Tuorein sisältö

Tähti- ja katupölyä

Manu Pärssinen

13.06.2007 klo 23.40 | Luettu: 4779 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

v2.fi testasi suven suomipelit

v2.fi oli paikan päällä todistamassa historiallista hetkeä, kun ensimmäistä kertaa koskaan kahden suomalaisen konsolipelin julkaisujuhlaa vietettiin samana päivänä. Kyseessä olivat tietenkin kotimaiset kesähitit: Bugbear Entertainmentin Flatout: Ultimate Carnage Xbox 360:lle ja Housemarquen Super Stardust HD Playstation 3:n Playstation Storeen.

Housemarquen iloinen kehittäjäjoukko
Paikan päällä oli varmasti muutenkin leijonanosa suomalaisista pelinkehittäjistä. Ihmisten puheissa ja paidanselkämyksissä vilahteli edellämainittujen lisäksi Remedya, Sulaketta, Frozenbytea ja monia muita. Juhlaa vietettiin Helsingin laitamilla sijaitsevan Puotilan kartanon kesäisissä maisemissa grilliruokaa ja asiaan kuuluvaa juomaa nauttien. Pääosassa oli kuitenkin jutustelu, pelit ja niiden tekijät. v2.fi testasi molempia, vielä tämän kuun aikana ilmestyviä pelejä.

Bugbearin pelin kehittämiseen osallistui hieman isompi porukka.


FlatOut: Ultimate Carnage


Bugbearin FlatOutit ovat ensimmäisestä osastaan lähtien olleet laadukasta räimettä ja kärsineet lähinnä siitä, että isompien firmojen kilpailevat pelit ovat jättäneet ne mainoskampanjoillaan taka-alalle. Peleillä on kuitenkin sankka kannattajajoukko ja Bugbearin tekijämiehet tuntuivat itsekin olevan X360-versioon erityisen tyytyväisiä.

Eikä suotta. Tällaisesta pelimoottorista sietää olla ylpeä. Vaikka pelin radat ovat 'vain' koristeltuja versioita kakkosflättäristä, on niissä niin paljon yksityiskohtia, fysiikkamallin mukaisesti lentävää sälää ja efektejä, että luulisi konsolin alkavan köhiä. Tiirasin peliä tunnin verran silmä kulta-asetuksella, enkä havainnut sen töksähtävän kertaakaan. Ei, vaikka radalla oli 12 autoa keskellä ruohikkoista metsää hajottamassa aidanpätkiä tielle savun ja räjähdysten värittäessä pölyistä ilmaa. Komeaa, pojat, komeaa.

Aluksi pelin ohjaus tuntui sen vauhtiin nähden hieman kankealta, mutta pienen totuttelun jälkeen autot tottelivat komentajaansa kiltisti. Varsinkin koulubussi kääntyi lennokkaasti käsijarrun avustamana pelitilassa, jossa tarkoitus oli runtata muut vastustajat kisan ohessa. Verkkopelissä linja-autoilla kisaaminen vaikka kahdeksan pelaajan voimin oli yhden tekijän mukaan varsin lennokasta touhua. Pelitiloja on edellisistä versioista tuunattu ja lisätty, kaikkea on siis enemmän.

Kesällä ei pelimarkkinoilla ole kovasti tungosta, joten FO:UC osuu sopivaan saumaan, vain hieman samanhenkinen Colin McRae DIRT saattaa verottaa autopelaajien ostointoa. FlatOut on kuitenkin Colinia roimasti rempseämpi ja arcademaisempi pläjäys, jossa autojen törmäily on viety äärimmilleen. Bugbear jatkaa tulevaisuudessakin autoilulinjalla, seuraavaksi työn alla on PSP-versio Sega Rally Revosta.

Super Stardust HD


Housemarquen palaaminen valokeilaan ja vanhan Amigaklassikon kaivaminen naftaliinista tulivat monelle yllätyksenä, varsinkin kun julkaisualustana on PS3. Amiga-aikuisesta 'Ardusta' ei olekaan jäljellä juuri muuta kuin perusidea, nimi ja osa tekijäjoukosta. Super Stardust HD on ensimmäinen suomalainen minkään konsolin latauspalveluun tehty peli.

Äärimmilleen yksinkertaistettuna voisi sanoa, että kyse on nykypäivään tuodusta Asteroidsista. Paremmin mieleen tulevat kuitenkin Xbox Live Arcadesta löytyvät räiskinnät, kuten Geometry Wars tai Mutant Storm. Pelaajan alus liikkuu planeetan ilmakehän päällä olevan ruudukon päällä puolustaen sitä putoavilta meteoriiteilta tai hyökkääviltä alieneilta. Ohjaustyylikin on samaa sarjaa - vasemmalla tatilla liikutaan, oikealla ammutaan tatin osoittamaan suuntaan.

Käytössä on kolme perusasetta, joita vaihdellaan olkanäppäimien kautta: yksi sulattaa kultaiset meteorit, toinen halkoo jäiset, kolmas on kätevin kivisiin. Lisäksi liipasimissa ovat erikoisaseet boost ja pommi. Sopivan aseen valinta ympärille pyörivien kivenlohkareiden koostumuksen mukaan tuo peliin hieman lisää hektisyyttä, vaikka ainakin alkuvaiheessa kullan sulattava letkeä laser tuntui ehdottomasti tehokkaimmalta. Kunhan asteroidit on raivattu ja tarvittava määrä vihollisia saatettu majan manoille, siirrytään seuraavaan vaiheeseen ja lopulta seuraavalle planeetalle.

Välillä meno yltyy niin kiihkeäksi, että omaa alusta on vaikea nähdä kaiken keskeltä. Näin käy välillä varsinkin co-op -tilassa, joka muuten oli pelin ehdottomasti parasta antia. Kaksi pelaajaa jakavat samat elämät ja lisäaseet, mutta asiaa on hieman mutkistettu. Tietenkään toinen alus ei voi mennä niin kauaksi, että se katoaisi planeetan toiselle puolelle ja muutenkin lähekkäin pysymisestä on hyötyä. Ollessaan tarpeeksi lähellä toisiaan alukset jakavat energiaansa ja saavat näin aseisiinsa lisäpuhtia. Kun kaksi pelaajaa pyöritti oikeaa tattia hullunkiilto silmissä, saivat sekä viholliset että silmien karkkihermot kyytiä.

Super Stardust HD on varmasti hyvä lisä Playstation Storen valikoimaan, mutta vaatii pelaajaltaan hieman retrohenkisyyttä, sen verran kipakkaa meininki on. Housemarque palaa komeasti markkinoille ja odotamme mielenkiinnolla, mitä miekkosten suunnitelmissa mahtaa seuraavaksi olla.

Kesäkuussa kannattaa siis suosia suomalaista, riippumatta siitä tönöttääkö pelihyllyssä PS3 vai X360.


V2.fi | Manu Pärssinen
< GURU 07-pelitapahtum... Tutkimusmatka pelimu... >

Keskustelut (1 viestiä)

Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

15.06.2010 klo 16.17

lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova