Tuorein sisältö

V2.fi haastatteli ja testasi: EPOS yhtiönä ja EPOS GSX 300 -äänikortti

Manu Pärssinen

29.11.2020 klo 18.55 | Luettu: 574 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Äänenlaatua ja laadukasta ääntä
EPOS toimi aiemmin Sennheiserin kanssa yhteistyössä kehittämässä heidän pelikuulokkeitaan, mutta 15 vuoden yhteistyön jälkeen firmat jakaantuivat omille poluilleen. Sennheiser jatkaa ei-pelikuulokkeiden tekijänä ja EPOS emofirmansa Demantin kanssa keskittyy pelikuulokkeisiin. Muutamissa tuotteissa saattaakin näkyä vielä molempien firmojen logot, mutta jatkossa EPOS-tuotteet tulevat olemaan omalla nimellään.


V2.fi haastatteli EPOSin edustajia ja kysymyksiin vastasivat Andreas Jessen, Senior Director, Product Management and Marketing – Gaming (EPOS) sekä Maja Sand-Grimnitz, Head of Global Marketing, Gaming

Minkälainen prosessi uuden tuotteen suunnittelu on? Onko osa-alueita, joihin haluatte panostaa enemmän kuin muut, kuten vaikkapa äänenlaatu, mukavuus tai uusi teknologia - vai onko kyse tasapainottelusta? (Andreas)

Kun ollaan luomassa premium-tason tuotetta tietylle käyttäjäryhmälle kuten pelaajile, täytyy olla jokin kiintopiste. Meillä ei ole lainkaan kiinnostusta ryhtyä kaikille sopivaksi Sveitsin armeijan linkkuveitseksi, kun peliäänentoistosta puhutaan. Eli kyllä, meillä on alueita, joihin keskitymme enemmän.

Ensimmäinen tärkeä asia kuulokkeita suunnitellessa on tietysti itse ääni. Loistavan kuuntelukokemuksen luominen on helppo valinta. Se, mikä taas ei ole helppoa, on määritellä, mistä loistava ääni syntyy. Tietysti on oleellisia asioita, kuten se, ettei ääni vääristy toistettaessa, mutta tämä on myös edellytys nykyään. Mitä tarkoitamme vääristymisellä? Käytännössä sitä, kun kaiutin on toiminnassa ja signaali käy läpi vaihtelua. Vääristymiselle voi olla useita syitä. Me suunnittelemme aina kuulokkeemme niin, ettei kuultavissa olevaa vääristymistä ilmenisi ja testaamme jokaiset kokoamislinjaltamme lähtevät kuulokkeet testataan ääntä vääristämättömässä kytkennässä pitääksemme huolen siitä, että ne todella ovat äänentoistoltaan kehitysvaiheessa vaadittua tasoa.

Hyvä äänenlaatu riippuu toki muistakin asioista, kuin vääristymättömyydestä. Yksi asia, jonka kanssa täytyy olla maltillinen, on äänen värittyminen kuulokkeissa ja miten se vaikuttaa laatuun. Värittyminen on sitä, kun kuulokkeet voimistavat tiettyjä taajuusalueita. Tämä voi kuulostaa oudolta, sillä looginen ratkaisuhan olisi mahdollisimman tasainen taajuusvaste, jotta lähtevä ääni kuulostaa mahdollisimman samalta kuin tuleva Kuitenkin on muistettava, että suurin osa äänistä miksataan kaiuttimilla ja kuulokkeet ja kaiuttimet ovat luonteeltaan erilaiset. Kun kuuntelet ääniä kaiuttimista, saat korvilla kuulemasi lisäksi äänistä vaikutuksen koko kehoosi. Tämä tekee etenkin matalamman taajuuden äänistä lämpimämpiä. Kuulokkeilla ei ilmeisistä syistä ole samanlaista vaikutusta, joten jotta aivosi tulkitsisivat signaalin samankaltaisesti, meidän täytyy vahvistaa matalampia taajuuksia. Jos vain vahvistaisimme koko matalampaa päätyä, voisi lopputulos olla epätasapainoinen, joten siitä syystä vahvistamme myös korkeaa päätyä lisätäksemme selkeyttä kuulokkeisiin.

Tämä muutos kuulokkeiden äänialueisiin on käytännössä se, mitä kutsumme EPOS-filosofiaksi ja jota varten olemme kerryttäneet osaamista vuosien ajan.

Vaikka tekisimme parhaalta kuulostavat kuulokkeet, pelaajalla on joitakin kynnyksiä harkita niiden hankintaa. Ne voivat koskea vaikkapa langattomia ominaisuuksia, tilaääntä, akun kestoa tai laadun tuntumaa. Joten kyllä, keskitymme enemmän tiettyihin asioihin joissa käytämme enemmän resursseja kuin muut, mutta meillä täytyy myös olla kokonaisvaltainen näkemys tuotteistamme kaikilla alueilla. Joiltakin osin hyödynnämme yhteistyökumppaneita erityisosaamisineen ja sitten rakennamme heidän osaamisensa, kuten piirien ympärille. Toisaalta joillain osa-alueilla pidämme kaiken sisäpiirissä ja rakennamme osaamista siitä, kuinka voimme tulla maailman parhaiksi esimerkiksi tilaäänessä ja EPOS-äänifilosofiamme osalta.


Kuinka paljon asiakas- ja yhteisöpalaute vaikuttaa suunnitteluprosessiin? (Andreas)

Luotamme tiettyyn tapaan suunnitella laitteita ja vaikka kuuntelemme huolellisesti kuluttajapalautetta ja yritämme tehdä aina seuraavista kuulokkeista parhaat, meidän täytyy myös sivuuttaa palautetta, jonka emme koe vievän meitä oikeaan suuntaan. Esimerkkinä tästä voisi olla se, kuinka monet käyttäjät haluaisivat irroitettavan 3,5 mm mikrofonivarren. Liitintä ei kuitenkaan ole suunniteltu pysymään samassa tietyssä asennossa jatkuvasti, vaan sen on tarkoitus antaa hiukan periksi ja tulla liikutelluksi. Jotkut tietävät tämän lentokoneiden kuulokeliitännöistä, sillä niissä olevat kaksi erillistä 3,5 mm liitintä eivät liiku ja alkavat siksi tuottaa käyttöikäänsä nähden varhaisessa vaiheessa häiriöääntä.


Saamme myös silloin tällöin kuulla asiakkaidemme toiveista saada RGB-valaistus kuulokkeisiimme. Olemme kuitenkin tehneet päätöksen siitä, ettemme usko valojen lisäävän mitään kuuntelukokemukseen, vaan ennemminkin lisäävän merkittävästi kuluja kuulokkeiden valmistukseen. Siksi käytämme mieluummin rahaa parempiin kuuloke-elementteihin, kaapeleihin ja elektroniikkaan sen sijaan, että lisäisimme tuotteisiimme 5-7 LED-valoa.

Mitä sellaisiin asioihin kuin mukavuuteen, ääneen, mikrofoniin, johdon pituuteen ja laatuun tulee, tarkkailemme jatkuvasti asiakaspalautetta ja toteutamme toiveita meneillään olevassa tuotannossa mutta erityisesti uusien tuotteiden kehityksen puolella. Tämä tarkoittaa mitä tahansa Reddit-keskustelujen ja Amazon-arvostelujen lukemisesta pelaajien kutsumiseen toimistolle haastattelujen tekemistä varten. Saamme palautetta myös sponsoriyhteistyön kautta, vaikkakin esports-atleeteilla voikin olla erilaisia tarpeita kuin tavallisella kuluttajalla. Tiedostamme tämän hyvin ja pohdimme sitä tuotesuunnittelun kannalta.


Pelikuulokemarkkinat ovat todella kilpaillut, sillä valmistajia ja malleja on paljon. Kuinka pyritte erottumaan joukosta? (Andreas)

Kaikista pelaajista 50% käyttää tavallisia kuulokkeita pelaamiseen ja vain hieman alle puolet käyttää pelaamiseen tarkoitettuja kuulokkeita. Tästä syystä emme kilpaile ainoastaan HyperX:n, SteelSeriesin, Logitechin, Razerin ja Turtle Beachin kanssa vaan myös sellaisten brändien kuten Apple, Samsung, Philips sekä BOSE.

Tämä tarkoittaa sitä, että rima on todella korkealla ja olemme hyvin määrätietoisia uskoessamme, että voimme kilpailla tuotteillamme markkinoilla kaikkien näiden suurten valmistajien kanssa.

Erityinen vahvuutemme on yhdistynyt kokemus peliäänten osaamisesta Sennheiser Communicationsista yli 15 vuoden ajalta sekä yhteistyö emoyhtiömme Demant A/S:n kanssa. Siellä äänialan kokemusta on kerrytetty yli 115 vuoden ajalta.

Uskomme, että meillä on vahva suunnitelma tulevaisuuden varalle ja pyrimme jatkamaan riman nostamista sen suhteen, mitä äänilaitteilta odotetaan.


Kuinka tärkeää teille on näkyvyys e-urheilussa? (Maja)

Esports-kumppanuudet ovat tärkeä osa EPOS-julkistusten markkinointistrategiaa. Samalla kun kerromme tarinaa brändistämme ja siitä, kuinka tärkeänä pidämme äänen merkitystä pelikokemuksen kannalta, etsimme myös yhteistyökumppaneiksemme saman intohimon jakavia henkilöitä, jotka auttavat myös esittelemään äänen roolia pelaamisessa.

Etsimme kumppaneita, jotka vaativat saman tason erityisosaamista ja korkealuokkaisuutta brändeiltään kuin me EPOS:lla. Sellaisia, joiden kanssa voimme työskennellä yhdessä luodaksemme sisältöä ja tarinankerrontaa ja jotka sekä innostavat että viihdyttävät yleisöämme.


Testissä EPOS GSX-300


EPOS GSX-300 tuli minulle pienenä yllätyksenä, sillä kuvittelin, että firma työstää vain ja ainoastaan kuulokkeita. Kyseessä on pieni ulkoinen äänikortti, joten sinänsä kovin kauas ydinosaamisesta ei livetä. Olen käyttänyt laitetta jo useamman viikon GSP-602-kuulokkeiden kanssa (samat kuin täällä arvostellut, ainoastaan eri väriset), eikä äänenlaadun suhteen ole oikeastaan taaskaan mitään valittamista. Sennheiser-henkinen äänenkuva sopii minun musiikki- ja pelikulutukseeni mainiosti, eikä yhdistelmä ole pettänyt Teams-palaverienkaan aikana.


Se puoli on siis kunnossa, entäpä muuten? Kätevän kokoinen ja miellyttävän tyylikkään näköinen GSX-300 isketään kiinni USB-liitäntään ja siinä se. Mukana tulee mikro-USB-kaapeli ja saman tien voi alkaa kuuntelemaan. Itse laitteessa on äänenvoimakkuuden säädön lisäksi yksi painike, sekä kuuloke-, mikrofoni- ja USB-liitäntä. Äänenvoimakkuussäätimen ympärillä on kirkkaahko valorengas, joka hieman häiritsi jos vekotin oli suoraan näkökentässä, mutta sivummalla ei niinkään. Sen tuntuma käännettäessä on oikein miellyttävä.

EPOS Gaming Suite -ohjelmisto antaa sitten jonkin verran lisäoptioita ja sitä tarvitaan mm. firmwaren päivittämiseen. Gaming Suitessa voi mm. määritellä sen yhden painikkeen käyttötarkoituksen: sillä voi joko vaihtaa kahden eri asetetun taajuuskorjaustilan välillä tai vaihtaa 2.0 - ja virtuaalisesti simuloidun 7.1 -tilan välillä. Tilan tuntu on kohtuullinen esimerkiksi pelejä pelatessa. Jossain vaiheessa Gaming Suite alkoi hieman kiukutella, eikä joko käynnistynyt tai tunnistanut laitetta, mutta syytän siitä ehkä enemmän omaa USB-laitteiden kavalkadiani kuin EPOSta.

EPOS GSX-300 on jälleen yksi näitä laitteita, joka tekee mitä sen pitääkin tehdä, eikä optioita juuri muuhun olekaan. On kuitenkin vaikea peruskorvia höristelemällä sanoa, parantaako se äänenlaatua hurjasti verrattuna siihen, kun tökkään 602:t suoraan kuulokeliitäntääni? Ehkä hieman, eniten kohinaa poistaen.. Tilaäänen virtualisoinnin se tarjoilee ja pitkän piuhansa myötä apua esimerkiksi äänenvoimakkuuden säädön sijaintiin työpöydällä, mutta onko se 80 euron väärti? EPOSin yleisen laadun tietäen, uskon että sisuksista löytyy laadukkaita komponentteja ja esimerkiksi läppärin perusäänikortin korvikkeena GSX-300 varmasti ajaa asiansa.

GSX-300:n voi kytkeä konsoleihin (perus-USB-ajuri), mutta tällöin ei tietenkään saa käyttöönsä Gaming Suiten lisäsäätömahdollisuuksia. Laitteen FAQ suosittelee myös, että käytettävien kuulokkeiden impedanssin tulee olla 50 ohmia tai alle, jotta äänen voimakkuus ei heikkene.



Hintaluokka: 80 euroa
Lisätietoa: EPOS

Käännös: Nanne Kukkura



V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi testasi: Sony ... V2.fi testasi: Creat... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova