumpi täräyttämään kaveria kuonoon. Ei siis ihan varsinaista taitopelaamista. Liike tuntuu jopa tietyllä jotenkin hyödyttömältä ja satunnaiselta, vaikka sen onnistuessa tapahtuva hidastettu liike onkin visuaalisesti näyttävää. Luultavasti spessuliike on viilattu uuteen uskoon julkaisuun mennessä.

Muita uudempien aikojen käänteitä ovat esimerkiksi se, että muutaman aiemman SoulCaliburin tapaan kuutonen tehdään suoraan kotipelikoneille. Kierrä kolikkopelihallin kautta -kortti on jätetty pakasta pois. Suurempi käänne on se, että pelisarja nähdään nyt ensimmäistä kertaa myös PC:llä.

"Kolikkopelien ytimessä oli aina moninpeli, Battle-pelitila. Kotikoneilla fokus on erilainen, ja yksinpelitilaa ja tarinaa on työstettävä alusta alkaen, etenkin koska emme suunnittele kutosesta lainkaan pelihalliversiota."



"PC-versio taasen.. Mehän kehitämme pelejä joka tapauksessa PC:llä, niin Tekkeneitä kuin SoulCalibureja. Aiemmin eri laitteiden tekniikka oli erilaista, mutta nyt eri konsolit ja PC-kehitysjärjestelmät ovat niin lähellä toisiaan, että PC-julkaisun tekeminen on hyvin helppoa. PC tosin tuo omat haasteensa, sillä koneissa on paljon vaihtelua, etenkin grafiikkaominaisuuksissa. Toivottavasti saamme pelin näyttämään kaikille hyvältä."





Riemukasta miekkailua


Menneisyyden kunnioittaminen mutta myös tämän päivän vaatimusten muistaminen näkyy selvästi siinäkin vaiheessa, kun peliin tarttui ensimmäistä kertaa. Se näyttää ja tuntuu SoulCaliburilta, ja huokuu historiaa sitä ymmärtävien silmiin. Samalla tahti on myös uutta, iskevää ja mukaansatempaavaa. Pelaamisen yksinkertaisemmat koukut huomaa nopeasti ja pelistä pääsee nauttimaan minuuteissa, ihan vain klassisen nappien hakkaamisen kautta. Pelin logiikka aukeaa nopeasti ja ehkä siinä sivussa syvemmätkin taktiikat ja taidot.

Helpon alun ansiosta veteraanipelaajat ovat puolestaan hetkessä monimutkaisempien kombojen uumenissa, vastustajiensa tuskan kyyneliä kentälle kylväen.

Liikkeissäkin riitti valinnanvaraa tavanomaisista miekkataisteluliikkeistä voimakkaisiin, jopa ällistyttäviin erikoismuuveihin. Pysty- ja vaakaiskuja ja potkuja kelpasi jakaa kaverille, ketterä liikehtiminen toi pelikentälle elintilaa ja critical edge -erikoisliikkeiden salat opittuaan niitä oli näppärä tehostaa näppäinkomboilla. Ja aina joskus vastustaja tuli ja tönäisi minut rotkoon. Minulta se ei ikinä onnistunut. Epistä!



Testipelit olivatkin hauskalla tavalla vaihtelevia. Tietokoneen ohjaamien vastustajien kanssa pärjäsi nopeasti aika hyvin, mutta ihmisvastukset, hepä sitten osasivatkin olla… ihmismäisiä. Jonkun kanssa pärjäsi kivan tasaisesti, kun kumpikin oli pelin potentiaalisten kikkojen suhteen tasavertaisen pihalla. Joku Tekken-sotien veteraani puolestaan etsi, oppi ja hyödynsi kombojen salat hetkessä. Siihen vielä päälle mestarilliset liikkeiden ajoitukset, niin johan läski tummui. Elämyksiä on siis tarjolla tasosta riippumatta.

Mutta millaisia elämyksiä tarjotaan pitkällä tähtäimellä, se jäi vielä arvoitukseksi. Testattavana oli vain Battle-pelitila Versus-moodissa, joko tietokonetta tai toista ihmistä vastaan. Kaiken kaikkiaan luvassa näyttäisi olevan kahdeksan eri pelitilaa.

Kaikkia hahmoja ei ole vieläkään julkaistu, eikä meidän testaamassamme versiossa salaisuuksia vuodettu.



Videot: Checkpoint TV

Mitsurugi ja Sophitia ovat sarjan ystäville tuttuja miekattelijoita, ja heihin oli tyytyminen. Julkaisuun tähdätään näillä näkymin 22 hahmolla. Muita tiedettyjä ja tunnettuja taistelijoita ovat Xianghua, Kilik ja Nightmare, sekä aivan upouusi, mustiin pukeutuva agentti Grøh.

Mainittakoon lyhyesti visuaalisuudestakin sen verran, että todella hyvältähän se näytti. Vaikka pelaajien huomio onkin kiinnittynyt etualalla häärääviin taistelijoihin, niin myös kenttien taustoille on rakennettu paljon yksityiskohtia ja liikettä. Hahmotkin liikkuivat, elehtivät ja liehuivat kauniisti. Siirtymät liikesarjasta toiseen sujuivat pehmeästi, töksähtelemättä.

Jos koeponnistus antaa mitään osviittaa, niin hauskaa tämän parissa tulee olemaan. Tarinan reboottaus juurilleen antaa mahdollisuuden leikitellä SoulCalibur- ja SoulEdge -miekkojen välisellä taistelulla, ja kyllähän se selkeyttää myös vuosi ja jatko-osalta monimutkaistuneen hahmokudelman ja näiden keskinäisten suhteiden avaamista. Käsikirjoittajat voivat heittää soppaan vähän uusia mausteita, niin uusilla hahmoilla kuin värittämällä vanhojen taistelijoiden persoonaa. Alkuperäistapahtumatkin saattavat saada lisää näkökulmia.



SoulCalibur VI tuntuukin olevan oikealla tiellä: se toimii uusille pelaajille, mutta tuntuu Soul-veteraaneille tutulta heti ensi kohtaamisestaan. Peli tuntuu hyvältä käsissä, näyttää herkulliselta ja pelattavuus on jo nyt erinomainen. Tästä on hyvä suunnata julkaisupäivää kohti.

Mutta milloin julkaisupäivä onkaan, sitä ei vielä tiedetä. Välillä se on ollut 2018 alkupuolella, välillä vain 2018. Ei pidetä kiirettä eikä kiusata tekijöitä hoputtamalla, sillä hoppuilu on ollut aiemminkin mättöpeleille kohtalokasta. Onneksi näyttäisi siltä, ettei SoulCaliburia julkaista ainakaan ilman tarinatilaa. Köh köh.

Peliä kehittää Project Soul ja julkaisee Bandai Namco, alustoina PC, PlayStation 4 ja Xbox One.

Lisätietoja: SoulCalibur VI


Pariisilaisia terveisiä.


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< V2.fi testasi: MFD C... V2.fi testasi: Razer... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova