Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Lost Ark -hitti-MMO:n ensimmäiset päivät

Miia Lyyra

17.02.2022 klo 17.00 | Luettu: 6961 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

LOST ARK VALLOITTI LÄNSIMAALAISTEN PELAAJIEN SYDÄMET
Moni pelaaja on saattanut viime aikoina törmätä peliin nimeltä Lost Ark. Kyseessä on vuonna 2019 Etelä-Koreassa julkaistu MMO-peli, jonka länsimainen julkaisu tapahtui vasta tänä vuonna 11. helmikuuta. Lost Ark on Tripod Studion ja Smilegaten kehittämä sekä Smilegaten ja Amazon Gamesin julkaisema MMO, jonka genreen yhdistetään ARPG-taistelua. Yksi morpin valttikorteista on sen maksuttomuus. Tämä artikkeli sisältää tunnelmia ensimmäiseltä peliviikoltani. Taustaksi kerrottakoon, että hankin itse ennakkoon noin 50 euron hintaisen kultaisen Founder’s-paketin. Pelitunteja tätä tekstiä kirjoittaessa on ehtinyt kertyä noin 50 tuntia ja mittarissa kilahtaa aivan kohta taso 50!



Servereille useiden tuntien jonot


En ole MMO-ammattilainen, mutta vietin yhden kesän World of Warcraftin parissa ja muistelen edelleen, kuinka kivaa se oli. Muisto lämpimänä kesäpäivänä verhojen sulkemisesta ja tietokoneen ruudun eteen parkkeeraamisesta saa edelleen hymyn huulille. En alunperin ajatellut hankkivani Lost Arkia, mutta ennen julkaisua minulle kuitenkin iski FOMO, eli pelko siitä, että jään jostain tärkeästä paitsi. Olin toki haaveillut pitkään pelistä, jossa voisin kuluttaa aikaa sen kummemmin ajattelematta. Katselin muutaman trailerin ja yhtäkkiä Lost Ark alkoi vaikuttaa peliltä, jota voisin kokeilla. Sitten kultainen Founder’s-paketti valahtikin yhtäkkiä Steamin ostoskorin kautta kirjastooni.



Eri hintaiset Founder’s-paketit olivat myynnissä ainoastaan ennakkoon ja hintaa pakkauksilla oli n. 15-100 euroa. Rahalle vastineeksi pelaaja sai mm. kolmen päivää aiemman aloituspäivän, kauppavälineenä toimivaa Royal Crystals -valuuttaa sekä hopeakolikoita, ulkoasuja hahmolle, limited edition lemmikin, tarvikkeita sisältäviä arkkuja ja 30 päivän Crystalline Aura -passin. Kyseessä on normaalisti maksullinen kuukausipassi, joka antaa pieniä etuja. Esimerkiksi pikamatkustuspisteiden käyttäminen on maksutonta, kun ilmaisversiossa jokainen matka maksaa hopeakolikoita. Lisäksi pelaaja saa prosenttietuja Strongholdin (pelaajan oma koti) toimintoihin. Crystalline Aura -passia ei ole pakko ostaa, vaan kyseessä on ennemminkin kiva lisä, jota ilmankin pärjää. Passi on ostettavissa myös sinisillä kristalleilla, joita voi kerätä pelistä, joten HC-pelaajat voivat halutessaan grindata ja olla maksamatta euroakaan passista. Pelin julkaisun jälkeen myyntiin saapui Founder’s-pakettien kaltaisia Starter-paketteja.

Halukkaille on tarjolla monenmoisia MMO-pelejä, joten on mielenkiintoista, miten Lost Ark onnistui paukuttamaan Steamin tilastoja uusiksi keräämällä parhaimmillaan pariinsa 1,32 miljoonaa pelaajaa. Toki valtava pelaajamäärä on tuonut myös isoja ongelmia, joista pelaajat “pääsivät nauttimaan” heti julkaisupäivänä. Kehittäjät päättivätkin tehdä välittömästi huoltotoimenpiteitä ja julkaisu ei tapahtunut sovittuna aikana, vaan tunteja myöhemmin.



Ensimmäisen viikon aikana erityisesti EU-alueen serverit ovat olleet koetuksella. Zinnervale-palvelimelle on ollut parhaimmillaan yli viiden tunnin jonot. Minä pelaan vähemmän suositulla Sceptrum-serverillä, johon on myös saanut parhaimmillaan jonottaa noin tunnin. Kehittäjät ovat luvanneet tehdä asiaan muutoksia, mutta tätä tekstiä kirjoittaessa tilanne on edelleen paha, eikä helpotusta ole saatu. Servereitä koskevat ongelmat ovat tällä hetkellä se isoin varjo, joka Lost Arkin päällä lepää. Tuntien jonot eivät välttämättä houkuta uusia pelaajia mukaan. Amazon on ilmoittanut avaavansa uuden EU West-palvelinalueen, johon saapuu uusia servereitä. Jonoihin ei kuitenkaan välttämättä ole luvassa helpotusta, sillä pelaajien omaisuutta ei voi siirtää serveriltä toiselle. Pelin tarjoamat valuutat ovat niin arvokkaita, että harva nykyinen pelaaja haluaa jättää niitä ja siirtyä toiselle serverille. Uusia pelaajia EU Westin saapuminen kuitenkin auttaa.

Helppoa ja hauskaa taistelua


Perinteiseen MMO-tapaan heti ensimmäisenä pelaajan on valittava serverin lisäksi sopiva hahmoluokka. Lost Arkissa on tarjolla yhteensä viisi hahmoluokkaa: Warrior, Martial Artist, Gunner, Mage ja Assasin.Tämän jälkeen voi vielä valita advanced-luokan, joka mahdollistaa päähahmon erikoistumisen tiettyihin kykyihin. Minun valintani oli Deathblade Assassin. Kyseessä on lähitaisteluihin sopiva soturi, joka käyttää vihollisten taltuttamiseen kolmea miekkaa. Ennen hahmovalintaa kannattaa huomioida, että osa luokista on lukittu sukupuolen mukaan. Esimerkiksi salamurhaajat voivat olla vain naisia ja gunnereista ainoastaan yksi advanced-luokka on auki naishahmoille. Mielekästä oli, että ennen lopullista hahmovalintaa pelaaja voi halutessaan kokeilla kaikkia sotureita ja käytössä olevia taitoja. Mukavaa, kun ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.



Lost Arkissa ensimmäinen tavoite on päästä tasolle 50, minkä jälkeen peli niin sanotusti vasta alkaa. Millaista meininki on sitten ollut tähän saakka? Täytyy myöntää, että olen yllättynyt ja hämmästynyt mm. siitä, millaisen tarinan Lost Ark kätkee sisälleen. Myönnän, etten aina yleensä jaksa lukea peleissä kaikkia tekstejä, joita ruudulle isketään, mutta nyt en ole ohittanut yhtään kohtausta. Suosittelen muillekin, että tällä kertaa jättää skip-nappulan rauhaan, sillä kokonaisuudesta saa paljon enemmän irti, kun seuraa, mistä on kyse. Voin myöntää, että muutama kohtaus on saanut silmäkulmat kostumaan. Odotan mielenkiinnolla, miten ja mihin kaikki tulee päättymään. Hyvin suunniteltu ja kerrottu tarina on mukava lisä, sillä muuten perinteiseen MMO-tyyliin homma on lähinnä pisteeltä toiselle juoksentelua, vihollisten tappamista ja luolastoissa monsujen hakkaamista. Netistä löytyykin jo oiva valikoima meemejä, joissa vitsaillaan G-nappulan painamisesta, joka pelissä tarkoittaa interaktiivisuuden komentoa. Välillä kyllä mietin, että meneeköhän G-namiskan kytkin näppäimistössä kohta rikki.

Minut yllätti, kuinka helppo Lost Arkia on pelata. Heti kättelyssä pelaajalle isketään kahdeksan kykyä, joita voi hyödyntää vihollisia vastaan. Tehtävien suorittamisesta ja pelkästään peliin päivittäin kirjautumisesta palkitaan melko avokätisesti. Lisäksi elämää parantavia pottuja tuntuu tippuvan vähän väliä ja täytyy myöntää, en toistaiseksi ole joutunut ostamaan yhtään taikajuomaa. Alueilla taistelu ja tarinassa eteenpäin tallustelu sujuu aivan varmasti myös kokemattomalta MMO-pelaajalta. Olen ehkä hieman harmistunut, että ainakaan toistaiseksi eteen ei ole tullut yhtään vastustajaa, joka olisi kiristänyt hermojani. Toivon mukaan niitä tulee vastaan myöhemmin!



Vaikka itse pelaaminen on helppoa, on itse kokonaisuuden ymmärtäminen hieman hankalaa. Täytyy myöntää, että jossain vaiheessa olin sekaisin kaikesta, mitä minulle yritettiin opettaa. Yhtäkkiä olisi pitänyt ymmärtää, mitä korttipakoilla kuuluu tehdä, mitä kirjoja ja reseptejä hahmon kannattaisi opiskella, mihin ihmeeseen tarvitaan puuta ja mitä ihmettä Strongholdissa kuuluisi ja kannattaisi tehdä. Osa asioista tuodaan pelaajan silmille jo alkuvaiheessa, vaikka osa on olennaista vasta sitten, kun pelaaja on saavuttanut tason 50. Syynä lienee se, että Lost Ark on jo vanha peli, mikä tarkoittaa, että sitä on ehditty kehittämään ja hiomaan hyväksi kokonaisuudeksi. Nyt kun hitti-MMO isketään länsimaalaisille markkinoille sellaisena, kuin se on Etelä-Koreassa, saattaa moni opittava asia lävähtää liian aikaisin silmille. Vielä viikon aikanakaan en ole päässyt täysin perille siitä, mitä kaikki asiat ja valikot sekä niiden annit tarkoittavat. Toisaalta on mukava kokeilla, mitä eri varusteet saavat hahmoille aikaan tai mitä kykyjä kannattaa päivittää. Kokeilua edistää mahdollisuus tyhjentää valitut kyvyt ilman maksua: pelaaja voi milloin tahansa vaihtaa valitut kyvyt toisiin. Halutessaan voi luoda erilaisia settejä esimerkiksi PvP- ja PvE-taistoja varten.

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan


Lost Ark ei välttämättä tarjoa MMO-rintamalle mitään uutta, varsinkin kun kyse on uudesta pelistä ainoastaan länsimaalaisilla markkinoilla. Me länsimaalaiset saamme kuitenkin olla tyytyväisiä, sillä morppi on kehittynyt vuosien aikana niin laadukkaaksi kokonaisuudeksi, että serveriongelmia lukuun ottamatta paketti on lähes bugiton. Lost Arkin mahdollista suosiota voi selittää myös MMO- ja ARPG-rintamalla oleva pieni aukko. Markkinoilla on toki WoW, Final Fantasy, Path of Exile ja Diablot, mutta siitäkin huolimatta tilaa näyttäisi olevan uudelle tulokkaalle, mihin varmasti vaikuttaa vielä Lost Arkin maksuttomuus. Uskallan väittää, että Lost Arkin saapuminen länsimaalaisille markkinoille ei olisi voinut osua sopivampaan kohtaan.



Escape From Tarkov -artikkelissa toin esille, kuinka Twitch Drop -palkintoja hyödynnetään usein pelin markkinoinnissa. Ei ole tavatonta, että saapuvia pelejä hankitaan markkinoimaan striimaajia ja muita sosiaalisen median vaikuttajia. Myös Lost Arkilla on parhaillaan käynnissä Twitchissä kampanja, jossa tiettyjen striimaajien kanavia katsomalla on mahdollista ansaita esimerkiksi lemmikkieläin tai kulkuväline. Lisäksi katsojat ja sisällöntuottajat kilpailevat leikkimielisesti toisiaan vastaan siinä, mikä maanosa pärjää parhaiten. Puhuin artikkelin alussa, kuinka minut valtasi FOMO. Juuri siitä tämänkaltaisessa toiminnassa on kyse; halutaan pelaajien olo sellaiseksi, että he pelkäävät jäävänsä jostain tärkeästä kokemuksesta paitsi. Täytyy myöntää, että Amazon ja Twitch ovat taidokkaita siinä, miten drop-kampanjoita ja striimaajia hyödynnetään pelien markkinoinnissa. Viikot ja kuukaudet näyttävät mihin Lost Arkin pelaajamäärä asettuu. On jännittävää nähdä, oliko kyseessä vain järkyttävän hyvä mainostemppu vai jatkuuko suosio pidempäänkin.

Tällä hetkellä olen “pahasti koukussa” Lost Arkiin ja myönnän, että viihdyn MMO:n parissa erittäin mainiosti. Huomaan tuntien vierähtäneen, vaikka olisin varma, että vain hetki sitten olin istunut tietokoneen ääreen. Tältä osin voisin sanoa, että Lost Ark on onnistunut teos, sillä se koukuttaa pelaajansa, jopa vaarallisen hyvin. Odotan mielenkiinnolla sen endgamea, sillä vasta silloin paljastuu, onko tarjolla pidempiaikaisempi pelikokemus. Tähän mennessä en ole pitänyt pelin mikromaksujärjestelmää liian aggressiivisena, eikä minulle ole kertaakaan tyrkytetty minkään asian ostomahdollisuutta.

Myönnän, että minua hieman pelottaa, muuttuuko asia endgamessa, jolloin lähes kaikella on hieman enemmän väliä. Tällä hetkellä minulla on reppu täynnä hopeakolikoita ja kultaakin jonkun verran, mutta olen melko varma, että jossain vaiheessa käyn itseni kanssa keskusteluita rahan käyttämisestä peliin. Ymmärrän, että jostain kehittäjien on rahat tienattava, mutta toivon, ettei Lost Ark muutu liian ahneeksi.

Ei muuta kun seuraavaa dungeonia kohden!


V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi pelasi: Far Cr... V2.fi-kilpailu: Voit... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

Kejjo

17.02.2022 klo 20.03 1 tykkää tästä

Kyllä tällaiselle MMORPG veteraanillekin maistuu tällainen hieman kevyempi pelielämys. Aloituskynnys on tehty melko matalaksi, tutoriaali on lyhyt ja heti loikataan kymppitasolle ja edistyneen hahmoluokan pöksyihin. Mikäpäs siinä. Paria eri hahmoluokkaa olen kokeillut, avoimen maailman PvE puuhastelu tuntuu olevan aika samaa .. huiskis-mäiskis möröt nurin AOE mäiskeellä ja sitten seuraavan mörkölauman kimppuun. Dungeoneihin en ole vielä uskaltautunut :)

Nyt kun vielä saatiin eurooppaan lisää servereitä, niin jospas nuo login jonotkin siitä hieman lyhenisivät. Sceptrumille tein oman hahmonikin .. serverin nimestä kun tuli Spectrum mieleen.. :)

Pelin sisäistä kauppaa silmäilin, eipä siellä oikein mitään "must have" juttua silmään sattunut, mutta ostin kyllä maagilleni vähän skinejä, komean punaisen koltun.. aika turhaa, mutta tuenpa osaltani pelintekijöitä näin. Founder's päkeistä otin halvimman nuukuuksissani.
lainaa
miialyyra

Moderaattori

Rekisteröitynyt 15.05.2017

17.02.2022 klo 20.57 1 tykkää tästä

Kejjo kirjoitti:
Kyllä tällaiselle MMORPG veteraanillekin maistuu tällainen hieman kevyempi pelielämys. Aloituskynnys on tehty melko matalaksi, tutoriaali on lyhyt ja heti loikataan kymppitasolle ja edistyneen hahmoluokan pöksyihin. Mikäpäs siinä. Paria eri hahmoluokkaa olen kokeillut, avoimen maailman PvE puuhastelu tuntuu olevan aika samaa .. huiskis-mäiskis möröt nurin AOE mäiskeellä ja sitten seuraavan mörkölauman kimppuun. Dungeoneihin en ole vielä uskaltautunut :)

Nyt kun vielä saatiin eurooppaan lisää servereitä, niin jospas nuo login jonotkin siitä hieman lyhenisivät. Sceptrumille tein oman hahmonikin .. serverin nimestä kun tuli Spectrum mieleen.. :)

Pelin sisäistä kauppaa silmäilin, eipä siellä oikein mitään "must have" juttua silmään sattunut, mutta ostin kyllä maagilleni vähän skinejä, komean punaisen koltun.. aika turhaa, mutta tuenpa osaltani pelintekijöitä näin. Founder's päkeistä otin halvimman nuukuuksissani.


Joo nyt tulikin sitten kahdeksan uutta serveriä tänä iltana, hyvä niin. Jännäksi käy, että lähteekö jengi vaihtamaan servereitä. Itse taidan kyllä pysyä Sceptrumissa, kun olen kaikki jutut avannut ja kamoja ei tosiaan mukaansa saa. Toivottavasti ei tarvitsisi jonotella, ainakaan kauheasti. Varmaan taas lauantai-iltana sen näkee, että oliko servereiden lisäyksestä apua, kun on prime time.

Minä ostin tuon Vernese Elk -mountin, kun kulta-paketissa tuli valuuttaa sen verran. Se on vähän nopeampi ja sen korkea loikka on ihan mukava lisä. Vähän ehkä ihmettelin, miten vähän siellä on vielä erilaisia ulkoasuja ja sellaisia. Nooh eiköhän niitä tule lisää, uskoisin ainakin. Joku ulkoasu omalle hahmolle olisi jossain vaiheessa mukava ostaa. Nyt minulla on käytössä se mikä tuli sen founder's-paketin mukana. Ihan kiva sekin! Mutta joku super komea kolttu olisi mukava.

Mietin myös, että jossain vaiheessa voisi kokeilla jotain toista hahmoluokkaa, ehkä sitten, jos tulee uusia pelikavereita mukaan, niin heidän kanssaan voisi aloittaa tyhjistä.
lainaa
Hworang

18.02.2022 klo 18.17

Korean servereillähän on tästäkin vielä enemmän sisältöä. Hahmoluokkia on enemmän myös. Jännä että länteen tuotiin pari seasonia vanha versio.
lainaa
Kekeplasteri

18.02.2022 klo 20.47

Hworang kirjoitti:
Korean servereillähän on tästäkin vielä enemmän sisältöä. Hahmoluokkia on enemmän myös. Jännä että länteen tuotiin pari seasonia vanha versio.


Luulenpa, että sisältöä on tarkoitus lisäillä pikkuhiljaa tännekin maailmankolkkaan. Näkyy ruuhkat vaan jatkuvan, Sceptrumille 5200 jono..
lainaa
miialyyra

Moderaattori

Rekisteröitynyt 15.05.2017

18.02.2022 klo 21.26

Kekeplasteri kirjoitti:
Hworang kirjoitti:
Korean servereillähän on tästäkin vielä enemmän sisältöä. Hahmoluokkia on enemmän myös. Jännä että länteen tuotiin pari seasonia vanha versio.


Luulenpa, että sisältöä on tarkoitus lisäillä pikkuhiljaa tännekin maailmankolkkaan. Näkyy ruuhkat vaan jatkuvan, Sceptrumille 5200 jono..


Joo tässä menin 21.00 servuille ja jonossa 5417 ja nyt kello on 21.25 ja jonossa 3235. Kyllähän tää tästä etenee, mutta melkosta joo. Täytyy huomenna kirjautua sisään ennen iltaa, jos meinaa pelaa. Tottahan aina viikonloppuna on tunkua, mutta kyllähän tää kyllästyttää.
lainaa
Kekeplasteri

19.02.2022 klo 15.13 1 tykkää tästä

miialyyra kirjoitti:

Joo tässä menin 21.00 servuille ja jonossa 5417 ja nyt kello on 21.25 ja jonossa 3235. Kyllähän tää tästä etenee, mutta melkosta joo. Täytyy huomenna kirjautua sisään ennen iltaa, jos meinaa pelaa. Tottahan aina viikonloppuna on tunkua, mutta kyllähän tää kyllästyttää.


Jotkut veitikat näkyy ratkaisseen asian jättämällä hahmonsa juoksemaan päin seinää, eli hiirennappi pohjaan vaikka kumirenksulla. Näin peli ei potkaise pihalle, vaan voi aamulla kirjautua sisään ja sitten prime-timen tullen ryhtyä oikeasti pelaamaan.

Tuli listittyä eilen illalla ensimmäinen vähän isompi open-world mörökölli, bongasin suolajättiläisen ja eikun kimppuun. Noh, tällä turilaallahan oli miljardi hitpointtia, niin ekat pari minuuttia homma menikin niin, että juoksentelin sitä karkuun ja nieleskelin potioneja. Sitten paikalle alkoi tulla yksi toisensa jälkeen apuvoimia, ja kohtahan se olikin lootin vuoro. Tämä on yksi täysien palvelimien hyvistä puolista.
lainaa
miialyyra

Moderaattori

Rekisteröitynyt 15.05.2017

19.02.2022 klo 15.56

Kekeplasteri kirjoitti:
miialyyra kirjoitti:

Joo tässä menin 21.00 servuille ja jonossa 5417 ja nyt kello on 21.25 ja jonossa 3235. Kyllähän tää tästä etenee, mutta melkosta joo. Täytyy huomenna kirjautua sisään ennen iltaa, jos meinaa pelaa. Tottahan aina viikonloppuna on tunkua, mutta kyllähän tää kyllästyttää.


Jotkut veitikat näkyy ratkaisseen asian jättämällä hahmonsa juoksemaan päin seinää, eli hiirennappi pohjaan vaikka kumirenksulla. Näin peli ei potkaise pihalle, vaan voi aamulla kirjautua sisään ja sitten prime-timen tullen ryhtyä oikeasti pelaamaan.



Auto-run ei ainakaan toimi, se heittää pihalle samalla tavalla kuin liikkumattomuus. "Hiiren hirttämistä" kiinni en ole vielä kokeillut :D

Mitä olen tässä katsonut miten johon etenee (ainakin omalta osaltani), niin melko tuttu kaava tuntuu olevan että 1000 pelaajaa menee jonossa eteenpäin 10 minuutissa. Eilen jonotusaika n.5400 pelaajan jonossa oli pari minuuttia yli tunnin.
lainaa
Kekeplasteri

19.02.2022 klo 16.06

miialyyra kirjoitti:

Auto-run ei ainakaan toimi, se heittää pihalle samalla tavalla kuin liikkumattomuus. "Hiiren hirttämistä" kiinni en ole vielä kokeillut :D

Mitä olen tässä katsonut miten johon etenee (ainakin omalta osaltani), niin melko tuttu kaava tuntuu olevan että 1000 pelaajaa menee jonossa eteenpäin 10 minuutissa. Eilen jonotusaika n.5400 pelaajan jonossa oli pari minuuttia yli tunnin.


Juu, 5200 meni 59 minuuttiin. Vähän kummastuttaa tämä tasaisuus .. että kuinkahan tämä jonotus oikein toimiikaan, tekeekö se servereille lisää näitä "channeleita" vai odotellaanko siinä oikeasti että porukka loggaa pihalle.. vai molempia?
lainaa
miialyyra

Moderaattori

Rekisteröitynyt 15.05.2017

19.02.2022 klo 17.03

Kekeplasteri kirjoitti:


Juu, 5200 meni 59 minuuttiin. Vähän kummastuttaa tämä tasaisuus .. että kuinkahan tämä jonotus oikein toimiikaan, tekeekö se servereille lisää näitä "channeleita" vai odotellaanko siinä oikeasti että porukka loggaa pihalle.. vai molempia?


Kieltämättä hyvä kysymys ja pohdinta, koska jonotustahti on sama, että tasapainotellaanko just esimerkiksi channeleiden kanssa. Jotenkin ainakin kuulostaisi hassulta, että pelaajia kirjautuu aina samaa vauhtia ulos, että jonotustahti on sen samat 1000/10min. En kyllä ole asiantuntija näissä servereiden jonotusjärjestelmissä, mutta nyt kun sanoit, niin alkoi kiinnostaa miten tuo toimii. Pitänee syventyä internetin tietolähteisiin ja katsoa löytyisikö esimerkiksi Redditistä jotain vastausta.
Muokannut: miialyyra 19.02.2022 klo 17.03 lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova