V2.fi ennakoi: Ace Combat 7: Skies Unknown - huimaa lentskariaikuisviihdettä

Jukka O. Kauppinen

03.10.2018 klo 14.15 | Luettu: 1579 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Menneet ja tulevat lentokoneet kurvaavat samoilla virtuaalitaivailla

Bandai Namcon yli 20-vuotias Ace Combat -lentoräiskintöjen sarja on ehtaa lentokonepornoa, jos näin suorasukaisesti saa sanoa. Eivät ne järin realistisia kuvauksia ilmasodasta ole, mutta sitäkin vauhdikkaampia ja näyttävämpiä toimintapelejä - ja Ace Combat 7: Skien Unknown tuntuisi tarjoavan riemukkaassa määrin sitä samaa herkkua.

Ace Combat 7: Skies Unknown sijoittuu vuonna 2019 syttyvään Oseanin ja Erusean väliseen sotaan. Sopivasti suurin piirtein nykyaikaan mutta johonkin kuvitteelliseen rinnakkaisuniversumiin sijoittuva asetelma rakentaa pelille mielikuvituksellisen ympäristön, johon on helppo viskata kaikki mahdollinen ja mahdotonkin lentävä kalusto. Uudet, tulevat ja menneet lentokoneet kiitävät sulassa sovussa rinnakkain, mikä tarjoaa muikeat asetelmat ilmasotimiselle.

Pelaaja on oseanialainen lentäjä, joka sodan alkuvaiheen jälkeen viskataan rangaistusyksikköön. Huonomminkin olisi voinut käydä, sillä ainakaan kaveri ei joutunut teloitusryhmän piippujen eteen ja saa edelleen lentää. Tosin lentämisessä on tietyt miinuksensakin, sillä esimiehet katsovat pelaajaa ja tämän kollegoita täysin uhrattavina pelinappuloina, jotka voidaan viskata mihin tahansa kusisukkaiseen tilanteeseen. Luulisi nyt mokomien arvostavan edes kalliita lentokoneita, jos miehistöllä ei ole väliä?

Rangaistusyksikön nojalla pelaaja voidaankin viskata mitä päättömimpiin tilanteisiin ja yhteenottoihin. "Raivaa joukoillemme tietä ja muista, että takaisin ei ole tulemista ennen kuin tehtävä on suoritettu" on aika tuttu komento radiosta. No, sitten rynnitään päin ja tehdään vihollisista selvää. Urakkapalkkaa tästä ei tosin makseta, mikä on kovin harmi.



Acecombatointi on toiminnallisesti väkevää herkuttelua. Se ei ole periaatteessa kovinkaan monimutkaista, sillä lentokoneiden ja niiden asejärjestelmien käyttäminen on yksinkertaistettu varsin näppärästi muutamiin kaikkein tärkeimpiin toimintoihin. Perinteisten simulaattorien navigaatio- ja tutkajärjestelmiä ei tarvitse käyttää lainkaan, vaan ne toimivat automaattisesti tilanteen mukaan. Pohjimmiltaan riittää, että osaa ohjata lentokonetta oikeaan suuntaan, valita tilanteeseen sopiva ase ja naputtaa maalinvaihtonäppäintä niin, että asejärjestelmä lukittuu haluttuun kohteeseen. Sitten vain odotellaan aseen lukittumista ja lauotaan ohjuksia tai pommeja.

Toki käytännössä urakka on monimutkaisempaa. Vihollisia tulee eri puolilta, tutka vilkkuu viholliskoneita ja jossain tuolla on kohde, joka pitäisi tuhota. Ohjusvaroitin huutaa ja sitten pitääkin vetää väistöliikettä juuri, kun on saamassa viholliskoneen tähtäimeen. Pelimekaniikka on kiteytetty erinomaisesti niin, että pelaamisessa on roppakaupalla haastavuutta mutta myös hauskuutta. Itsehän pelasin vielä realistisemmilla kontrolleilla, mikä toi lentämiseen melko lailla lisähaastetta. Toki myös tyydytystä, kun osasi. Mutta eihän kuolemia voi tietenkään välttää, joten aina välistä täytyy palata takaisin checkpointille ja yrittää uudelleen.

Lentskaripornopuoli korostuu lentokonevalikoiman kasvaessa, sillä pelin edetessä pelaaja saa käyttöönsä lisää erilaisia koneita ja asejärjestelmiä, joilla voi käydä kiinni vaikeutuviin ja monimutkaistuviin haasteisiin. Maataistelutehtäviin kannattaa valita kone, joka pystyy kantamaan tuhdin annoksen pommeja ja kestää ilmatorjunnan kuritusta ja niin edelleen. Joskus toki tarvitaan kalustoa sekä ilma- että maamaaleja vastaan. Hurvittelun makuun päästessään voi toki tarttua astetta eksoottisempaan konekalustoon, sillä Acessa on nykyhuippukoneiden lisäksi myös roppakaupalla herkullisen antiikkisia koneita. Mitäs jos tehtävään valitseekin vaikkapa vanhan sotaratsu MiG-21:n tai F-104 Starfighterin? Haaste noussee melkoisesti, kun näillä rautamöhkäleillä lähtee uusinta huippukalustoa vastaan. Vai lienevätkö enemmänkin moninpeliviihdettä? Tätä puolta esittelyversiossa ei vielä näytetty.



Visuaalisesti upea ja herkullinen Ace Combat 7 vaikuttaakin kerrassaan makupalalta meille lentokoneiden ja sotilasilmailun ystäville. Onhan se yliampuvaa höpsölentämistä mutta mukaansatempaavaa sellaista. Ennakkoversiossa jäi harmittamaan vain se, että peliaika oli rajoitettu eikä kaikkea haluamaansa ehtinyt kokeilemaan. No, loppupeliin päästään kiinni tammikuussa. Sitä odotellessa!

Ace Combat 7: Skies Unknown julkaistaan PS4:lle ja Xbox Onelle 18. tammikuuta 2019. PC-versio seuraa aivan perässä jo 1.2.2019. Peliä kehittää Bandai Namco Studios ja julkaisee luonnollisesti Bandai Namco itse.

Linkki: Lisää Ace Combat -videoita


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< V2.fi ennakoi: Battl... V2.fi pelasi: Syksyn... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

22010

Tampere Film Festival 6th-10th March 2019
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova